Szlak rowerowy Lębork - Gdańsk w jesiennych barwach

17 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat)

Oznakowany niebieskim kolorem, rowerowy szlak Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego wraz z jego przedłużeniem do Lęborka, jest najdłuższą trasą, wytyczoną pod kątem turystyki rowerowej w okolicach naszej aglomeracji. W całości liczy 102,75 km długości i wiedzie mocno pofałdowanym terenem, północnych Kaszub, które nie bez powodu są nazywane Bieszczadami Północy.

Poprawione oznakowanie szlaku?

Dwa lata temu mieliśmy okazję pokonać go w całości po raz pierwszy w pełnym skwarze lata. Ponad 100 km trasa dała nam mocno we znaki. Pomimo, że pot lał się strumieniami spod kasku, resztkami sił udało nam się rozprawić z całą trasą w jeden dzień. W naszej relacji napisaliśmy wtedy o dość zaniedbanym stanie trasy szczególnie w okolicy Lęborka, a także na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego.

W ostatnich dwóch latach poprawiono nie tylko oznakowanie szlaku na terenie trójmiejskich lasów, a miejscami także wzmocniono nawierzchnię dróg, którymi wiedzie szlak. Nadal jednak szlak nie zachęca do turystyki rowerowej, szczególnie w okolicach Lęborka. Tam nie dość, że zaoszczędzono na farbie, to większość dróg leśnych ewidentnie nie nadaje się pod kątem rodzinnej turystyki rowerowej, nie mówiąc już o przebyciu trasy rowerem turystycznym z sakwami. Wiele leśnych duktów tonie w grząskim piachu, przez co nie ma mowy o przyjemności z jazdy. Widać, że inicjatorzy ów szlaku nigdy nie przebyli go na rowerze !

Kilka wskazówek związanych z dojazdem:

Dlaczego niebieski szlak rowerowy najlepiej pokonać rozpoczynając wyprawę w Lęborku? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w bardzo ograniczonym rozkładzie jazdy naszej SKM'ki. Zdecydowanie lepiej udać się skoro świt do Lęborka, niż do niego wracać w późnych godzinach wieczornych. Pociągi w tamtym kierunku kursują zdecydowanie za rzadko, nawet w sezonie letnim, kiedy ruch turystyczny na tej trasie jest dość wzmożony. Dlatego też i tym razem skorzystaliśmy z podmiejskiej kolejki, która pomimo dość wczesnej godziny wyjazdu wypchana była aż po brzegi.

Nasze wrażenia i opis szlaku:

Tym razem w trasę ruszyliśmy dość sporą ekipą wraz z zaprzyjaźnioną grupą z Elbląga! Na miejscu zbiórki, czyli przed dworcem PKP zanotowaliśmy łącznie 30 osób, z czego dwóch elblążan, którzy do Lęborka przyjechali na kołach, pokonało na dzień dobry ponad 150 km! Na szczęście ponad 100 km trasa wiodąca przez mocno pofałdowany teren przemierza przez liczne miejscowości, z których szlakami łącznikowymi można skrócić nieco zaplanowaną trasę. Tak tez zrobiło ponad 70% uczestników, odłączając się od ścisłej czołówki grupy w sytuacji kiedy brakowało sił. Ostatecznie tylko czterem śmiałkom udało się osiągnąć cel!

Niebieski szlak nie rozpoczyna się od razu przy stacji kolejowej, a  na obrzeżach miasta. Chcąc rozpocząć wycieczkę, należy udać się do drogi krajowej nr 6 i kierować się w stronę Wejherowa. Tuż za przejazdem kolejowym już nieczynnej linii, wiodącej kiedyś z Lęborka do Kartuz, należy skręcić w prawo, tak jak do leśniczówki. Szlak rozpoczyna na początku drogi kaflowej, wiodącej wzdłuż rzeki Okalicy. Jednak kto o tym może wiedzieć? My jak my, byliśmy do tego przygotowani, ale gdyby tak przypadkowy turysta chciał rozpocząć wycieczkę tym szlakiem? Niby jest to początek, czy też koniec szlaku - nie ma żadnych informacji odnośnie tej trasy. Żadnej tablicy informacyjnej, ani drogowskazu... Mało tego, nawet z głównej strony internetowej Lęborka wynika, że o szlaku nigdy nie słyszeli. Jednym słowem kolejny "burdel na dwóch kółkach".

