• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To już koniec DCT Gdańsk, teraz będzie Baltic Hub

Wioletta Kakowska-Mehring
28 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Władze terminalu kontenerowego zdecydowały, że DCT Gdańsk po 15 latach działalności zmieni nazwę. Teraz będzie to Baltic Hub. Według operatora nowa nazwa "ma wyraźniej odzwierciedlać ambicje funkcjonowania na rynku jako regionalny bałtycki hub kontenerowy, gdzie zbiegają się połączenia morskie i śródlądowe".



Czy zmiana nazwy po 15 latach działalności firmy to dobra decyzja?

Od momentu uruchomienia kompleksu jego operator zanotował znaczący wzrost, zaczynając od jednego nabrzeża głębokowodnego i zdolności przeładunkowej sięgającej 500 000 TEU (20-stopowych kontenerów), aby w 2021 roku stać się prawdziwym hubem na Bałtyku z dwoma głębokowodnymi nabrzeżami, które obsłużyły w ciągu roku ponad 2,09 mln TEU.

Obecnie już nie DCT Gdańsk, tylko Baltic Hub dysponuje nabrzeżami o łącznej długości 1,3 tys. m, 14 suwnicami typu STS (ship-to-shore) oraz roczną przepustowością 2,7 mln TEU. Terminal stał się też bramą transportową dla Europy Środkowo-Wschodniej z usługami obejmującymi rynki śródlądowe, takimi jak: Czechy, Słowacja, Węgry i Niemcy.

- To efekt doskonałego położenia naszego hubu, z dobrym dostępem do morza i brakiem ograniczeń pływowych, ale także doskonałych możliwości operacyjnych oraz wsparcia i inwestycji w infrastrukturę - powiedział Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub.
100 mln euro na rozbudowę terminalu kontenerowego DCT 100 mln euro na rozbudowę terminalu kontenerowego DCT

W najbliższej przyszłości zdolność przeładunkowa z obecnych 750 tys. podniesie się do ponad miliona TEU, ponieważ wkrótce rozpocznie się budowa trzeciego nabrzeża głębokowodnego znanego jako T3. Otwarcie działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 roku.

- Dzięki tej inwestycji stanie się jednym z największym kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi kontenerowców nowej generacji, przypływających na Bałtyk. Uruchomienie dodatkowego nabrzeża oznacza dalsze wspieranie gospodarki Polski, krajów Europy Środkowo-Wschodniej i bałtyckich, ich międzynarodowych rynków handlowych oraz znaczące wzbogacenie oferty usługowej, dostępnej dla klientów Baltic Hub i impuls do pozyskania nowych usług i sojuszy żeglugowych. W ramach budowy T3, która zostanie zakończona do 2025 roku, powstanie głębokowodne nabrzeże o długości 717 m, głębokości 17,5 m oraz plac o powierzchni operacyjnej 36,5 ha. Projekt T3 obejmuje dodatkowo zakup 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do obsługi największych statków na świecie, oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG pracujących na placu kontenerowym - poinformowano w komunikacie.
Co z budową terminalu instalacyjnego w Gdańsku? Znów przesunięto termin Co z budową terminalu instalacyjnego w Gdańsku? Znów przesunięto termin

Zmiana nazwy zbiegła się z 15-leciem powstania terminalu. W tym czasie obsłużył ponad 15 mln TEU, 700 statków, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata, 6 tys. pociągów i 600 tys. ciężarówek rocznie. W 2019 roku jako pierwszy terminal na Bałtyku obsłużył ponad 2 mln TEU w jednym roku, a w lipcu 2021 roku pobił swój rekord TEU obsłużonych w jednym zawinięciu statku - 20 207 TEU. W listopadzie tego samego roku BH pobił również swój rekord, obsługując 70 statków w ciągu miesiąca.

BH jest własnością PSA International (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30 proc.). Zatrudnia ponad 1,1 tys. osób, z których ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i okolicach.

Miejsca

Opinie (121) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • To nasza morska wizytówka. Cieszę się, że polski rząd odkupił port od Australijczyków (13)

    • 23 23

    • Jakby odkupił (11)

      To bym tam nic nie działało. Za to miałby kilkunastu dyrektorów z zapleczem, którzy wplacaliby swoje premie i procent wypłaty jako darowiznę na rzecz pewnej Partii politycznej.

      • 24 12

      • Tak jak w sprzedanym Niemcom przez władze miasta GPEC? (10)

        Tam w radzie nadzorczej siedział prezydent miasta i zarabiał kilkaset tysięcy złotych rocznie. Za wszystko płacą mieszkańcy.

