• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lechia Gdańsk przeprosiła, a teraz tłumaczy. Gdzie jest granica zasad marketingu?

Damian Konwent
28 listopada 2023, godz. 18:30 
Opinie (78)

Lechia Gdańsk

Lechia Gdańsk zdobyła się na refleksję, a następnie przeprosiny Artura Baranowskiego, który wygrał osiągnął rekordowy wynik w programie telewizyjnym "1 z "10". Lechia Gdańsk zdobyła się na refleksję, a następnie przeprosiny Artura Baranowskiego, który wygrał osiągnął rekordowy wynik w programie telewizyjnym "1 z "10".

Lechia Gdańsk zreflektowała się i pokazała, że wszyscy popełniamy błędy, ale grunt to umieć się do nich przyznać. W ostatnich dniach głośno jest o rekordowym triumfie Artura Baranowskiego w programie telewizyjnym "1 z 10". Wiele klubów sportowych w Polsce wykorzystuje ten trend w celach marketingowych. Biało-zieloni również to zrobili, ale szybko wycofali się z pomysłu i oficjalnie przeprosili, a nam teraz tłumaczą dlaczego. Z drugiej strony skala zdarzeń pokazuje, że granica tzw. real time marketingu oraz odbioru jest coraz mniejsza i coraz trudniej ocenić co jest dziś właściwe a co nie.



Czy wykorzystywanie trendów w celach marketingowych uważasz za właściwe?

Zacznijmy od początku, by wytłumaczyć cały kontekst. W jednym z ostatnich odcinków popularnego programu telewizyjnego "1 z 10", Artur Baranowski, ekonomista z małej miejscowości Śliwniki, położonej w gminie Parzęczew w województwie łódzkim, uzyskał 773 punkty, do których dodano jeszcze 30 punktów za niewykorzystane szanse. Cały występ zakończył więc z rekordową sumą 803 punktów. Dało mu to pierwsze miejsce na liście zwycięzców poszczególnych odcinków.

Bardzo szybko stał się gwiazdą. Informację o rekordzie podawały kolejne portale, w mediach społecznościowych pojawiały się wpisy wychwalające wiedzę uczestnika, ale nie zabrakło też memów z 28-latkiem w roli głównej.



Real time marketing, czyli witamy obecnym świecie



Temat bardzo szybko "podłapały" też kluby sportowe w Polsce, które motyw z rekordową wygraną i samym ekonomistą przerabiały na różne sposoby w myśl zasady "real time markieting", czyli szeregu działań marketingowych, które w swojej strategii nawiązują do bieżących wydarzeń.

Na przykład Lechia Gdańsk zamieściła grafikę z wizerunkiem Artura Baranowskiego, która reklamowała black week z hasłem "Tak wygląda zwycięstwo".

Szymon Marciniak w derbach Arka Gdynia - Lechia Gdańsk. Od zachwytów po kontrowersje Szymon Marciniak w derbach Arka Gdynia - Lechia Gdańsk. Od zachwytów po kontrowersje

Taki wpis na Platformie X zamieściła Lechia Gdańsk. Taki wpis na Platformie X zamieściła Lechia Gdańsk.


Gdzie jest granica?



W sieci zawrzało. Zaczęto sugerować, że kluby mogą mierzyć się z konsekwencjami tej decyzji. Na tapet jako pierwsza trafiła Korona Kielce. Miało chodzić m.in. o wykorzystanie sztucznej inteligencji do tworzenia owych materiałów.

- Jest to bardzo niebezpieczne, co tu się stało. 1. Wykorzystanie wizerunku, 2. AI wykorzystujące głos Sznuka, 3. Cel sprzedażowy. To nie jest RTM (real-time marketing przyp. red.). To jest haniebne - ocenił Jakub Bolewicz, pracownik TVP, za pośrednictwem Platformy X, czyli dawnego Twittera.
Arka Gdynia - Lechia Gdańsk 1:0. Tego z derbów nie pokazali w telewizji Arka Gdynia - Lechia Gdańsk 1:0. Tego z derbów nie pokazali w telewizji

Wpis zyskiwał zarówno zwolenników jak i przeciwników. Wszak wątpliwość może budzić fakt, że każdy, kto do takiego programu przystępuje, godzi się na wykorzystywanie jego wizerunku, dlatego ci drudzy sugerowali, że skala afery jest zbyt nadmuchana.

- Idąc tym tokiem, niestety więcej niż połowę internetu należałoby wsadzać do więzień, a różne organizacje karać za np. wykorzystywanie wizerunku - odpowiedział Michał Siejak, który obecnie jest związany z Canal+ Sport.


Refleksja i przeprosiny. Lechia w gronie nielicznych



Tak czy inaczej Korona postanowiła oficjalnie przeprosić. Jako jedna z nielicznych na podobną refleksję zdobyła się również Lechia, która nie tylko usunęła wpis, ale i również wystosowała przeprosiny.

