Wiadomości

Żużel. Tomasz Chrzanowski: Rywalizacja na treningach generuje zbyt duży koszt

Zdunek Wybrzeże Gdańsk

okiem eksperta
Zdaniem Tomasza Chrzanowskiego trudno wymagać od żużlowców, aby wybierali tańszy sprzęt. Jego eksploatację można jednak ograniczyć choćby rezygnując z treningów w formie rywalizacji o skład.
Zdaniem Tomasza Chrzanowskiego trudno wymagać od żużlowców, aby wybierali tańszy sprzęt. Jego eksploatację można jednak ograniczyć choćby rezygnując z treningów w formie rywalizacji o skład. fot. Arkadiusz Buczyński/Trojmiasto.pl

"Ciekawe, że w żużlu mówi się wyłącznie o cięciu zarobków, a niewiele o cięciu kosztów. Nikt nie będzie szukał oszczędności powstrzymując rozwój technologii. Należy rozważyć rezygnację z meczów we wczesnych godzinach popołudniowych. W razie upału, taki mecz to jest dla silnika zabójstwo. Natomiast piątkowy trening mający na celu rywalizację o skład to po prostu niepotrzebna eksploatacja motocykli" - uważa Tomasz Chrzanowski, były uczestnik Grand Prix i zdobywca blisko 1000 pkt w barwach Wybrzeża Gdańsk.



Czy zgadzasz się z Tomaszem Chrzanowskim, że rywalizacja żużlowców o skład na treningach to niepotrzebne generowanie kosztów?

tak, o miejscu w składzie powinny stanowić tylko wyniki w meczach 45%
trudno powiedzieć 21%
nie, oszczędności trzeba szukać gdzie indziej, rywalizacja na treningu to podstawa 34%
zakończona Łącznie głosów: 296
Renegocjacja kontraktów z żużlowcami to złożony temat. Każdy kij ma dwa końce, swój interes mają kluby, a swój zawodnicy. Jakiś kompromis trzeba wypracować. Zastanawia mnie jednak, co będzie jeśli w trakcie sezonu okaże się, że kibice mogą wrócić na stadiony? Czy kluby, bogatsze o przychód biletów, podniosą stawki?

Myślę, że obecne ustalenia wszyscy traktują tylko jako okres przejściowy. Pytanie brzmi ile on potrwa. Żużlowcy nie wiedzą co w sytuacji obcięcia zarobków zrobić ze swoimi teamami - menadżerami, mechanikami i doradcami. Posłać ich na zieloną trawkę czy czekać jak rozwinie się sytuacja?

Bogatsi zawodnicy jakoś to mogą przetrwać i wstrzymać się z decyzjami, ale reszta nie ma takiego komfortu. Od kolegi, który pracuje dla jednego z czołowych zawodników w ekstralidze usłyszałem, że ten od miesiąca się do niego nie odzywa.

Nowy system wypłat w żużlu? Ryczałt zamiast stawki za punkt



To patowa sytuacja dla wielu ludzi z żużlowego środowiska. Zrobił się bałagan, ale mimo wszystko, to lepsza decyzja niż odwołanie sezonu. Zawodnicy poczynili duże inwestycje, są umowy sponsorskie i telewizyjne. Na pewno byłoby lepiej, gdyby kibice mogli wrócić na trybuny. Skoro ludzie w sklepach rozpychają się łokciami, czemu nie mogą zasiąść na trybunach z zachowaniem środków ostrożności? Przecież mówimy o przestrzeni na świeżym powietrzu.

Takie są decyzje rządu i trzeba ich przestrzegać. Ciekawe jednak, że w żużlu mówi się wyłącznie o cięciu zarobków, a niewiele o cięciu kosztów. Z tym jest rzeczywiście problem, bo sporty motorowe są drogie i cały czas się rozwijają. Tunerzy i mechanicy ze ścisłej czołówki dysponują dziś maszynami, o jakich jeszcze kilka lat temu się nie śniło. To normalne, że jeśli tuner inwestuje duże pieniądze w nowoczesny sprzęt, to musi mu on się zwrócić. Stawki rosną, aby urządzenia zapracowały na siebie. Przecież nikt nie będzie szukał oszczędności powstrzymując rozwój technologii, który w sportach motorowych jest nieodzowny. Chyba, że chcemy się zatrzymać w czasie i wrócić do silników dwuzaworowych.

