Wiadomości

Wnioski po żużlowej tragedii

Zdunek Wybrzeże Gdańsk

Żużel to bardzo niebezpieczna dyscyplina sportu. Z większości groźnie wyglądających upadków zawodnicy wychodzą bez szwanku, ale  nawet zaawansowane środki ostrożności nie zawsze wystarczą, by ochronić ich zdrowie.
Żużel to bardzo niebezpieczna dyscyplina sportu. Z większości groźnie wyglądających upadków zawodnicy wychodzą bez szwanku, ale nawet zaawansowane środki ostrożności nie zawsze wystarczą, by ochronić ich zdrowie. fot. Arkadiusz Buczyński/trojmiasto.pl

- W 2010 roku rozpoczął się dramat żużla, bo nie da się ukryć, że od tego czasu wypadków jest jakby więcej, a motocykle są mniej sterownie - uważa Grzegorz Dzikowski. Jednak trener Renault Zdunek Wybrzeża ocenia, iż to nie kwestia sprzętu i zabezpieczenia toru doprowadziła do śmierci Krystiana Rempały z Unii Tarnów. - Każdy żużlowiec zna ryzyko i zabezpiecza się we własnym zakresie. W tym konkretnym przypadku nie doszłoby do tragedii, gdyby zawodnikowi nie spadł kask - dodaje gdański szkoleniowec, który sam przez kilkanaście lat z sukcesami ścigał się na torze.



ŚMIERĆ MŁODEGO ŻUŻLOWCA, MECZE ODWOŁANE

Rafał Sumowski: Tragedia Krystiana Rempały wstrząsnęła żużlowym światem i tradycyjnie wywołała dyskusję na temat bezpieczeństwa na torze. Co pana zdaniem było przyczyną wypadku?

Grzegorz Dzikowski: Oglądałem ten wyścig kilkukrotnie w zwolnionym tempie. Dla mnie to był po prostu mały błąd techniczny Kacpra Woryny, ale cała tragedia wynika z tego, że z głowy Krystiana spadł kask. Nie powinno się zrzucać odpowiedzialności za tragedię na Worynę. Owszem, startował on z dopiero co zaleczoną kontuzją, ale lekarze medycyny sportowej wiedzą, że żużlowcy to nie normalni śmiertelnicy i mają większe możliwości niż przeciętny człowiek. Zawodnicy zresztą sami czują, czy są w pełni sił, czy nie. Nikt nie chce ryzykować zdrowiem i życiem.

Czy można było uniknąć kolejnej śmierci na torze?

Według mojej wiedzy obecne zabezpieczenia sprawiają, że prędzej zawodnikowi urwie głowę niż zawiedzie kask. Szczególnie, jeśli mówimy o powszechnie używanym obecnie zapięciu na dwie obrączki. Nie wierzę, bo wiem, że zawodnik tej klasy, co Krystian, miał w kasku zapięcia na nity. Co było jednak właściwą przyczyną tragedii? Tego nie wiemy.

Wypadek Krystiana Rempały to w takim razie zupełnie inna historia niż tragedie ostatnich lat: śmierć Lee Richardsona czy wypadek Darcy'ego Warda, który został częściowo sparaliżowany. Uważa pan, że te różne historie zmotywują działaczy do dalszych prac nad poprawieniem bezpieczeństwa zawodników?

Przy każdym wypadku w pierwszej kolejności szuka się winy źle przygotowanego toru i niewystarczających zabezpieczeń. Zacznijmy od tego, że tak długo, jak istnieją sporty motorowe, wypadki były, są i będą. Uważam, że akurat w Polsce mamy najbezpieczniejsze tory na świecie i pod tym kątem nikt nas nie przebije. Jeździmy po świecie i widzimy jak to wygląda na innych obiektach. Jeśli chodzi o same obiekty, trudno zrobić więcej.



Przed tym sezonem rozgorzała dyskusja na temat wprowadzenia zmian w bandach okalających tor. Powinniśmy je przyśpieszyć?

