• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ile pieniędzy potrzebują żużlowcy Wybrzeża?

Rafał Sumowski
16 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Energa Wybrzeże - żużel

Żużel to kosztowna dyscyplina sportu. Aby zawodnik mógł zarabiać na torze, musi sporo zainwestować w motocykle. Żużel to kosztowna dyscyplina sportu. Aby zawodnik mógł zarabiać na torze, musi sporo zainwestować w motocykle.

Żużlowcy Renault Zdunek Wybrzeża Gdańsk w niedzielę o godzinie 18:00 meczem z Lokomotivem Daugavpils rozpoczną rundę finałową I ligi. Koszty optymalnych przygotowań jednego zawodnika do sześciu ostatnich spotkań mogą wynieść nawet 40 tysięcy złotych i to przy korzystaniu z jednego silnika. Wariant oszczędnościowy to kwota cztery razy mniejsza. "Czarny" sport wymaga od zawodników kosztownych inwestycji, ale najlepsi muszą serwisować silniki nawet co piętnaście wyścigów, a w trakcie jednego meczu zużywają przynajmniej trzy tylne opony.



Żużlowcy jako reprezentanci sportu motorowego ponoszą wydatki jak żadni inni ligowcy. Inwestycje w motocykle to podstawa dobrego wyniku, a braków w sprzęcie, choć można je łatać na różne sposoby, nie zastąpi nawet najlepsze przygotowanie fizyczne. Niestety, w ostatnim czasie gdańscy zawodnicy, choć zdołali utrzymać pozycję lidera rozgrywek I ligi przed rundą finałową, narzekali w tej materii na spore problemy. Prezes GKS Wybrzeże SA Robert Terlecki przyznał natomiast, iż klub ma wobec nich zaległości.

ŻUŻLOWCY POTRZEBUJĄ GOTÓWKI

Z kolei w zespole rywali gdańskiej drużyny, Lubelskim Węglu KMŻ, w ramach oszczędności zaproponowano żużlowcom obniżenie ich uposażeń nawet o 70 procent! Te sytuacje nie są niestety wyjątkami, a polskie kluby od lat mają problemy z płynnością finansową. Abstrahując jednak oceniania kompetencji polskich działaczy i trudności z jakimi przychodzi im pozyskiwanie sponsorów, postanowiliśmy sprawdzić dlaczego sport żużlowy jest tak kosztowny, że problemy mają nawet najlepsze polskie kluby z blisko 10-milionowymi budżetami?

Na przykładzie gdańskiej drużyny, postanowiliśmy wyliczyć szacunkowe koszty jakie ponoszą zawodnicy, by dokończyć aktualny sezon. W wypadku Renault Zdunek Wybrzeża oznacza to budżet na sześć spotkań, które czerwono-biało-niebiescy mają do rozegrania w rundzie finałowej.

Żużlowy motocykl wygląda niepozornie, ale jego utrzymanie sporo kosztuje. Żużlowy motocykl wygląda niepozornie, ale jego utrzymanie sporo kosztuje.
Przed jej rozpoczęciem konieczny jest serwis silnika. W zależności od tego, które z jego elementów wymagają wymiany, koszt może wynieść od 2,5 do 6 tysięcy złotych. Sam tłok lub korbowód to koszt około 1 tysiąca zł. W wypadku wymiany cylindra (silnik żużlowy posiada tylko jeden) taki wydatek może sięgać nawet 3,5 tysiąca zł. Wymieniać trzeba również pierścienie tłokowe i sprężyny zaworowe. Przeglądu jednostki napędowej dokonuje się maksymalnie co 25 wyścigów, ale ci którzy mogą sobie na to pozwolić, robią to po każdych 15 startach. W praktyce oznacza to najczęściej trzy do czterech spotkań, a dochodzą przecież treningi i starty w zawodach pozaligowych.

