• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pracodawca Przyjazny Rowerzystom. Co daje taki tytuł?

Joanna Karjalainen
17 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Parking rowerowy w firmie Multiconsult Polska Parking rowerowy w firmie Multiconsult Polska

Pracodawca Przyjazny Rowerzystom to certyfikat przyznawany firmom promującym jazdę rowerem do pracy i wdrażającym trwałe udogodnienia dla pracowników-rowerzystów. Certyfikacja została wprowadzona przez Europejską Federację Cyklistów, a uzyskanie takiego tytułu jest możliwe również dla firm z Trójmiasta.



Certyfikacja Pracodawców Przyjaznych Rowerzystom jest to narzędzie opracowane przez Europejską Federację Cycklistów (European Cyclist Federation) z Brukseli. W ramach Certyfikacji dokonywana jest ocena prowadzonych przez pracodawców działań służących zachęcaniu pracowników i klientów do korzystania z rowerów w drodze do firmy. Identyczna procedura certyfikacji obowiązuje w 16 krajach, w których można uzyskać taki tytuł.

W procesie certyfikacji do siedziby pracodawcy przychodzi zespół audytorów, który weryfikuje informacje podane przez firmy wypełniające formularz autooceny na stronie certyfikatu. Ocenia się m.in. infrastrukturę dla rowerzystów, działania informacyjne i promocyjne.

  • Obszary podlegające ocenie w procesie certyfikacji pracodawców
  • Logotyp certyfikatu Pracodawca Przyjazny Rowerzystom

Co jest oceniane?



Informacja, Komunikacja i Motywacja - ocena skupia się m.in. na udziale w kampanii Rowerem do Pracy wewnętrznym marketingu rowerowym, organizacji wydarzeń promujących jazdę na
rowerze, szkoleń dla pracowników w dziedzinie jazdy rowerem, nagradzania rowerzystów czy opracowaniu mapy najbliższej okolicy firmy.

Koordynacja i Organizacja - to m.in. powołanie koordynatora ds. mobilności/polityki rowerowej w firmie, opracowanie strategii mobilności, finansowanie inicjatyw promujących rower jako środek transportu, wykorzystanie rowerów, rowerów cargo czy przyczepek do realizacji dostaw lub wewnętrznej logistyki oraz współpraca z innymi firmami.

Usługi - obejmują m.in. stworzenie warunków do serwisowania rowerów, zakup rowerów służbowych, rabaty dla pracowników w sklepach rowerowych, serwis rowerów przed sezonem dla pracowników, zabezpieczenie przed kradzieżą, regularne kontrole zdrowia pracowników.

Infrastruktura - dotyczy głównie parkingów rowerowych, czy są zadaszone, oświetlone, łatwo dostępne dla każdego, liczebności i jakości stojaków rowerowych, ale również miejsc dla pracowników, tj. szatnie, szafki na ubrania i sprzęt, suszarnie, pralki czy prysznice.

Zarządzanie polityką parkingową - porusza tematykę m.in. ograniczenia parkowania samochodów, przekształcania miejsc parkingowych na parkingi rowerowe lub tereny zielone, zmniejszenia floty samochodów służbowych czy rezygnację z benefitów dla pracowników dojeżdżających samochodem do pracy.

Zarządzanie mobilnością klientów - koncentruje się na zapewnieniu parkingu rowerowego dla klientów w pobliżu wejścia do firmy czy samoobsługowej stacji naprawy rowerów, motywowaniu klientów do jazdy na rowerze, jak również dostarczaniu im informacji o dostępnych mapach rowerowych, bezpieczeństwie, aktualnościach rowerowych, np. w zakresie aplikacji mobilnych lub udzielania praktycznych wskazówek.

