• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tego nie było od pół wieku. Polska załoga w legendarnych regatach żeglarskich

Jacek Główczyński
9 grudnia 2022, godz. 11:00 
Opinie (29)
Polscy żeglarze po pół wieku wracają na trasę najbardziej prestiżowych, okołoziemskich regat załogowych. Polscy żeglarze po pół wieku wracają na trasę najbardziej prestiżowych, okołoziemskich regat załogowych.

Tego nie było od pół wieku. Polska wraca do rywalizacji w największych załogowych regatach okołoziemskich The Ocean Race. WindWhisper Racing Team pod biało-czerwoną banderą stanie na starcie 14. edycji w styczniu przyszłego roku w Alicante. Przypomnijmy, że w premierowym wydaniu imprezy, brały udział trójmiejskie jachty: Copernicus i Otago.



The Ocean Race



The Ocean Race to największe załogowe regaty okołoziemskie. Odbywają się co trzy-cztery lata. Pierwsza edycja odbyła się w 1973 roku pod nazwą Whitbread Round the World Race, a za organizację odpowiadała Królewska Marynarka Wojenna Wielkiej Brytanii. W latach 2001-2018 regaty nazywały się Volvo Ocean Race.

Przeczytaj o gdyńskich żeglarzach, którzy wzięli udział w wyścigu legend Volvo Ocean Race



Na pokładach obok słynnych żeglarzy nie brakuje znanych ludzi z innych branż, w tym także koronowanych głów. W ostatniej edycji żeglowali m.in. król Hiszpanii Juan Carlos oraz szwedzka księżniczka Victoria.

W styczniu 2023 roku w hiszpańskim Alicante wystartuje 14. edycja. Meta przewidziana jest we włoskiej Genui. Coś, co przez lata pozostawało w sferze marzeń żeglarzy z Polski, wreszcie staje się rzeczywistością.

Polska wraca po półwiecznej przerwie



Polska do tej legendarnej już rywalizacji żeglarskiej wraca po 50-letniej przerwie. Nasz kraj był reprezentowany w pierwszej edycji. Wystawił dwa trójmiejskie jachty.

W edycji 1973/74 gdyński Copernicus pod dowództwem Zygfryda Perlickiego opłynął kulę ziemską, pokonując 27 tysięcy mil morskich, plasując się na 11. miejscu w stawce 20 zgłoszonych do rywalizacji jednostek. Cztery lata temu przypomniał się w wyścigu legend, będąc najstarszym jachtem.

Zygfryd Perlicki - wspomnienie



Drugą polską jednostką w premierowym wydaniu Whitbread Round The World Race był gdański "Otago", którym kierował Zdzisław Pieńkawa. Uplasował się na 13. miejscu.

29 sierpnia 1976 roku ten jacht zatonął u wybrzeża Wyspy Niedźwiedziej, w trakcie rejsu na Spitsbergen.

Teraz WindWhisper Racing Team



7 stycznia 2023 roku w Alicante otwarty zostanie Ocean Live Park, czyli oficjalne miasteczko regat The Ocean Race. Publiczność będzie miała szansę poznać załogi i z bliska obejrzeć wszystkie jachty. Dzień później zaplanowano wyścig portowy, natomiast 15 stycznia wystartuje pierwszy etap regat na trasie do Mindelo w archipelagu Wysp Zielonego Przylądka. Oprócz jachtów klasy VO65, po raz pierwszy ścigać się będą również łodzie klasy IMOCA 60.

Dowiedz się więcej o jachcie, który będzie reprezentował Polskę w The Ocean Race



Do jednych z najtrudniejszych i najbardziej prestiżowych regat załogowych na świecie przystąpi polska ekipa WindWhisper Racing Team, która popłynie na jachcie klasy VO65.

65-stopowa łódź, na której pożeglują Polacy, jest najmłodszą z ośmiu istniejących jednostek tej klasy. Powstała według projektu renomowanego amerykańskiego biura Farr Yacht Design. Stworzona do szybkiego pływania, wykonana w całości z włókna węglowego, co równocześnie gwarantuje wytrzymałość i lekkość.

Sprawdź, jakie rekordy pobił jacht na Bałtyku



Startowała już w poprzedniej edycji regat (2017/18). Przed przyszłorocznym wyścigiem jacht przeszedł generalny remont. Zadbano o każdy detal, dzięki czemu łódź jest w pełni przygotowana do startu, także do tych najbardziej ekstremalnych etapów oceanicznych.

