Wiadomości

stat

Ile może dorobić żużlowiec Zdunek Wybrzeża Gdańsk? Co i gdzie reklamuje?

Zdunek Wybrzeże Gdańsk

Tak wygląda podział powierzchni reklamowej na strojach żużlowców Zdunek Wybrzeża Gdańsk.
Tak wygląda podział powierzchni reklamowej na strojach żużlowców Zdunek Wybrzeża Gdańsk. mat. prasowe Zdunek Wybrzeże Gdańsk

Pierwszoligowy żużlowiec, poza pieniędzmi, które otrzymuje z tytułu podpisanych kontraktów z klubami w różnych krajach, dorabia sobie w ramach indywidualnych umów sponsorskich. To co reklamuje na stroju i motocyklu może dać mu średnio około 20-25 tysięcy złotych za sezon. Zdunek Wybrzeże Gdańsk i władze ligi precyzyjnie uregulowały te kwestie.



W rozgrywkach PGE Ekstraligi kluby i zawodnicy muszą stosować się do precyzyjnych wytycznych dotyczących ekspozycji sponsorów na strojach żużlowców oraz motocyklach. Dokładnie rozrysowane są zarówno dostępne miejsca na kevlarach, ale i osłonach motocykla, ocieplaczu silnika, kołpaku, siedzeniu czy kołnierzu ochronnym. Na zapleczu elity te przepisy nie są tak dokładne, ale zarząd Zdunek Wybrzeża określił je konkretnie.

- Główna Komisja Sportu Żużlowego cały czas stara się działać w kierunku ujednolicenia regulaminów w poszczególnych rozgrywkach, ale na razie jeszcze zasady podziału powierzchni reklamowej nie są w Nice 1. Lidze Żużlowej tak ściśle określone, jak w najwyższej klasie rozgrywkowej. Niezależnie od tego my mamy swoje sztywne zasady, których przestrzegania wymagamy od naszych zawodników, jednocześnie przyzwyczajając ich do tego, co może ich czekać w przypadku awansu do ekstraligi - wyjaśnia Tadeusz Zdunek, prezes zarządu GKŻ Wybrzeże.
Najcenniejsze, najlepiej eksponowane miejsca na stroju klub zachowuje dla siebie. Największym zainteresowaniem sponsorów cieszą się miejsca z prawej strony ciała żużlowca. Tę część kombinezonu widzą bowiem kibice, ta jest również częściej eksponowana w transmisji. W cenie są także "pagony", które są dobrze widoczne choćby przy telewizyjnych wywiadach. Każde z tych miejsc klub wycenił na kilkadziesiąt tysięcy złotych za sezon.

Z rozdysponowaniem kolejnych powierzchni sponsorskich musiał wstrzymać się do stycznia. Do tego czasu PZMot mógł zająć niektóre pozycje, gdyby znalazł dodatkowego sponsora dla całych rozgrywek Nice 1LŻ. Tak się jednak nie wydarzyło, zatem więcej powierzchni zostało dla żużlowców. Władze Zdunek Wybrzeża zostawiły każdemu zawodnikowi 20 miejsc na umieszczenie logotypów indywidualnych sponsorów.

Miejsca po prawej stronie kombinezonu i motocykla są zdecydowanie lepiej widoczne przez kibiców i wyraźniej eksponowane na zdjęciach czy w transmisji telewizyjnej. Na pierwszym planie Anders Thomsen.
Miejsca po prawej stronie kombinezonu i motocykla są zdecydowanie lepiej widoczne przez kibiców i wyraźniej eksponowane na zdjęciach czy w transmisji telewizyjnej. Na pierwszym planie Anders Thomsen. fot. Arkadiusz Buczyński / Trojmiasto.pl
Żużlowcy mają tu dowolność, choć reklamy muszą być zgłaszane do klubu, a przy tym zgodne z ligowym i wewnętrznym regulaminem. Nie mogą też stanowić konkurencji dla sponsorów klubu i rozgrywek. Zawodników Zdunek Wybrzeża nie ogranicza za to liczba ani kolorystyka reklam na umieszczanych na motocyklu.