Migawki z wycieczki niebieskim szlakiem rowerowym z Lęborka do Gdańska Migawki z wycieczki niebieskim szlakiem rowerowym z Lęborka do Gdańska

Rozpoczynając naszą przygodę z niebieskim szlakiem już na pierwszych kilometrach mieliśmy wiele zagadek. To, że brakowało drogowskazów to jedno, ale żeby oznakowywać szlak z boku drzew, to już lekka przesada. Pokonanie pierwszych kilometrów bez mapy byłoby bardzo trudne. Na szczęście za pierwszymi budynkami wsi Lubowidz oznakowanie poprawiło się i nie musieliśmy tak często śledzić mapy. Od tamtego miejsca szlak zagłębił się w lesie, w dużej mierze wiodąc wzdłuż wspomnianej wcześniej, nieczynnej linii kolejowej Lębork-Kartuzy. Pierwszym charakterystycznym i godnym uwagi miejscem na tym odcinku był stary, kamienny most kolejowy z 1905 roku, rozpinający się pomiędzy wzgórzami nad Strugą Węgorza, rzeką o zabawnej nazwie, która wpada do jez. Lubowidzkiego niedaleko Lęborka. Ten potężny wiadukt, wysoki na kilkadziesiąt metrów każdy z nas obejrzał z góry i z dołu. Żeby wejść na jego koronę trzeba było pokonać aż 80 stromych schodów, ale co to dla nas.

Chociaż tego dnia specjalnie nie pędziliśmy, to już na pierwszych kilometrach co po niektórzy mieli dość. Wszechobecne piachy oraz bardzo strome podjazdy skutecznie utrudniały przyjemną jazdę, przez co niejednokrotnie zmuszeni byliśmy zsiąść z roweru. Za Rozłazinem zaczęły się nie lada wzniesienia. Pierwszym z nich był długi podjazd na wysokość ok. 170 m n.p.m., po czym szybki zjazd i kolejna wspinaczka - tym razem na ponad 200 metrów wysokości. Po tych dwóch "góreczkach" pot zaczął zalewać nam oczy, a koszulka nadawała się do wyżymania. Następnie chwila "wypłaszczenia" i po pokonaniu Jeżowskiej Strugi morderczy podjazd pod kolejną dwusetkę. Po dostaniu się na szczyt, mieliśmy wrażenie jakbyśmy niedawno tu byli. Nie myliliśmy się. Nieopodal znajdują tzw. Kamienne Mosty, zaś udając się w lewo można dotrzeć na Jelenią Górę, na szczycie której do niedawna wznosił się drewniany podest widokowy.

Jelenia Góra liczy 221 m n.p.m. i jest najwyższym wzniesieniem Nadleśnictwa Strzebielino. Ten teren ukształtował ustępujący lądolód skandynawski i jego wody roztopowe, pozostawiając liczne wąwozy, jary, pagórki i źródliska, które po części mieliśmy okazję zobaczyć. Rozpościerająca się z niej panorama godna jest całego poświęcenia i wspinaczki na sam szczyt. Roztaczają się stąd przepiękne widoki na pradolinę Łeby, oraz Redy. Różnica wzniesień pomiędzy dnem doliny a wierzchołkiem wynosi 170 m!

Kamienne Mosty zaś, to bardzo ciekawy ewenement, który na pierwszy rzut oka wygląda jak wysoki nasyp kolejowy. Jednak są to kamienne umocnienia drogi nad głęboko wciętym przepustem. Dokładna historia ich powstania i przeznaczenia jest nieznana, ale prawdopodobnie powstały w okresie międzywojennym, bądź na przełomie wieków. Mogły służyć komunikacji pomiędzy istniejącymi wtedy osadami, gospodarce leśnej lub udostępnieniu terenu do polowań.