Stosowane obecnie bandy - mowa o tych, które są pod "dmuchawcami" - to typ "pilski", który wprowadzono w 1995 roku. Miałem możliwość rozmawiania z ich konstruktorem i uważam, że są bardzo bezpieczne. To już nie są zwykłe "dechy" jak kiedyś. Odkąd dołożono do tego dmuchane bandy, bezpieczeństwo wzrosło jeszcze bardziej. W Polsce myśli się teraz o dołożeniu amortyzatorów sprężynowych, co wprowadzono już w Bydgoszczy i jestem tego zwolennikiem. Z drugiej strony nikt na Zachodzie nie bawi się w tak skomplikowane konstrukcje. Za bandami umieszcza się po prostu opony, które też się sprawdzają, bo przyjmują cały impet uderzenia.

Zawodnicy również mogą poprawić swoje bezpieczeństwo stosując odpowiedni osprzęt. Co składa się na taki ekwipunek?

Poza kaskiem jest szereg osłon, z których każda ma konkretny cel. Żadna z nich nie zaszkodzi, a na pewno może pomóc. Powszechnie stosowane są kamizelki z ochraniaczami na łokcie, barki czy klatkę piersiową. Zawodnicy mówią na nie "batmany", bo przypominają trochę strój filmowego superbohatera. Do tego dochodzi stosowana od wielu, wielu lat osłona na kręgosłup czy ochraniacze na kolana. W ostatnich latach na popularności zyskują tak zwane "neck brace", czyli ochraniacze na kark. W lidze duńskiej są obowiązkowe dla juniorów.

Rzeczywiście, na polskich torach widzimy je coraz częściej w zasadzie od tego sezonu, choć na rynku pojawiły się dobrych kilka lat temu. Dlaczego?

Żużlowcy mają różne podejście do tematu odsłon. Niektórzy uważają, że krępują one ruchy. Sam, gdy byłem zawodnikiem, stosowałem tylko ochraniacz na kręgosłup i prawe kolano. Nie można zawodników do wszystkiego zmuszać. To jest ich ryzyko i sami wiedzą, co sprawdzi się w ich wypadku najlepiej. Z drugiej strony problem z neck brace'ami był taki, że zasłaniały część reklam, a przecież taki argument nie może stawać na drodze bezpieczeństwa. Teraz udaje się to obchodzić, zawodnicy naklejają na nie reklamy, a Krzysztof Jabłoński, ma nawet specjalne przylepce na kevlarze, którymi opina osłonę.

Czy, mimo tych wszystkich udogodnień, żużel jest dziś bardziej niebezpieczny niż za pana czasów? Czy może przepływ informacji jest dziś większy, o wypadkach jest głośniej i stąd takie wrażenie?

Dużo się mówi o sprzęcie, o torach, o mediach, a zapomina się o samych zawodnikach. Za mało wagi przykłada się do przygotowania fizycznego. Mimo, że mówimy o zawodowcach, zaniedbuje się badania wydolnościowe, nie dba się o koordynację, zwinność i gibkość. Druga rzecz to sama technika jazdy. Nie mam wątpliwości, że w dzisiejszym żużlu młodzież jest gorzej przygotowywana technicznie. Za moich czasów przywiązywało się do tego większą wagę. Dziś najważniejszy jest, niestety, szybki sprzęt. Sprawy nie ułatwia też rewolucja w kwestii tłumików. W 2010 roku rozpoczął się dramat żużla, bo nie da się ukryć, że od tego czasu wypadków jest jakby więcej, a motocykle są mniej sterownie. Nie wiązałbym jednak tego akurat z ostatnimi wydarzeniami.

Opinie (32) 3 zablokowane

  • 1 zasada (1)

    1. zasada bezpieczeństwa - zapinać kask.

    • 120 0

    • Dziki

      To nie są twoje opowieści , ciekawe kto ci to napisał ?

