Wiadomości

Ile można zarobić na "skórze" żużlowca?

Zdunek Wybrzeże Gdańsk

Oprócz pieniędzy wynikających z kontraktów z klubami, żużlowcy budują swoje budżety w oparciu o wsparcie indywidualnych sponsorów, których reklamują na strojach. Kwestia udostępniania im powierzchni podczas ligowych zawodów jest przedmiotem sporu pomiędzy zawodnikami a ekstraligą.
Oprócz pieniędzy wynikających z kontraktów z klubami, żużlowcy budują swoje budżety w oparciu o wsparcie indywidualnych sponsorów, których reklamują na strojach. Kwestia udostępniania im powierzchni podczas ligowych zawodów jest przedmiotem sporu pomiędzy zawodnikami a ekstraligą. fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Żużlowa ekstraliga w najbliższych dniach wprowadzi nowe przepisy dotyczące podziału powierzchni reklamowych na strojach zawodników. Najatrakcyjniejsze powierzchnie na "skórach" mają być zarezerwowane wyłącznie dla klubów. - To zły pomysł, gdyż wielu sponsorów woli współpracować z zawodnikiem bez pośrednictwa klubu - uważa Krzysztof Cegielski, który stoi na czele stowarzyszenia żużlowców "Metanol". Jest o co walczyć, bo najlepsi za najdroższe miejsca reklamowe mogą skasować nawet 100 tysięcy złotych.



Miejsca reklamowe na strojach żużlowców w rozgrywkach ligowych powinny być:

podzielone pomiędzy klub a zawodnika na mocy wspólnych ustaleń 61%
odgórnie rozdzielone między zawodników a kluby przez regulamin rozgrywek 12%
w całości do dyspozycji klubów, tak jak w innych sportach ligowych 27%
zakończona Łącznie głosów: 129
Ekstraliga od nowego sezonu postanowiła położyć kres reklamowej "samowolce" wśród żużlowców. Choć dotychczas całość powierzchni reklamowych na strojach zawodników i tak należała do klubów, to w praktyce zezwalały one na umieszczanie logotypów indywidualnych sponsorów. Kwestia miejsc była przedmiotem ustaleń między klubem a zawodnikiem.

Władze ligi dążą jednak do ujednolicenia strojów. W myśl nowych zapisów, kluby będą mogły udostępniać zawodnikom tylko część i to precyzyjnie określonych przez regulamin powierzchni. Pozyskując sponsorów indywidualnych, zawodnicy będą musieli uzyskać pisemną zgodę klubu na umieszczenie reklam na stroju.

Dotychczasowe przepisy pozostawiały zarówno zawodnikom jak i producentom tak zwanych "skór" czy też kevlarów na dużą swobodę. Skutkowało to często np. brakiem zachowania odpowiednich pól ochronnych wokół logotypów.

Bezwarunkowa rezerwacja większości powierzchni dla klubów to jednak nie tylko kwestia estetyki. Takie rozwiązanie ma między innymi ułatwić zawieranie kontraktów sponsorskich na poziomie całej ligi. Spółka zarządzająca rozgrywkami mogłaby wówczas oferować pakiety identycznych miejsc na strojach zawodników wszystkich zespołów, a następnie dzielić zyski.

Pomysł spotkał się z głośną krytyką ze strony żużlowców. W dużej mierze ze względu na miejsca, które pozostawiono im do własnej dyspozycji - głównie z tyłu oraz po lewej, mniej eksponowanej podczas jazdy, stronie strojów.

- Dotychczas kluby i zawodnicy dogadywały się między sobą, żużlowiec mógł odkupić miejsce za ustaloną kwotę, a następnie odsprzedać je indywidualnemu sponsorowi. Teraz władze ligi próbują zobligować wszystkie kluby do przestrzegania tych samych ustaleń. To absurdalne, bo jeśli nawet klub nie znajdzie sponsora na zarezerwowane dla niego miejsca, i tak nie będzie mógł ich oddać zawodnikowi - tłumaczy Krzysztof Cegielski, prezes stowarzyszenia żużlowców "Metanol".

