21 maja w Gdyni rozpoczyna się kolejny sezon regat klasy 505 w Polsce. Pierwszy etap cyklu wyścigów w ramach MINUTOR Energia Puchar Polski 505, w którym udział zadeklarowało niemal czterdziestu zawodników, potrwa dwa dni. Organizatorem regat jest Yacht Klub Stal Gdynia przy współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Klasy 505.
Podobne wydarzenia
sobota - niedziela
Sopot,
Molo w Sopocie
środa - niedziela
Sopot,
Molo w Sopocie
Popularność żeglarstwa w Polsce rośnie z roku na rok. To właśnie klasa 505 jest jedną z tych generujących największą frajdę dla miłośników tego sportu. Łodzie są szybkie, zwrotne a ich niewielkie gabaryty sprawiają, że łatwo można je przetransportować do wielu miejsc w ciągu trwania sezonu.
Gdyńskie regaty to już 9 edycja zawodów. Zaliczają się do MINUTOR Energia Pucharu Polski i są inauguracją sezonu 2022. W kolejnych miesiącach załogi będą rywalizować w innych nadmorskich ośrodkach w Pucku (11-12 czerwca), Gdańsku (9-10 lipca), Ustce (5-7) sierpnia oraz Dziwnowie (2-4 września). Zapowiada się sezon pełen atrakcji, emocji i dobrej zabawy nie tylko dla zawodników, ale i kibiców. Jak co roku na uczestników regat czekać będą również atrakcje pozasportowe i program wieczorny.
Podejście do ścigania się i żeglowania na pięćsetpiątkach jest wyjątkowe mówi Paweł Choroba prezes PSK 505. Wielu zawodników startujących na 505 ma na koncie tytuły olimpijskie oraz tytuły mistrzostw świata w innych klasach. Pomimo tego, w klasie 505 nikt nie ukrywa łódek pod pokrowcem i nie trzyma ustawień jachtu w tajemnicy. Im szybciej żeglują załogi, z którymi się ścigam, tym szybciej będę żeglował to motto dobrze oddaje filozofię klasy. Załogi wspierają się nawzajem, przekazując sobie wszelkie informacje dotyczące trymu i ustawiania łodzi, technik żeglowania, taktyki itp. Zwyczajowo na imprezach rangi mistrzostw świata najlepsze ekipy udostępniają swoje jachty można je obejrzeć, fotografować i mierzyć. Niedoświadczone załogi zawsze mogą liczyć na pomoc bardziej zaawansowanych kolegów. Pozwala to szybko robić postępy w regatowej edukacji podsumowuje.
Historia klasy 505
505 to jedna z najszybszych jednokadłubowych łodzi mieczowych na świecie. W Polsce pięćsetpiątki żeglowały już w latach 60. W 2005 r. grupa sympatyków podjęła działania mające na celu przywrócenie świetności polskiej klasie 505. W efekcie, w ciągu kilku ostatnich lat, flota rozrosła się do kilkudziesięciu jachtów. Rosnąca popularność tej klasy sprawiła, że obecnie co roku organizowany jest cykl regat Pucharu Polski, którego zwieńczeniem są Mistrzostwa Polski. W 2018 w Mistrzostwach Świata organizowanych w Gdyni wzięło udział 130 załóg, co najlepiej świadczy o bardzo silnej pozycji 505 wśród klas międzynarodowych.
505 konstrukcja łodzi
Pięćsetpiatka jest wyjątkowo przemyślaną i efektywną konstrukcją. Jej cechą charakterystyczną jest kształt kadłuba oraz wielki, 27-metrowy, symetryczny spinaker. Możliwość ustawiania wszystkich elementów takielunku pozwala na sprawne kontrolowanie mocy generowanej przez ożaglowanie. Dzięki temu, na 505 można żeglować praktycznie w każdych warunkach. Ze względu na niewielką masę (niespełna 130 kg), jacht jest bardzo sprawny również na słabym wietrze. Klarowanie, wodowanie i obsługa w dwie osoby nie są więc problematyczne.
Podstawową zasadą budowy jachtów 505 jest wykorzystanie nowoczesnych materiałów oraz wysokiej jakości technologii w celu zapewnienie długiego okresu sprawności kadłuba. W regatach rangi Mistrzostw Świata z powodzeniem startują jachty zbudowane jeszcze w latach 90.