        • 14 8

        • paradoksalnie dzięki sprzedaży GPEC terminal DCT w ogóle powstał (9)

          w 2003 roku była bieda i brak kasy na inwestycje, za te kilkaset milionów wybudowano m.in. Most im. Jana Pawła II, który kosztował wtedy ok. 200 milionów złotych, niektórzy pukali się w czoło, mówili, że to most donikąd, okazało się, że Prezydent Paweł Adamowicz był wielkim wizjonerem, parę lat póżniej przekonano Australijczyków, że warto na terenach przylegających do Portu Północnego wybudować terminal kontenerowy, dzisiaj największy nad Bałtykiem, stale rozbudowywany, dzisiaj tym mostem każdego dnia przejeżdząją setki milionów pln i terminal zarabia na dzień dzisiejszy dla Skarbu Państwa 12 miliardów złotych rocznie.

          • 17 11

          • Most i drogi dojazdowe powstały za pieniądze rządowe (2)

            On był takim wizjonerem, że załatwił sobie stołek w radzie nadzorczej

            • 8 16

            • Most powstał z budżetu Miasta Gdańska

              ponad 20 lat tremu

              • 12 5

            • nie załatwił, a załapał na skutek eksperymentu, który przerodził się w przewał...

              "Ustawy portowe" z "przełomu wieków" stworzyły możliwość partycypacji miast w działalności portowej. Jednak w realnej działalności gospodarczej, partycypacja to nie tylko przy kasie do zysku a również (a wręcz przede wszystkim) udział w majątku i kosztach. Miasta kasy nie miały... To przekazano im "tereny portowe" z obowiązkiem wniesienia aportu, jako udziału miast w spółkach zarządzających portami.

              "Lecz gminy miast portowych najzwyczajniej w świecie tego nie zrobiły, mimo że upłynęło już 20 lat. Co więcej, ani rząd, ani działający w jego imieniu wojewodowie, którzy te tereny przekazali, przez cały ten okres nie próbowali nawet wykonania tego przepisu ustawy od gmin wyegzekwować. W efekcie, ich udziały własnościowe w zarządach poszczególnych portów są symboliczne czego jednak nie można powiedzieć o udziale w ich radach nadzorczych. Liczba przedstawicieli gmin jest tam taka, jak to przewiduje ustawa portowa, z prawem do wyznaczania przewodniczących tych rad włącznie (w przypadku Szczecina i Świnoujścia są nimi naprzemiennie reprezentanci obu tych gmin). Efekt jest taki, że na setkach hektarów terenów znajdujących się w granicach portów rządzą się gminy, a nie zarządy portów. W Gdańsku, na przykład, powstaje na nich wielkie centrum logistyczne firmy Goodman, a w Gdyni stoi wielka elektrociepłownia.

              Co więcej, są przykłady, że gmina nie dość, że nie wniosła swoich terenów aportem do spółki, to poczyniła zakusy na tereny portu. W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju.
              Gospodarka Morska 2017
              "

              • 10 3

          • Inwestorem była GDDKiA Oddział Gdańsk (2)

            czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Gdańsk. A jest to instytucja rządowa.

            • 5 7

            • inwestorem zastępczym (1)

              jeśli już...
              Most, tunel i Sucharskiego powstały z budżetu miasta. Na parkingi i infrastrukturę już zabrakło. Lewy brzeg Wisły to "postapo"...

              • 8 2

              • "Budowa mostu trwała dwa lata (1999-2001) i kosztowała 70 mln zł. Co ciekawe, środki na jego budowę nie pochodziły z Unii Europejskiej (Polska do wspólnoty dołączyła dopiero trzy lata później), a z pożyczki Banku Światowego i państwowej dotacji budżetowej."

                Czytaj więcej na: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Nietypowe-Budowle-Trojmiasta-Most-Wantowy-nad-Martwa-Wisla-n158041.html

                • 2 0

          • Jeśli ktokolwiek Australiczyków przekonał, to na pewno nie był to nikt z kręgów miejskich czy rządowych "kręgów gospodarczych"

            Od lat 90 paru Brytoli krążyło po Pomorzu z tym pomysłem.
            Zaczęli od Gdyni, "kolebki" konteneryzacji w Polsce. Tam ich wyśmiano, bo interes się kulał a nikt nie chciał zakłócać sobie spokoju w przedemerytalnej drzemce. "niedasie, nieopłacasie"... Poza tym, Gdynia miała inne plany dla nabrzeża i "międzytorza".