      • 46 6

  • jakoś nie wierzę, że zapięcie DD puściło

    Prędzej nie zapiął kasku ale wtedy ... cóż ... równie dobrze mógł jechać bez.

    • 53 1

  • Przygotowanie toru 50%

    Złe przygotowanie toru jest częstą przyczyną wypadków. Oglądając zawody żużlowe widać dokładnie jakie miejsca omijają miejscowi zawodnicy. Motor wpadający z impetem w dziurę, koleinę wyrywa wręcz mniej doświadczonemu żużlowcowi kierownicę z rąk, a taki brak sterowności maszyny jest nieobliczalny.
    W tym sporcie, każdy kto wyjeżdża na tor liczy się z konsekwencjami wypadków. Widać i tak znaczną poprawę w szanowaniu siebie przez zawodników. Dzisiaj jesteśmy przeciwnikami, jutro jeździmy w tej samej drużynie.... Kiedy przyjeżdżał do Gdańska zawodnik Częstochowy Józef Jarmuła, wiadomo było, że kości zawodników trzeszczały, a banda ( deski ) były do wymiany.

    • 19 1

  • (3)

    Kask zapina się przed samym startem, już na torze? Czy zazwyczaj zawodnicy są już pełni gotowi jak wyjeżdżają z garażów? Chodzi mi o to, czy pośpiech mógł spowodować jakieś błędy w zapinaniu kasku tragicznie zmarłego żużlowca. Skoro te zapinki są takie niezawodne (podobno, bo nie znam się) to chyba tylko czynnik ludzki mógł zawieść. Może wprowadzą obowiązkowa kontrolę zapięć przed wyjazdem na tor przez obserwatora/technika z zapisem do protokołu.

    • 25 2

    • Nikt nie będzie dawał takiej odpowiedzialności na jednego gostka

      wyobraź sobie jak wieszaliby psy teraz na takim "kontrolerze". Każdy jest dorosły skoro idzie do tego sportu i sam musi patrzeć na swoje bezpieczeństwo. Każdy zawodnik ma sztab swoich ludzi, którzy mogą zwracać mu uwagę na zapięcie kasku, ochraniacza, itd. Ale bez przesady - nie róbmy stanowiska kontrolera

      • 18 1

    • tak kolejny etat . Sędzia , komisarz toru , teraz kontroler kasku a potem kto jeszcze ?

      • 1 1

    • on miał zapięty kask ale na starcie zdefektowała mu maszyna więc zjechał z toru i odruchowo rozpiął kask.
      Jednak mechanik zdążył podjechać z drugą maszyną, młody wsiadł i wystartowali. Co było potem ... wiadomo.

      • 0 0

  • Dobrze dopasowany kask i poprawnie zapięty nie ma prawa spaść z głowy w żadnym przypadku!!! Zapewne kask krystiana był zapięty ale najprawdopodobniej zapięcie nie do końca `ściągnięte`.

    • 10 7

  • stało to się stało na ch*j drążyć temat (5)

    • 8 39

    • zeby się nie powtórzyło? (2)

      • 19 0

      • i tak prędzej czy puźniej koło się zatoczy i się powtórzy (1)

        • 0 22

        • te,cipek czy jak ci tam

          pisz ortograficznie bo sadzisz takie byki jak stary wół bąki

          • 1 0

    • ku przestrodze!

      • 8 0

    • Na takiego ch*a, żeby nie było wypadku z tej samej przyczyny po raz drugi. Zwłaszcza, jeżeli zawinił "szczegół" czy nieuwaga.