- Najlepsi nie oszczędzają na serwisach i na częściach. Jeśli mowa o liderach drużyn, najczęściej nie ma znaczenia czy jeżdżą w ekstralidze czy na jej zapleczu. Nie mogą sobie pozwolić, by być przygotowanymi gorzej. Częste serwisy zwiększają prawdopodobieństwo, że uda się uniknąć poważnej awarii, po której silnik nadaje się do kosza. Jednak i tu, nikt nie daje gwarancji. Jeśli ktoś ma pecha, z nowym silnikiem za 25 tysięcy złotych może pożegnać się już po jednym wyścigu. Pieniędzy za niego nikt mu nie zwróci - tłumaczy jeden z mechaników pracujących przy gdańskiej drużynie.

Sporą część budżetu zawodników stanowią tak zwane koszty stałe, na które składają się opony tylne (przynajmniej trzy na mecz, a optymalnie jedna na wyścig), tarcze linki sprzęgłowe (do wymiany co kilka biegów), a także opłata mechaników, dojazd na zawody i ewentualny nocleg). W zależności od tego jaką trasę i jakim środkiem lokomocji ma do pokonania żużlowiec z całym ekwipunkiem i mechanikami, by zameldować się na w określonym miejscu, koszty te wynoszą od 1 do 5 tys. zł.

Stawiając się w roli gdańskiego zawodnika przygotowującego się do sześciu spotkań (ok. 30 wyścigów) rundy finałowej i przy utrzymaniu jednego tylko motocykla (trzeba dysponować przynajmniej dwoma) należy wydać od 11 do 42 tys. zł. Kwota ta nie obejmuje jednak "zapasu" w postaci środków, za które można doinwestować, w wypadku gdy zawodnik uszkodzi motocykl. Kompletna rama to kosz 3 tys. zł, z czego najdroższa jest jej przednia część (1,5 tys. zł) - środkowa i tylna kosztują po około 800 zł.

SZACUNKOWE WYDATKI ŻUŻLOWCA NA 6 OSTATNICH MECZÓW I LIGI 
na utrzymanie jednego motocykla i start w około 30 wyścigach
2 przeglądy silnika za 2,5-6 tys. zł 5-12 tys. zł
koszty stałe (6x1-5 tys. zł) 6-30 tys. zł
w sumie 11-42 tys. zł


Typowanie wyników

RENAULT ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk
Lokomotiv Daugavpils

Jak typowano

97% 456 typowań RENAULT ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk
1% 3 typowania REMIS
2% 11 typowań Lokomotiv Daugavpils

Twoje dane

Opinie (71) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    I po co komu te wyliczenia? Nie od dziś wiadomo, że żużel to bardzo drogi sport a kto nie ma pieniędzy wysiada.

    • 54 7

    • Bardzo ciekawe wyliczenia o ile są prawdziwe .... nie widzę kosztów związanych z obsługą sprzętu czyli ile dostaje mechanik .
      Koszty są do policzenia i .... można zebrać na to fundusze .... wbrew pozorom biegaczo-kopacz na gacie sznurówki korki podkoszulek nie wydaje tyle ..... a zarabia krocie więcej .

      • 2 0

  • Proste rozwiazanie

    rozdać chłopcom i działaczom łopaty i do roboty. To ich prywatny biznes .

    • 33 7

  • Chrzanowski ma najlepsze silniki. (1)

    • 23 4

    • Chrzanowski dostał lepszy kontrakt w GTŻ

      niż THJ u nas.

      • 8 1

  • dokładnie- kogo to obchodzi (2)

    Wiecej ludzi przeychodzi na każdy rodzaj gry w piłkę,a na żużel po 2-3 tys koła w centrum miasta rozwiązać i ciągle słychac o ich kloptac

    • 10 35

    • kopanina

      jak mozna placic miliony farbowanym .bojom za kopanie szmacianej pilki???

