• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kajetanowicz rajdowym mistrzem Europy

ras.
12 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jarosław Baran (z lewej) i Kajetan Kajetanowicz (z prawej) cieszą się z pierwszego mistrzostwa Europy dla polskiej załogi od 18 lat. Jarosław Baran (z lewej) i Kajetan Kajetanowicz (z prawej) cieszą się z pierwszego mistrzostwa Europy dla polskiej załogi od 18 lat.

Załoga Lotos Rally Team - kierowca Kajetan Kajetanowicz i pilot Jarosław Baran zdobyli mistrzostwo Europy w rajdowym cyklu FIA ERC. Tytuł przypieczętowali na rundę przed końcem cyklu wygrywając w Rajdzie Akropolu. To pierwsze od 18 lat mistrzostwo Starego Kontynentu dla Polski.



Bezapelacyjnie zwycięstwo w Rajdzie Janner, dobre tempo i cenne punkty na Łotwie, finisz tuż za zwycięzcami w Rajdzie Irlandii, skuteczna walka o podium na malowniczych Azorach, imponujący debiut na szalenie szybkich szutrach Estonii, ważne trzecie miejsce w Rajdzie Barum - , triumf na krętych oesach Cypru i zwycięstwo w Rajdzie Akropolu - tak w telegraficznym skrócie wyglądała fenomenalna jazda Kajetana Kajetanowicza i Jarka po tytuł Rajdowych Mistrzów Europy.

Wraz z pilotem Jarosławem Baranem są trzecią polską załogą w historii, która wywalczyła miano najlepszej w Europie. Życiowym sukcesem Kajetanowicz nawiązuje do trzech triumfów Sobiesława Zasady wywalczonych w latach 60. i 70. oraz mistrzostwa Krzysztofa Hołowczyca z 1997 r. Na złoto Polska czekała dokładnie 6587 dni.

Załoga Lotos Rally Team przypieczętowała mistrzostwo w rewelacyjnym stylu, wygrywając niesamowicie trudną, wręcz przeprawową edycję legendarnego Rajdu Akropolu. Na zmoczonych deszczem, pełnych błota, a przez to niewiarygodnie śliskich odcinkach 9. rundy FIA ERC biało-czerwoni popisali się nie tylko szybką, ale także pewną jazdą.

W Grecji Polacy nie tylko unikali błędów, ale dodatkowo aż 5 z 6 rozegranych odcinków specjalnych ukończyli w pierwszej trójce, z czego 3 wygrali. Na bezlitosnych greckich trasach "Kajto" i Jarek wywalczyli aż 38 na 39 możliwych do zdobycia punktów. To oznacza, że przewaga załogi Lotos Rally Team w klasyfikacji FIA ERC jest już tak duża, że żaden z konkurentów nie zdoła ich przegonić w wyścigu do tytułu Mistrzów Europy.

Kajetanowicz i Baran, jadący przygotowanym przez polski odział M-Sportu Fordem Fiestą R5, zaimponowali przede wszystkim skutecznością - Polacy przywozili cenne punkty z każdego rajdu, w którym wystartowali. Po zwycięstwo sięgali aż trzykrotnie. W tym sezonie świeżo upieczeni Mistrzowie Europy zdumiewającą liczbę 104 na 117 oesów ukończyli w pierwszej trójce, z czego aż na 45 byli najszybsi. Dla porównania, ubiegłoroczni Mistrzowie Europy, reprezentanci fabrycznej ekipy Skody - Esapekka LappiJanne Ferm w swojej drodze po tytuł zwyciężyli na 25 z 102 odcinków specjalnych do których wystartowali.