W ostatnich latach kilkakrotnie mogliśmy oglądać ten jacht na wodach Zatoki Gdańskiej, choć wówczas żeglował pod inną nazwą niż obecnie - Sailing Poland.

Najważniejsze dane


Największe sukcesy

  • Volvo Ocean Race 2017/18:
    2 miejsce (pod nazwą Mapfre, skiper Xabi Fernandez), 1 miejsce w klasyfikacji In-Port Races;
  • Rekord świata 2017
    Around Isle of Wight (Xabi Fernandez), ratyfikowany przez WSSRC;
  • Volvo Ocean Race 2014/15:
    4 miejsce (MAPFRE, Iker Martinez);

Projekt i budowa

  • Projekt: Bruce Farr, Farr Yacht Design dla Volvo Ocean Race 2014/15)
  • Stocznie: Persico (Włochy), Multiplast (Francja), Decision (Szwajcaria), Green Marine (Wielka Brytania);

Najważniejsze dane techniczne

  • Długość linii wodnej (projektowa): 20m
  • Długość całkowita z bukszprytem: 22,14m
  • Szerokość kadłuba: 5,60m
  • Wysokość masztu: 30,3m
  • Długość bukszprytu: 2,14m
  • Zanurzenie (max): 4,78m
  • Wyporność: 12500 kg
  • Powierzchnia grota: 163 m2
  • Powierzchnia foka marszowego: 133 m2
  • Powierzchnia żagli na wiatr: 468 m2 (grot, Code 0), 296 m2 (grot, fok marszowy)
  • Powierzchnia żagli z wiatrem: 578 m2 (grot, A3)
  • Żagle: North Sails, 19 szt.
  • Kil: uchylny na boki w zakresie +/- 40 stopni, nachylenie osi +/- 5 stopni
  • Miecze boczne (stateczniki): 2
  • Płetwy sterowe: 2 bliźniacze płetwy stałe
  • Balast wodny: dwa zbiorniki 800-litrowe pod burtami w tylnej części jachtu zbiornik 1000-litrowy w osi centralnej jachtu przed masztem;
  • Kamery pokładowe: 5
  • Systemy komunikacji: Inmarsat
  • Urządzenia nawigacyjne: B&G
  • Silnik Volvo Penta Marine (75kM)
  • Hydrogenerator Watt&Sea (500W)


Gdynianie na pokładzie WindWhisper Racing Team



Polscy żeglarze do startu przygotowują się w bazie treningowej w Walencji. Ostateczny skład polskiej na The Ocean Race ma być ogłoszony w połowie grudnia. Jednak już wiadomo, że będą w nim gdynianie. Jednym z najmłodszych członków załogi będzie 17-latek.

- To dla mnie wielka nauka i rodzaj przygody. Zdaję sobie sprawę, ile jeszcze pracy przede mną, ale już odliczam dni do początku wyścigu - podkreśla Mateusz Gwóźdź, który zaczynał na optymistach, a następnie startował w klasach: 29er i olimpijskiej 49er.

Przypomnij sobie jak jachty rywalizowały przed rokiem w Gdyni



Gdynianin na jachcie klasy VO65 brał udział już w ubiegłorocznym The Ocean Race Europe, który prowadził m.in. przez Gdynię. Polska załoga pod dowództwem Holendra Bouwe Bekkinga, który aż osiem razy startował w Volvo Ocean Race, czterokrotnie kończąc rywalizację na podium, zajęła 2. miejsce.



Wśród załogi jest również Stanisław Bajerski, żeglarz z Jacht Klubu Morskiego "Gryf" Gdynia, który sport łączy z inną swoją pasją, jaką jest medycyną oraz jest gotowy nieść pomoc kolegom.

- Start w prestiżowych regatach The Ocean Race to dla mnie spełnienie największego sportowego marzenia. Każdy z nas poświęcił bardzo wiele, aby znaleźć się w miejscu, w którym właśnie jesteśmy. Oprócz rywalizacji na morzu, wyścig daje mi także szansę na ciągły rozwój w medycynie ratunkowej i wykorzystanie w praktyce moich umiejętności. To dla mnie bardzo ważne, bo nie tylko jako żeglarz, ale także jako student medycyny, będę mógł w razie sytuacji kryzysowej pomóc członkom mojej załogi - podkreśla 21-latek.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (29)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

Najczęściej czytane