• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bohaterowie Gdyni na transparencie kibiców

Michał Stąporek
11 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

Arka Gdynia

Oprawa meczowa kibiców Arki Gdynia na 93. urodziny miasta

Przedstawiamy pięć postaci, które znalazły się na ogromnym transparencie wywieszonym przez kibiców Arki Gdyni podczas niedzielnego meczu z Koroną Kielce. Spotkanie rozegrano 10 lutego, a więc w 93. rocznicę nadania Gdyni praw miejskich.



"Zbudowali miasto, które zostało dumą Polski i Polaków" - tak kibice Arki podpisali ogromną sektorówkę, przedstawiającą pięć postaci szczególnie zasłużonych dla historii Gdyni.

Przypominamy ich sylwetki.

Inżynier Tadeusz Wenda (pierwszy od lewej)

Inż. Tadeusz Wenda Inż. Tadeusz Wenda
Urodził się 23 lipca 1863 roku w Warszawie. W 1890 roku ukończył studia w Instytucie Inżynierów Komunikacji w Petersburgu i przez 10 lat pracował przy projektowaniu i budowie linii kolejowych w różnych częściach Imperium Rosyjskiego. Następne 15 lat spędził kierując rozbudową portów morskich na Bałtyku.

Do Polski powrócił w 1915 roku. Po odzyskaniu przez kraj niepodległości rozpoczął pracę w Departamencie Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych, jako kierownik Wydziału Budowy Portów.

Od 1920 roku pracował nad projektem budowy przez Polskę własnego portu. Wszystkie kluczowe zadania - od wyboru lokalizacji, poprzez zaprojektowanie, budowę i rozwój portu w Gdyni, były dziełem Tadeusza Wendy. Kiedy odchodził w stan spoczynku w 1937 roku, Gdynia była najnowocześniejszym i drugim pod względem przeładunków portem na Bałtyku.

Zmarł 8 września 1948 roku w Komorowie.

Ulica Tadeusza Wendy znajduje się w Śródmieściu zobacz na mapie Gdyni.

Inżynier Julian Rummel (drugi od lewej)

Inż. Julian Rummel Inż. Julian Rummel
Urodził się w 1878 roku w Lipawie (ob. Liepaja na Łotwie). Do odrodzonej Polski powrócił w 1920 roku. Podjął pracę w Związku Towarzystwa Transportowego "Polbal" w Gdańsku. Przez kilka miesięcy mieszkał w Sopocie. Następnie przeniósł się do Warszawy, gdzie obok pracy zawodowej został dyrektorem Biura Ligi Żeglugi Polskiej.

W 1923 roku napisał książkę pt. "Port w Gdyni", którą wydał również w języku francuskim. To tłumaczenie było jednym z atutów przy pozyskiwaniu firm do organizującego się Konsorcjum Francusko-Polskiego dla Budowy Portu w Gdyni.

Julian Rummel: zapomniany współtwórca polskiej floty handlowej

Był współtwórcą polskiej floty handlowej. Przyczynił się do wykupienia w 1928 roku przez państwo polskie brytyjskiej linii żeglugowej. W ten sposób powstało Polsko-Brytyjskie Towarzystwo Żeglugowe "Polbryt". Był prezesem Rady Nadzorczej tego przedsiębiorstwa.

W 1930 roku przyczynił się również do powstania polsko-duńskiego Transatlantyckiego Towarzystwa Żeglugowego (późniejszego GAL-u), co dało początek polskiej żegludze oceanicznej. O szacunku, jakim się cieszył w branży może świadczyć fakt, iż w 1929 roku wybrano go na prezesa Związku Armatorów Polskich.

Zmarł w zapomnieniu 22 kwietnia 1954 roku. Jego skromny grób znajduje się nadal na Cmentarzu Witomińskim.

Jego imię nosi ulica na Wiczlinie zobacz na mapie Gdyni.