            To poszli do Gdańska, gdzie również towarzyszyły im uśmiechy i dowcipy o moczących kasę Angolach... Ale co tam, niech się bawią na "polach ryżowych" i nieużytkach. Po paru latach te uśmiechy zniknęły, zastąpione przez opad szczęki. I zaczęło się "doklejanie". A przecież Gdańsk jest jedynym miejscem w Polsce, gdzie terminal kontenerowy... zbankrutował...
            Wielbiciele rankingów podkreślają "największość", nie zmienia to faktu, że 50% obrotów na Bałtyku należy do Rosji, 25 do Szwecji a reszta... do reszty. "Największość" już przerabialiśmy i taka centralizacja ma poważne wady. Dlatego Szwecja i Rosja ma mniejsze terminale, ale jest ich znacznie więcej. Przez co są lepiej skomunikowane i łatwiejsze do zarządzania. Zajmują mniej cennych terenów...
            Port nie zarabia podawanych kwot, bo to kwoty ceł i podatków, które płacimy my w finalnych produktach. Faktyczne zyski szły za granicę i dzięki temu inwestor mógł skapitalizować założony zysk (z górką) na 10 lat przed upływem terminu dzierżawy... Na której też nie zarabiamy, bo jest ona kompensowana przejęciem majątku...
            Na pewno powstanie DCT jest dużą korzyścią, szczególnie w warstwie pojęciowej i jako doświadczenie. Może kogoś nauczy fakt, że przedsięwzięcia nie ocenia się po bieżących potrzebach rynku, bo to możliwości rynek stymulują. I jest to ciągła praca (a raczej wojna...)... Ryzyko i odpowiedzialność, której tak nie znoszą nasi "wybrańcy".
            Rosyjską Bronkę finansuje... Hamburg... Stojący przed faktem rozwijającego się niekonieczne przyjaznego przejęcia przez Chińczyków.

            • 14 0

          • Ile kosztował? Co to za opowieści...
            "Budowę mostu zrealizowało za kwotę prawie 70 mln zł. konsorcjum dwóch firm: francuskiej Demathieu et Bart oraz polskiej Mosty Łódź S.A. Środki finansowe pochodziły w połowie: z pożyczki Banku Światowego w ramach programu poprawy infrastruktury portów morskich oraz państwowej dotacji budżetowej - realizowanej poprzez Urząd Miasta Gdańska."

            • 1 1

          • Wizjoner

            Gdyby był wizjonerem to był by w śród nas

            • 0 0

    • Ale odsprzedał chińczykom za 1 mld euro

      • 1 6

  • akurat przed Wszystkich Swietych. No nic niech DCT spoczywa w pokoju spieszmy sie kochac terminale tak szybko zmieniaja nazwy

    • 15 5

  • Będzie kasa ... ale nie dla wszystkich. (1)

    Zmiana nazwy to okazja do dużych nagród i innych finansowych radości.

    • 19 13

    • Poświęcone bedzie,bo jak nie,to nieważne.

      • 0 0

  • Nie rozumiem zachwytów (21)

    Po co nam porty i stocznie skoro są w Hamburgu? Podobnie po co nam lotnisko skoro jest w Berlinie?

    • 14 39

    • Po co nam stocznia marynarki w Trójmieście, jak może być w Radomiu?

      • 17 6

    • (14)

      Po co nam przekopy mierzei skoro mozemy przeprawiac sie ciesnina pod kontrola rosji?

      • 6 8

      • Trzeba rozmawiać z Rosją taką jaka ona jest (3)

        • 5 8

        • Dokładnie, Kaczyszenko

          "Panie i panowie, przyjaciele Rosjanie, dziś 9 maja na Placu Czerwonym miał stać mój ukochany brat, prezydent Polski, Lech Kaczyński" - tak zaczyna się wystąpienie Jarosława Kaczyńskiego, kandydata PiS na prezydenta w tych wyborach. "Słowa do Przyjaciół - Rosjan" sztab wyborczy Kaczyńskiego zaprezentował na konferencji prasowej 9 maja 2010."

          • 4 8

        • Relacja ambasadora dotyczy wizyty Lecha Kaczyńskiego w Katyniu 17 września 2007 roku. W depeszy jest mowa o wypowiedziach rosyjskiego wiceszefa MSZ Władimira Titowa. Według rosyjskiego dyplomaty, podejście głowy państwa polskiego do wizyty w Smoleńsku i Katyniu jako "konstruktywne" i "przyjacielskie". Ale pojawiło się też zastrzeżenie, że nie ma możliwości spotkania prezydenta Kaczyńskiego z Władimirem Putinem. Ewentualna oficjalna propozycja ze strony polskiej mogłaby zostać odrzucona z powodów polityczne - opisuj depeszę gazeta.pl.