Każdy szuka nowinek i stara się rozwijać, tego nie powstrzymają żadne regulacje. Pamiętam, że jeden z angielskich tunerów Peter Johns pokrywał cylindry czy pierścienie specjalnymi powłokami, aby wydłużyć ich żywotność. Miał taką możliwość dzięki jakiemuś konsorcjum, z którym współpracował, ale to kosztowało ekstra i podnosiło cenę silnika. Takie działania sprawiły, że mimo wszystko, jakość silników jest dziś większa. Nie ma tylu defektów, co przed laty. Oczywiście, przeglądy trzeba robić częściej, ale dla zawodnika najważniejsze jest to, aby defekt nie pozbawił go punktów.

eWinner 1. Liga Żużlowa. Telewizja naciska na sezon z play-off



Gdzie zatem szukać cięcia kosztów? Można dyskutować nad ujednoliceniem sprzętu, ale trudno mi to sobie wyobrazić. Jak to zorganizować? Silniki zamawiane hurtowo przez władze rozgrywek musiałby być zaplombowane, a i tak nie brakowałoby opinii, że ktoś kombinuje. Można spróbować z oponami, ale te nie stanowią jednak aż tak dużej części budżetu dla zawodnika, to zaledwie ułamek.

Przez chwilę głośno było o wprowadzeniu limiterów ograniczających maksymalną liczbę obrotów, ale firma która je produkuje zbankrutowała. Sam pomysł jak dla mnie różni się jedynie tym, że zawodnik, który startował z pełnego gazu, musiałby zmienić technikę i nauczyć się dodawać go na starcie mniej. Z tego co wiem, wielu zawodników już zainwestowało w te limitery i pieniędzy nikt im chyba za to nie zwróci.

W Polsce sprzęt zużywa się szybciej niż w Anglii, gdzie tory są krótsze a i pogoda inna. Dlatego pierwsze nad czym należy się zastanowić w kwestii oszczędności na sprzęcie to rezygnacja z rozgrywania meczów we wczesnych godzinach popołudniowych. W razie upału, taki mecz to jest dla silnika zabójstwo.

Robert Chmiel: Tęsknię za motocyklem, pracuję jako kierowca



Idźmy dalej. Ja wiem, że trenerzy mają swoje metody, ale piątkowy trening mający na celu rywalizację o skład to po prostu niepotrzebna eksploatacja motocykli. To generuje zbyt duży koszt. Każdy jedzie na sto procent, sprzęt jest "zajechany" a nie ma z tego ani punktów, ani zarobku. Czy naprawdę jeden trening ma przesądzać o tym, kto jest w lepszej dyspozycji?

Myślę, że oszczędności powinien poszukać także Polski Związek Motorowy. Czy komisarze torów rzeczywiście wnoszą do rozgrywek tyle, ile powinni? Jest kilka osób, które znają temat "od podwórka", ale są też tacy, którzy liznęli trochę żużla i już są komisarzami. Trzeba im zapłacić, opłacić hotele i przez cały sezon pewnie uzbiera się niezła suma. Uważam, że po części tę rolę mogliby pełnić po prostu sędziowie zawodów.

Opinie (44) 1 zablokowana

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Terminarz

11.07 (sob) godz.16:30 ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk typuj Unia Tarnów LIVE!
18.07 (sob) Lokomotiv Daugavpils ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk
25.07 (sob) ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk Start Gniezno
01.08 (sob) Abramczyk Polonia Bydgoszcz ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk
03.08 (pon) ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk Orzeł Łódź
03.08 (sob) godz.16:15 ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk 48:42 Car Gwarant Start Gniezno LIVE!
27.07 (sob) godz.20:15 Unia Tarnów 49:41 ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk LIVE!
30.06 (nd) godz.14:30 ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk 47:43 Lokomotiv Daugavpils LIVE!
15.06 (sob) godz.16:15 Arged Malesa Ostrovia 49:41 ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk LIVE!
09.06 (nd) godz.14:30 ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk 40:50 PGG ROW Rybnik LIVE!

Aktualna tabela

eWinner 1. Liga Żużlowa
Drużyny M Z R P Bilans Pkt.
1 Arged Malesa TŻ Ostrovia Ostrów 0 0 0 0 0:0 0
2 Car Gwarant Start Gniezno 0 0 0 0 0:0 0
3 eWinner Apator Toruń 0 0 0 0 0:0 0
4 Lokomotiv Daugavpils 0 0 0 0 0:0 0
5 Orzeł Łódź 0 0 0 0 0:0 0
6 Unia Tarnów 0 0 0 0 0:0 0
7 ZDUNEK WYBRZEŻE GDAŃSK 0 0 0 0 0:0 0
8 ZOOleszcz Polonia Bydgoszcz 0 0 0 0 0:0 0

Najbliższe spotkanie

początek meczu: 11.07.2020 godz. 16:30 LIVE!

mecz ligowy

Jak typują inni

1

91%

150 typowań

x

0%

0 typowań

2

9%

14 typowań

TYPUJ!

Najczęściej czytane