Przebudowa Pomorskiej dla rowerów opóźniona. Początek prac na kolejnym odcinku



  • Stojaki rowerowe pod Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku
  • Parking rowerowy w firmie Multiconsult Polska
  • Rowerownia na terenie Stoczni Remontowej
  • Rowery pod Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego

Krok pierwszy: samoocena



Zanim jednak do siedziby firmy przyjdą audytorzy, firma dokonuje samooceny poprzez wypełnienie formularza na stronie. Formularz zawiera szczegółowe pytania dotyczące każdego z sześciu wymienionych wyżej obszarów. Koordynator zaznacza te pola, które uważa za dopełnione zgodnie z metodologią certyfikacji - złotym, srebrnym lub brązowym. System zlicza zgromadzone punkty i podaje informację o możliwym poziomie certyfikatu. Gdy koordynator zatwierdzi ostateczną wersję, formularz jest przesyłany do koordynatora krajowego certyfikacji - Polskiej Unii Mobilności Aktywnej.

Certyfikacja jako nagroda



Wystąpienie o certyfikat jest jedną z nagród dla firm, które stają na podium w grze rowerowej Rowerem do pracy i szkoły - Kręć kilometry dla Gdańska organizowanej przez miasto Gdańsk. Audyty odbyły się już w firmach, takich jak: Gdańska Stocznia Remontowa, Multiconsult Polska sp. z o.o., Omega Pilzno - oddział w Gdańsku, Akademia Sztuk Pięknych oraz Urząd Marszałkowski woj. pomorskiego w Gdańsku. Wręczenie zdobytych certyfikatów odbędzie się w dniach 27-28 września 2022 r. podczas uroczystej gali poświęconej Certyfikacji Pracodawców Przyjaznych Rowerzystom w trakcie XI Kongresu Mobilności Aktywnej.

Do tej pory siedem gdańskich firm otrzymało certyfikację jako nagrodę za zajęcie miejsc na podium w ramach kampanii. Są to: Axes System sp. z o. o. (cert. złoty), Urząd Miejski w Gdańsku (cert. srebrny), Jeppesen Poland sp. z o.o. (srebrny), Deltamarin Sp. z o.o. (srebrny), Satel Sp. z o.o. (certyfikat brązowy), InvestGda - Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego (brązowy) oraz Romeko Marine Sp. z o.o. (poziom nieokreślony - mała firma).

Po co pracodawcy certyfikacja?



- Korzyści płynących z certyfikacji jest wiele - wskazuje Jędrzej SieliwończykUrzędu Miejskiego w Gdańsku. - Po pierwsze, pracownicy są bardziej produktywni i zdrowsi. Liczba dni, podczas których pracownicy przebywają na zwolnieniu chorobowym, jest o 1/3 niższa niż przypadku pracowników dojeżdżających do pracy samochodem. Mniejsza liczba dni chorobowych oznacza wymierne oszczędności dla pracodawców. Pracownicy dojeżdżający na rowerze do pracy mają niższe wartości BMI i uzyskują zauważalnie wyższy wynik w kryterium dobrego samopoczucia. Szczęśliwi i odstresowani pracownicy pracują wydajniej i efektywniej.

- Po drugie: niższe koszty dla pracodawcy! - kontynuuje Sieliwończyk. - Parkowanie rowerów wymaga mniej miejsca niż parkowanie samochodów: na miejscu parkingowym dla jednego samochodu (12 m kw.) można zaparkować 7 rowerów. Więcej pracowników wykorzystujących rower w dojazdach do pracy obniża koszty paliwa dla siebie lub firmy. Podobny mechanizm zachodzi w przypadku wykorzystania rowerów do odbywania krótszych podróży służbowych.

- Co więcej, pracownicy wykorzystujący rowery zyskują lepszą dostępność do miejsca pracy, mogą szybciej znaleźć miejsce parkingowe i rzadziej się spóźniają - wskazuje. - Ponadto firma może pochwalić się wkładem w ochronę klimatu. Promowanie aktywnej mobilności wśród pracowników doskonale wpisuje się w koncepcję społecznej odpowiedzialności biznesu. W efekcie firma cieszy się wizerunkiem nowoczesnego i dbającego o personel pracodawcy.