          W depeszy mowa jest także o zadowoleniu strony polskiej z przyjęcia na miejscu, a także zakrapianą alkoholem imprezę, na której wznoszono toasty m.in. za przyjaźń, Polskę, Rosję i Putina. Ambasador Burns pisał także o Marii Kaczyńskiej, która miała być "siłą sprawczą" potencjalnego zbliżenia Polski i Rosji. I choć Titow miał się z tych spostrzeżeń wycofać, podobne opinie wygłaszali urzędnicy polskiej ambasady. Mieli oni stwierdzić, że relacje między ówczesnymi Pierwszymi Damami były dobre, w przeciwieństwie do stosunków między krajami.

          • 3 2

        • Człowiek Moskwy w Warszawie

          Kaczyszenko czy Macierenko?

          • 0 0

      • Przeprawiać kajaki (8)

        Sukces partii

        • 8 6

        • Nieprawda, pełnowymiarowe statki mogą pływać przekopem. (3)

          Pod warunkiem że płyną z Kalingradu, bo tylko tam prowadzi pogłębiony kanał.

          • 3 4

          • w tej chwili robią tor wodny na rzece Elbląg

            potem na zalewie jako ostatni etap

            • 4 0

          • Podaj pełny wymiar (1)

            • 0 0

            • Kajak pełnomorski

              • 0 1

        • 4,5 metra zanurzenia, 20 metrów szerokości i do 100 metrów długości (3)

          hmm znam jednostki które przy tych wymiarach mają ponad 4500 ton ładowności, hmm to jakieś 450-220 ciężarówek...jeśli to wedłu ciebie kajak to chyba nad morzem nigdy nie byłeś a post z Olsztyna piszesz...

          • 5 1

          • Co z tego że taki statek przepłynie przekop, skoro musi od razu wrócić tyłem bo nawet nie ma jak zawrócić? (2)

            Równie dobrze można by robić drogi wodne do jezior na Mazurach.

            • 0 4

            • czy Kraków zbudowano (1)

              od razu?

              • 0 0

              • Nie wiem, ale całą Polskę w 7 lat

                Przed pisem nic nie było

                • 0 3

      • no a o tym, że na pozwolenie musiałeś czekać czasami 3 tygodnie nie wspomniałeś bo i po co

        nawet jeśli ruch tam był by bez problemu to i tak ten kanał powinien działać od 20 lat, dziwne że osioł z Krynicy Morskiej tak protestował, bo z punktu widzenia turysty ten kanał jest 100x więcej wart niż ta dziura na Mierzei, w której ceny za wszystko są pompowane x2 tak jak na Helu do tego stopnie że mieszkańcy jeżdżą na zakupy do Sztutowa...

        • 3 1

    • po co ci członek, jak ma go kolega?

      • 13 0

    • Po co nam Polski węgiel gdy jest ruski

      PiS

      • 7 6

    • nudne stają się twoje nowogródzkie opowieści

      • 4 4

    • Kmiotku co napisał "Nie rozumiem zachwytów"

      Kmiotku, idź po książke z logistyki i logiki. Później tu wróć i przeproś.

      • 0 1

    • Po co nam Polska skoro są Niemcy?

      • 2 0

  • A co to (1)

    Dct Gdańsk czy Baltic... A może różowy miś... To tylko nazwa ważne żeby pracownicy Dobrze płatne miejsca pracy mieli...

    • 47 19

    • byc moze jakas Sandra,corka dyrektorska ...ma patent na nowe logo z nazwą Baltic Hub

      odda go oczywiscie za sowite wynagrodzenie

      • 3 2

  • Coś słaby udział Państwa w BH (3)

    • 5 11

    • jeszcze kilka lat temu

      Było to okrągłe... zero.

      • 6 1

    • To dobrze

      Bo byśmy mieli kolejną Gryfię, Stocznię Gdańsk, czy inne "repolonizowane" przedsiębiorstwo...

      • 9 2

    • i bardzo dobrze

      • 2 2

  • Hub się kojarzy z grzybem. A Baltic z Rosją. Nie lepiej było nazwać np. Water Sea Club ? (1)

    • 8 17

    • Pisport

      Narodowo

      • 3 3

  • (1)

    W nazwie był Gdańsk i to była darmowa reklama na cały świat.A kopaczom za pseudo reklame miasto buli kupe kasy cały czas!

    • 27 3

    • Nie kopaczom tylko niemieckiemu właścicielowi klubu

      • 10 2

  • Myślę że zmiana nazwy jest całkowicie obojetna komukolwiek (1)

    no może oprócz polityków

    • 18 4

    • jak widzisz

      pod każdą taką opinią (w mojej ocenie 100% słuszną) jest masa łapek w dół - im najwidoczniej i to bardzo nie jest obojętne

      • 1 0

  • Węgiel Baltic Hub

    proponuję

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

Najczęściej czytane