• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Legia zdetronizowała Lecha w opracowaniu Ernst&Young

jag.
2 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Lechia Gdańsk

PGE Arena i kibice byli największym atutem Lechii w minionym sezonie. PGE Arena i kibice byli największym atutem Lechii w minionym sezonie.

Lechia utrzymała szóste miejsce w biznesowym rankingu klubów ekstraklasy, który opracowano po raz czwarty. Jak podkreślają autorzy opracowania - eksperci firmy doradczej Ernst&Young - gdański klub ma bardzo wysoki, medialny potencjał, który pod tym względem daje mu czwartą pozycję, ale ogólna ocena jest niższa, gdyż w badanym okresie słabo wypadł w kategorii efektywności sportowo-biznesowej ze względu na niezadowalające wyniki sportowe. Zwycięzcą została Legia Warszawa, która zdetronizowała Lecha, który liderował w trzech poprzednich latach.



Czy szóste miejsce Lechii w rankingu biznesowym ekstraklasy oddaje potencjał gdańskiego klubu?

Pod lupę wzięto 18 klubów, które grały w ekstraklasie w sezonie 2011/12 oraz w tej klasie rozgrywkowej występują w bieżących rozgrywkach. Ocena była wystawiana z trzech perspektyw:
 sytuacji finansowej,
 siły medialnej klubu,
 efektywności działania klubu

W rankingu dotyczącym sytuacji finansowej do oceny zastosowano 8 kryteriów, w rankingu dotyczącym medialności klubu 10, a w rankingu dotyczącym efektywności działania klubu 12 kryteriów. Dla każdego kryterium uszeregowano kluby od najlepszych do najsłabszych, przyznając 18 punktów dla klubu, który w danej kategorii zajął pierwsze miejsce i o jeden punkt mniej dla klubów, które zajęły kolejne miejsca aż do 1 punktu dla klubu, który w danej kategorii zajął ostatnie miejsce. W przypadku, gdy klub nie przedstawił danych niezbędnych do przyznania punktów w danej kategorii, automatycznie przyznawano klubowi 0 punktów w tej kategorii.

Wyboru najlepszego z klubów dokonano poprzez ustalenie średniej
liczby punktów przyznanych klubom za miejsca zajęte w poszczególnych rankingach cząstkowych. W przypadku równej liczby punktów w rankingu głównym, o kolejności decydowała wyższa średnia punktów zdobytych w rankingach cząstkowych.

Ranking końcowy
kolejno: zmiana miejsca w stosunku do ubiegłego roku, średnia punktów, wyniki sytuacja finansowa, medialność, efektywność

1. Legia Warszawa +1 17,00 16 18 17
2. Lech Poznań -1 15,67 17 17 13
3. Wisła Kraków 0 15,00 13 16 16
4. Śląsk Wrocław +1 14,00 10 14 18
5. Jagiellonia Białystok -1 13,00 15 9 15
6. Lechia Gdańsk 0 11,00 11 15 7
7. KGHM Zagłębie Lubin 0 11,00 18 7 8
8. Cracovia +2 10,67 14 12 6
9. Widzew Łódź 0 10,00 12 8 10
10. Korona Kielce +3 9,67 8 10 11
11. Ruch Chorzów -3 9,67 4 11 14
12. Górnik Zabrze 0 7,67 5 6 12
13. Podbeskidzie Bielsko-Biała +3 6,67 6 5 9
14. Polonia Warszawa -3 5,67 1 13 3
15. PGE GKS Bełchatów -1 5,00 7 3 5
16. Piast Gliwice - 5,00 10 1 4
17. ŁKS Łódź +1 3,00 2 4 3
18. Pogoń Szczecin - 2,00 3 2 1

Zobacz pełny raport Ernst&Young odnośnie klubów ekstraklasy (PDF)

W ocenie końcowej eksperci firmy doradczej Ernst&Young napisali: "Szósta lokata, dość niespodziewanie, przypadła Lechii. Klub, który przez większość sezonu bronił się przed spadkiem z Ekstraklasy, zajął wysokie miejsce w rankingu, głównie dzięki dobremu rezultatowi pod względem medialności (czwarte miejsce) oraz przyzwoitym wynikom finansowym. Na końcowym rezultacie zaważyła jednak słaba pozycja pod względem efektywności".