Tak przedstawia się aktualny projekt podziału miejsc reklamowych na strojach żużlowców w ekstralidze. Czerwone pola zarezerwowane są wyłącznie dla klubów.
Tak przedstawia się aktualny projekt podziału miejsc reklamowych na strojach żużlowców w ekstralidze. Czerwone pola zarezerwowane są wyłącznie dla klubów.


Ekstraliga powołała grupę roboczą, na której spotkaniach rozpatrywano postulaty zawodników. W spotkaniach z udział brali między innymi takich czołowych polskich żużlowców jak Jarosław Hampel, Piotr ProtasiewiczGrzegorz Walasek.

- Podczas jednego z takich spotkań zasugerowałem, że jeśli zawodnik straci pieniądze od indywidualnych sponsorów, klub będzie jedynym źródłem, które będzie mogło mu to zrekompensować. Będzie więc żądał wyższego kontraktu. Kluby liczyły, że indywidualni sponsorzy przyjdą do nich, a wielu z nich już teraz odwraca się od żużla. Z różnych względów wolą współpracować często bezpośrednio z żużlowcami. Mieszkają na tym samym osiedlu, znają się prywatnie, ich dzieci się przyjaźnią. Pobudki są różne - twierdzi Cegielski.

Zdaniem Krzysztofa Cegielskiego nowe zapisy dotyczące miejsc reklamowych na kevlarach są wręcz absurdalne.
Zdaniem Krzysztofa Cegielskiego nowe zapisy dotyczące miejsc reklamowych na kevlarach są wręcz absurdalne. fot. Maciej Warowny/Trojmiasto.pl
Żużlowcy zażądali przywrócenia im możliwości odkupienia powierzchni także na strojach zarezerwowanych wyłącznie dla klubów. Najlepsi zawodnicy, którzy startują w cyklu Grand Prix za miejsce na "skórze" inkasują nawet po kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Do najdroższych miejsc należą prawy rękaw i prawa nogawka, a także pagony na ramionach. Światowa czołówka na stroju może "nosić" nawet kilkaset tysięcy złotych od prywatnych sponsorów.

- Jeśli kluby czy liga przyciągną sponsorów na konkretne miejsca, wszystko jest w porządku. Jeśli jednak nie, kluby powinny same decydować, co zrobią z tymi powierzchniami. W praktyce odbiera się żużlowcom dodatkowe możliwości zarobienia pieniędzy. Brakuje w tym logiki, mam wrażenie, że panuje cicha zmowa przeciwko zawodnikom. Reprezentanci kraju jak Jarosław Hampel czy Tomasz Gollob sobie poradzą, bo mają wysokie kontrakty. Pozostałym będzie jednak ciężko, szczególnie tym, którym sponsorzy pomagali doraźnie - wyjaśnia były zawodnik, który w latach 2000-2001 startował w gdańskim Wybrzeżu.

Ostateczne decyzje co do ustaleń dotyczących powierzchni reklamowych na strojach żużlowców mogą zapaść jeszcze tym tygodniu. A jeśli władze rozgrywek nie wezmą pod uwagę głosu zawodników?

- Trudno powiedzieć. Wierzę, że przy dobrej woli, konsensus można osiągnąć w każdym przypadku. Niektórzy prezesi już dostrzegają, że nowe ustalenia wcale nie muszą być dla nich korzystne i niewykluczone, że po ich wprowadzeniu, postanowią je obejść. Podobnie jest zresztą z regulaminem finansowym, który miał ograniczyć wysokości kontraktów. Znam przebieg wielu negocjacji i jeszcze nie słyszałem, aby klub odrzucił ofertę zawodnika zasłaniając się regulaminem finansowym - kończy "Cegła".

Opinie (32)

  • Cegła największy mąciciel w Polskim żużlu. (1)

    Złotówą był, jest i będzie.

