- 1 Arka na derby po wygraną i awans (176 opinii)
- 2 Lechia nastawia się na wielkie rzeczy (72 opinie)
- 3 Momoa spotkał się z Michalczewskim (58 opinii)
- 4 Beniaminek za mocny dla Wybrzeża (104 opinie) LIVE!
- 5 Ogniwo przegrało, ale zagra o złoto (6 opinii)
- 6 IV Liga. Bałtyk z rekordowym zwycięstwem (23 opinie)
Żużlowcy Wybrzeża radzili sobie bez Lotosu
Energa Wybrzeże - żużel
Nadchodzący sezon będzie dla gdańskich żużlowców pierwszym w ekstralidze bez wsparcia Grupy Lotos od 2002 roku. Ponad dekadę temu Wybrzeże mimo trudności finansowych, utrzymało miejsce w elicie. Wcześniej potrafiło natomiast uzyskać do niej awans bez wsparcia swojego największego mecenasa w historii. Czy zespół skazywany na pożarcie w 2014 roku zdoła powtórzyć te wyniki?
GDAŃSCY ŻUŻLOWCY WRACAJĄ DO EKSTRALIGI
Robert Terlecki, który od grudnia 2012 roku pełni funkcję prezesa klubu, liczył, że sportowy sukces przekona Grupę Lotos do ponownego zainwestowania w pierwszy zespół (spółka cały czas wspiera szkolenie młodzieży). Niestety, nadzieje te szybko zostały rozwiane, a klub ma spore problemy z finansową płynnością. Odzwierciedlają to zresztą ruchy gdańszczan na rynku transferowym. Do drużyny dołączyło zaledwie dwóch nowych zawodników - Leon Madsen i Fredrik Lindgren.
GRUPA LOTOS NIE WRÓCI DO LIGOWEGO ŻUŻLA
Na domiar złego z zamiarem opuszczenia Gdańska nosi się utalentowany wychowanek klubu Krystian Pieszczek, który za pośrednictwem menedżera dał do zrozumienia, że nie wierzy w szybkie odzyskanie ok. 150 tys. zł, które wciąż należą mu się za jazdę w ubiegłym sezonie.
PIESCZEK NIE WIERZY W WYPŁACALNOŚĆ WYBRZEŻA
Pozyskanie sponsora pokroju Grupy Lotos okazało się dotychczas zadaniem zbyt trudnym do wykonania. Sytuacja w Wybrzeżu nie napawa optymizmem. Eksperci i kibice w Polsce niemal jednogłośnie typują czerwono-biało-niebieskich jako głównego kandydata do spadku z ekstraligi. Jeśli jednak prześledzić ostatnie kilkanaście lat, okazuje się, że gdańscy żużlowcy radzili sobie bez możnego sponsora całkiem przyzwoicie.
Po raz pierwszy Lotos zrezygnował ze sponsoringu tytularnego w roku 1998. Wcześniej przez dwa sezony gdański klub najpierw jako Wybrzeże-Rafineria, a następnie Lotos-Wybrzeże, bezskutecznie próbował wrócić do najwyższej klasy rozgrywkowej (ówczesnej I ligi).
W sezonie 1998 żużlowcy startowali już bez Lotosu w nazwie i... wywalczyli awans. Rafineria wciąż jednak wspierała klub obok takich firm jak Prokom, Stocznia Gdynia i NDI. Wybrzeże awansowało z drugiego miejsca, a do sukcesu poprowadzili je tacy zawodnicy jak indywidualny mistrz świata z 1993 roku Sam Ermolenko, przeżywający najlepszy sezon w karierze wychowanek Marek Dera oraz rewelacyjny młodzieżowiec Tomasz Cieślewicz.
1998 - awans do ekstraligi (wówczas I ligi)
2001 - awans do ekstraligi
2002 - 7. miejsce w ekstralidze i wygrane baraże ze Startem Gniezno
2013 - awans do ekstraligi
Rok później już z Lotosem w nazwie, gdańszczanie aspirowali do walki o drużynowe mistrzostwo Polski. Skończyło się na brązowym medalu, a w sezonie 2000 - ponownej degradacji z najwyższej klasy rozgrywkowej. W 2001 roku ponownie bez sponsora w nazwie, Wybrzeże wywalczyło w sportowej walce miejsce wśród najlepszych polskich klubów.
