• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk bardziej żeglarski i otwarty na morze

17 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Czy uda się bardziej otworzyć Gdańsk na morze, a jego mieszkańców nakłonić do zaangażowania się w morskie sprawy miasta? Mateusz Kusznierewicz, który odwiedził redakcję trojmiasto.pl, uważa, że tak. Czy uda się bardziej otworzyć Gdańsk na morze, a jego mieszkańców nakłonić do zaangażowania się w morskie sprawy miasta? Mateusz Kusznierewicz, który odwiedził redakcję trojmiasto.pl, uważa, że tak.

Mistrzostwa Świata wszystkich klas olimpijskich w żeglarstwie w Trójmieście już za kilka lat? Zakończenie konfliktu o kładkę na Ołowiankę? Według Mateusza Kusznierewicza, złotego medalisty olimpijskiego i Ambasadora ds. Morskich Miasta Gdańska, to realne.



Michał Kaczorowski, redaktor naczelny trojmiasto.pl i Mateusz Kusznierewicz. Michał Kaczorowski, redaktor naczelny trojmiasto.pl i Mateusz Kusznierewicz.
Czy żeglarstwo może być atrakcją Gdańska, porównywalną z jego zabytkami? Czy moglibyśmy uczynić z niego wizytówkę miasta?

Mamy program, który dotyczy nie tylko przyciągnięcia nowych turystów, ale i zaktywizowania mieszkańców do uprawiania żeglarstwa. W ramach Narodowego Programu Edukacji Morskiej chcemy dzieciakom z pierwszych klas gimnazjów w Gdańsku przybliżyć morze, pokazać ich miasto od strony wody. Chcemy, żeby poznały jego historię, a także historię żeglarstwa i szlaków żeglownych. W projekcie będzie uczestniczyć blisko 3 tys. dzieci. To największe przedsięwzięcie, w jakim aktualnie uczestniczę. Jestem jego pomysłodawcą, a za realizację odpowiadają wydział edukacji Urzędu Miasta w Gdańsku i Fundacja Gdańska.

To program dla dzieci, ale one same jachtami raczej nie pływają...

Ciąg dalszy to infrastruktura jachtowa: przede wszystkim projekt ożywienia dróg wodnych w mieście, budowanie marin, uelastycznienie przepisów o żeglowaniu w Porcie Gdańskim, np. by w niektórych miejscach można było żeglować pod żaglami, a nie na silniku.

A propos infrastruktury: da się rozwiązać spór miasta z żeglarzami o kładkę, która ma połączyć Ołowiankę z okolicą Targu Rybnego?

Bezpośrednie połączenie z Ołowianką jest potrzebne, by móc dalej rozwijać tę część miasta. Są trzy rozwiązania. Pierwsze, mające największą szansę na realizację, to otwierana - załóżmy na 20 minut w ciągu godziny kładka. Drugie, bardzo drogie i w tym wypadku chyba nieopłacalne, to tunel. Trzecie - prom. To co prawda słabsze rozwiązanie niż kładka, jednak zdecydowanie tańsze. I co ważne - nigdy nie zablokuje ruchu na kanale. Kładka z kolei pozwoli wydłużyć drogę spacerową. Trzeba również pomyśleć, co się stanie jeśli przy dużym ruchu jachtów przy marinie na Szafarni, kładka będzie zamknięta? Przepisy o żegludze mówią, że w takim wypadku należy zapewnić miejsca postojowe na czas cumowania. Musiałoby się to odbyć kosztem wielu miejsc cumowniczych na nabrzeżu, które dziś są dzierżawione. Budowa kładki rodzi więcej problemów, niż się wydaje.

Problemem jest to, że kładka odcina stacjonujących w marinie żeglarzy od wyjścia na morze. Dlatego myślimy o budowie mariny na 60 miejsc, która powstałaby przed wspomnianą kładką, od strony portu. Chcę też doprowadzić do otwarcia Mostu Zielonego, by pomiędzy nim i Mostem Krowim powstała kolejna marina na 80 miejsc.

Ma pan ambitne plany przyciągnięcia do Trójmiasta poważnych zawodów żeglarskich.