    • 15 38

    • Kibicuje od 35 latzawsze kupuje karnet pózniej kupowałem je dla wszystkich pracowników co roku w poprzednim sezonie 18szt ale widze ze to bez sensu i daje sobie spokój,pewnie na kilka meczy przyjde ale ogólnie mam dość.

      • 1 0

  • Ja już z tego żużla całkiem się wypiszę... (2)

    Powoli mam dość patrzenia jak umiera ten sport nie tylko w naszym kraju ale i w krajach z którymi ten sport był przez wiele lat związany. Kiedyś chciałem zaszczepić córkom kibicowanie....ale jak patrzę na to co się dzieje w GKS, co się dzieje w centrali.... to dałem sobie spokój...te nic nie znaczące gesty....że są jakieś limity zarobków, ograniczenia w poszukiwaniu sponsorów, walka czy lepsze jest SGP od nowego tworu czyli Mistrzostw Europy.... ci wszyscy kolesie mają mnie kibica za nic...kasa, kasa, kasa..... NIC JUŻ Z DUCHA TEGO SPORTU NIE MA...działacze w centrali stawiają na trzy cztery kluby, reszta ma byc dostarczycielem punktów, zlikwidowanie KSM na rzecz ograniczenia zarobków....kiedy sponsor może dać indywidualny kontrakt za jazdę w danym klubie.....Współczuję kibicom GKS jak w połowie roku okaże się że nie ma ksy na dokończenie sezonu....i wtedy całe to kibicowanie jak w filmie czyli w pi z du...

    • 53 1

    • dokładnie

      niestety ale ta interesująca dyscyplina umiera. dodam że nie podoba mi się to że jeden zawodnik obskakuje 2,3 kluby do tego jeszcze SGP. żaden zawodnik nie utożsamia się z klubem. co i rusz zmiany przepisów. może zlikwidować ligi krajowe i robić SGP oraz ME co dwa tygodnie na przemian. każdy z zawodników będzie rzeźbił na swój rachunek. dla urozmaicenia dorzucić jeszcze DPŚ.

      • 8 0

    • Mam dokładnie takie same odczucia

      roku na rok jest co raz bardziej żenująco i tragicznie - myślę, że w ciągu kilku lat takiego zarządzania ligowe ściganie umrze, a żużlowcy będą już tylko ścigać się w cyklu grand prix tak jak w motocrossie albo rajdach samochodowych.. szkoda!

      • 9 0

  • Terlecki pokaz sie (2)

    gdzie Terleccy bracia !

    • 25 6

    • Mniej kasy dla Wybrzeża wiecej dla Terleckich

      Wesolych swiat panowie bracia grabarze

      • 22 5

    • ile moze zarobic brat terlecki uszaty na mistrzostwach par i kiedy odda miskowiakowi

      ?

      • 21 4

  • Wlasciciele Ekstraligi ?

    Mysle ze to kolejna glupota ktora zabija ten sport ! Jeszcze troche to beda kazali zalatwiac potrzeby fizjologiczne w wyznaczonych przez siebie toalet? Lub kibice dostana karteczki przed wejsciem na stadion z gotowymi tekstami dozwolonych okrzykow ? Normalny Cyrk ,jak tak dalej bedzie to zniszcza ten sport calkowicie !

    • 26 3

  • Błąd logiczny (5)

    Tytuł jest napisany wbrew językowi polskiemu. Powinno być: Ile można zarobić na REKLAMIE umieszczonej na stroju sportowca. To co autor napisał odnosi się do ceny za ten strój. Dlaczego nawet tak oczywistej rzeczy nie można 'będąc osobą piszącą' rozumieć?

    • 17 8

    • skrót myślowy raczej

      czepiasz się ;)

      • 7 4

    • Też myślałem że to kwestia handlu zawodnikami lub ich strojami,

      ale jednak niepotrzebnie tu wszedłem...

      • 7 4

    • te, komputer. tu poczytaj (1)

      w google wpisz: METAFORA

      • 3 8

      • bzdura to nie metafora yntelektualisto

        • 7 3

    • bład logiczny jest Twoj

      tytul liczy na inteligencje czytelnikow i nie jest zdaniami z 1 klasy szkoly podstawowej

      • 3 2

  • Tanio skóry nie sprzedam (1)

    • 19 5

    • Dobre.Tanio skóry nie sprzedam - skornicki.