Miejsca

Opinie (101) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (6)

    "- Korzyści płynących z certyfikacji jest wiele - wskazuje Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Po pierwsze, pracownicy są bardziej produktywni i zdrowsi."

    To bardzo ciekawe, że nie mogą tacy być bez certyfikacji

    • 83 7

    • (3)

      UM chyba sobie sam ten certyfikat przyznał, brak szatni, brak prysznicy.

      • 9 3

      • (2)

        Dokładnie!

        • 6 1

        • (1)

          Ocena jest łączna, obejmuje wiele aspektów.
          Pracowałem w firmach z różnymi certyfikatami, specyficznymi dla branży, np. produkcja urządzeń medycznych, i ogólnymi. Moim zdaniem certyfikaty "ogólne" to po prostu biznes "certyfikatorów".

          • 9 1

          • dobrostan wprowadzony certyfikatem

            potem urzędnicy do certyfikacji potrzebni. Komuno wróć.

            • 1 4

    • certyfikacja jest formą poprawy warunków korzystania z rowerów (1)

      pracownicy dzięki korzystaniu z rowerów są zdrowsi i bardziej produktywni. Jeśli nie potrafisz skojarzyć tych dwóch faktów, mogę tylko współczuć.

      • 1 1

      • Wspolczuje.

        • 0 0

  • (2)

    A gdzie odpowiedź na pytanie, po co komu ta certyfikacja, jakie są korzyści? Wymienione w artykule korzyści można odnieść i bez certyfikatu. Po co więc certyfikat?

    • 41 2

    • (1)

      Proste - uzyskanie certyfikatu kosztuje. Korzyści więc są, ale nie dla pracodawcy.

      • 10 1

      • Dla przykładu: dla firmy 10-50 pracowników koszt certyfikatu to ~5000zł, dla średniej (50-250 pracowników) już ponad 10000zł, całość ważna 3 lata. Jaka firma pozwoli sobie teraz na takie koszty, gdy nie wiadomo, jak źle będzie z opłatami za ogrzewanie itp. tej zimy? Niewiele firm w Trójmieście o niego wystąpiło, wśród nich są urzędy miejskie i marszałkowskie - w końcu nie muszą się martwić kosztami na promocję.

        A te wszystkie wymienione korzyści wymienione przez Pana Jędrzeja S., płynące z certyfikacji... Szkoda nawet komentować tą wypowiedź.

        • 10 2

  • Te korzyści to śmiech na sali. (4)

    Jak oni obliczyli to, że cykliści chorują 30% mniej? I przyczynie się do bycia eko dla klimatu buhahahhaha tak samo niemcy jak otwierają kopalnie węglowe i odchodzą od atomu... Obłuda po całości.

    • 29 14

    • Nawet jeśli cykliści by chorowali mniej, to firma zyskałaby po zachęceniu ludzi do jeżdżenia rowerami, a nie po uzyskaniu certyfikatu. Według opisu w artykule certyfikat nie zależy od liczby osób dojeżdżających do pracy rowerem. Nigdzie nie jest wspomniana skuteczność działań promocyjnych, nie w sześciu kryteriach oceny. Certyfikat nic więc nie daje, nie gwarantuje korzyści dla firmy.

      • 11 1

    • Dokladnie (2)

      Jazda rowerem rekreacyjnie to co innego niz codzienny znój,rower też może doprowadzić do kontuzji.niszczyć stawy.wiemy jakie problemy mają kolarze.co innego osoba pracujaca w biurze której przyda się trochę ruchu a osoby pracujace fizycznie które i tak są eksploatowane w pracy na max i jeszcze na koniec rower pare kilometrów.nie dziękuję.