      • 4 0

  • szkoda chłopaka..

    pominął jeden ważny szczegół i już Go nie ma z nami...jestem pewien że gdyby kask Mu nie spadł, wyszedł by z tego bez szwanku, nawet bez złamań. Mówcie co chcecie, kask był albo nie zapięty wcale, albo w pośpiechu niedbale, winy Woryny w tym nie ma żadnej, upadki i kolizje się w żuzlu zdarzają, to była kolejna z nich, tym razem tragiczna

    • 32 2

  • ,, żużlowcy to nie normalni śmiertelnicy''

    Jakoś mało wiarygodnie to brzmi w kontekście tego na jaki temat jest powyższy artykuł. No i szkoda chłopaka:(

    • 13 2

  • Dzikowski (3)

    Ty lepiej dobry skład wystaw teraz bo bez Zorro znowu plecy a wtedy my kibice wywieziemy cię na taczce!! Pamietaj

    • 21 27

    • (2)

      więcej szacunku.chyba nie masz pojęcia ile Grzesiu zrobił dla WYBRZEZA.

      • 18 10

      • Ci minusujący

        nie znają osiągnięć Dzikowskiego jako zawodnika? Można się nie zgadzać z jego decyzjami trenerskimi (aczkolwiek trzeba poczekać na koniec sezonu), ale za jego kilkanaście sezonów jako zawodnik, na wysokim poziomie, to należny mu szacunek. No ale jak mawiają: "łaska pańska na pstrym koniu jeździ"...

        • 19 2

      • Za zasługi to się daje ordery a nie prowadzenie drużyny

        • 0 1

  • wnioski z tragedii??? (2)

    1. rozgonić pałami to tałatajstwo mówiące ,że przychodzi pooglądać idiotów robiących kółka na motocyklach a tak naprawdę czekające na krew na torze
    2. zaorać wszystkie stadiony
    3.zakazać ustawowo tego g*
    i po zawodach.

    • 6 49

    • Sam sie zaorAj

      Sam sie zaorAj

      • 20 0

    • do wrzeszczanina

      Napisales glupoty i bzdury,i tyle w temacie,prosimy,abys wiecej takich bzdur nie pisal,jak nie wiesz o co chodzi w tym sporcie.

      • 20 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najwyżej ocenieni zawodnicy Wybrzeża

Najlepiej typujący wyniki Wybrzeża

imię i nazwisko typowań pkt. skuteczność
1. Janusz Ciopcinski 16 27 62.5%
2. Sławek Surkont 16 26 62.5%
3. Marek Lamczyk 16 26 56.3%
4. Zdzisław Werner 16 25 50%
5. Radosław Dymkowski 16 24 62.5%

Tabela końcowa

eWinner 1. Liga Żużlowa
M Z R P Bilans Pkt.
1 Arged Malesa Ostrów Wlkp.
2 Cellfast Wilki Krosno
3 ROW Rybnik
4 ZDUNEK WYBRZEŻE GDAŃSK
5 Abramczyk Polonia Bydgoszcz
6 Orzeł Łódź
7 Aforti Start Gniezno
8 Unia Tarnów
  • Awans do ekstraligi: Arged Malesa
  • Spadek z ekstraligi: Falubaz Zielona Góra
  • Awans do I ligi: Trans MF Landshut Devils (Niemcy)
  • Spadek do II ligi: Unia Tarnów

Playoff

Półfinały
Cellfast Wilki Krosno
1 miejsce po rundzie zasadniczej
100
Arged Malesa Ostrów
2 miejsce po rundzie zasadniczej
104
Zdunek Wybrzeże Gdańsk
4 miejsce po rundzie zasadniczej
80
ROW Rybnik
3 miejsce po rundzie zasadniczej
75
Finał
Cellfast Wilki Krosno
zwycięzca półfinału 1
79
Arged Malesa Ostrów
zwycięzca półfinału 2
100

Terminarz

11.09 (sob) godz.16:00 Cellfast Wilki Krosno 55:35 ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk LIVE!
05.09 (nd) godz.14:00 ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk 45:45 Cellfast Wilki Krosno LIVE!
15.08 (nd) godz.16:00 ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk 49:41 Unia Tarnów LIVE!
31.07 (sob) godz.16:00 ROW Rybnik 54:36 ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk LIVE!
18.07 (nd) godz.16:30 ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk 52:37 Aforti Start Gniezno LIVE!

Relacje LIVE

zobacz wszystkie relacje »

Najczęściej czytane