Wiadomości

stat

Wyścigi konne, festyn i zakłady na hipodromie

Każdego dnia imprezy na hipodromie odbędzie się siedem wyścigów konnych.
Każdego dnia imprezy na hipodromie odbędzie się siedem wyścigów konnych. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Przed nami pierwszy z dwóch lipcowych weekendów z wyścigami konnymi na sopockim Hipodromie. W godzinach 15-19, w sobotę i w niedzielę można bezpłatnie obejrzeć gonitwy konne lub wziąć udział w pikniku rodzinnym. A dla tych, którzy potrzebują trochę więcej adrenaliny, tradycyjnie przewidziano zakłady pieniężne.



Gonitwy konne to już stały punkt w letnim kalendarzu imprez w Sopocie. Ponownie zajmują dwa kolejne weekendy. W tym roku pierwszy dzień wyścigów przypadnie w najbliższą sobotę 15 lipca, a drugi w niedzielę 16 lipca. Kolejne odbędą się 22 i 23 lipca.

Należy jednak pamiętać, że wyścigi konne to tradycja starsza niż Sopot. Pierwsze gonitwy odbywały się na terenie dzisiejszego hipodromu już w 1898 roku. Obecnie wyścigom towarzyszą pokazy konne i nie tylko, organizowany jest także konkurs kapeluszy, do udziału w którym zapraszane są wszystkie panie zasiadające na trybunach.

Podczas imprezy odbędzie się również piknik rodzinny. Na chętnych czekać będą food trucki i stoiska handlowe oraz atrakcje dla dzieci. Organizatorzy przygotowali także pokazy specjalne - w wykonaniu klubu karate Randori, pokaz fitness sportowego w wykonaniu mistrzyni świata Marysi Rowińskiej, pokazy ujeżdżenia Michała Liberadzkiego oraz mistrzyni Polski młodych jeźdźców Aleksandry Lesner, a także pokaz pozytywnego szkolenia psów prowadzony przez trenerkę Annę Cieplińską z Animal Center.

Przechodząc do części sportowej, organizatorzy zaplanowali w tym roku na cztery dni wyścigowe 28 gonitw, w których udział wezmą najlepsi dżokeje na koniach czystej krwi arabskiej oraz pełnej krwi angielskiej, a także kłusaki francuskie w sulkach prowadzonych przez powożących z Polski oraz z zagranicy.

Tak wyglądają wyścigi konne na hipodromie.



Konie pełnej krwi angielskiej, nazywane folblutami, to jedna z podstawowych ras koni gorącokrwistych. Pochodzące z Anglii zwierzęta są obecnie najszybszymi końmi na świecie - najsłynniejsze konie wyścigowe świata, m.in. legendarny Secretariat, słynny champion Phar Lap, równie znana klacz Ruffian były folblutami.

Z kolei konie czystej krwi arabskiej, również gorącokrwiste, znane były na Półwyspie Arabskim już ponad 2500 lat temu. Te piękne zwierzęta, o wspaniałej linii, są także doskonałymi biegaczami. W Polsce przez lata pracowano nad stworzeniem tzw. polskiego araba, który łączyłby dzielność i wytrzymałość konia sportowego z wdziękiem i elegancją, typowymi dla tej rasy. Jednym z najbardziej znanych był ogier Comet, urodzony w hodowli SK Nowy Dwór.

Stosunkowo nowe są w Polsce wyścigi kłusaków francuskich. Konie te ścigają się w zaprzęgach zwanych sulkami. W odróżnieniu od folblutów czy arabów, które podczas wyścigów galopują, kłusaki, jak sama nazwa wskazuje, biegają kłusa. Konie tej rasy mają kłusowanie "zaprogramowane" w genach.

Podczas wyścigów tradycyjnie urządzane są zakłady pieniężne. W wyścigowym hazardzie szczęścia można spróbować obstawiając np. konia, który wygra gonitwę czy typując dwie lub trzy pierwsze lokaty albo dowolne miejsce, które zajmie określony koń. Najprostszy zakład można zawrzeć płacąc 3 zł, a ewentualna wygrana przeliczana jest po określonym kursie przypisanym do danego typu. Zawiera się je przed danymi gonitwami, przed którymi spiker odlicza czas do zamknięcia zakładów. Pomocny w tej sytuacji jest program gonitw - do nabycia także w kasie. Przedstawia ich obsadę oraz prezentuje osiągnięcia danego konia. Niektórzy myślą, że tym samym wskazuje potencjalnego zwycięzcę, ale należy pamiętać, że są to tylko statystyki, które mogą mieć odzwierciedlenie w danej gonitwie, ale nie muszą.