      • 10 6

      • wracaj na kanapę do pączka (1)

        • 6 13

        • Młodyś i jeszcze nie rozumiesz, że świat nie jest czarno-biały. Każdy nienaturalne długotrwałe działanie kończy się problemami. Nawet siedzenie przed komputerem 8 godzin - ubytek chrząstki w kolanach na skutek braku ruchu. Chrząstka jest żywa, ale nie jest ukrwiona, potrzebuje ruchu co jakiś czas. Większość sportowców "zawodowych" w sportach siłowych czy kondycyjnych to młode kaleki. Pytanie tylko, kiedy to się objawi. Stawy, kręgosłup, przerośnięte serce, tłuszcz międzykomórkowy.

          • 10 3

  • Powolanie koordynatora dobpolityki rowerowej w firmie (1)

    Takie etaciki to w urzędach mozna robic.. a jak sie popatrzy na efektybprac takich gosci w miastach to wnioski same przychodza czy sa potrzebne

    • 11 2

    • Kto powiedział, że to ma być osobny etat?

      Po prostu nadaje się komuś taki tytuł i dodaje obowiązków.

      • 0 0

  • (11)

    Co to za bajki z tym chorowaniem. Rowerzyści są częściej chorzy, wiecznie katary. A po kolizjach nie ma ich po 3-4 tygodnie w pracy. To obserwacje u mnie w pracy.

    • 21 48

    • (5)

      Bo codziennie w mieście są kolizje row...a nie sorry samochodów

      • 14 10

      • (3)

        Większość kolizji samochodów kończy się bez obrażeń u kierowców i pasażerów. Większość kolizji z udziałem roweru kończy się kontuzją u rowerzysty, pytanie tylko, na ile poważną.

        • 10 8

        • Czemu bardzo ładnie przeczą wszystkie statystyki :) (2)

          Proszę sprawdzić na policja gov pl

          • 5 6

          • (1)

            Wskaż je, skoro się na nie powołujesz.
            Mam wrażenie, że piszesz o ogólnej liczbie zdarzeń, a nie o procentowym.
            Trudno mi sobie wyobrazić, by kontakt rowerzysty z czymkolwiek w czasie jazy nie skończył się choćby zadrapaniem lub stłuczeniem. W przypadku samochodów jest na odwrót. Większość zdarzeń kończy się bez wzywania policji, gotówką lub zgłoszeniem szkody do ubezpieczyciela. Tego oczywiście nie będzie w statystykach policji, więc to też podważa sens ich sprawdzania w tym kontekście.

            • 4 4

            • ty chyba mieszkasz w samochodzie
              a rowerek widziałeś u sąsiada, pychowy,
              a tobie tatuś nie kupił, stąd żal ci został na całe życie
              tak oderwane od rzeczywistości banialuki wypisujesz

              i nauc się parować, może jakiś kurs, skoro wciąż masz otarciea i wgnioty

              • 2 4

      • Napisalam jak to wygląda u mnie w pracy. W tym roku dwie osoby były na tygodniowych zwolnieniach z powodu kolizji.

        • 0 3

    • (1)

      Nie znam rowerzysty często chorującego. Za to tych noszących czapkę 10 miesięcy w roku kilku.

      • 13 2

      • Przeciez czapki nosza hipsterzy, a nie chorowici.

        Broda, czapka, tatuaz to nieodłączny element hipstera z duzego miasta.

        • 1 2

    • eee no chyba nie wszyscy wieczny katar XD
      Co Ty wygadujesz? Swoją drga niezłym jesteś "kolega" z pracy, skoro piecze ciebie ze ktoś ma 'wakacje' bo go auto potrąciło :O

      • 6 3

    • (1)

      To ruski propaliwowy trol
      Nie karmić trola
      Więcej petrorubli otrzyma

      • 2 3

      • Czy te ruskie trole sa teraz z nami w pokoju?

        • 0 0

  • Bzdura z tym chorowaniem (5)

    Jazda na rowerze nie wpływała na zdrowie. Miałem za to dużo częściej bóle nóg i skurcze.

