• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Żużel. Tomasz Chrzanowski: Rywalizacja na treningach generuje zbyt duży koszt

Tomasz Chrzanowski
23 maja 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Energa Wybrzeże - żużel

Najnowszy artykuł o klubie Energa Wybrzeże - żużel Nicolai Klindt nagrodzony: Niezwykłe wyróżnienie. Motywacja na cały sezon
Zdaniem Tomasza Chrzanowskiego trudno wymagać od żużlowców, aby wybierali tańszy sprzęt. Jego eksploatację można jednak ograniczyć choćby rezygnując z treningów w formie rywalizacji o skład. Zdaniem Tomasza Chrzanowskiego trudno wymagać od żużlowców, aby wybierali tańszy sprzęt. Jego eksploatację można jednak ograniczyć choćby rezygnując z treningów w formie rywalizacji o skład.

"Ciekawe, że w żużlu mówi się wyłącznie o cięciu zarobków, a niewiele o cięciu kosztów. Nikt nie będzie szukał oszczędności powstrzymując rozwój technologii. Należy rozważyć rezygnację z meczów we wczesnych godzinach popołudniowych. W razie upału, taki mecz to jest dla silnika zabójstwo. Natomiast piątkowy trening mający na celu rywalizację o skład to po prostu niepotrzebna eksploatacja motocykli" - uważa Tomasz Chrzanowski, były uczestnik Grand Prix i zdobywca blisko 1000 pkt w barwach Wybrzeża Gdańsk.



Czy zgadzasz się z Tomaszem Chrzanowskim, że rywalizacja żużlowców o skład na treningach to niepotrzebne generowanie kosztów?

Renegocjacja kontraktów z żużlowcami to złożony temat. Każdy kij ma dwa końce, swój interes mają kluby, a swój zawodnicy. Jakiś kompromis trzeba wypracować. Zastanawia mnie jednak, co będzie jeśli w trakcie sezonu okaże się, że kibice mogą wrócić na stadiony? Czy kluby, bogatsze o przychód biletów, podniosą stawki?

Myślę, że obecne ustalenia wszyscy traktują tylko jako okres przejściowy. Pytanie brzmi ile on potrwa. Żużlowcy nie wiedzą co w sytuacji obcięcia zarobków zrobić ze swoimi teamami - menadżerami, mechanikami i doradcami. Posłać ich na zieloną trawkę czy czekać jak rozwinie się sytuacja?

Bogatsi zawodnicy jakoś to mogą przetrwać i wstrzymać się z decyzjami, ale reszta nie ma takiego komfortu. Od kolegi, który pracuje dla jednego z czołowych zawodników w ekstralidze usłyszałem, że ten od miesiąca się do niego nie odzywa.

Nowy system wypłat w żużlu? Ryczałt zamiast stawki za punkt



To patowa sytuacja dla wielu ludzi z żużlowego środowiska. Zrobił się bałagan, ale mimo wszystko, to lepsza decyzja niż odwołanie sezonu. Zawodnicy poczynili duże inwestycje, są umowy sponsorskie i telewizyjne. Na pewno byłoby lepiej, gdyby kibice mogli wrócić na trybuny. Skoro ludzie w sklepach rozpychają się łokciami, czemu nie mogą zasiąść na trybunach z zachowaniem środków ostrożności? Przecież mówimy o przestrzeni na świeżym powietrzu.

Takie są decyzje rządu i trzeba ich przestrzegać. Ciekawe jednak, że w żużlu mówi się wyłącznie o cięciu zarobków, a niewiele o cięciu kosztów. Z tym jest rzeczywiście problem, bo sporty motorowe są drogie i cały czas się rozwijają. Tunerzy i mechanicy ze ścisłej czołówki dysponują dziś maszynami, o jakich jeszcze kilka lat temu się nie śniło. To normalne, że jeśli tuner inwestuje duże pieniądze w nowoczesny sprzęt, to musi mu on się zwrócić. Stawki rosną, aby urządzenia zapracowały na siebie. Przecież nikt nie będzie szukał oszczędności powstrzymując rozwój technologii, który w sportach motorowych jest nieodzowny. Chyba, że chcemy się zatrzymać w czasie i wrócić do silników dwuzaworowych.

