Wiadomości

stat

Wyścigi konne, festyn i zakłady na hipodromie

Każdego dnia imprezy na hipodromie odbędzie się siedem wyścigów konnych.
Każdego dnia imprezy na hipodromie odbędzie się siedem wyścigów konnych. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Przed nami pierwszy z dwóch lipcowych weekendów z wyścigami konnymi na sopockim Hipodromie. W godzinach 15-19, w sobotę i w niedzielę można bezpłatnie obejrzeć gonitwy konne lub wziąć udział w pikniku rodzinnym. A dla tych, którzy potrzebują trochę więcej adrenaliny, tradycyjnie przewidziano zakłady pieniężne.



Gonitwy konne to już stały punkt w letnim kalendarzu imprez w Sopocie. Ponownie zajmują dwa kolejne weekendy. W tym roku pierwszy dzień wyścigów przypadnie w najbliższą sobotę 15 lipca, a drugi w niedzielę 16 lipca. Kolejne odbędą się 22 i 23 lipca.

Należy jednak pamiętać, że wyścigi konne to tradycja starsza niż Sopot. Pierwsze gonitwy odbywały się na terenie dzisiejszego hipodromu już w 1898 roku. Obecnie wyścigom towarzyszą pokazy konne i nie tylko, organizowany jest także konkurs kapeluszy, do udziału w którym zapraszane są wszystkie panie zasiadające na trybunach.

Podczas imprezy odbędzie się również piknik rodzinny. Na chętnych czekać będą food trucki i stoiska handlowe oraz atrakcje dla dzieci. Organizatorzy przygotowali także pokazy specjalne - w wykonaniu klubu karate Randori, pokaz fitness sportowego w wykonaniu mistrzyni świata Marysi Rowińskiej, pokazy ujeżdżenia Michała Liberadzkiego oraz mistrzyni Polski młodych jeźdźców Aleksandry Lesner, a także pokaz pozytywnego szkolenia psów prowadzony przez trenerkę Annę Cieplińską z Animal Center.

Przechodząc do części sportowej, organizatorzy zaplanowali w tym roku na cztery dni wyścigowe 28 gonitw, w których udział wezmą najlepsi dżokeje na koniach czystej krwi arabskiej oraz pełnej krwi angielskiej, a także kłusaki francuskie w sulkach prowadzonych przez powożących z Polski oraz z zagranicy.

Tak wyglądają wyścigi konne na hipodromie.



Konie pełnej krwi angielskiej, nazywane folblutami, to jedna z podstawowych ras koni gorącokrwistych. Pochodzące z Anglii zwierzęta są obecnie najszybszymi końmi na świecie - najsłynniejsze konie wyścigowe świata, m.in. legendarny Secretariat, słynny champion Phar Lap, równie znana klacz Ruffian były folblutami.

Z kolei konie czystej krwi arabskiej, również gorącokrwiste, znane były na Półwyspie Arabskim już ponad 2500 lat temu. Te piękne zwierzęta, o wspaniałej linii, są także doskonałymi biegaczami. W Polsce przez lata pracowano nad stworzeniem tzw. polskiego araba, który łączyłby dzielność i wytrzymałość konia sportowego z wdziękiem i elegancją, typowymi dla tej rasy. Jednym z najbardziej znanych był ogier Comet, urodzony w hodowli SK Nowy Dwór.

Stosunkowo nowe są w Polsce wyścigi kłusaków francuskich. Konie te ścigają się w zaprzęgach zwanych sulkami. W odróżnieniu od folblutów czy arabów, które podczas wyścigów galopują, kłusaki, jak sama nazwa wskazuje, biegają kłusa. Konie tej rasy mają kłusowanie "zaprogramowane" w genach.

Podczas wyścigów tradycyjnie urządzane są zakłady pieniężne. W wyścigowym hazardzie szczęścia można spróbować obstawiając np. konia, który wygra gonitwę czy typując dwie lub trzy pierwsze lokaty albo dowolne miejsce, które zajmie określony koń. Najprostszy zakład można zawrzeć płacąc 3 zł, a ewentualna wygrana przeliczana jest po określonym kursie przypisanym do danego typu. Zawiera się je przed danymi gonitwami, przed którymi spiker odlicza czas do zamknięcia zakładów. Pomocny w tej sytuacji jest program gonitw - do nabycia także w kasie. Przedstawia ich obsadę oraz prezentuje osiągnięcia danego konia. Niektórzy myślą, że tym samym wskazuje potencjalnego zwycięzcę, ale należy pamiętać, że są to tylko statystyki, które mogą mieć odzwierciedlenie w danej gonitwie, ale nie muszą.