To wówczas swój pierwszy sezon nad morzem odjechał przyszły trzykrotny mistrz świata Nicki Pedersen, którego w zdobywaniu punktów wspierali Krzysztof Cegielski, Adam Fajfer, Tomasz Piszcz i... tercet braci Cieślewiczów - Tomek, Marek i Dawid.
Niestety, w klubie pojawiły się problemy finansowe, na których skutek w niezbyt przyjemnych okolicznościach z Wybrzeżem rozstał się Cegielski. Zespół prowadzony przez trenera Romualda Łosia zdołał utrzymać się w elicie w 2002 roku, choć oprócz "Cegły" stracił także Pedersena. Rolę jednego z liderów przyszło pełnić wracającemu po niezbyt udanym epizodzie w Unii Leszno, Krzysztofowi Pecynie.
Gdańskim zawodnikom pieniędzy brakowało wówczas praktycznie na wszystko. Ambitny zespół pomimo wysokich porażek w meczach wyjazdowych, najpierw zapewnił sobie udział w barażach o utrzymanie wyprzedzając w tabeli Stal Gorzów Wielkopolski. Następnie pokonał w dwumeczu drugi zespół I ligi - Start Gniezno.
Spory wkład w końcowy sukces miał dość niespodziewanie duet niezbyt wysoko cenionych wówczas Szwedów: Stefan Andersson i dysponujący już widoczną nadwagą jak na żużlowca Henrik Gustafsson. Po wygranym meczu rewanżowym ze Startem, na gdańskim stadionie zapanowała radość niczym ze zdobycia mistrzostwa Polski.
Od tego czasu gdańszczanie aż do 2013 roku startowali mając za sponsora tytularnego Grupę Lotos. W tym czasie zaliczyli cztery spadki z ekstraligi (w tym w 2005 roku na skutek wycofania zespołu i startu od II ligi) i trzy awanse (jeden do I ligi, dwa do ekstraligi).
ZOBACZ AKTUALNY SKŁAD WYBRZEŻA
Brak sukcesów w najwyższej klasie rozgrywkowej przesądził o zakończeniu współpracy, a tytularnym sponsorem zespołu, przy znacznie niższych nakładach, została firma Renault Zdunek. Jej właściciel Tadeusz Zdunek, który jest zarazem prezesem stowarzyszenia GKŻ Wybrzeże (posiada ono 100 procent udziałów w ligowej spółce), deklaruje, że tak może zostać, jeśli klub nie znajdzie bardziej zamożnego mecenasa.
Czy mimo problemów, gdańszczanie w nadchodzącym sezonie powtórzą sukces sprzed ponad dekady? Zawodnicy tacy jak Madsen, Lindgren i Thomas Jonasson z pewnością mają wielki potencjał, choć za ligową czołówkę nie uchodzą. Historia dowodzi, że w każdym zespole skazywanym na pożarcie, musi rozbłysnąć przynajmniej jedna gwiazda. Wybrzeżu przydadzą się trzy, więc jeśli talenty Szwedów i Duńczyka mają eksplodować, 2014 rok będzie na to najlepszym momentem.
Kluby sportowe
Opinie (172) ponad 10 zablokowanych
-
2014-01-03 08:10
Tylko że w roku 2001 to była ekipa ( patrz zdjęcię), no może prócz Faji sprzedawczyka (4)
- 5 7
-
2014-01-03 09:17
(3)
W 2001 roku GKS był w I lidze i też po awansie były same długi. Cegielski z Pedersenem spie.... z klubu gdzie pieprz rośnie. Pamiętam też jak Cegielski awanturował się z Majewskim o zaległe pieniądze oraz to że wolał jeździć w I ligowym Gnieźnie niż w ekstraligowym Gdańsku. Jak widać historia po raz kolejny się powtarza.
- 10 1
-
2014-01-03 10:02
(2)
majonez meblami płacił
- 7 1
-
2014-01-03 10:24
wiem że dzwoni ale nie wiem w którym kosciele (1)
Właśnie za meble nie zapłacił
- 4 1
-
2014-01-03 21:08
meblami płacił. rozumiesz gimbo?
- 0 3
-
2014-01-03 16:01
Karnerty (2)
Czy ktoś wie czy kiedy będą w sprzedaży karnety
- 13 2
-
2014-01-03 20:42
Ludzie, my na papier toaletowy nie mamy a wy byście karnety chcieli już drukować. Za wydrukowanie zeszłorocznych jeszcze nie zapłaciliśmy! Rozważamy możliwość, żeby każdy kibic namalował sobie sam a my tylko ostemplujemy i weźmiemy kasę. Ostatni raz bułkę jadłem na bankiecie po sezonie.