Każdy szuka nowinek i stara się rozwijać, tego nie powstrzymają żadne regulacje. Pamiętam, że jeden z angielskich tunerów Peter Johns pokrywał cylindry czy pierścienie specjalnymi powłokami, aby wydłużyć ich żywotność. Miał taką możliwość dzięki jakiemuś konsorcjum, z którym współpracował, ale to kosztowało ekstra i podnosiło cenę silnika. Takie działania sprawiły, że mimo wszystko, jakość silników jest dziś większa. Nie ma tylu defektów, co przed laty. Oczywiście, przeglądy trzeba robić częściej, ale dla zawodnika najważniejsze jest to, aby defekt nie pozbawił go punktów.

eWinner 1. Liga Żużlowa. Telewizja naciska na sezon z play-off



Gdzie zatem szukać cięcia kosztów? Można dyskutować nad ujednoliceniem sprzętu, ale trudno mi to sobie wyobrazić. Jak to zorganizować? Silniki zamawiane hurtowo przez władze rozgrywek musiałby być zaplombowane, a i tak nie brakowałoby opinii, że ktoś kombinuje. Można spróbować z oponami, ale te nie stanowią jednak aż tak dużej części budżetu dla zawodnika, to zaledwie ułamek.

Przez chwilę głośno było o wprowadzeniu limiterów ograniczających maksymalną liczbę obrotów, ale firma która je produkuje zbankrutowała. Sam pomysł jak dla mnie różni się jedynie tym, że zawodnik, który startował z pełnego gazu, musiałby zmienić technikę i nauczyć się dodawać go na starcie mniej. Z tego co wiem, wielu zawodników już zainwestowało w te limitery i pieniędzy nikt im chyba za to nie zwróci.

W Polsce sprzęt zużywa się szybciej niż w Anglii, gdzie tory są krótsze a i pogoda inna. Dlatego pierwsze nad czym należy się zastanowić w kwestii oszczędności na sprzęcie to rezygnacja z rozgrywania meczów we wczesnych godzinach popołudniowych. W razie upału, taki mecz to jest dla silnika zabójstwo.

Robert Chmiel: Tęsknię za motocyklem, pracuję jako kierowca



Idźmy dalej. Ja wiem, że trenerzy mają swoje metody, ale piątkowy trening mający na celu rywalizację o skład to po prostu niepotrzebna eksploatacja motocykli. To generuje zbyt duży koszt. Każdy jedzie na sto procent, sprzęt jest "zajechany" a nie ma z tego ani punktów, ani zarobku. Czy naprawdę jeden trening ma przesądzać o tym, kto jest w lepszej dyspozycji?

Myślę, że oszczędności powinien poszukać także Polski Związek Motorowy. Czy komisarze torów rzeczywiście wnoszą do rozgrywek tyle, ile powinni? Jest kilka osób, które znają temat "od podwórka", ale są też tacy, którzy liznęli trochę żużla i już są komisarzami. Trzeba im zapłacić, opłacić hotele i przez cały sezon pewnie uzbiera się niezła suma. Uważam, że po części tę rolę mogliby pełnić po prostu sędziowie zawodów.
Tomasz Chrzanowski

Osoba

Tomasz Chrzanowski

Tomasz Chrzanowski

Urodzony 04.02.1980 r. w Lulkowie. Były żużlowiec, wychowanek Apatora Toruń. Srebrny i brązowy medalista młodzieżowych indywidualnych mistrzostw Polski w latach 2000 i 1999. Drużynowy mistrz Polski z Apatorem z 2001 roku. Stały uczestnik cyklu Grand Prix w 2005 roku.