      • 7 4

    • skad te wiadomossci o liczbie kibicow zuzla chyba na zasadzie jeden pan powiedzial innemu panu a ten trzeciemu itd..

      • 0 2

  • Tylko po co to komu??? (6)

    Sport jeszcze bardziej niszowy niż skoki narciarskie. Po za tym co to za sport, gdzie w 80% za sukces odpowiada sprzęt??? Umiejętności to sprawa drugorzędna.

    • 10 56

    • tak? (3)

      To co powiesz super znawco na temat F1? Tam to dopiero liczy sie sprzet! Pozdro dla normalnych

      • 13 3

      • (2)

        a kogo obchodzi F1 poza kilkoma zmanierowanymi szejkami

        • 4 10

        • Nie takich jak Ty! (1)

          Ciebie nawet nie stac aby pojechac obejrzec na zywo chociaz jedno GP!

          • 6 3

          • zdziwiłbyś się dzieciaku

            • 2 8

    • widzę, że znasz się jak, świnia na niebie...

      daj takiemu sperzowi, motocykl golloba czy pedersena, to jedyne co on mógłby na nim zrobić, to się połamać...

      • 6 1

    • A ile procent jest przy formule 1. Ostatnio podawali ze 95%.

      • 1 0

  • Po co to komu - odp. (3)

    Bo Pan Redaktor wbija szpilę w zarząd GKS : sprzęt jest drogi w utrzymaniu, często się psuje, a jak nie ma kasy na jego naprawę to zawodnik źle jeździ - czytaj dlaczego przegrywamy bo zarząd nie płaci zawodnikom - oto prosta filozofia Pana Redaktorka robić aluzje do zarządu.
    A tak na marginesie jeśli zawodnik X jeździ w poniedziałek, wtorek, środę i niedzielę czyli w 4 ligach i korzysta z TYCH SAMYCH MOTORÓW to koszty ich utrzymania i napraw powinny być rozłożone na cztery ligi, w których de facto zarabia, a nie tylko na barki polskiej ligi- bo czemu to obarczać finansowo polski klub za zepsuty na angielskim torze silnik???

    • 36 10

    • redaktorek od Polnego jest niezly ciagle szpile wbija w szpile zuzlowca szok

      • 12 10

    • brawo

      tak samo mówię ....

      • 6 4

    • dErektorze zapłać zawodnikom, potem płacz na forach

      • 7 6

  • jaki cel mają takie wyliczenia? (1)

    przecież zawodnicy są na kontraktach profesjonalnych i klub musi się rozliczać według zapisów kontraktowych, a nie płacić z jakiś wyliczeń. Gdyby prezes płacił tak jak powinien to żaden z chłopaków(może oprócz Stachyry) nie miałby problemów kasą. U nas to już absurd goni absurd

    • 6 7

    • klub może i musi, ale się nie rozlicza

      • 3 3

  • Ile potrzebuja? 5x wiecej niz maja.

    • 8 3

  • (2)

    Nie ma co biadolić pismak który to pisał zapomniał dodać że w dobrym klubie płaci się od 5 do 7 tysi za punkt i tak naprawdę wystarczy jeden dobry mecz żeby pozostałe 5 czy 6 skitrać do skarpety zresztą ci co się znają to wiedzą jak żyją czołowi żużlowcy i nie chodzi tu tylko o tomka g.

    • 13 6

    • to niech GKS zapłaci choć za jeden taki mecz

      • 3 5

    • 5-7 tysi :) bez jaj, tyle to Nicki lub Tomek kasują ale nie chłopcy na zapleczu :) w nowych mistrzostwach europy płacą 450 E za punkt..