      • 10 1

  • Zero kasy na pensje dla klubowych pasożytów!

    • 20 3

  • Terlecki gdzie się schowałeś opowiedz nam coś ciekawego niedawno szczekałeś gdzie jest miejsce dla GKM-u a teraz co gdzie jest nasze miejsce

    • 26 3

  • (3)

    w całości do dyspozycji klubów, tak jak w innych sportach ligowych i tak powinno być a nie noszą co chcą. jak by to było gdyby piłkarze Lechii Gdańsk np 4 wyszło na mecz w strojach biało zielonych , trzech w żółto niebieskich a inni w biało czerwonych i biało niebieskich ?
    Drużyna musi mieć jedne barwy a nie nie wiadomo co .

    • 12 8

    • nie chodzi o kolor tylko o nadruki

      bywaly gry zespolowe np kosz gdzie nad numerem byly logo indywidualnych sponsorow graczy i nikomu to nie przeszkadzalo ze bylo np 5 roznych

      • 5 0

    • To dlaczego pilkarze majá podpisane rozne kontrakty reklamowe jeden z nike a pièciu z adidasem.przeciez to jest druzyna i powinni grac w takich samych butacg

      • 2 1

    • Widzę ze kolega to młody kibic i nie pamięta czasów kiedy każdy zawodnik jeździł w dowolnie zaprojektowanej skórze i nie trzeba było zaglądać w program kto to jedzie a jak i spiker zapomniał ogłosić jakiejś zmiany to od razu było widać.To były złote czasy i miedzy innymi to przyciągało ludzi na stadion,a w zimie czekało się jakom to skóra zaskoczy zawodnik.Zresztą żużel to nie piłka nożna ani żadna inna dyscyplina

      • 6 0

  • 15 stycznia (2)

    No panowie prezesi menagerowie i derektory jest sianko?????????

    • 14 3

    • Miało być 15 stycznia i będzie

      ale w 2024...

      • 3 2

    • Niema siana nic dalej sciema!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 5 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najwyżej ocenieni zawodnicy Wybrzeża

Najlepiej typujący wyniki Wybrzeża

imię i nazwisko typowań pkt. skuteczność
1. Grzegorz Wrzask 14 37 85.7%
2. Witold Krużyński 11 35 90.9%
3. Radosław Dymkowski 14 33 78.6%
4. Wojciech Koczyński 14 33 78.6%
5. Wojteks23 Wojteks23 11 33 90.9%

Tabela końcowa

eWinner 1. Liga Żużlowa
M Z R P Bilans Pkt.
1 eWinner Apator Toruń
2 Start Gniezno
3 Orzeł Łódź
4 ZDUNEK WYBRZEŻE GDAŃSK
5 Unia Tarnów
6 Arged Malesa TŻ Ostrovia
7 Abramczyk Polonia Bydgoszcz
8 Lokomotiv Daugavpils
  • awans do ekstraligi: eWinner Apator Toruń
  • spadek do II ligi: Lokomotiv Daugavpils
  • awans do I ligi: Wilki Krosno
  • Sezon zakończono po rundzie zasadniczej liczącej 14 kolejek. Zrezygnowano z play-off ze względu na pandemię koronawirusa i ograniczenia w maksymalnej pojemności trybun.

Terminarz

04.10 (nd) godz.16:00 Unia Tarnów 37:53 ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk LIVE!
27.09 (nd) godz.14:00 ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk 50:39 Lokomotiv Daugavpils LIVE!
17.09 (czw) godz.19:00 Start Gniezno 57:33 ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk LIVE!
12.09 (sob) godz.14:00 ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk 51:38 Abramczyk Polonia Bydgoszcz LIVE!
06.09 (nd) godz.14:00 Orzeł Łódź 52:38 ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk LIVE!

Relacje LIVE

zobacz wszystkie relacje »