Specyfikacja łodzi:
długość : 5,05 m
szerokość : 1,88 m
waga: 127,4 kg
fok: 4,94 m2
grot: 12,3 m2
spinaker: 27 m2
Gdyńskie regaty to już 9 edycja zawodów. Zaliczają się do MINUTOR Energia Pucharu Polski i są inauguracją sezonu 2022. W kolejnych miesiącach załogi będą rywalizować w innych nadmorskich ośrodkach w Pucku (11-12 czerwca), Gdańsku (9-10 lipca), Ustce (5-7) sierpnia oraz Dziwnowie (2-4 września). Zapowiada się sezon pełen atrakcji, emocji i dobrej zabawy nie tylko dla zawodników, ale i kibiców. Jak co roku na uczestników regat czekać będą również atrakcje pozasportowe i program wieczorny.
Podejście do ścigania się i żeglowania na pięćsetpiątkach jest wyjątkowe mówi Paweł Choroba prezes PSK 505. Wielu zawodników startujących na 505 ma na koncie tytuły olimpijskie oraz tytuły mistrzostw świata w innych klasach. Pomimo tego, w klasie 505 nikt nie ukrywa łódek pod pokrowcem i nie trzyma ustawień jachtu w tajemnicy. Im szybciej żeglują załogi, z którymi się ścigam, tym szybciej będę żeglował to motto dobrze oddaje filozofię klasy. Załogi wspierają się nawzajem, przekazując sobie wszelkie informacje dotyczące trymu i ustawiania łodzi, technik żeglowania, taktyki itp. Zwyczajowo na imprezach rangi mistrzostw świata najlepsze ekipy udostępniają swoje jachty można je obejrzeć, fotografować i mierzyć. Niedoświadczone załogi zawsze mogą liczyć na pomoc bardziej zaawansowanych kolegów. Pozwala to szybko robić postępy w regatowej edukacji podsumowuje.
Historia klasy 505
505 to jedna z najszybszych jednokadłubowych łodzi mieczowych na świecie. W Polsce pięćsetpiątki żeglowały już w latach 60. W 2005 r. grupa sympatyków podjęła działania mające na celu przywrócenie świetności polskiej klasie 505. W efekcie, w ciągu kilku ostatnich lat, flota rozrosła się do kilkudziesięciu jachtów. Rosnąca popularność tej klasy sprawiła, że obecnie co roku organizowany jest cykl regat Pucharu Polski, którego zwieńczeniem są Mistrzostwa Polski. W 2018 w Mistrzostwach Świata organizowanych w Gdyni wzięło udział 130 załóg, co najlepiej świadczy o bardzo silnej pozycji 505 wśród klas międzynarodowych.
505 konstrukcja łodzi
Pięćsetpiatka jest wyjątkowo przemyślaną i efektywną konstrukcją. Jej cechą charakterystyczną jest kształt kadłuba oraz wielki, 27-metrowy, symetryczny spinaker. Możliwość ustawiania wszystkich elementów takielunku pozwala na sprawne kontrolowanie mocy generowanej przez ożaglowanie. Dzięki temu, na 505 można żeglować praktycznie w każdych warunkach. Ze względu na niewielką masę (niespełna 130 kg), jacht jest bardzo sprawny również na słabym wietrze. Klarowanie, wodowanie i obsługa w dwie osoby nie są więc problematyczne.
Podstawową zasadą budowy jachtów 505 jest wykorzystanie nowoczesnych materiałów oraz wysokiej jakości technologii w celu zapewnienie długiego okresu sprawności kadłuba. W regatach rangi Mistrzostw Świata z powodzeniem startują jachty zbudowane jeszcze w latach 90.
Specyfikacja łodzi:
długość : 5,05 m
szerokość : 1,88 m
waga: 127,4 kg
fok: 4,94 m2
grot: 12,3 m2
spinaker: 27 m2
Gdynia program regat:
Regaty odbędą się na terenie gdyńskiej mariny, a przede wszystkim na terenie Yacht Klubu Stal Gdynia, gdzie zawodnicy trzymają jachty.
Sobota, 21.05.2022
9:00 Odprawa załóg Salka klubowa
11:00 Strat do pierwszego wyścigu Akwen regat
15:00 Zakończenie wyścigów
18:00 Spotkanie integracyjne Browar Port Gdynia
Niedziela, 22.05.2022
09:00 Poczęstunek Salka klubowa
11:00 Start wyścigów Akwen regat
Po wyścigach Uroczyste zakończenie regat Plac przed YK Stal
Regaty odbędą się na terenie gdyńskiej mariny, a przede wszystkim na terenie Yacht Klubu Stal Gdynia, gdzie zawodnicy trzymają jachty.
Sobota, 21.05.2022
9:00 Odprawa załóg Salka klubowa
11:00 Strat do pierwszego wyścigu Akwen regat
15:00 Zakończenie wyścigów
18:00 Spotkanie integracyjne Browar Port Gdynia
Niedziela, 22.05.2022
09:00 Poczęstunek Salka klubowa
11:00 Start wyścigów Akwen regat
Po wyścigach Uroczyste zakończenie regat Plac przed YK Stal