Wiadomości

E-sport. Gry komputerowe i wideo w programie szkolnym dla chętnych

Szkoły coraz mocniej mają otwierać się na gry komputerowe i video. Do 30 września trwa nabór placówek, które chcą być pionierami w tym względzie.
Szkoły coraz mocniej mają otwierać się na gry komputerowe i video. Do 30 września trwa nabór placówek, które chcą być pionierami w tym względzie. fot. A. Gorodenkov/123rf.com

Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadzi do szkół pilotażowy program, który ma na które celu rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów, m.in. poprzez korzystania z gier komputerowych i wideo. Chętne placówki mają czas na zgłoszenia do końca września.



Zgłoszenia do pilotażowego programu MEN



Czy uważasz, że pomysł MEN jest odpowiedni?

Oczywiście, taki projekt powinien zostać wdrożony już dawno temu 34%
Raczej tak, wielu uczniów może na tym skorzystać 30%
Nie jestem przekonany(a), czy gry pomogą w nauce 17%
Nie, uczniowie powinni skupić się na tradycyjnej formie nauki 19%
zakończona Łącznie głosów: 105
Ministerstwo Edukacji Narodowej dąży do podniesienia jakości kształcenia młodzieży w dziedzinach informatycznych, które ma na celu rozwijanie kompetencji cyfrowych, m.in. w zakresie programowania, bezpiecznego, efektywnego i odpowiedzialnego korzystania z gier komputerowych i wideo. Stąd pomysł na wprowadzenie pilotażu dla szkół wszystkich typów.

- W ten sposób chcemy spojrzeć na efektywność pewnych działań z lotu ptaka. Nie chcemy nikomu niczego narzucać, a jedynie zobaczyć jak nauczyciele będą realizować program i ewentualnie, jakie korzyści z tego będziemy mieli. Samo zastosowanie technologii na zajęciach nie przekłada się na atrakcyjność. Nauczyciel musi mieć coś ciekawego do zainteresowania na lekcji, ale jak to przedstawi, to już inna sprawa. Chciałbym, ale korzystał z i historyk i polonista. W takim projekcie powinni brać udział wszyscy nauczyciele, a nie tylko sam pomysłodawca, ale pamiętajmy, że to pilotaż, więc nie ma mowy o żadnym finansowaniu - mówi nam Krzysztof Kruszewski z Pomorskiego Kuratorium Oświaty.

Takiego miejsca dla graczy w Polsce jeszcze nie było



Szkoły, które przystąpią do programu, będą musiały m.in.: odpowiednio wyszkolić kadrę pedagogiczną, koordynatorów projektu, wybrać konkretne tytuły i opracować autorskie programy nauczania. Nauczyciele zostali zobligowani do do rozwijania kompetencji cyfrowych uczniów, w tym korzystania z różnego rodzaju narzędzi informatycznych.

Następnie zostaną przeprowadzone badania na temat skuteczności i efektywności przeprowadzonych rozwiązań. Szkoły otrzymają także niezbędne wsparcie, dzięki opracowaniu rekomendacji i przykładów dobrych praktyk, e-materiałów w postaci gier komputerowych i wideo.

- Często negatywnie reagujemy na słowo "gra", bo zazwyczaj kojarzy nam się ze strzelanką lub czymś podobnym. My tu mówimy o grach z grupy motywujących. Są np. quizy, w których coś budujemy wyzwania, przechodzimy kolejne etapy. Można działać również grupowo, więc równocześnie mamy element zdrowej rywalizacji, co w przypadku młodych ludzi jest dość istotne. Nie mówimy tylko o przedmiotach ścisłych, ale wszystkiego rodzaju grach motywujących, stymulujących, poszerzających wiedzę, ale nie encyklopedycznej, ale poszerzającej pewne zagadnienia. Podejście algorytmiczne do rozwiązywania zadań wyłącznie uporządkowuje pewne rzeczy. Nie znam człowieka, któremu umiejętności algorytmiczno-strukturalne by przeszkadzały. Wręcz przeciwnie - pozytywnie wpływają na ich rozwój - tłumaczy pomorski koordynator projektu.
Programem zostanie objęta określona liczba szkół, które do 30 września mogą zgłaszać chęć do wzięcia udziału w projekcie. Na Pomorzu jeszcze żadna z placówek nie zgłosiła się, ale zainteresowanie jest spore.

- Telefonów jest dużo, ale wszyscy czekają do końca terminu. Pierwsza grupa chce uzyskać informacje o efektywności podejmowanych działań. Natomiast druga dzwoni w celu uszczegółowienia pewnych zagadnień, czyli mówią, że robią to i to, korzystają z tego na konkretnych przedmiotach i dopytują czy to wchodzi w rachubę - dodaje Kruszewski

E-sportu można uczyć się w trójmiejskich technikach



Pomysł wprowadzenia projektu powstał w czerwcu. Rząd zapowiedział wprowadzenie treści niektórych gier na listę lektur nieobowiązkowych, a pierwszym tytułem został "This War of Mine". Produkcja przedstawia koszmar wojny oczami cywilów i będzie rekomendowana do nauki historii, socjologii, filozofii i etyki w liceach i technikach powyżej 18. roku życia.

