- 1 Lechia - Arka 2:1. Bohater Mena (487 opinii) LIVE!
- 2 Lechia fetuje wygranie derbów i 1. Ligi (44 opinie)
- 3 Najgorszy start żużlowców. Czas na alarm? (93 opinie)
- 4 Wszystko o derbach Lechia - Arka (163 opinie)
- 5 Półmaraton wrócił. Odzyskał zaufanie? (107 opinii)
- 6 Koszykarze awansowali na igrzyska (6 opinii)
Opony mają chronić zdrowie żużlowców
Energa Wybrzeże - żużel
Do końca roku stadion żużlowy im. Zbigniewa Podleckiego w Gdańsku zostanie przystosowany do nowych wytycznych Polskiego Związku Motorowego odnośnie bezpieczeństwa zawodników. Nie udało się zrealizować rozwiązania forsowanego przez związek, polegającego na montażu specjalnych pianek za 56 tys. zł. Zamiast przedstawić dokładne wytyczne umożliwiające rozpisanie przetargu, związek wskazał tylko konkretnego wykonawcę. W związku z tym zarządzający gdańskim obiektem MOSiR zdecydował się na kilkunastokrotnie tańszy wariant wykorzystujący... opony.
SPRAWDŹ TERMINARZ ŻUŻLOWCÓW WYBRZEŻA NA SEZON 2017
Od 1 stycznia 2017 r. przepisy Polskiego Związku Motorowego oraz FIM wymagać będą, by część band na torach żużlowych została wymienione na elastyczne. Nowe regulacje dotyczą band umiejscowionych na prostych toru, tuż po wyjściu z zakrętu, gdzie nie ma już zamocowanych band dmuchanych.
W ostatnich latach wypadki po kontakcie z "dechami" kończyły się na polskich stadionach tragicznie: w 2012 roku we Wrocławiu śmierć poniósł Lee Richardson, a w 2015 roku w Zielonej Górze Darcy Ward doznał przerwania rdzenia kręgowego.
Przed przyszłorocznym sezonem PZMot postanowił zobowiązać każdy z klubów do korzystania z rozwiązania, które ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa zawodników w tych newralgicznych miejscach. W ekstralidze obowiązkowe będzie pokrycie tam band specjalną pianką absorbującą. Co ciekawe, rozsyłając te instrukcje, PZMot nie podał konkretnych wytycznych jak to zrobić. Rekomendował za to firmę z Lublina jako posiadającą wymaganą akceptację z jego strony.
Wymiana 20 modułów bandy na stadionie w Gdańsku miała wynieść 56 tys. zł. Obiektem im. Zbigniewa Podleckiego zarządza jednak MOSiR, który według przepisów jest zobowiązany do rozpisania przetargu. Nie mógł tego zrobić dla jednej firmy, a PZMot ujawnił dokładnej dokumentacji technicznej zasłaniając się patentem (prace nad tym rozwiązaniem trwały w związku od kilku lat).
Udało się jednak znaleźć wyjście z tej sytuacji. PZMot wyraził zgodę, aby rozwiązanie z piankami było obowiązkowe wyłącznie dla klubów ekstraligi. Kluby z niższych klas rozgrywkowych mogą zmodyfikować bandy za pomocą montażu sprężyn lub opon jako elementów elastycznych. Gdański klub, po uzgodnieniach z MOSiR przedstawił do zaopiniowania w PZMot projekt wykorzystujący to ostatnie rozwiązanie.
PISTOLET MASZYNOWY ZNALEZIONY PODCZAS PRAC NA TORZE ŻUŻLOWYM
Po uzyskaniu akceptacji, w połowie grudnia rozpoczęły się prace montażowe, które mają potrwać do końca roku. Koszt tych prac, obejmujących wymianę 20 modułów bandy o długości 2 metrów wyniesie 3840 zł. W porównaniu z bandami piankowymi, MOSiR zaoszczędzi zatem ponad 56 tys. zł.