- Pragniemy przeprosić Pana Artura Baranowskiego oraz wszystkich naszych kibiców za nieuprawnione wykorzystanie wizerunku Pana Artura występującego w jednym z popularnych programów telewizyjnych. Popełniliśmy błąd i rozumiemy, jak ważna jest ochrona prywatności oraz szanujemy prawa innych do decydowania o tym, w jaki sposób i kiedy ich wizerunek jest używany publicznie - czytamy we wpisie biało-zielonych.
Dlaczego Lechia Gdańsk przegrała? Szymon Grabowski: Mieliśmy pod górkę Dlaczego Lechia Gdańsk przegrała? Szymon Grabowski: Mieliśmy pod górkę

Postanowiliśmy dopytać klub, co zadecydowało o wycofaniu się z tej decyzji.

- Ta decyzja podyktowana była refleksją na temat poszanowania prywatności Pana Artura Baranowskiego, którego sukces i wizerunek stał się chwilowo podmiotem działań komunikacyjnych i marketingowych wielu podmiotów. Te posty były efektem nieprzemyślanej chwili i wpisania się w trend, gdzie trzeba działać szybko. Po chwili zastanowienia i oceny skali zjawiska, uznaliśmy, że nasze działanie nie było trafione. Podjęliśmy własną decyzję, aby wycofać się tej publikacji. Skoro jednak miała miejsce, to poczuliśmy, że chcemy za nią przeprosić. Nie myli się ten, kto nic nie robi - a to nie jest akurat przypadek naszego Klubu - mówi nam Magdalena Urbańska, dyrektorka zarządzająca Lechii Gdańsk.


Typowanie wyników

LECHIA Gdańsk
Miedź Legnica

Jak typowano

68% 241 typowań LECHIA Gdańsk
22% 78 typowań REMIS
10% 34 typowania Miedź Legnica

Twoje dane

Kluby sportowe

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (78)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najbliższy mecz Lechii

97% LECHIA Gdańsk
2% REMIS
1% Resovia

Najlepiej oceniani

Najlepiej typujący wyniki Lechii

Imię i nazwisko Typ. Pkt. Skuteczność
1 Piotr Matusiak 22 44 63.6%
2 Miś Beżuś 22 42 63.6%
3 Mirosław P. 22 40 59.1%
4 Roman Perz 21 40 57.1%
5 Rafał Kowalczyk 22 39 59.1%

Tabela

Piłka nożna - I liga
Drużyny M Z R P Bilans Pkt.
1 Arka Gdynia 21 12 4 5 36:21 40
2 GKS Tychy 21 13 1 7 28:22 40
3 Lechia Gdańsk 21 11 5 5 31:18 38
4 Motor Lublin 20 11 2 7 27:24 35
5 Wisła Kraków 21 9 7 5 40:24 34
6 Odra Opole 21 10 4 7 24:20 34
7 Górnik Łęczna 21 8 10 3 21:18 34
8 Wisła Płock 21 9 6 6 30:28 33
9 Miedź Legnica 20 8 8 4 30:20 32
10 Bruk-Bet Termalica Nieciecza 21 7 7 7 34:28 28
11 GKS Katowice 20 7 6 7 29:24 27
12 Znicz Pruszków 21 8 2 11 16:24 26
13 Stal Rzeszów 21 6 5 10 28:36 23
14 Resovia 21 6 4 11 22:36 22
15 Chrobry Głogów 21 6 4 11 20:34 22
16 Polonia Warszawa 21 5 4 12 25:33 19
17 Podbeskidzie Bielsko-Biała 20 3 8 9 16:29 17
18 Zagłębie Sosnowiec 21 2 5 14 14:32 11
Każdy gra z każdym mecz i rewanż. Dwie najlepsze drużyny wywalczą bezpośredni awans do ekstraklasy. Zespoły z pozycji 3-6 zagrają w dwustopniowych barażach o jeszcze jedno miejsce premiowane awansem.
Natomiast trzy najsłabsze drużyny zostaną zdegradowane do II ligi.

Wyniki 21 kolejki

  • Znicz Pruszków - LECHIA GDAŃSK 0:2 (0:1)
  • ARKA GDYNIA - Stal Rzeszów 5:1 (2:1)
  • Miedź Legnica - Polonia Warszawa 2:1 (0:1)
  • Wisła Kraków - GKS Tychy 0:1 (0:1)
  • Podbeskidzie Bielsko-Biała - Odra Opole 1:2 (0:1)
  • Wisła Płock - GKS Katowice 2:1 (1:1)
  • Motor Lublin - Bruk-Bet Termalica Nieciecza 1:0 (0:0)
  • Resovia - Zagłębie Sosnowiec 1:0 (1:0)
  • Chrobry Głogów - Górnik Łęczna 0:1 (0:1)
  • Mecz zaległy z 18. kolejki
  • Katowice - Miedź (wtorek)
  • Mecz zaległy z 17. kolejki
  • Podbeskidzie - Motor (środa)

Ostatnie wyniki Lechii

25 lutego 2024, godz. 15:00
6% Znicz Pruszków
10% REMIS
84% LECHIA Gdańsk
81% LECHIA Gdańsk
11% REMIS
8% Wisła Płock

Relacje LIVE

Najczęściej czytane