    • 10 21

    • owszem, raz na miesiąc nic nie daje oprócz bólu i skórczy

      od 5 lat jeżdze codziennie i miewam tylko lekkie przeziębienia

      • 9 5

    • jak miewasz skurcze to kup leki (nie suple) z magnezem, jedz banany (z potasem) i mina.

      Bóle nóg to norma, jak się nie jeździ a raz pyknie się pare km. Chwila i mija. Żaden problem.

      • 7 2

    • Buraki z blachosmrodów chyba tylko poto pisza takie brednie bo im to poprawia humor (2)

      • 3 4

      • (1)

        I kolejny przykład agresji i chamstwa rowerzystów.

        • 3 4

        • wku*w drogowy to wynik realnego stosowania agresywnych zachowań przez kierowców

          występuje w realu dużo częściej niż tutaj na portalu. Tutaj raczej dominują wykwity emocji cyklofobów a nie rowerzystów.

          • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Jazda rowerem jest przyjemna o ile to świadomy wybór podyktowany różnymi względami. (2)

    Jeżeli jednak wszedze są robione kampanie na siłę utrudniające zycie ludziom nie jadącym rowerem itp to z automatu czuje opór i odrzuca mnie to od tego by sie z tym identyfikowac. Chodzi o to, ze pomyslodawcy lub decydenci czesto nie maja kompletnke autorytetu. W miastach to moze byc prezydent ktory duzo gada a ledwo dopina marynarke i jezdzi po buspasie elektrycznym autem sluzbowym do pracy. A w firmie jakis etatowy idealista co ma czas i ciagle gada o rowerach podczas gdy codziennosc weryfikuje funkcjonalnosc tego srodka. Słowem-te kampanie powoduja ze sie odechciewa..

    • 27 5

    • widać że szukasz pretekstu do lenistwa

      jeśli czyjś gruby brzuch albo czyjeś gadanie zniechęca do jazdy rowerem, mnie nikt zachęcać nie musi, wygrywa rower bo tak jest najszybciej, w ogóle na większości tras w Gdańsku do 5 km w godzinach szczytu czasowo wygra rower ale na szczęście nie wiedzą o tym wszyscy stojący w korkach, jakby oni się o tym dowiedzieli byłoby za dużo rowerzystów i korki przeniosły by się na drogi rowerowe

      • 3 1

    • typowy wpis cyklofoba nie chcącego przyznać się do tej przypadłości zawierający tezę, że jakaś pro - rowerowa kampania

      to robienie czegoś "na siłę". W tej kampanii nie ma niczego "na siłę": tak jak w każdej kampanii prowadzącej do zmiany zachowań komunikacyjnych liczy się jakość przekazu i siła argumentów. Warto wiedzieć, że wzrost skali ruchu rowerowego w godzinach szczytu jest korzystny dla wszystkich osób chcących nie tracić czasu w korkach wynikających głównie z nadmiaru samochodów, a nie z niedorozwoju sieci ulicznej, jak się wielu "czytelnikom pseudopremium" wydaje.

      • 1 0

  • Stopniowe oswajanie z bidą.

    O tym jak urządzić wynajęte, 14 metrowe mieszkanie już było. Okazje motoryzacyjne do 3,5 tysiąca też były. Na marginesie taki "certyfikat" komunikuje, że pracodawca cienko płaci. Pod płaszczykiem ekologii, zdrowotności w świadomości pracownika ogranicza oczekiwania.

    • 17 12

  • Błąd w artykule, (1)

    firma to Multiconsult Polska sp. z o.o., a napisane jest "Mikroconsult"

    • 1 0

    • Poprawione

      • 1 0

  • Rowerzyści

    W ramach certyfikacji proponuje jeszcze indywidualne certyfikaty dla rowerzysty tak jak każda krówka w UE musi mieć :-)

    • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

Najczęściej czytane