W szerszym wprowadzeniu oceniono, że wyniki finansowe klubu pozostały właściwie na niezmienionym poziomie, ale Lechia spadła o jedną pozycję w tym kryterium. Poprawiła się za to pozycja
medialna gdańszczan, która pozwoliła im przeskoczyć z siódmej na czwartą lokatę w tym rankingu. Jednocześnie Lechia odnotowała wyraźny spadek w rankingu efektywności. W tym ostatnim, dwunasta pozycja w porównaniu z szóstym miejscem w ubiegłorocznym zestawieniu, stawia duży znak zapytania, jeżeli chodzi o sposób zarządzania klubem w ubiegłym sezonie. Należy mieć nadzieję, że poziom sportowy gdańskiej drużyny dostosuje się do jakości stadionu, jakim dysponuje klub. Tego z pewnością życzą sobie wierni, gdańscy kibice.

Ponad trzy miliony kibiców obejrzało mecze Lechii minionego sezonu w Canal Plus, a aż trzynaście tego typu spotkań zostało pokazanych w najlepszym czasie reklamowym. Ponad trzy miliony kibiców obejrzało mecze Lechii minionego sezonu w Canal Plus, a aż trzynaście tego typu spotkań zostało pokazanych w najlepszym czasie reklamowym.
Przyjrzyjmy się bliżej rankingowi cząstkowemu, w którym Lechia jest najwyżej. W rankingu z perspektywy medialności gdański klub uplasował się na czwartym miejscu, ustępując jedynie Legii, Lechowi i Wiśle. W tym zestawieniu Lechia awansowała o trzy pozycje w porównaniu z poprzednim rokiem.

Na ten ranking złożyła się ocena dziesięciu kryteriów. Poniżej zestawienie z porównaniem do dwóch poprzednich sezonów
kolejno kryterium wynik za sezony 2011/12 2010/11 2009/10
1. Liczba transmisji w Canal+
(meczów pierwszego wyboru) w sezonie
13 10 9
2. Liczba transmisji w telewizji otwartej
0 0 0
3. Średnia frekwencja w roli gospodarza
17.102 7.284 8.260
4. Średnia frekwencja w roli gościa
9.669 8.272 5.351
5. Łączna oglądalność meczów w Canal+
3.116.800 1.063.292 885.876
6. Liczba wyszukiwania nazwy klubu w Google
4.160.000 5.050.000 1.540.000
7. Liczba fanów na oficjalny profilu w Facebook
35.155 - -
8. Liczba wydanych kart kibica
49.500 3.500 0
9. Częstotliwość występowania w prasie/internecie
20.097 13.768 7.666
10. Wartość ekwiwalentu reklamowego koszulki klubowej
7.693.430 1.493.819 592.934


Autorzy raportu tak oceniają przyczyny sukcesu klubu w sferze medialnej. Lechia odnotowała znaczący wzrost liczby wydanych kart kibica - głównie dzięki nowemu stadionowi - ale również dlatego, że przyłączyła się do scentralizowanego systemu obsługi stadionów koordynowanego przez Ekstraklasę.

Gdańszczanie odnotowali również bardzo dobry wynik w liczbie transmisji meczów pierwszego wyboru - 13 meczów w Canal+ w "prime time". Pojawia się pytanie, czy tak wysoki wynik spowodowany był dużą popularnością medialną gdańskiego klubu, czy raczej "szczęśliwym" ułożeniem się par spotkań w ramach każdej z kolejek, które pozwoliły Lechii na grę z popularnymi klubami. To samo pytanie pojawia się w odniesieniu do pozytywnego wyniku Lechii w kategorii średniej oglądalności meczów transmitowanych przez Canal+.

Najwyższe lokaty w ramach rankingu medialnego gdański klub osiągnął
jednak we wskaźnikach dotyczących frekwencji meczowej. Piękna, nowo oddana, PGE Arena przyciągała na mecze średnio ponad 17 tys. widzów, co pozwoliło gospodarzowi stadionu zająć drugą pozycję we wskaźniku frekwencji stadionowej. Gdański klub musiał na tym
polu ustąpić jedynie stołecznej Legii.

Nieznacznie niżej plasuje się Lechia w kryterium frekwencji wyjazdowej. Gdańszczanie średnio przyciągali na innych stadionach trzecią co do wielkości liczbę kibiców. W pewnym stopniu tłumaczy to fakt, że w swoim wyjazdowym meczu Lechia wraz ze Śląskiem nowy stadion we Wrocławiu, co pozwoliło przyciągnąć rekordową, ponad czterdziestotysięczną widownię.