      • 7 0

  • Przed sezonem byl wyscig na wirtualne budzety( Polny-Terlecki) (4)

    Terlecki okazał sie lepszym oszustem. Podejrzewam ,ze nawet nie ma 60% kasy co obiecywał przed sezonem.
    Napiszcie lepiej jakie są zaległości wobec braci Terleckich.Pewnie przelewają sobie na bieżąco.
    Przyznam sie ,ze jestem jednym z tych co mu uwierzyli,ostatni raz uwierzyli....
    W przypadku prawdopodobnego awansu,to z czym do ekstraligi panie Terlecki???
    10mln zl ??? mało ,pewnie powiesz ,ze masz już zaklepane 20mln zl i idziemy na mistrza Polski. W laniu wody masz już pierwsze miejsce bez puszczania taśmy,Dziękuje

    • 38 8

    • ale żołnierze z młyna opłaceni na etatach więc nikt bajkopisarza nie ruszy

      • 12 2

    • Będzie awans, będziemy dyskutować, teraz to bez sensu, pogadamy w październiku.

      • 6 6

    • (1)

      mądry po szkodzie..refleks szachisty.

      • 1 2

      • Lepiej późno niż wcale.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najbliższy mecz Wybrzeża

Arged Malesa Ostrów Wlkp.
21 kwietnia 2024, godz. 14:00
81% Arged Malesa Ostrów Wlkp.
2% REMIS
17% ENERGA WYBRZEŻE Gdańsk

Najlepiej oceniani

Najlepiej typujący wyniki Wybrzeża

Imię i nazwisko Typ. Pkt. Skuteczność
1 Aneta Starzyńska 1 4 100%
2 Andrzej Chrzanowski 1 4 100%
3 82iwdb 1 4 100%
4 Paweł Rosiewicz 1 4 100%
5 Bmifat 1 4 100%

Tabela

METALKAS 2. Ekstraliga
Drużyny M Z R P Bilans Pkt.
1 Texom Stal Rzeszów 1 1 0 0 54:36 2
2 Abramczyk Polonia Bydgoszcz 1 1 0 0 51:38 2
3 Innpro ROW Rybnik 1 1 0 0 48:42 2
4 Cellfast Wilki Krosno 1 1 0 0 47:43 2
5 Energa Wybrzeże Gdańsk 1 0 0 1 43:47 0
6 #OrzechowaOsada PSŻ Poznań 1 0 0 1 42:48 0
7 Arged Malesa Ostrów Wlkp. 1 0 0 1 38:51 0
8 H.Skrzydlewska Orzeł Łódź 1 0 0 1 36:54 0
W sezonie zasadniczym każdy pojedzie z każdym mecz i rewanż. Do play-off awansuje 6 drużyn. Następnie rozegrają ćwierćfinały (1 drużyna z 6., 2 z 5 i 3 z 4). Do półfinałów wejdą ich zwycięzcy oraz tzw. "lucky loser" - drużyna, która przegra swój ćwierćfinał najmniejszą różnicą (w przypadku równości, zdecyduje dorobek z rundy zasadniczej). Z finału awans do PGE Ekstraligi wywalczy zwycięstwa. Awansu nie otrzyma jednak drużyna zagraniczna.
Natomiast ostatni zespół sezonu zasadniczego zostanie zdegradowany do Krajowej Ligi Żużlowej.

Wyniki 2 kolejki

  • Arged Malesa Ostrów Wlkp. - ENERGA WYBRZEŻE GDAŃSK (niedziela, godz. 14)
  • niedziela
  • Cellfast Wilki Krosno - Abramczyk Polonia Bydgoszcz
  • Przełożone z uwagi na warunki atmosferyczne
  • H.Skrzydlewska Orzeł Łódź - #OrzechowaOsada PSŻ Poznań
  • Innpro ROW Rybnik - Texom Stal Rzeszów

Ostatnie wyniki Wybrzeża

79% ENERGA WYBRZEŻE Gdańsk
1% REMIS
20% Cellfast Wilki Krosno
Enea Falubaz Zielona Góra
26 sierpnia 2023, godz. 16:30
96% Enea Falubaz Zielona Góra
0% REMIS
4% ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk

Relacje LIVE

Najczęściej czytane