Po serii męczących podjazdów w końcu doczekaliśmy się pięknego zjazdu. Długo jednak się nie nacieszyliśmy "wiatrem we włosach". Tuż przed Paraszynem szlak znowu zaczął piąć się ku górze. Droga wiodła grząskimi koleinami, które po ostatnich opadach deszczu były trudno przejezdne. Na szczęście podjazd ten nie był już tak męczący jak poprzednie. Dojeżdżając do Porzecza i znajdującego się tu Młodzieżowego Schroniska "Łowcy Przygód" mieliśmy nadzieję, że uda nam się "zatankować" nasze bidony, do których od kilku dobrych kilometrów zawitało echo. Spragnieni i wyczerpani, niestety nie mieliśmy szczęścia, gdyż w schronisku nie było żywej duszy, a najbliższy sklep znajdował się w Strzebielinie Morskim, co zupełnie nie było nam po drodze. Gdybyśmy przemierzali pustkowie i byłaby to dla nas ostatnia szansa, z pewnością długo byśmy się nie zastanawiali.

• Migawki z wycieczki niebieskim szlakiem rowerowym z Lęborka do Gdańska

GALERIA ZDJĘĆ; autorzy: Tomasz Kmieć & Krzysztof Kochanowicz[GR3miasto]

Z Porzecza skierowaliśmy się na Paraszyno. Chwilę uwagi poświęciliśmy również "Grupie Drzew", które objęte są ochroną oraz tzw. "schodom do lasu", których historia nie do końca jest nam znana. Podobno są one pozostałością po kiedyś istniejącej tam szkole.

Na dobrą sprawę to jest kluczowe miejsce również dla szlaku, który tuż za miejscem postojowym skręca mocno w prawo i zagłębia się w leśnej gęstwinie podążając wzdłuż kanału melioracyjnego do wartkiego nurtu rzeki Łeby. Za mostkiem przeprawia się na drugi brzeg i za chwilę ponownie wspina się pod kolejne wzniesienia. Na szczęście, jak okaże się później, to ostatnie tak wyczerpujące podjazdy na tym odcinku szlaku. Kolejne przemierzyliśmy dopiero w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym. Zacisnąwszy zęby ruszyliśmy na podbój kolejnych górek. Na szczęście po niespełna 2,5 km czekała na nas nagroda w postaci pięknej krętej drogi w dół. Nie chcąc dokładać jakiejkolwiek energii do tego zjazdu pokonaliśmy go spokojnie, gdyż wiedzieliśmy, że na dole czeka na nas kolejny podjazd, tym razem wiodący kostką, która nie sprzyjała naszym nadgarstkom. Odcinek ten podlega pod zabytkową drogę, która również objęta jest ochroną ze względu na przedziwne formy rosnących tu dębów.

Po kolejnej dawce wysiłku dotarliśmy do "cywilizacji". W Barłominie w końcu udało nam się "dopaść" sklep, w którym uzupełniliśmy zapasy przed kolejną męcząco zapowiadającą się drogą. Po małej regeneracji sił, odłączyła się od nas spora część grupy, która podążyła do Trójmiasta nieco mniej wymagającym terenem, skupiając się głownie na drogach asfaltowych, my zaś ponownie zagłębiliśmy się w leśnej gęstwinie. Za Przetoczynem przekroczyliśmy granicę Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego powoli zbliżając się do trzech malowniczych jezior: Krypko, Pałsznik oraz Wygoda, które są objęte rezerwatem przyrody. Na jednej z krzyżówek szlak rozwidla się. Można tu odbić na Wejherowo lub kontynuować trasę w kierunku Trójmiasta. Tu także odłączyło się kilka osób i po ponownym przeliczeniu z trzydziestki została niespełna połowa ;-/

Czołówka grupy kontynuowała trasę, ale na twarzach co po niektórych widać już było spore zmęczenie. Pomimo wcześniejszego postoju i regeneracją sił, zjazd brukowaną drogą wzdłuż potoku Zagórskiej Strugi znacznie wpłynął na nasze zmęczenie i koncentrację. Dobrze, że chociaż oznakowanie szlaku zostało poprawione, co w dużej mierze przyczyniło się do łatwiejszego osiągnięcia celu.

Nasza przygoda ze szlakiem zakończyła się nieopodal oliwskiego Wzgórza Pachołek, z którego rozpościerają się przepiękne widoki na pobliską Oliwę, a także bardziej odległe dzielnice Gdańska.

Ostatecznie szlak zaliczyliśmy we czwórkę.