- 10 1
-
2014-01-03 16:30
jak chcesz karnet to jedź do Wrocka tam już od miesiąca sprzedają ;)
- 3 9
-
2014-01-03 16:09
KRYCHA jest nasz!!!!!!!!!!!!!!!!!! (1)
Od czsow Olszewskiego nie mielismy swojego Asa a teraz może
on zostać myszka miki albo aniołem
z kazdym dniem szanse mniejsze bo chłopak potrzebuje należności i kase na nowy sprzet a tunerzy nie beda czekać w Marcu na zlecenia tylko teraz.........- 6 9
-
2014-01-03 20:07
a co on dopiero zaczyna karierę zaplecza sprzętowego nie ma sprzęt z tamtego sezonu sprzedał,
- 6 2
-
2014-01-03 08:24
Oj Smieszni kibice (1)
lepiej zapytajcie Lotosu oraz miasta ile kasy wyparowuje z klubu każdego roku
- 16 5
-
2014-01-03 19:05
na tym polega praca silnika spalinowego, jak jest wybuch musi coś wyparować
- 2 1
-
2014-01-02 22:58
Tylko losie tankuja na lotosie !!!!!!!!!!!!!!!!!!! (3)
- 30 12
-
2014-01-03 17:58
To ten ze zmywaka bez polskiej czcionki ?
- 3 1
-
2014-01-03 15:57
90 % ludzi w Gdańsku jeździ na paliwie z Lotosu i ty pewnie też łosiu
- 2 2
-
2014-01-03 13:39
tylko lenie tankują na orlenie
- 3 2
-
2014-01-03 13:22
PARANOJA (1)
bylem na spotkaniu w multikinie na tzw podsumowniu 2013sezonu,ten kto byl pamieta wypowiedz zdunka ze zglosil sie lukoil do sponsoringu i zdunek odmowil bo stwierdzil ze woli 2 lata przebiedowac i uderzyc ponownie do lotosu!!!!!to jakies jaja,jako prezesi powinni zrobic wszystko zeby zapewnic budzet na 2014 a nie odmawiac i lizac d.............e lotosowi!z drugiej strony patrzac zastanawiam sie czy to wogole nie jest jakis farmazon powiedziany pod publike.ogolnie to powinni podac do publicznej wiadomosci ile zainwestowal w klub zdunek,terleccy i co robi dla klubu niejaki oskar i jaka jest jego rola!!!
- 15 0
-
2014-01-03 16:57
2 lata przebiedować, heh...
Przy tym pożal się boże zarządzie, to za 2 lata to tego klubu już nie będzie.
- 4 0
-
2014-01-03 10:01
Poraz kolejny - a nie mówiłem, byłem wykrzyczany i opinie na minusie. (1)
I wyszło jak zawsze. Bez kasy nie ma co się cieszyć z e-ligi.
- 7 3
-
2014-01-03 16:36
Dzięki temu awansowi nie spadniemy teraz do drugiej ligi, a zaledwie do pierwszej
- 2 0
-
2014-01-03 14:12
(3)
twierdzę że GKS czy to z Lotosem czy też bez nigdy sobie dobrze nie radził drużyna od zawsze słaba bez sukcesów w mistrzostwach kraju z pieniędzmi Lotosu czy bez nich i tak spadną taka tradycja
- 5 7
-
2014-01-03 14:36
ale chyba o parze Plech/Dzikowski zapomniałeś? (2)
może tytułów nie mamy za wiele ale jednak z żużlem w Gdańsku zawsze się liczono..a teraz?
- 7 2
-
2014-01-03 15:41
Tytułów w DMP mamy 0. Słownie: ZERO (1)
- 1 5
-
2014-01-03 16:28
No i co z tego.
- 2 3
-
2014-01-02 20:30
ile dał Zdunek (2)
nigdzie nie widze ile dał Zdunek poza nazwą z której to chciał usunąć Wybrzeże
- 54 6
-
2014-01-03 15:54
jesteście dajdaje nic w zamian !!! daj daj daj daj daj daj
- 4 3
-
2014-01-02 21:19
za mało
- 11 6
-
2014-01-03 15:26
Dwa tygodnie
Tyle jeszcze poczekam na zalegle pieniadze, zgodnie z przyzeczeniem Prezesa.
- 10 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.