Wiadomości

Zaglądamy do żużlowego busa Patricka Hougaarda z Wybrzeża Gdańsk

Zdunek Wybrzeże Gdańsk

Zobacz jak od środka wygląda żużlowy bus Patricka Hougaarda.


Żużlowcy pokonują swoimi busami dziesiątki tysięcy kilometrów rocznie. Fabryczny pojazd jest jednak dla zawodnika niemal bezużyteczny. Przystosowanie go do przewożenia motocykli i sprzętu wymaga dodatkowych nakładów finansowych, które mogą wynieść nawet połowę wartości auta. Czy wiedzieliście, że sama skrzynia z narzędziami dla żużlowca waży drugie tyle co motocykl? O swoim Mercedesie Sprinterze opowiedzieli nam zawodnik Zdunek Wybrzeża Gdańsk Patrick Hougaard oraz jego mechanik Eryk Jóźwiak.



Dla żużlowca bus jest jak drugi dom. W trakcie trwającego od marca do października sezonu, podróżują nim wożąc cały osprzęt i motocyckle. Razem z nimi jeżdżą mechanicy, którzy najczęściej pełnią też role kierowców.

- Rocznie kręcimy od 60 do 80 tysięcy kilometrów - mówi żużlowiec Zdunek Wybrzeża Gdańsk Patrick Hougaard.
Duńczyk od 2010 roku jest posiadaczem Mercedesa Sprintera. To zdecydowanie najpopularniejszy pojazd wśród żużlowców, rzadziej decydują się oni na Volkswagena Transportera, Opla Vivaro czy Renault Traffic.

- Atutem Sprintera jest to, że jest pojemny i z reguły niezawodny. Nawet jeśli przydarzy się awaria, jest świetny 24-godzinny serwis - mówi nam Patrick.
ŻUŻLOWCY WYBRZEŻA SZALELI NA NARCIARSKIM STOKU

Obecnie nowy Sprinter to koszt ponad 100 tys. zł. Pojazd w stanie fabrycznym będzie dla żużlowca niemal bezużyteczny. Wymaga bowiem odpowiednich przeróbek. Są firmy, które zajmują się tym profesjonalnie. W zależności od wyposażenia, koszt takiego zabiegu może wynieść nawet połowę wartości auta.

- My zrobiliśmy te przeróbki sami i wyszło znacznie taniej. Zimowa przerwa to wystarczający czas, aby dokonać takich przeróbek. Podstawa to odpowiednie stojaki dla motocykli, aby nie przewróciły się w podróży. U nas możemy pomieścić trzy, a w skrajnych przypadkach nawet cztery motocykle - mówi Eryk Jóźwiak, mechanik żużlowca, który w przeszłości współpracował m.in. z trzykrotnym mistrzem świata Nickim Pedersenem.
Do wszystkich funkcjonalnych przeróbek należy zaliczyć: półki na kaski, części zapasowe, uchwyty na stroje, małą kuchnię z lodówką oraz prowizoryczne łóżko. Zawodnik może się na nim przespać w trasie, gdy nie ma czasu na nocleg w hotelu.

- Mamy wszystko, czego potrzebujemy. Myślę, że to auto posłuży nam jeszcze rok, może dwa - wyjaśnia Hougaard.
ZOBACZ NOWE PODPROWADZAJĄCE WYBRZEŻA

Co ciekawe, bus wyposażony jest w specjalne rampy. Nie służą one jednak do wyprowadzania motocykli, które wyciąga się ręcznie. Potrzebne są one do... skrzynek narzędziowych.

- Są ogromne. Jedna skrzynka z potrzebnymi nam narzędziami waży praktycznie tyle, co jeden motocykl. Przypomnę tylko, że minimalna waga motocykla dopuszczana przez regulamin to 77 kilogramów - mówi Jóźwiak.
W odległych czasach żużlowcy nie mieli takiego komfortu jak obecnie, a motocykle wozili na przyczepach. Kiedy "czarny sport" przeżywał jednak swój renesans na przełomie lat 90-tych i 2000, pojawiły się w nim ogromne pieniądze. To wtedy z nowatorskim pomysłem wyszedł Tony Rickardsson.

Sześciokrotny mistrz świata podróżował autokarem, który nazywano domem na kółkach. Szwed startował dla Wybrzeża w latach 1999 i 2000, a jego pojazd, gdy pojawiał się przy Długich Ogrodach, budził ogromne emocje. Później ten pomysł skopiował Andreas Jonsson, ale ostatecznie to rozwiązanie się nie przyjęło.

- Po pierwsze, za czasów Rickardssona w żużlu były największe pieniądze w historii. Dziś koszty uprawiania tego sportu rosną, a zarobki maleją. Zawodnicy starają się raczej oszczędzać. Druga sprawa to fakt, iż często podróżujemy promami, a większym busom naliczane są opłaty jak za pojazdy ciężarowe. Przy tylu podróżach, ile zaliczamy w sezonie to naprawdę robi różnicę - tłumaczy Jóźwiak.
ŻUŻLOWCY WYBRZEŻA ZAPREZENTOWALI SIĘ KIBICOM. ZOBACZ WIDEO

Opinie (23) 1 zablokowana

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najbliższe spotkanie Wybrzeża

początek meczu: 11.07.2020 godz. 16:30

mecz ligowy

Jak typują inni

1

92%

70 typowań

x

0%

0 typowań

2

8%

6 typowań

TYPUJ!

Aktualna tabela

eWinner 1. Liga Żużlowa
Drużyny M Z R P Bilans Pkt.
1 Arged Malesa TŻ Ostrovia Ostrów 0 0 0 0 0:0 0
2 Car Gwarant Start Gniezno 0 0 0 0 0:0 0
3 eWinner Apator Toruń 0 0 0 0 0:0 0
4 Lokomotiv Daugavpils 0 0 0 0 0:0 0
5 Orzeł Łódź 0 0 0 0 0:0 0
6 Unia Tarnów 0 0 0 0 0:0 0
7 ZDUNEK WYBRZEŻE GDAŃSK 0 0 0 0 0:0 0
8 ZOOleszcz Polonia Bydgoszcz 0 0 0 0 0:0 0

Terminarz

11.07 (sob) godz.16:30 ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk typuj Unia Tarnów
18.07 (sob) Lokomotiv Daugavpils ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk
25.07 (sob) ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk Start Gniezno
03.08 (sob) godz.16:15 ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk 48:42 Car Gwarant Start Gniezno LIVE!
27.07 (sob) godz.20:15 Unia Tarnów 49:41 ZDUNEK WYBRZEŻE Gdańsk LIVE!

Najczęściej czytane