Statystyki naszej wycieczki:

Dystans: 102,75 km.
Czas jazdy z postojami: 10h25min
Prędkość maksymalna: 56 km/h
Przewyższenie: 130,08

Kliknij na mapę i zobacz szczegóły trasy Kliknij na mapę i zobacz szczegóły trasy

Do realizacji trasy wykorzystaliśmy mapę "Dziedzictwo Kulturowe Północnych Kaszub" grupy CartoMedia, która wchodzi w skład wydawnictwa Eko-Kapio.pl

Rowerowy szlak oznakowany kolorem niebieskim, wiodący z Lęborka do Gdańska, to całkiem "ciekawy kąsek" szczególnie dla osób o dobrej kondycji. Na ponad 100 km swej długości pokonuje liczne, miejscami dość trudne wzniesienia, które niejednemu, nawet wprawionemu rowerzyście dadzą ostro w kość. Szlak oczywiście można pokonać w odcinkach, tak jak robiliśmy to w poprzednich latach. Pokonanie go ciągiem to dobry trening wydolnościowy.

Rodzaj podłoża:

W dużej mierze leśne dukty i drogi gruntowe, gdzieniegdzie dość grząski piach zmuszający do zejścia z roweru. Niektóre odcinki szlaku wiodą także drogami asfaltowymi oraz płytami betonowymi.

Rekomendowany rower: górski lub crossowy

Ogólna ocena szlaku: 4-/ 5

Wycieczkę prowadzili:
Krzysztof Kochanowicz, Bartek Winikajtys, Tomek Kmieć [GR3miasto]

Mamy co chwilę nowe pomysły, które realizujemy w wolnym czasie, czy to po pracy, czy w wolny weekend, dlatego nie sposób się z nami nudzić. Jeśli więc masz ochotę bawić się razem z nami, nie zastanawiaj się dłużej. Dołącz do nas, to nic nie kosztuje! Zabierz więc rodzinę, znajomych, albo po prostu przyjedź by poznać nowe osoby.

O naszych inicjatywach, dowiesz się regularnie odwiedzając naszą stronę internetową. Organizujemy nie tylko wycieczki rowerowe. Przez cały rok kalendarzowy wybieramy się także na wędrówki piesze, marsze Nodric Walking, kajak. A w zależności od sezonu: różnego rodzaju sporty wodne, rolki, łyżwy, narty, snowboard. Jeśli zaś chcesz regularnie otrzymywać od nas wszelkie newsy, możesz napisać maila z prośbą o przyłączenie się do "listy sympatyków GR3". Wtedy zawsze będziesz na bieżąco ze wszelkimi wydarzeniami. Kontakt e-mail: gr3miasto@gmail.com

Przeczytaj także inną relację pt. "Niebieski szlak rowerowy w letnim skwarze;)"

• Poziom trudności trudny

• Ostro, ostro ;)

Po poprzednim Waszym artykule wyruszyłem ów szlakiem, ale nie udało mi się nawet dojechać do Wejherowa. Póki co jeszcze kondycja nie ta ;-/ Fakt, po 40 km tak stromych podjazdów spasowałem w temacie. Podziwiam za wytrwałość!

• świetna relacja.. (4)

(dzięki niej na pewno nie wybiorę się na ten szlak. co będę dymał pod górę z wywieszonym jęzorem..)

• Mięczak ;) (3)

• Są odcinki bardzo przyjemne, a są i takie gdzie faktycznie jęzor dotyka brody ;) (2)

Recepta na jego pokonanie, to umiejętne rozłożenie siły

• Jak tacy z Was twardziele, pokonajcie ten szlak zimą, w scenerii śniegowej ;) (1)

• Byłoby to dość trudne zadanie ;-/

Gdyż zimą gdy napada śniegu, niektóre dukty leśne są nieprzejezdne.
            A dymać z rowerem na plecach tylko dla samej idei pokonania szlaku od A do Z jest bez sensu. Twardzielem jest każdy, kto potrafi pokonać własne słabości, w granicach zdrowego rozsądku, a nie ten który pokaże innym, że da się coś zrobić na przekór.

Z założenia jeżdżę w pojedynkę ale wasze relacje są super i zachęcają do zmiany. Można do Was jakoś dołączyć? Gdzie i jak publikujecie plany kolejnych wypraw?

• Żeby się nie powtarzać...

...przeczytaj ostatnie akapity relacji, a szczególnie to co w ramce ;)

• namówiliście mnie..