Marzy mi się, by do Trójmiasta ściągnąć Puchar Świata albo Mistrzostwa Świata wszystkich klas olimpijskich w żeglarstwie. I, co więcej, jest szansa, by je zorganizować, może nawet w roku 2013. Mamy świetny akwen w postaci Zatoki Gdańskiej, idealny do takich zawodów, więc szkoda by było go nie wykorzystać. Na szczęście mam dostęp do ludzi w międzynarodowych federacjach, którzy są chętni do zorganizowania takich zawodów. Żeby taką imprezę przeprowadzić, niezbędna jest jednak porządna infrastruktura.

To na razie marzenia. Co z imprezami mniej spektakularnymi, za to już pewnymi?

Żeglarski zlot Baltic Sail odbędzie w dniach 8-11 lipca. Zakontraktowanych mamy już dziewięć 30-metrowych jachtów, do tego dochodzą jeszcze mniejsze jednostki. Wszystkie będą zacumowane na Motławie, w samym centrum Gdańska i będą dostępne dla mieszkańców i turystów. Będzie można je zwiedzać, a nawet, po kupieniu biletu, wypłynąć w rejs po zatoce. Chcemy też zrobić romantyczny rejs o zachodzie słońca. Oczywiście wszystkie będą wypływać z Szafarni. Myślimy też o festiwalu - Święto Śledzia, no i kinie na otwartym powietrzu, gdzie wyświetlane będą klasyki żeglarskie.

Planujemy spektakularny wyścig: na linii startu w Brzeźnie w jednym szeregu ustawi się 200 jednostek, które będą się ścigać. Wciąż szukamy odpowiedniej nazwy na tę imprezę. Może "Bursztynowy Puchar Zatoki Gdańskiej"? Zobaczymy.

Rozmawiali Michał Kaczorowski i Marzena Klimowicz-Sikorska.

Wydarzenia

Opinie (95) ponad 10 zablokowanych

  • PIEKNIE !!! (5)

    Jestem zadowolona!

    • 26 13

    • Mateuszu (2)

      Trzymam kciuki za powodzenie, choć wiem, że sam wiele nie zdziałasz i że niechcący stałeś się elementem kampanii wyborczej Prezydenta Miasta. Jeśli mimo to uda się Tobie coś ugrać, to super.

      • 10 0

      • miasto ma

        miasto ma środki na wszelkie mozliwe ciekawe inwestycje, a realizuje je w następującej kolejności: najpierw bajery i promocja, a dopiero potem zaspokajanie potrzeb mieszkańców
        tylko tak dalej - wybory wkrótce - chyba nikt już się na blichtr nie da nabrać tym razem

        pozdrawiam
        www.kaszebskorewolucejo.pl

        • 4 3

      • ugrać - srugrać

        • 0 0

    • marinę dla statków kosmicznych

      marinę dla statków kosmicznych też zrobią, aby gdańsk był w światowej czołówce? przydałyby się - każdemu latający talerz od prezydenta - bo samochodem po gdańskich drogach jeździć się nie daje...

      pozdrawiam
      www.kaszebskorewolucejo.pl

      • 4 5

    • lover boy

      jakby pani nie byla to sluze pomoca

      • 2 0

  • NIech sie dzieje wola.... niech sie dzieje (2)

    • 5 3

    • ciekawe dla kogo (1)

      ciekawe dla kogo i po co to "otwarcie na morze" skoro równocześnie zamykamy się na morze likwidując stocznie i dorzynając rybactwo?? tratwami będziemy pływać między wielkimi trawlerami amerykańskich korporacji wyprodukowanymi w Chinach??

      pozdrawiam
      www.KaszebskoRewolucejo.pl

      • 0 4

      • jezu matoły, gdańsk nie leży nad morzem tylko nad motławą barany

        • 0 0

  • Czy władze miasta Gdańska ignorują - jak zwykle - głosy nawołujące do rozsądku?

    konserwator zabytków: Na budowę kładki w tym miejscu zgodziłem się jeszcze w 2005 roku. Zgodę obwarowałem jednak pewnymi wytycznymi, min. co do wysokości i "lekkości" konstrukcji. Wszystkie projekty, które do tej pory powstawały, m.in. na zlecenie dyrektora Filharmonii Bałtyckiej, uwzględniały te wskazówki. Ten je całkowicie ignoruje i dlatego jest dla mnie całkowicie nie do zaakceptowania - mówi pomorski konserwator zabytków Marian Kwapiński.