Klub nieco słabiej wypada pod względem częstotliwości występowania w prasie oraz internecie. W tym kryterium Lechia zajęła szóste miejsce. Sytuacja gdańszczan może ulec dużej zmianie w przyszłym sezonie, jeśli dalej trwać będą zawirowania wokół stanu właścicielskiego klubu. Tematy związane z kontrowersjami wokół właścicieli i sponsorów często dostarczają największej popularności medialnej - niezależnie od wyników sportowych - o czym najlepiej przekonała się w ubiegłym sezonie Polonia Warszawa.

Przy wynikach finansowych sklasyfikowano klub ósmy miejscu (o jeden punkt niższa lokata od tej, którą zajmował w dwóch ubiegłych sezonach). Klub prezentuje całkiem stabilną pozycję w zakresie wysokości przychodów. W porównaniu z zeszłym rokiem zmieniła się jednak ich struktura. Lechia odnotowała wzrost przychodów ze sprzedaży biletów - miał na to oczywiście wpływ nowy stadion. Piękna PGE Arena przyciągnęła na trybuny zdecydowanie więcej kibiców, co przełożyło się na wzrost wpływów z biletów i zapewniło wysoką pozycję gdańszczan w kryterium frekwencji. Wpływy stadionowe miały przełożenie na zróżnicowanie źródeł, z których finansuje się klub, co pozwoliło na osiągnięcie bardzo dobrego wyniku w kryterium dywersyfikacji przychodów. Wpływy gdańskiego klubu wzrosły w minionym roku o ponad 40%.

Najniżej Lechia oceniona została w efektywność biznesowej. Jak podkreślają eksperci gdańszczanie wylądowali na odległym, dwunastym miejscu w tej części rankingu, co w porównaniu z ubiegłorocznym, szóstym miejscem i trzecią pozycją sprzed dwóch lat, nie napawa optymizmem.

Słaby wynik zarówno w rozgrywkach T-Mobile Ekstraklasy (Lechia ledwie obroniła się przed spadkiem), jak i w Pucharze Polski, przełożył się na wzrost kosztu zdobycia jednego punktu - czyli jednego z istotnych kryteriów rankingu efektywności. Według tego kryterium gdańszczanie zajęli dopiero trzynaste miejsce.

Lechia zapełniała stadion w ponad 42%, co dało dopiero czternastą pozycję we wskaźniku frekwencji. Zdecydowanie spadł współczynnik relacji liczby sprzedanych karnetów do pojemności stadionu. Przyczyniło się do tego głównie oddanie dużego stadionu, którego klub nie potrafił w krótkim okresie wypełnić kibicami.

Zobacz pełny raport Ernst&Young na temat Lechii (PDF)
jag.

Kluby sportowe

Opinie (189) ponad 20 zablokowanych

  • jeszcze długo ekstraklase bedziecie ogladac ale w telewizji piekny widok jak przyjechali do Gdańska z kolezanka i japy rozdziawili ekstraklase na zywo ogladniecie tylko ze dwa razy w sezonie

    • 8 2

  • w Gdańsku jest nasza kochana LECHI!A

    a co w gdyni ?
    w gdyni tylko tory !

    • 8 3

  • Jeden fujarkowiec napisał ze 30 razy w tym wątku o Lechii. (1)

    Wszystkie z żółcią, kompleksem i nienawiśćią. Takich jak on to powinno się izolować. Jednak takie rybie łby to nie wszyscy gdynianie. Większość się lubi i szanuje. Niestety patologia z pod znaku Fujarki próbuje to zepsuć. Dlatego nigdy nie należy łączyć Fujarki i Gdyni.

    • 15 2

    • niestety ... jest wspierana z budżetu Gdyni.

      • 1 0

  • (1)

    Skończy sie Tusk to i skonczy sie kasa Z Lotosu PGe Energii i innych panstwowych społek i tyle z tego bedzie bo zadna prywatna firma nie zainwestowala w Lechie.

    • 5 9

    • dlatego arkowcy głosowali na Biedronia i Millera???