• Piękne widoczki. Gdzie ten most?? (2)

• Most jest w okolicach Rozłazina. (1)

Nie miałem jeszcze okazji go zobaczyć na żywo. Może w sobotę się wybiorę tam na wycieczkę:)

• Powiększ sobie widok załączonej mapy

Przerywane kropki wychodzące z Lęborka to dawna nieczynna już linia kolejowa z Lęborka do Kartuz. Nieopodal Rozłazina, gdzie ślad GPS krzyżuje się z linią kolejową znajduje się ów most. Przy większym powiększeniu widać także wspomniany w relacji potok - Strugę Węgorza.

• Szlak (5)

Do Wejherowa z Gdyni dojechać jest łatwo na rowerze tylko że szlak który wiedzie z Chwarzna do Piekiełka niepotrzebnie poprowadzona jest po okolicznych wzgórzach i dolinach gdzie tak naprawdę nic nie ma . Szlak powinien być wytyczony z Chwarzna do Niemotowa potem przez las do Łęzyc i potem omijając jednostek wojskową wjechać na szlak do Piekiełka a z tamtąd do Bieszkowic. Przed Bieszkowicami szlak prowadzi w prawo i tym szlakiem koło jeziora Wyspowego dojedziemy do Wejherowa. Można również przed Bieszkowicami pojechać w lewo i wyjechać na szosę w Bieszkowicavh i skręcić w prawo a potem na początku lasu w lewo. Tą drogą dojedziemy do szlaku lęborskiego. Jadąc tak nie napotkamy wielu podjazdów.

Jest mapa, jest GPS tylko jechac. Każdy ułozy sobie trasę jaką chce. W samych lasach koło bieszkowic mozna sobie urządzić jazdę po ośki.Ciekawe na tej trasie (lębork-3miasto) są czesto pieknę przestnienie pól niż dymanie góra-dół.

• góra-dół to esencja MTB (2)

pola to trekking
        dla każdego coś fajnego

• najśmieszniejści są tacy ściganci dookoła stodoły sołtysa (1)

zachwyceni że `urwą' turystę na rowerze z bagażnikiem

opis dotyczy trasy TURYSTYCZNEJ a nie wyścigu

• a kto ci każe się ścigać?

nie słyszałeś o turystycznym MTB nie wspominając o MTB Enduro?
            Jak nie lubisz się zmęczyć na podjeździe - jedź trasą podaną prze Okok'a.
            Nie ma obowiązku kurczowego trzymania się szlaku - mapa (ew.+GPS) w rękę i będzie jeszcze fajniej

• Mięczak zawsze będzie szukał łatwiejszego rozwiązania ;)

Ciekawe jak przedstawia się biegnący równolegle drugi szlak czerwony Pradoliny Redy-Łeby

• Na stronie Grupy Rowerowej 3miasto znajdziesz go...

...pod nazwą szlak skrajem Wysoczyzny Żarnowieckiej; Lębork - Wejherowo.
      Miałem okazję pokonać go zeszłej wiosny, kiedy to wszystko na polach zaczęło kwitnąć - widoki przecudne!

• Mankament szlaków rowerowych ;-/ (1)

Zastanawiam się nieraz kto wytycza szlaki rowerowe?
    Wiele z nich wiedzie nieraz zupełnie nieprzejezdnymi, zapiaszczonymi drogami, których pokonanie wiąże się z pchaniem bicykla. Jak na całej długości szlaku występuje jeden/dwa takie odcinki to nie problem, ale jeśli na odcinku kilometra, połowę trasy pokonujemy z buta, z rowerem na plecach, to może warto by zastanowić się czy nie lepiej wyznakować tamtędy szlaku pieszego lub konnego ;)
    Czy to tak trudno ruszyć mózgiem ?

• Wynika to stąd, znakujący poruszają się quadami lub motorami crossowymi...

....gdyby mieli zaprojektowaną trasę, palcem po mapie rzetelnie przejechać rowerem, w życiu by jej nie skończyli ;)

• Było super,

....... super wypad, super ekipa,
    dzięki wielkie za wspólne kilometry
    :-)

• Jeden z tych dwóch co na kołach z Elbląga do Lęboka

Wrażenia z "wycieczki" przerosły moje oczekiwania...było lepiej :-)
    Zjawiskowe miejsca...
    Dzięki Wszystkim za wspólne kręconko :-)