W Wybrzeżu Gdańsk startował trzykrotnie w latach 2003-05, 2007-08 i 2012. To właśnie jako zawodnik gdańskiego klubu wywalczył awans do cyklu Grand Prix, a wspólnie z Robertem Kościechą zdobył dla Wybrzeża w 2004 roku brązowy medal mistrzostw Polski par klubowych.

W swojej karierze reprezentował także barwy klubów z Rzeszowa, Bydgoszczy, Grudziądza , Krosna i Łodzi. Najwięcej punktów w ligowych pojedynkach zdobył jednak dla Wybrzeża. Dorobek 988 pkt w tej klasyfikacji daje mu 11. pozycję w historii gdańskiej drużyny.

fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Opinie (44) 1 zablokowana

  • O, to to to! (2)

    "Skoro ludzie w sklepach rozpychają się łokciami, czemu nie mogą zasiąść na trybunach z zachowaniem środków ostrożności? Przecież mówimy o przestrzeni na świeżym powietrzu."

    Wlasnie!!!

    • 1 1

    • Ale po co ? (1)

      i dla kogo ?

      • 1 1

      • Na pewno nie dla Ciebie.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najbliższy mecz

Arged Malesa Ostrów Wlkp.
21 kwietnia 2024, godz. 14:00
80% Arged Malesa Ostrów Wlkp.
2% REMIS
18% ENERGA WYBRZEŻE Gdańsk

Tabela

METALKAS 2. Ekstraliga
Drużyny M Z R P Bilans Pkt.
1 Texom Stal Rzeszów 1 1 0 0 54:36 2
2 Abramczyk Polonia Bydgoszcz 1 1 0 0 51:38 2
3 Innpro ROW Rybnik 1 1 0 0 48:42 2
4 Cellfast Wilki Krosno 1 1 0 0 47:43 2
5 Energa Wybrzeże Gdańsk 1 0 0 1 43:47 0
6 #OrzechowaOsada PSŻ Poznań 1 0 0 1 42:48 0
7 Arged Malesa Ostrów Wlkp. 1 0 0 1 38:51 0
8 H.Skrzydlewska Orzeł Łódź 1 0 0 1 36:54 0
W sezonie zasadniczym każdy pojedzie z każdym mecz i rewanż. Do play-off awansuje 6 drużyn. Następnie rozegrają ćwierćfinały (1 drużyna z 6., 2 z 5 i 3 z 4). Do półfinałów wejdą ich zwycięzcy oraz tzw. "lucky loser" - drużyna, która przegra swój ćwierćfinał najmniejszą różnicą (w przypadku równości, zdecyduje dorobek z rundy zasadniczej). Z finału awans do PGE Ekstraligi wywalczy zwycięstwa. Awansu nie otrzyma jednak drużyna zagraniczna.
Natomiast ostatni zespół sezonu zasadniczego zostanie zdegradowany do Krajowej Ligi Żużlowej.

Wyniki 1 kolejki

  • ENERGA WYBRZEŻE GDAŃSK - Cellfast Wilki Krosno 43:47
  • #OrzechowaOsada PSŻ Poznań - Innpro ROW Rybnik 42:48
  • Texom Stal Rzeszów - H.Skrzydlewska Orzeł Łódź 54:36
  • Abramczyk Polonia Bydgoszcz - Arged Malesa Ostrów Wlkp. 51:38

Ostatnie wyniki

79% ENERGA WYBRZEŻE Gdańsk
1% REMIS
20% Cellfast Wilki Krosno
Enea Falubaz Zielona Góra
26 sierpnia 2023, godz. 16:30
96% Enea Falubaz Zielona Góra
0% REMIS
4% ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk

Najlepiej oceniani

Najlepiej typujący wyniki Wybrzeża

Imię i nazwisko Typ. Pkt. Skuteczność
1 Aneta Starzyńska 1 4 100%
2 Andrzej Chrzanowski 1 4 100%
3 82iwdb 1 4 100%
4 Paweł Rosiewicz 1 4 100%
5 Bmifat 1 4 100%

Relacje LIVE

Najczęściej czytane