This War of Mine: Final Cut - gra z listy lektur nieobowiązkowych



Punktem zwrotnym mogły być dokonania polskich uczniów, a także ich sukcesy w międzynarodowych olimpiadach informatycznych. Nasi reprezentanci wrócili z trzema medalami (dwa srebrne, jeden brązowy) z międzynarodowej olimpiady informatycznej z Baku, stolicy Azerbejdżanu. Kolejnych pięć krążków zostało zdobytych na bałtyckiej olimpiadzie informatycznej (jeden złoty, jeden srebrny i trzy brązowe).

- Jesteśmy potęgą w tej dziedzinie, więc powinniśmy się z tego cieszyć. Naszą rolą jest stworzenie warunków dla młodzieży, by mogła się rozwijać. Oczywiście nie mamy odpowiedzi na wszystkie pytania. Możemy sobie określić, że nasz uczeń powinien potrafić to i tamo, ale w takim razie stwórzmy mu warunki. Do tego jednak powinny być spełnione inne elementy. Potrzeba relacji z rodzicami, szkołą, a nie tylko z jednym przedmiotem - podsumowuje pomorski koordynator projektu.

Opinie (21) 1 zablokowana

  • "Grach motywujących, stymulujących, poszerzających" - uuu głęboko. (1)

    Pomysł może i fajny, ale bardzo ciężko będzie zainteresować młodzież innym gatunkiem gier, które nie są w tzw. topie popularności. Młodzież bierze przykład od swoich idoli z internetu, a tam rzadko, bardzo rzadko kiedy idolem zostaje osoba o wybitnych zdolnościach technicznych/merytorycznych.

    • 8 1

    • To już naprawdę zależy od ucznia, z edukacją zawsze było tak, że jakaś część uczniów nie będzie zainteresowana tym co jest w programie, niezależnie od programu. Fakt faktem, te tytuły, które są "dobre" od strony rozrywkowej i posiadają duże walory edukacyjne nie są dla każdego, ale podobnie jest z praktycznie każdym przedmiotem. Na siłę przyszłych fizyków, programistów czy muzyków nikt w szkole z uczniów nie zrobi.

      Jeżeli większość na zajęciach z użyciem np. Kerbal Space Program będzie się nudzić, a jedna osoba stwierdzi, że w sumie fajnie byłoby budować, drony, samoloty, a może i rakiety i pójdzie w tym kierunku, to plus dla szkoły jako instytucji.

      • 1 0

  • (1)

    A jakie masz plany na sylwestra?
    Bedę grał w gry

    • 9 1

    • Zamiast religii

      Powinien być taki przedmiot.

      • 7 1

  • Przyda się jak Rosjanie nas najadą 10 metrowymi robotami sterowanymi zdalnie przez przedszkolaków z Moskwy.

    Nawet nasi pakerzy ich nie zatrzymają. Nawet.

    • 6 1

  • (2)

    pokazywanie dzieciom tajników programowych (bo podstawy już dawno mają), wychodzenie z komputerowych problemów, opanowanie bardziej skomplikowanych programów. itd... tak!
    wpędzanie dzieci w gry? - chore!
    zapomniałem że przewodnia siła narodu ma przecież gry patryiotyczno- historyczne DDD

    • 7 6

    • (1)

      o juz jakis janusz kreci wąsem

      • 2 1

      • o jakiś hipster rusza brodą

        • 0 0

  • Kto przejdzie Bloodborne z plantyną dostanie 6 :)

    • 4 0

  • To już lepiej niech grają na padach. (2)

    Umiejętności manualne przydają się np. w pracy lekarza przy zabiegach laparoskopowych.

    • 7 0

    • gda (1)

      lub operator koparki

      • 6 0

      • Albo kierowcy ciężarówki

        Lub prowadzenie pociągu, ciągnika, albo F1. Nie każdy musi pracować w korporacji.

        • 1 0

  • No proszę!

    Okazuje się, że z kumplami byliśmy pionierami nowoczesnych metod nauczania ;)

    • 5 1

  • Wyjątkowa głupota.

    • 7 3

  • Nawet studenci informatyki nie mają w programie gier komputerowych. (1)

    No chyba, że ich tworzenie. Może, lepiej szachy, warcaby.....

    • 5 4

    • Od ciężkiej roboty

      Też ktoś musi być.

      • 0 0

  • Czy te gry komputerowe będą promować tzw.

    "wartości chrześcijańskie", czy może inne?

    • 4 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

zobacz wszystkie relacje »

Najczęściej czytane