    • 17 6

  • gdańsk i tak nie dorówna Gdyni. My mamy tall ship races wy nie macie. (8)

    Po co kopiować po Gdyni?
    A ta kładka to taka kiełbasa wyborcza?
    Pozdrawiam gorąco:*

    • 13 41

    • co tu porównywać (1)

      1000 letni Gdańsk ze swoimi tradycjami i miejscem w historii Polski i Świata z 80 letnią Gdynią ? Nawet nie wypada

      • 17 8

      • też jesteś 1000 letni pacan ze swoim miejscem?

        • 0 0

    • (1)

      Przeszkadza Ci, że Gdańsk aktywizuje się żeglarsko? Ciekawe czemu? Mi się podoba i Gdańsk i Gdynia i Sopot. Im więcej imprez żeglarskich tym lepiej. W końcu podjechać z Gdańska do Gdyni i na odwrót na fajny zlot żeglarski to nie problem.

      • 18 2

      • obwodnicą samochodem można

        • 0 0

    • gdynia to dno (1)

      no i szkole morska w gdyni po ktorej wychodza same nieudaczniki

      • 4 4

      • moze i tak ale po kierunkach plywajacych wszyscy maja dobrze platna prace :D

        • 0 0

    • Bez sensu ... to jeden organizm miejski Gdansk ,Gdynia ,Sopot ... powinnismy trzymac sie (1)

      razem ... dbajac jedynie o atuty roznororodnosci kazdego z nich ... Gdansk historia ... klimat ... starowka itd. , Gdynia nowoczesnosc ... mlodosc itd. , Sopot kurort . Tylko koniecznie wybierzmy nowych prezydentow !!! Potrzeba nam swiezej krwi .. nowego spojrzenia ... nowego " kopa " w rozwoju Trojmiasta a nie zesiedzialych ... pewnych siebie ... leniwych .. zrutynizowanych obecnych prezydentow i ich zmafinizowana swita !!!

      • 3 0

      • historię Gdańska zostawmy w Gdańsku gdańszczanom,

        a jak wam potrzeba świeżej krwi, to się tak przestańcie kleić do Gdyni, tylko sobie poszukajcie po kościerzynach czy pruszczach

        • 0 0

  • Oby starczyło zapału i energii Mariuszowi. Widać, że ma pomysły i chcę zrobić coś dobrego dla miasta, mieszkańców i całego (6)

    regionu. Tak trzymać!!!!

    • 27 6

    • (2)

      Jakiemu Mariuszowi????
      Też mi się podoba, że pan Mateusz jest w temacie, a jego ambasadorstwo to nie tytuł honorowy, ale wyraźne zobowiązanie. Myślę, że jego pomysły mają szansę realizacji, bo zna stosownych ludzi na świecie. Oby tylko szanowni rodacy nie rzucali mu kłód pod nogi.

      • 3 1

      • no wlasnie nie jest w temacie (1)

        a ponadto probuje sobie przepisac zaslugi innych

        aplikacje o mistrzostwa swiata zlozyc zamierza PZZ

        • 1 1

        • no ok, oby starczyło i Zenonowi!!! Zenon do boju!!!

          • 0 0

    • upssss sory za Mariusza, pewnie nie jeden Mariusz tez chce coś zrobić dla miasta;)

      przepraszam za pomylkę

      • 1 1

    • (1)

      Chyba Mateuszowi!?

      • 0 1

      • Mateusz wajchę przełóż

        • 0 0

  • znowu ta kładka?? (3)

    Znowu wraca temat tej bezsensownej kładki?

    • 16 8

    • Perucki chce żeby Niemcy z jego hotelu mieli bliżej piechotą pod żurawia.. (1)

      dla niego Adamowicz zrobi wszystko żeby kładka powstała. Innych powodów forsowania na siłę tej poronionej inwestycji nie widzę.

      • 3 2

      • Bo w argumenty że ma byc dojście pieszo do filharmonii to chyba nikt rozsadny nie wierzy

        Ciekawe skąd pieszo? Z dworca? Z tramwaju? Co za bzdury. Kto normalny będzie szedł taki kawał pieszo od komunikacji tylko po to żeby przejść się przez tą debilną kładkę? Bo zmotoryzowany podjedzie sobie przecież bezpośrednio na Ołowiankę.

        • 4 0

    • KLadka musi byc!

      dlaczego bezsensownej? byles kiedys po 2 stronie? piekne miejsce i widok, wiecej ludzi bedzie spacerowaj a ci w hotelu i tak taxowkami jezdza!