- Gdański klub zachowuje się bardzo w porządku w stosunku do żużlowców. Trzeba rozumieć specyfikę tej dyscypliny. Tu zawodnik nie reprezentuje tylko jednej drużyny, jeździ w różnych rozgrywkach, startuje też indywidualnie i za te ostatnie występy zwykle nie otrzymuje osobnego wynagrodzenia. Za pieniądze pozyskane od sponsorów buduje za to wyposażenie na cały sezon. Kluby korzystają przecież na tym, że danego zawodnika stać na skompletowanie dobrego sprzętu, bo dzięki temu lepiej jeździ w ich barwach. Konieczna jest więc tutaj współpraca i zrozumienie - wyjaśnia Krystian Plech, menedżer reprezentujący m.in. Mikkela Becha, Kacpra Gomólskiego czy Patryka Dudka.
Jeśli chodzi o kevlary, to miejsca dla indywidualnych sponsorów zawodników zlokalizowane są głównie na nogach - poniżej obu kolan, z tyłu oraz z lewej strony na udzie i boku nogawki. Prócz tego żużlowcy mogą umieszczać swoich mecenasów na lewej stronie kołnierzyka czy z tyłu rękawów. Za te lokalizacje trzeba zapłacić od tysiąca do kilku tysięcy złotych.

Poza kevlarem najdrożej wyceniane miejsce na czapce. Te zawodnicy noszą w parku maszyn, przy telewizyjnych wywiadach czy konferencjach, a także w trakcie przedmeczowej prezentacji. Marka obecna na czapce jest więc silnie kojarzona z wizerunkiem zawodnika. Za reklamę w tym miejscu trzeba zapłacić od 10 tys. złotych za sezon.

Nie zawsze w grę wchodzą wyłącznie rozliczenia gotówkowe. Miejsce na stroju czy osłonach motocykla można zapewnić sobie również dzięki umowom barterowym. Żużlowcy umieszczają na swoich strojach logotypy firm, które zafundowały im silniki, wyposażenie warsztatu, a nawet kaski czy buty.

- To, jak dany zawodnik wycenia daną ekspozycję i ilu sponsorów chce umieścić na swoim stroju, jest jego indywidualną kwestią. Niektóre kevlary wyglądają wręcz pusto, ale nie oznacza to, że dany żużlowiec nie ma sponsorów. Mógł po prostu wyżej wycenić konkretne miejsca lub sprzedawać je w pakietach. Wiele zależy od wartości zawodnika - jego wyniki to jedno, ale medialność to drugie - informuje Plech.
Biorąc pod uwagę powyższe czynniki, pierwszoligowy żużlowiec z tytułu indywidualnych umów sponsorskich może zarobić średnio 20-25 tysięcy złotych za sezon. W PGE Ekstralidze te stawki wzrastają ponad dwukrotnie, zaś uczestnicy cyklu Grand Prix w ciągu roku z tytułu przychodów sponsorskich wzbogacają się z reguły o sześciocyfrowe kwoty.

Typowanie wyników

mecz ligowy
08.04.2018 godz.14:30
wartość: 2 punkty

Jak typowano

1

97%

409 typowań

x

1%

2 typowania

2

2%

9 typowań

Opinie (19) 3 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najwyżej ocenieni zawodnicy Wybrzeża

Najlepiej typujący wyniki Wybrzeża

imię i nazwisko typowań pkt. skuteczność
1. Emil P. 12 33 91.7%
2. Jerzy Giernatowski 12 33 91.7%
3. Ryszard Kupidura 12 33 91.7%
4. Robert Jaworski 12 33 91.7%
5. Stefan Radlicki 12 33 91.7%

Tabela końcowa

Nice 1. Liga Żużlowa
M Z R P Bilans Pkt.
1 PGG ROW Rybnik
2 Arged Malesa Ostrovia
3 Car Gwarant Start Gniezno
4 Unia Tarnów
5 ZDUNEK WYBRZEŻE GDAŃSK
6 Lokomotiv Daugavpils
7 Orzeł Łódź

Do rozgrywek nie została dopuszczona Stal Rzeszów. Po rundzie zasadniczej cztery najlepsze drużyny awansowały do play-off. Ostatni zespół pojedzie w barażach z drugim zespołem II ligi.

Playoff

Półfinały
PGG ROW Rybnik
1 miejsce po rundzie zasadniczej
94
Agred Malesa TŻ Ostrovia
2 miejsce po rundzie zasadniczej
90
Unia Tarnów
4 miejsce po rundzie zasadniczej
76
Car Gwarant Start Gniezno
3 miejsce po rundzie zasadniczej
89
Finał
PGG ROW Rybnik
zwycięzca półfinału 1
93
Agred Malesa TŻ Ostrovia
zwycięzca półfinału 2
87

Terminarz

03.08 (sob) godz.16:15 ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk 48:42 Car Gwarant Start Gniezno LIVE!
27.07 (sob) godz.20:15 Unia Tarnów 49:41 ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk LIVE!
30.06 (nd) godz.14:30 ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk 47:43 Lokomotiv Daugavpils LIVE!
15.06 (sob) godz.16:15 Arged Malesa Ostrovia 49:41 ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk LIVE!
09.06 (nd) godz.14:30 ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk 40:50 PGG ROW Rybnik LIVE!

Najczęściej czytane