Wariant z oponami ma akceptację FIM na całym świecie. Jeśli jednak Wybrzeże awansuje w nadchodzącym sezonie do elity, bandy prawdopodobnie trzeba będzie wymieniać jeszcze raz. Prawdopodobnie, bo o ile rozwiązanie z oponami było już wcześniej stosowane, pianki to projekt pionierski. Dopiero nadchodzący sezon pokaże jak sprawdzą się one w praktyce.
Miejsca
Kluby sportowe
Opinie (65) 1 zablokowana
-
2016-12-27 22:36
GKS WYBRZEŻE (3)
Co za głupota żeby oszczędzać na zdrowiu zawodników. Samo zamontowanie opon do słupków metalowych to już chyba przesada, taki profil przy kontakcie z motocyklem sie nie zegnie a tym bardziej z zawodnikiem. Dlaczego nikt tych słupków nie zamieni na plastykowe takie jak stojące przy drodze odmierzające kolejne kilometry. Taka konstrukcja bynajmniej powinna się uginać pod wpływem rozpędzonego motocykla. Pozdrawiam
- 3 12
-
2016-12-28 17:32
(1)
banda ma utrzymac zawodnika i motocykl na torze a noe sie lamac. Musle ze siedzac na trybunach nie chcial bys oberwac mptocyklem lub zawodnikiem w glowe.
- 1 1
-
2016-12-28 17:53
Nie mówiąc już o tym że zawodnik mógłby zatrzymać sie na.... słupie, który jest metr obok....
- 0 0
-
2016-12-28 11:15
Kolejny geniusz od "bynajmniej"...
- 1 0
-
2016-12-27 19:10
bandy piankowe sa o wiele bezpieczniejsze. (2)
Nie rozumiem dlaczego oszczedza sie na bezpieczenstwie ? Moj wujek jest wspolnikiem w firmie zakladajacej pianki i zna ich techniczna przewage.
- 3 12
-
2016-12-27 19:20
(1)
To nie są bandy piankowe. Projekt z PZM to pokrycie dotychczasowej bandy z płyty drewnianej, pianką o grubości 50 mm./ 5 cm /. Uważasz że przyładowanie w taką bandę zapewni bezpieczeństwo? To dlaczego nigdzie na zachodzie tego nie wprowadzili. Zdjęcia band przysłane przez PZM jako wzór / Abensberg, Włochy, Holandia / pokazują wszędzie opony jako element amortyzujący.
- 5 2
-
2016-12-28 15:18
dlatego opony to jedno.
Taniutkie ze zwrotu z wulkanizacji. A do tego odpowiednia banda piankowa.
- 0 0
-
2016-12-27 18:58
Przecież to trąci kolejnym kolesiostwem conajmniej! (5)
Skoro nie wyszło z bandami a wiadomo kto i za ile sprzedawał i ile miał zarobić to znalazł się widać producent opon który nie sprzeda hurtem i jednorazowo jak bandy a będzie zarabiał przez lata wielokrotnie więcej. Przecież to jawna korupcja. A dla niewierzących to przypomnę że żadna banda ani żadna opona nie uratuje zdrowia i życia jeśli będzie niekorzystny zbieg okoliczności...poza tym panowie czarnego sportu nie są zmuszani do jazdy więc dobrze wiedzą co im grozi i jak jeździć z głową aby samemu i innych nie zabić. Ale tu nie chodzi o ich zdrowie i życie a o KASKE....bo chyba jaśniej nie można tego nazwac!!
- 10 10
-
2016-12-28 14:38
Oskarek z młynka wraca do klubu
Szmitt - prawdziwi kibice z łuku tego ci nie wybaczą ty psie polnego
- 0 0
-
2016-12-27 20:00
(2)
Ha, ha, ha opony z pocałowaniem w rekę oddał zakład wulkanizacyjny. Tak by musiał płacić za odbiór i utylizację. Sądzisz, że montuje się nowe z bieżnikiem letnim czy zimowym?