Rajdowe Mistrzostwo Europy to jednak nie jedyny tytuł zdobyty przez Kajetanowicza w tym sezonie. Dzięki fantastycznym wynikom na odcinkach specjalnych, Kajetanowicz w błyskawicznym tempie zbierał punkty w klasyfikacjach na poszczególnych nawierzchniach - FIA ERC Ice Masters oraz FIA ERC Gravel Masters. Zwycięstwo w pierwszej z nich, czyli tytuł Zimowego Mistrza Europy, "Kajto" przypieczętował w lutowym Rajdzie Lipawy na Łotwie. Z kolei zdobyty w ubiegłym sezonie tytuł Szutrowego Mistrza Europy Polak obronił mknąc po imponujące zwycięstwo w poprzedniej rundzie cyklu, czyli Rajdzie Cypru.

- Łzy szczęścia w oczach zespołu uświadomiły mi, że dla takich chwil warto żyć i tak intensywnie pracować. To fantastyczny dzień, jeden z najtrudniejszych w moim życiu, ale jestem pewien, że jednocześnie jeden z najpiękniejszych. Pewnie minie jeszcze kilka długich dni zanim zrozumiem to, czego dokonaliśmy razem z całym Lotos Rally Team. Jak się pewnie wszyscy domyślacie, zdobycie tytułu najlepszego kierowcy w Europie wygrywając Rajd Akropolu, to coś absolutnie niesamowitego. Głos mi się łamie, bo myślę teraz o moich rodzicach, którzy cały czas we mnie wierzyli i wierzą, byli i są ze mną. Realizacja tak wielkich marzeń wymaga gigantycznych wyrzeczeń i hektolitrów wylanego potu, ale także grona życzliwych i zaangażowanych ludzi wokół siebie. Dlatego świętując dziś ten triumf dziękuję bez wyjątku wszystkim, którzy wierzyli, że możemy tego dokonać i wspierali mnie na wielu - także i niełatwych - etapach drogi do tytułu Mistrzów Europy - mówi Kajetanowicz.
Wyniki Rajdu Akropolu (9. runda FIA ERC):
1. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 1:32:11,1 s.
2. Craig Breen (Irlandia) + 10,0 s.
3. Lambros Athanassoulas (Grecja) +15,3 s.
4. Jaromir Tarabus (Czechy) +3:12,5 s.
5. David Botka (Węgry) +3:54,5 s.
6. Raul Jeets (Estonia) + 4:30,9 s.
7. Dominik Butvilas (Litwa) + 4:40,6 s.
8. Antonin Tlustak (Czechy) +8:48,2 s.
9. Petros Pantelli (Cypr) + 11:44,0 s.
10. Jourdan Serderidis (Grecja) +11:45,8 s.

Klasyfikacja generalna FIA ERC po Rajdzie Akropolu:
1. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 230
2. Craig Breen (Irlandia) 162
3. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) 124
4. Robert Consani (Francja) 79
5. Jaromir Tarabus (Czechy) 75
6. Bruno Magalhaes (Portugalia) 68
Do klasyfikacji generalnych FIA ERC liczy się 7 najlepszych wyników z całego sezonu.
ZOBACZ PEŁNĄ KLASYFIKACJĘ

Klasyfikacja zespołowa FIA ERC po Rajdzie Akropolu:
1. Lotos Rally Team 151
2. Peugeot Rally Academy 117
3. Tlustak Racing 75
4. MM Motorsport 67
5. Chervonenko Racing 60
ras.

Opinie (8)

  • (1)

    Gratki panowie

    • 11 1

    • ???

      • 0 0

  • (1)

    Brawa dla Kajto. A Lotos by mógł obniżyć z tej okazji ceny paliw w Gdańsku bo drogo, że hoho mają.

    • 4 0

    • Obniża...

      ... W weekendy rajdowe

      • 0 0

  • wszystko fajne (1)

    tylko glupie imie i nazwisko zwyciezcy

    • 3 9

    • Gupol jesteś i gupolem zostaniesz ćwoku!

      • 3 1

  • Brawo! (1)

    Wielki sukces polskiego sportu motorowego! Brawo chłopaki!

    • 4 0

    • I tak trzymać.... Oby tak dalej

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

Najczęściej czytane