      • 0 1

  • To na razie marzenia, a tak naprawdę? (1)

    Mateusz, nawet nie wiesz w co wdepnąłeś... :)

    • 11 5

    • w Mariusza?

      • 0 0

  • w sumie, to oprócz tego, że pan mateusz dostał kaske na przybliżenie morza 3000 dzieciaków, to ja tu widzę spis pobożnych życzeń (4)

    a jedynym konkretem jest zlot dziewięciu 30-sto metrowych jachtów
    reszta to "marzy mi się", "jest szansa", "to na razie marzenia", "chcemy", "myślimy"
    a pan michał z zdjęcia, zamiast znudzony przysypiać, powinien powiedzieć sympatycznemu skądinąd panu mateuszowi, że zacząć należy od budowy infrastruktury, a dopiero potem snuć marzenia
    pan mateusz jest marzycielem, ale decydenci siedzą w warszawie

    a teraz konkurs
    kto to powiedział?
    "„Urodziłem się nad morzem i muszę powiedzieć, nie ma w tym słowa przesady, że chyba wszystkie dotychczasowe ekipy przyczyniały się do tego, że Polska odwracała się plecami do swojego morza. Chciałbym przypomnieć wszystkim, że Polska jest naprawdę krajem morskim. I chciałbym żebyśmy wreszcie tutaj jasno powiedzieli…”

    • 11 15

    • (3)

      doneld tux?

      • 3 1

      • si senior (2)

        • 2 3

        • A kto to powiedział mądra głowo? (1)

          -Nie będę premierem, gdy mój brat będzie prezydentem
          -Nie będzie koalicji z Samoobroną
          -Cieszę się, że będę na pierwszej linii walki z Samoobroną
          -My w kolejnej kompromitacji i w otwieraniu Samoobronie drogi do władzy w Polsce uczestniczyć nie będziemy
          -Nie poprzemy nikogo z wyrokiem sądu lub przeciwko komu toczą się sprawy sądowe. To jest sprzeczne z ideałami PIS
          -V-ce minister sprawiedliwości nie ścigał i nie osadzał w wiezieniu działaczy opozycji w latach 70
          -Wybudujemy trzy miliony mieszkań
          -Wprowadzimy szybko niższe podatki
          -Wycofamy wojsko polskie z Iraku
          -Prawie 200 km autostrad w 2006, to nasza zasługa
          Tylko 6 km autostrad w 2007, to wina SLD
          -Marcinkiewicz, to premier na całą kadencje
          -Pomożemy Stoczni (UE chce zwrotu 4 mld)
          -Zredukujemy administrację państwową
          -W rządzie nie będzie byłych członków PZPR

          • 12 2

          • Widzę że masz problem gałkoluksie,to ci powiem:

            Dla mnie raz dane słowo jest święte. (Jarosław Kaczyński, 10 VII 2006)

            • 7 0

  • Budowac, budowac i jeszcze raz budowac. (2)

    Bez takich marzycieli i ich planow niewiele rzeczy by powstalo.
    Kazda prowincjonalna holenderska nadmorska miescina, ma wiecej marin niz Gdansk i Gdynia razem wziete.
    W Sopotach juz maja plany zmiany zakonczenia molo- bedzie mial i Maciek swoja marine i moze wowczas w kocu slowa premiera zrozumie.

    • 23 6

    • sęk w tym, że pan premier tyle ma wspólnego z mariną, co ze znaną nawet na jamajce i w gabonie pielęgniarką jolą zarabiającą

      1040 na rekę plusik za domyslność

      • 2 8

    • Prawda tyle że BUDOWAC!!! a nie budyniować

      Mamy prezydenta z porażki obywatelskiej który przez 3 kadencje nie potrafił zagospodarować ruin z czasów II wojny światowej! O budowie dróg i infrastruktury w Gdańsku gdy przy władzy Będzie Adamowicz nie ma co marzyć!

      • 2 3

  • Za czasów ekipy Adamowicza Gdańsk nie wykorzystuje morza

    Plaże brudne bez infrastruktury o przemyśle morskim to już nawet nie chce się mówic.
    Za głosowanie na nieudaczników powinno się odbierać prawa wyborcze na 10 lat!
    a nieudaczników obowiązkowo odsuwać od stanowisk państwowych na 15 lat.

    • 22 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

Najczęściej czytane