- 1 Lechia znów chce piłkarza z Valmiery (45 opinii)
- 2 Wybrzeże zamieszało. Zły prognostyk (82 opinie)
- 3 Dyrektor Sportowy Arki o swojej wizji (98 opinii)
- 4 Arka chce pozyskać byłego gracza Lechii (99 opinii)
- 5 Oni grają o awans w niższych ligach (8 opinii)
- 6 Lechia pozyskała i oddała bramkarza (48 opinii)
Prostopadłe pasy na obwodnicy lekarstwem na wypadki?
Gdyby w niebezpiecznych miejscach na obwodnicy wymalować prostopadłe pasy co 70 m, wypadków i kolizji byłoby mniej - uważają drogowcy. Na ich wymalowanie muszą jednak dać zgodę ministerialni urzędnicy.
Najczęstszą przyczyną wypadków i kolizji na obwodnicy jest niezachowanie bezpiecznej odległości od auta poprzedzającego, skutkiem czego jest najechanie na tył pojazdu. Przed laty gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ustawił przy obwodnicy kilka tablic informacyjnych o zalecanych odstępach między samochodami. Kierowcy jednak nie wzięli sobie do serca tych zaleceń. Także dlatego, że polskie prawo - w przeciwieństwie do rozwiązań z innych krajów - nie precyzuje co znaczy "bezpieczny odstęp", a taryfikator nie przewiduje za to kar.
Trzeba zatem sięgnąć po inne rozwiązanie - z dróg niemieckich. O co chodzi?
Prostopadłe pasy na jezdni co 70 m
W newralgicznych miejscach - na wysokości zjazdów lub tam, gdzie jest wiele wypadków - należy wymalować prostopadłe linie, pouczające kierowców o tym, jaką odległość należy zachować do auta poprzedzającego, by uniknąć właśnie najechania na tył samochodu w sytuacji awaryjnej.
Łatwo to obliczyć: jadąc z prędkością 120 km/h w ciągu jednej sekundy przejeżdżamy 33 m. Tymczasem, by bezpiecznie wyhamować w sytuacji awaryjnej, musimy jechać co najmniej 2 sekundy za autem poprzedzającym. Dlaczego tyle? Pierwsze pół sekundy to czas na reakcję kierowcy, a kolejne pół sekundy to czas na reakcję systemu hamulcowego. Pozostała sekunda to zapas, który powinien nam wystarczyć do bezpiecznego zatrzymania auta.
To oznacza, że jadąc 120 km/h musimy znajdować się minimum 70 m za samochodem i właśnie na takiej odległości na obwodnicy powinny być wymalowane poprzeczne pasy. Kierowcom permanentnie należy przypominać, że jeśli jadą komukolwiek na tzw. zderzaku, to w sytuacji niebezpiecznej nie mają szans na uniknięcie wypadku.
Warto nadmienić, że powyższe zalecenia odnoszą się do sytuacji, kiedy warunki drogowe są bardzo dobre. Gdy pada deszcz, śnieg lub jest mgła należy trzymać dystans na trzy sekundy - ok. 100 m.
Skutki niezachowania bezpiecznego odstępu na obwodnicy
Drogowcy: nie można tego wprowadzić od ręki
Ustaliliśmy w środowisku drogowców, że takie rozwiązanie na pewno poprawiłoby bezpieczeństwo w ruchu na wielu odcinkach dróg ekspresowych, w tym także na obwodnicy w Trójmieście. Jednak drogowcy nie mogą wymalować pasów, ani oficjalnie mówić o ich pozytywnych skutkach. Dlaczego? Przekonują, że proponowane przez nas rozwiązanie wymagałoby zmian w rozporządzeniu ministra infrastruktury, a tymczasem GDDKiA jest urzędem podległym ministerstwu, które ma wykonywać decyzje i rozporządzenia ministerialne, a nie sugerować, że potrzebne są zmiany w przepisach.
Przekazaliśmy więc nasze sugestie bezpośrednio urzędnikom ministerstwa. Gdy otrzymamy oficjalne stanowisko z Warszawy, wrócimy do tego tematu.
Eksperci branży drogowej wielokrotnie już mówili, że nie tylko na niemieckich drogach jest mnóstwo rozwiązań, i to w dodatku już przetestowanych, które z powodzeniem można by przenieść na polski grunt. To jednak wymaga dobrej woli władzy wykonawczej.
Opinie (539) 2 zablokowane
-
2017-10-17 09:57
już widzę tych cwaniaczków wbijających się w wolne miejsce
- 6 0
-
2017-10-17 10:16
Opłata za korzystanie z dróg
i połowa Januszy przesiadzie sie na transport publiczny
- 3 1
-
2017-10-17 10:19
W odstęp 70 m będą wpychać sie buraki (3)
które regularnie siedzą innym na kufrze
- 19 0
-
2017-10-17 10:49
dokładnie, to nic nie da (1)
powinien być jeszcze zakaz wyprzedzania z prawej strony
- 2 0
-
2017-10-17 11:15
Jo i z lewej też.
- 0 1
-
2017-10-18 09:02
Ciekawe jak zmienić pas w takim układzie ? Czekać aż będzie 71 metrów ? I ciekawe jak to ocenić.
- 0 1
-
2017-10-17 10:19
Zakaz powodowania kolizji i wypadków (1)
Ja proponuję wprowadzić zakaz powodowania kolizji i wypadków. Odniesie to dokładnie taki sam skutek...
- 6 0
-
2017-10-17 11:12
ale ważne żeby zakaz był wymalowany co 70 metrów.
- 1 0
-
2017-10-17 10:27
Kary finansowe za paraliż miasta spowodowany kolizjami drogowymi
Nie tylko mandaty, ale kompleksowo Janusza i Grażynę !! I jak walnie kogoś w tył, to nie będzie stala gwiazda na środku i paplała przez telefon , tylko zdejmie szpilki i zepchnie szrota na pobocze. Na pewno ktoś pomoże jak zobaczy aktywność z jej strony.
- 6 0
-
2017-10-17 10:35
koment
Drogowo rozwiązanie zamienne na brak Leborskiej, Metropolitalnej, OPAT
- 1 1
-
2017-10-17 10:35
To nie powinna być linia poprzeczna tylko sierżant
To nie powinna być linia poprzeczna tylko sierżant - taki daszek. Takie oznakowanie jest stosowane w innych krajach. Czy ci drogowcy nigdy nie wyjeżdżają za granicę?
Przykład:
https://www.google.pl/maps/@55.8594231,9.7549413,3a,75y,29.85h,73.64t/data=!3m6!1e1!3m4!1sZtgzuqiPToI5JxmmcZHUkg!2e0!7i13312!8i6656- 1 1
-
2017-10-17 10:36
głupi pomysł.
Karać bydło,nauczyć kultury jazdy,skromności i pokory i skończy sie cwaniakowanie jak na zachodzie. Siedzi jeden drugiemu na zderzaku,to przecież podchodzi pod przestępstwo,w stanach jako usiłowanie zabójstwa. Wprowadzić to w kodeks i zobaczycie jak się grzecznie zrobi na ulicach.A wy głupki chcecie kase wydawać i paski malować jak w jakiejś komedii. przestańcie sie ośmieszać,tu chodzi o ludzkie życie a nie jakieś szkolne pouczanie .
- 7 2
-
2017-10-17 10:45
Jedynym rozwiązaniem są progi zwalniające co 100m
- 0 2
-
2017-10-17 10:48
no to już białe skody, fordy czy inne blachosmrody z tablicą zaczynającą się na WE, WI, WA itd
będą na pewno bezpiecznie trzymać odległość
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.