Słowniczek wyścigów konnych:
A
Arab - Koń czystej krwi arabskiej
B
Barwy stajenne - charakterystyczne dla stadniny reprezentowanej przez konia kolory i wzory stroju dosiadającego go jeźdźca
Bilet - kupon wydawany w kasie przy zawarciu zakładu, podstawa wypłaty wygranej
Biegany (koń) - koń regularnie wystawiany do wyścigów
C
Celownik - meta na hipodromie
D
Długość - orientacyjna jednostka odległości pomiędzy końmi. W celowniku mierzony jest jedynie czas zwycięzcy, wynik osiągnięty przez inne konie wyrażany jest w długościach dzielących je od poprzedzającego wierzchowca
F
Folblut - koń pełnej krwi angielskiej (z ang. Full Blood)
G
Grupowy, koń - koń niższej albo średniej klasy
H
Hendikap generalny - oficjalny ranking koni ustalany i aktualizowany przez "hendikapera". Hendikap uwzględnia wiele czynników, w szczególności wyniki gonitw. Każdej pozycji w hendikapie przypisana jest waga, która jest podstawą obciążenia w gonitwach hendikapowych
K
Kanat - bariera wyznaczająca wewnętrzną stronę bieżni. Koń biegnący przy kanacie na zakręcie ma do pokonania najkrótszy dystans, ale - o ile nie biegnie na czele stawki - może zostać "zamknięty" przez inne konie
L
Liczony (koń) - koń brany pod uwagę w typowaniu czołowych lokat
M
Miler - koń osiągający najlepsze wyniki na średnich dystansach, takich jak jedna mila (1600 m)
P
Papier - potoczna nazwa pochodzenia, ewentualnych odziedziczonych predyspozycji konia do wyścigów. Mówi się o "dobrym", lub "średnim" papierze, ale też i o papierze "sprinterskim", "milerskim" i "długodystansowym"
Prosta - przeciwległa lub finiszowa. Kilkusetmetrowa część toru, na której konie walczą o zwycięstwo lub szykują się do zakrętu
Przejście - luka pomiędzy końmi biegnącymi na czele wyścigu, w którą może wprowadzić swojego wierzchowca jeździec atakujący ze środka stawki. Brak przejścia przy wyjściu na prostej może zaważyć o złym wyniku konia dysponującego dobrym finiszem
Przerzutka - potoczne określenie umiejętności konia do przyspieszenia na finiszowej prostej.
R
Rocznik Derbowy - określenie trzyletnich folblutów
S
Sam jeden - kolokwialne określenie konia uważanego za murowanego faworyta
Sprinter - koń najlepsze wyniki osiągający na krótkich dystansach, poniżej 1600 m
Starter - sędzia odpowiedzialny za poprawny start gonitwy, decyduje o zwolnieniu konia z wyścigu np. z powodu problemów z wprowadzeniem do maszyny startowej
U
Uczeń - kategoria jeździecka. Jeździec, który nie wygrał jeszcze 10 gonitw
Ulga wagi - przysługuje niektórym wierzchowcom ze względu na kategorię jeźdźca, start o grupę wyżej, płeć, wiek, lub - w gonitwach hendikapowych - ze względu na pozycję w hendikapie generalnym
W
Waga - łączna waga, jaką poniesie koń w gonitwie - suma wagi jeźdźca i odpowiednio doważonego siodła. Ustalana według ścisłych zasad przy zapisie do gonitwy
W ręku, iść - o koniu utrzymującym dobre tempo bez ponaglania ze strony jeźdźca
Wyjechany (o koniu) - koń, który dzięki dobremu poprowadzeniu przez dżokeja, pojechał na miarę swoich możliwości
Z
Zagrany koń - określenie wierzchowca, który na skutek wygranej znalazł się w wyższej grupie, w prawdopodobnie przewyższającym go klasą towarzystwie
Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (14)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Relacje LIVE

zobacz wszystkie relacje »

Najczęściej czytane