Inżynier Eugeniusz Kwiatkowski (pośrodku)

Inż. Eugeniusz Kwiatkowski Inż. Eugeniusz Kwiatkowski
Urodził się 30 grudnia 1888 r. w Krakowie. W latach 1926-30 był ministrem przemysłu i handlu, a w latach 1935-39 ministrem skarbu.

Po objęciu stanowiska ministra przemysłu nadał rozpęd budowie portu i miasta w Gdyni, którego wcześniej nie miała. Dość powiedzieć, że o ile w latach 1925-1926 na budowę portu wydano zaledwie 6,5 mln zł, to w latach 1927-1928 było to już niemal 35 mln złotych. W efekcie w 1930 r. przeładunki wynosiły 3 mln ton.

Poza budową portu przyczynił się do powstania polskiej floty handlowej, uwalniając Polskę od konieczności opłacania obcych armatorów. Jednocześnie z jego inicjatywy powstała Dalekomorska Flota Rybacka.

Kwiatkowski przekonywał nieustannie, że mocna gospodarka to też wolność. Nie tylko ekonomiczna.

- Polska bez własnego wybrzeża morskiego i własnej floty nie będzie nigdy ani zjednoczona, ani niepodległa - podkreślał.
8 lipca 1945 roku wrócił do kraju i w latach 1945-1948 był Delegatem Rządu dla Spraw Wybrzeża. Zamieszkał wówczas w Sopocie, gdzie włączył się czynnie w działalność ZHP. Został przewodniczącym Zarządu Okręgu ZHP.

W 1948 roku został odsunięty od działalności publicznej i zakazano mu pobytu na Wybrzeżu i w Warszawie. Zamieszkał w Krakowie, gdzie zmarł 22 sierpnia 1974 r.

Jego imieniem nazwano w Gdyni trasę łączącą port z obwodnicą zobacz na mapie Gdyni.

Kmdr Zygmunt Horyd (drugi z prawej)

Kmdr. Zygmunt Horyd Kmdr. Zygmunt Horyd
Urodził się 30 kwietnia 1896 roku w Warszawie. Służył w Polskiej Organizacji Wojskowej (1914-16), ukończył Szkołę Podchorążych, walczył w Legionach Polskich. W 1916 r. wzięty przez Rosjan do niewoli, z której uciekł i przez Szwecję wrócił do Polski. Walczył w wojnie polsko-bolszewickiej. Po wojnie studiował hydrotechnikę na Uniwersytecie Warszawskim. Od 1924 roku służył w Korpusie Morskich Oficerów Technicznych w Marynarce Wojennej.

Do Gdyni trafił w1927 roku, gdzie służył na różnych stanowiskach w Dowództwie Floty oraz Komendzie Portu Wojennego Gdynia, był m.in. kierownikiem Rejonu Inżynieryjnego Wybrzeża Morskiego oraz szefem Budownictwa Wybrzeża Morskiego we Flocie i Obszarze Nadmorskim. Kierował budową Warsztatów Portowych Marynarki Wojennej, a także uczestniczył w pracach nad budową portu w Gdyni.

Gdy wybuchła wojna, służył w Porcie Wojennym Gdynia. 4 września 1939 roku sformował batalion marynarzy, który walczył na linii Rumia-Pierwoszyno. Kmdr ppor. inż. Zygmunt Horyd poległ 12 września w natarciu pod Mostami, prowadząc tyralierę marynarzy do ataku na bagnety. Jego ciało ekshumowano ze zbiorowej mogiły i pochowano 6 października 1939 r. na Cmentarzu Witomińskim.

Na Pogórzu znajduje się ulica kmdra Zygmunta Horyda zobacz na mapie Gdyni.