- 8 2
-
2016-12-28 06:43
(1)
Za utylizacje opon nie trzeba płacić wiem z doświadczenia
- 0 4
-
2016-12-28 07:53
Opłata za utylizację jest w cenie odbioru: przykładowy cennik ze strony
dla opon motocyklowych 1,50 zł/szt.
dla opon osobowych 2,50 zł/szt.
dla opon ciężarowych 12,00 zł/szt.- 2 0
-
2016-12-27 21:42
Zdunek pozbył się starych opony z serwisu
Zaden producent... jak rzucisz okiem to na zdjęciach widać, że to stare z opony. Wilk syty i owca cała. Zdunek ze swojej wulkanizacji pozbył się starych opon wywalonych do śmieci.
- 4 1
-
2016-12-27 17:19
(2)
Ale prowizorka i tandeta
- 33 16
-
2016-12-28 11:52
Zrób lepsze.
- 0 0
-
2016-12-28 10:39
po kazdym wypadku do naprawy
nie wyglada to dobrze
- 1 1
-
2016-12-27 21:45
szlachetny sponsoting (1)
Ależ to szlachetny sponsoring w wykonaniu firmy prezesa... :)
Zamiast płacić za wywóz i utylizacje to jeszcze MOSiR dostał fakturę na 3900... brawo- 8 8
-
2016-12-28 07:43
Prezes z tym nie ma nic wspólnego. Za wszystko płaci miasto / czyli MOSiR / klub dzierżawi gotowy do jazdy stadion. Nawet jedna opona nie jest od Zdunka.
- 4 2
-
2016-12-28 07:33
No i git. Ja w ogródku z opon zrobiłem klomb. Posadziłem starce i bratki. Przypominają mi okres zasadniczej służby wojskowej.
- 4 0
-
2016-12-27 23:24
już to widzę jak owe opony, uginają się pod wpływem uderzenia... (2)
przecież jak zawodnik w to przyładuje, to ile to może coś zamortyzować ? grzmotnie w dechy, guma nieco się ugnie, ale i tak chłop się nieźle połamie, no może chociaż przeżyje, dobre i to...
- 2 2
-
2016-12-28 07:01
Zanim klepniesz w klawisze przyjdź na stadion i sprawdź.Poza tym kilkadziesiąt lat nie było wcale amortyzacji, wręcz przeciwnie, grube dechy a jednak większość żużlowców żyje do dziś.
- 4 0
-
2016-12-28 01:49
dokładnie
opony to są dobre do sportów motorowych gdzie się jeździ samochodem, a nie motocyklem.
- 2 0
-
2016-12-28 01:50
Cudownie! Widać ze sponsorzy strategiczni nie szczędzą kasy!
Nowe technologie, podobno nie trzeba bedzie juz popychaczy motorów, prezes szykuje rewolucje w bramie ma zostać zamontowana proca, prezes zbiera juz gumki. Wy tez możecie wspomóc swój klub w nowych technologiach przynosząc swoje dziurawe gacie (gumka musi byc cała)!
- 3 3
-
2016-12-28 00:16
technologia
XXI wieku
- 6 0
-
2016-12-27 23:19
Tak tu machlojki Zdunkowi zarzucacie...
...a nie widzicie, jak ładnie sobie to ułożył PZMot? Nie dostrzegacie tych dwóch ważnych szczegółów: po pierwsze brak dokumentacji, po drugie - tylko jeden wykonawca? Polecam zatrzymać się na chwilę i pomyśleć, czemu sobie PZMot tak to wymyślił. No, w zasadzie nie sam wymyślił, z propozycją, popartą, jak sądzę, pokaźną kwotą "argumentów", wyszedł zapewne tajemniczy producent.
- 10 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.