      • 5 1

  • mam nadzieję, że nowy zarząd

    nie popełni takich błędów jak Maciej and com. przynajmniej jak na razie wszystko na to wskazuje. Chyba pomału realizuje się nasze marzenie o Wielkiej Lechii

    • 6 3

  • szósta ... to już wiem dlaczego te wszystkie państwowe spółki pala się do sponsorowania tego klubiku bez osiagnięć teraz i w

    • 3 5

  • dobry rezultat pod względem medialności

    To dzięki mnie.Grać piłkarze patałachy.

    • 2 2

  • (1)

    najlepsze jest to że jest artykuł o lesi a net holsi lesi w co drugim poscie piszą o Wielkiej Arce nie ważne w jakim stylu ...i kto tu ma kompleksy buhahahahha

    • 6 7

    • Wy macie kompleksy

      Ja na artykuły o Arce nawet nie wchodzę

      • 7 1

  • W Trójmieście bez zmian LECHIA PANY !!!!!!!!!! (1)

    • 15 6

    • w znikaniu

      • 1 2

  • ale śledź

    Lechistan = Polska
    Lach = Polak
    od tego wzieła się nazwa Lechia ale co te śledzie o tym wiedzą

    • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najbliższy mecz Lechii

Wisła Kraków
11 maja 2024, godz. 17:30
37% Wisła Kraków
44% REMIS
19% LECHIA Gdańsk

Najlepiej oceniani

Najlepiej typujący wyniki Lechii

Imię i nazwisko Typ. Pkt. Skuteczność
1 Piotr Matusiak 32 66 65.6%
2 Łukasz Gawlik 32 65 59.4%
3 Mariusz Kamiński 32 64 62.5%
4 Mirosław P. 32 63 65.6%
5 Mateo Wycz 32 63 62.5%

Tabela

Piłka nożna - I liga
Drużyny M Z R P Bilans Pkt.
1 Lechia Gdańsk 31 19 5 7 53:26 62
2 Arka Gdynia 31 17 8 6 50:31 59
3 GKS Katowice 31 15 8 8 59:31 53
4 GKS Tychy 31 16 3 12 40:37 51
5 Wisła Kraków 30 13 10 7 56:37 49
6 Górnik Łęczna 31 12 13 6 31:26 49
7 Motor Lublin 30 14 7 9 41:36 49
8 Wisła Płock 30 13 9 8 43:39 48
9 Odra Opole 31 13 7 11 36:31 46
10 Miedź Legnica 31 10 12 9 40:33 42
11 Stal Rzeszów 31 12 6 13 45:55 42
12 Znicz Pruszków 30 11 4 15 28:37 37
13 Bruk-Bet Termalica Nieciecza 30 8 10 12 43:45 34
14 Chrobry Głogów 30 9 7 14 30:47 34
15 Polonia Warszawa 30 7 9 14 36:44 30
16 Resovia 31 8 6 17 35:55 30
17 Podbeskidzie Bielsko-Biała 31 4 11 16 24:50 23
18 Zagłębie Sosnowiec 30 2 9 19 19:49 15
Każdy gra z każdym mecz i rewanż. Dwie najlepsze drużyny wywalczą bezpośredni awans do ekstraklasy. Zespoły z pozycji 3-6 zagrają w dwustopniowych barażach o jeszcze jedno miejsce premiowane awansem.
Natomiast trzy najsłabsze drużyny zostaną zdegradowane do II ligi.

Wyniki 31 kolejki

  • LECHIA GDAŃSK - GKS Tychy (sobota, godz. 17:30)
  • Podbeskidzie Bielsko-Biała - ARKA GDYNIA 0:0
  • Górnik Łęczna - Odra Opole 1:0 (1:0)
  • Resovia - Miedź Legnica 1:1 (0:0)
  • GKS Katowice - Stal Rzeszów 8:0 (5:0)
  • niedziela
  • Bruk-Bet Termalica Nieciecza - Polonia Warszawa
  • Wisła Płock - Motor Lublin
  • Znicz Pruszków - Chrobry Głogów
  • poniedziałek
  • Zagłębie Sosnowiec - Wisła Kraków

Ostatnie wyniki Lechii

82% LECHIA Gdańsk
10% REMIS
8% GKS Tychy
27 kwietnia 2024, godz. 17:30
7% Stal Rzeszów
15% REMIS
78% LECHIA Gdańsk

Relacje LIVE

Najczęściej czytane