Inżynier Jan Śmidowicz (pierwszy od prawej)

Inż. Jan Śmidowicz Inż. Jan Śmidowicz
Urodził się 5 grudnia 1879 r. w Poznaniu. Do Gdyni przybył w 1920 roku jako inżynier Towarzystwa Robót Inżynierskich, zaangażowanego w  budowę Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska dla Rybaków. Od tamtej pory na stałe związany z Gdynią, gdzie założył własną firmę "Jan Śmidowicz Inżynier. Przedsiębiorstwo Robót Inżynierskich".

Był zaangażowany w budowę bocznicy kolejowej do powstającego właśnie portu gdyńskiego, linii kolejowej Gdynia - Kokoszki, pomostu Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska dla Rybaków, dworca kolejowego, magazynów portowych, wodociągów i kanalizacji w Gdyni.

Śmidowicz zasłynął z budowy nabrzeży portowych i falochronów poprzez metodę zatapiania skrzyń żelbetowych, bardzo nowoczesną na tamte czasy.

W 1941 r. został wysiedlony z Gdyni, ale po wojnie powrócił do miasta i przystąpił do odbudowy zniszczonych portów, dróg i wiaduktów. Pozbawiony własnej firmy i środków do życia, zmarł w biedzie w 1950. Został pochowany na Cmentarzu Witomińskim.

Na Oksywiu znajduje się ulica inżyniera Jana Śmidowicza zobacz na mapie Gdyni

Miejsca

Kluby sportowe

Wydarzenia

Opinie (72) 9 zablokowanych

  • (1)

    Piękna sektorówka. Szkoda że jak.ktoś z Gdańska spytał się kogo przedstawia to kibice Arki nie umieli wyjaśnić. Na szczęście wyręczył was redaktor.

    • 9 3

    • Taka prawda...

      Mozliwe ze Ci młodzi ludzie nie znają wszystkich twórców miasta z morza i marzeń . Dlaczego tak się dzieje Odpowiedzialność ponosimy my wszyscy ....: rodzice , szkoła oraz środki przekazu .
      Jednak chylę czoło przed tworcami i pomysłodawcami tego pięknego i patriotycznego gestu.Dzieki takim incjatywom nasze horyzonty są szersze , rosnie poczucie lokalnego patriotyzmu i historycznej wiedzy. Wielkie dziekuje...

      • 4 0

  • zakłamana przez szczurka historia bezdomnej arki

    Bałtyk to gdyński klub a to ludzi którym szczurek nie dorasta do piet

    • 10 8

  • A gdzie Gierek ? Też się przyczynił do rozbudowy zakladow pracy że nie wspomnę o budownictwie mieszkaniowym wieżowcach ,blokach z wielkiej płyty i to dotyczy całej Polski .Błąd wielu Polaków że nie doceniają okresu PRL ale milo że choć tych wyżej wymienionych z okresu przedwojennego wspomniano

    • 6 6

  • Zbudowali miasto, które zostało dumą Polski i Polaków (1)

    Ze jak?!

    • 4 6

    • Poniosło ich :-)

      • 0 0

  • Bardzo ładna Oprawa !

    • 8 3

  • gdynia (1)

    zaden prokurator z marynarki wojennej sie nie znalazł -skandal

    • 2 1

    • Oczywiście najwięcej mają do powiedzenia kibice Bałtyku dlaczego bo gryzie ich zazdrość że nigdy nie dorównają poziomem do żółto niebieskich drudzy to ci z miasta za Sopotem gdzie dla niektórych wzorem jest Rudolf Hess .

      • 1 3

  • Arka, chluba Gdyni

    Arka to chluba i tożsamość Gdyni. To nasz klub, nasze żółto - niebieskie barwy. Gdynia to Arka, Arka to Gdynia.

    • 4 10

  • Gdynie zalozyli zarowno inzynierowie jak i wojskowi.

    Widac to zreszta po powyzszym artykule. A teraz rzadza prawnicy.

    • 1 1

  • Bog, Honor, Inzynieria!