Słowniczek wyścigów konnych:
A
Arab - Koń czystej krwi arabskiej
B
Barwy stajenne - charakterystyczne dla stadniny reprezentowanej przez konia kolory i wzory stroju dosiadającego go jeźdźca
Bilet - kupon wydawany w kasie przy zawarciu zakładu, podstawa wypłaty wygranej
Biegany (koń) - koń regularnie wystawiany do wyścigów
C
Celownik - meta na hipodromie
D
Długość - orientacyjna jednostka odległości pomiędzy końmi. W celowniku mierzony jest jedynie czas zwycięzcy, wynik osiągnięty przez inne konie wyrażany jest w długościach dzielących je od poprzedzającego wierzchowca
F
Folblut - koń pełnej krwi angielskiej (z ang. Full Blood)
G
Grupowy, koń - koń niższej albo średniej klasy
H
Hendikap generalny - oficjalny ranking koni ustalany i aktualizowany przez "hendikapera". Hendikap uwzględnia wiele czynników, w szczególności wyniki gonitw. Każdej pozycji w hendikapie przypisana jest waga, która jest podstawą obciążenia w gonitwach hendikapowych
K
Kanat - bariera wyznaczająca wewnętrzną stronę bieżni. Koń biegnący przy kanacie na zakręcie ma do pokonania najkrótszy dystans, ale - o ile nie biegnie na czele stawki - może zostać "zamknięty" przez inne konie
L
Liczony (koń) - koń brany pod uwagę w typowaniu czołowych lokat
M
Miler - koń osiągający najlepsze wyniki na średnich dystansach, takich jak jedna mila (1600 m)
P
Papier - potoczna nazwa pochodzenia, ewentualnych odziedziczonych predyspozycji konia do wyścigów. Mówi się o "dobrym", lub "średnim" papierze, ale też i o papierze "sprinterskim", "milerskim" i "długodystansowym"
Prosta - przeciwległa lub finiszowa. Kilkusetmetrowa część toru, na której konie walczą o zwycięstwo lub szykują się do zakrętu
Przejście - luka pomiędzy końmi biegnącymi na czele wyścigu, w którą może wprowadzić swojego wierzchowca jeździec atakujący ze środka stawki. Brak przejścia przy wyjściu na prostej może zaważyć o złym wyniku konia dysponującego dobrym finiszem
Przerzutka - potoczne określenie umiejętności konia do przyspieszenia na finiszowej prostej.
R
Rocznik Derbowy - określenie trzyletnich folblutów
S
Sam jeden - kolokwialne określenie konia uważanego za murowanego faworyta
Sprinter - koń najlepsze wyniki osiągający na krótkich dystansach, poniżej 1600 m
Starter - sędzia odpowiedzialny za poprawny start gonitwy, decyduje o zwolnieniu konia z wyścigu np. z powodu problemów z wprowadzeniem do maszyny startowej
U
Uczeń - kategoria jeździecka. Jeździec, który nie wygrał jeszcze 10 gonitw
Ulga wagi - przysługuje niektórym wierzchowcom ze względu na kategorię jeźdźca, start o grupę wyżej, płeć, wiek, lub - w gonitwach hendikapowych - ze względu na pozycję w hendikapie generalnym
W
Waga - łączna waga, jaką poniesie koń w gonitwie - suma wagi jeźdźca i odpowiednio doważonego siodła. Ustalana według ścisłych zasad przy zapisie do gonitwy
W ręku, iść - o koniu utrzymującym dobre tempo bez ponaglania ze strony jeźdźca
Wyjechany (o koniu) - koń, który dzięki dobremu poprowadzeniu przez dżokeja, pojechał na miarę swoich możliwości
Z
Zagrany koń - określenie wierzchowca, który na skutek wygranej znalazł się w wyższej grupie, w prawdopodobnie przewyższającym go klasą towarzystwie
Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (14)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
13.07.2017 wprowadzono zmiany w regulaminie.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Relacje LIVE

zobacz wszystkie relacje »

Najczęściej czytane