• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sezon na śliwki. Dlaczego warto po nie sięgać?

Joanna Stolp
21 września 2023, godz. 08:00 
Opinie (14)
Węgierki, renklody, mirabelki - istnieje wiele odmian śliwek, a każda z nich, oprócz walorów smakowych, posiada także cenne właściwości zdrowotne. Węgierki, renklody, mirabelki - istnieje wiele odmian śliwek, a każda z nich, oprócz walorów smakowych, posiada także cenne właściwości zdrowotne.

Węgierki, renklody, mirabelki - istnieje wiele odmian śliwek, a każda z nich, oprócz walorów smakowych, posiada także cenne właściwości zdrowotne. Są m.in. źródłem witaminy C, K, E, A oraz B6. Szczególnie teraz, gdy trwa na nie sezon, warto włączyć je do codziennego menu.





Lubisz śliwki?

Śliwki są najbardziej znane z dobroczynnych właściwości dla układu pokarmowego. Regulują trawienie, poprawiają apetyt, pomagają obniżyć poziom cholesterolu.

Śliwki - właściwości



Śliwki są doskonałym źródłem witaminy C, która wzmacnia układ odpornościowy, pomaga nam zwalczać infekcje i chroni przed wolnymi rodnikami. Oprócz tego śliwki dostarczają witaminy K, która odgrywa kluczową rolę w prawidłowej krzepliwości krwi, wspomaga zdrowie kości i zapobiega starzeniu się skóry.

- Śliwki szczególnie są polecane osobom mającym problem z pękającymi naczynkami, witamina C zawarta w śliwkach uszczelnia naczynia krwionośne, a witamina K korzystnie wpływa na krzepliwość krwi - mówi dietetyk medyczny Dominika DietrichAkademii Skutecznej Diety.
Śliwki są także bogate w polifenole, magnez, żelazo, wapń, fosfor oraz potas, który pomaga w regulacji ciśnienia krwi i zapobiega nadmiernemu obciążeniu serca. Witamina B6 i magnez z kolei wspierają pracę układu nerwowego.


Suszone śliwki zawierają więcej błonnika niż surowe. W 100 g suszonych owoców jest 7,1 g błonnika, a w surowych - 1,4 g. Suszone śliwki są również bardziej kaloryczne. W 100 g mają aż 360 kcal. Suszone śliwki zawierają więcej błonnika niż surowe. W 100 g suszonych owoców jest 7,1 g błonnika, a w surowych - 1,4 g. Suszone śliwki są również bardziej kaloryczne. W 100 g mają aż 360 kcal.

Na co są zdrowe śliwki?



Śliwki są źródłem błonnika pokarmowego, który oczyszcza jelita i poprawia ich perystaltykę.

- Błonnik jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego. Pomaga w regulacji trawienia i zapobiega problemom z zaparciami. Spożywanie śliwek może również pomóc w obniżeniu poziomu cholesterolu we krwi - mówi psychodietetyk Mirosław Olejniczak z gabinetu Twój Cel.
Zawierają także antyoksydanty, które chronią przed powstawaniem nowotworu jelita grubego i zwalczają wolne rodniki w naszym ciele.

- Wolne rodniki mogą uszkadzać komórki i prowadzić do przyspieszonego procesu starzenia się organizmu. Dlatego jedzenie śliwek może pomóc w utrzymaniu młodzieńczego wyglądu i ogólnego zdrowia - dodaje Mirosław Olejniczak.

Najwięcej błonnika zawierają śliwki suszone. W 100 g suszonych owoców jest aż 7,1 g błonnika, a w surowych - 1,4 g. Dlatego to suszone śliwki są polecane na zaparcia.

- Trzy lub cztery sztuki suszonych śliwek należy namoczyć w ciepłej wodzie na noc, napar ze śliwek i namoczone śliwki należy wypić i zjeść rano na czczo, pół godziny przed śniadaniem. Taki napar ze śliwek suszonych najlepiej smakuje podawany na ciepło - dodaje Dominika Dietrich.
Owsianka - dlaczego warto ją jeść? Owsianka - dlaczego warto ją jeść?
Ze śliwek z powodzeniem można przygotować m.in. dżemy, kompoty i powidła. Ze śliwek z powodzeniem można przygotować m.in. dżemy, kompoty i powidła.

Ile kalorii mają śliwki?



Chociaż poszczególne odmiany śliwek różnią się kalorycznością, to zazwyczaj świeże owoce mają od 40 do 50 kcal w 100 g. Znacznie bardziej kaloryczne są suszone śliwki. W takiej samej gramaturze owoców mają aż 360 kcal.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (14)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

Najczęściej czytane