    Może się kibole wezmą za naukę w końcu

    • 0 0

  • A gdzie sokół franciszek (1)

    Moi drodzy panowie. A dlaczego zabrakło Franciszka Sokoła ? To on zbudował w Gdyni szpital, halę targową, rzeźnię na Obłużu, komunikację miejską, odkupił Skwer Kościuszki dla Gdyni, pierwszą zawodową straż pożarną o wykupie Stoczni Gdynia przed niemieckim Gdańskiem. Oj miejsca zabraknie. Przeczytajcie 'Żyłem Gdynią'.

    • 1 0

    • Masz rację

      Ale zawsze kogoś zabraknie i o kimś zapomnimy,niestety. Ale mamy szacunek!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najbliższy mecz Arki

Wisła Płock
84% ARKA Gdynia
14% REMIS
2% Wisła Płock

Najlepiej oceniani

Najlepiej typujący wyniki Arki

Imię i nazwisko Typ. Pkt. Skuteczność
1 Mirosław Radka 29 55 62.1%
2 Sławek Surkont 30 50 56.7%
3 Mariusz Kamiński 30 49 53.3%
4 Marek Dąbrowski 30 49 53.3%
5 Przemek Żuk 30 48 53.3%

Tabela

Piłka nożna - I liga
Drużyny M Z R P Bilans Pkt.
1 Lechia Gdańsk 27 16 5 6 46:22 53
2 Arka Gdynia 27 15 7 5 45:27 52
3 GKS Katowice 27 13 6 8 47:28 45
4 Górnik Łęczna 27 11 12 4 30:24 45
5 Motor Lublin 27 13 6 8 38:33 45
6 GKS Tychy 27 14 3 10 35:31 45
7 Wisła Kraków 27 11 9 7 49:33 42
8 Wisła Płock 27 11 9 7 39:36 42
9 Odra Opole 27 11 7 9 32:28 40
10 Miedź Legnica 27 9 11 7 35:28 38
11 Stal Rzeszów 27 10 5 12 38:43 35
12 Chrobry Głogów 27 9 6 12 29:41 33
13 Znicz Pruszków 27 9 4 14 22:33 31
14 Bruk-Bet Termalica Nieciecza 27 7 9 11 40:42 30
15 Polonia Warszawa 27 7 8 12 32:38 29
16 Resovia 27 7 4 16 28:49 25
17 Podbeskidzie Bielsko-Biała 27 4 9 14 21:43 21
18 Zagłębie Sosnowiec 27 2 8 17 16:43 14
Każdy gra z każdym mecz i rewanż. Dwie najlepsze drużyny wywalczą bezpośredni awans do ekstraklasy. Zespoły z pozycji 3-6 zagrają w dwustopniowych barażach o jeszcze jedno miejsce premiowane awansem.
Natomiast trzy najsłabsze drużyny zostaną zdegradowane do II ligi.

Wyniki 27 kolejki

  • LECHIA GDAŃSK - Bruk-Bet Termalica Nieciecza 3:1 (1:0)
  • Motor Lublin - ARKA GDYNIA 2:2 (2:1)
  • Zagłębie Sosnowiec - Górnik Łęczna 0:1 (0:0)
  • Resovia - Stal Rzeszów 0:2 (0:1)
  • GKS Katowice - Odra Opole 1:3 (0:1)
  • Wisła Płock - Wisła Kraków 1:1 (0:0)
  • Chrobry Głogów - Miedź Legnica 0:0
  • Podbeskidzie Bielsko-Biała - Polonia Warszawa 1:2 (0:1)
  • Znicz Pruszków - GKS Tychy 2:3 (1:0)

Ostatnie wyniki Arki

12 kwietnia 2024, godz. 20:30
HIT
28% Motor Lublin
30% REMIS
42% ARKA Gdynia
Chrobry Głogów
86% ARKA Gdynia
7% REMIS
7% Chrobry Głogów

Relacje LIVE

Najczęściej czytane