• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Legia zdetronizowała Lecha w opracowaniu Ernst&Young

jag.
2 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Lechia Gdańsk

PGE Arena i kibice byli największym atutem Lechii w minionym sezonie. PGE Arena i kibice byli największym atutem Lechii w minionym sezonie.

Lechia utrzymała szóste miejsce w biznesowym rankingu klubów ekstraklasy, który opracowano po raz czwarty. Jak podkreślają autorzy opracowania - eksperci firmy doradczej Ernst&Young - gdański klub ma bardzo wysoki, medialny potencjał, który pod tym względem daje mu czwartą pozycję, ale ogólna ocena jest niższa, gdyż w badanym okresie słabo wypadł w kategorii efektywności sportowo-biznesowej ze względu na niezadowalające wyniki sportowe. Zwycięzcą została Legia Warszawa, która zdetronizowała Lecha, który liderował w trzech poprzednich latach.



Czy szóste miejsce Lechii w rankingu biznesowym ekstraklasy oddaje potencjał gdańskiego klubu?

Pod lupę wzięto 18 klubów, które grały w ekstraklasie w sezonie 2011/12 oraz w tej klasie rozgrywkowej występują w bieżących rozgrywkach. Ocena była wystawiana z trzech perspektyw:
 sytuacji finansowej,
 siły medialnej klubu,
 efektywności działania klubu

W rankingu dotyczącym sytuacji finansowej do oceny zastosowano 8 kryteriów, w rankingu dotyczącym medialności klubu 10, a w rankingu dotyczącym efektywności działania klubu 12 kryteriów. Dla każdego kryterium uszeregowano kluby od najlepszych do najsłabszych, przyznając 18 punktów dla klubu, który w danej kategorii zajął pierwsze miejsce i o jeden punkt mniej dla klubów, które zajęły kolejne miejsca aż do 1 punktu dla klubu, który w danej kategorii zajął ostatnie miejsce. W przypadku, gdy klub nie przedstawił danych niezbędnych do przyznania punktów w danej kategorii, automatycznie przyznawano klubowi 0 punktów w tej kategorii.

Wyboru najlepszego z klubów dokonano poprzez ustalenie średniej
liczby punktów przyznanych klubom za miejsca zajęte w poszczególnych rankingach cząstkowych. W przypadku równej liczby punktów w rankingu głównym, o kolejności decydowała wyższa średnia punktów zdobytych w rankingach cząstkowych.

Ranking końcowy
kolejno: zmiana miejsca w stosunku do ubiegłego roku, średnia punktów, wyniki sytuacja finansowa, medialność, efektywność

1. Legia Warszawa +1 17,00 16 18 17
2. Lech Poznań -1 15,67 17 17 13
3. Wisła Kraków 0 15,00 13 16 16
4. Śląsk Wrocław +1 14,00 10 14 18
5. Jagiellonia Białystok -1 13,00 15 9 15
6. Lechia Gdańsk 0 11,00 11 15 7
7. KGHM Zagłębie Lubin 0 11,00 18 7 8
8. Cracovia +2 10,67 14 12 6
9. Widzew Łódź 0 10,00 12 8 10
10. Korona Kielce +3 9,67 8 10 11
11. Ruch Chorzów -3 9,67 4 11 14
12. Górnik Zabrze 0 7,67 5 6 12
13. Podbeskidzie Bielsko-Biała +3 6,67 6 5 9
14. Polonia Warszawa -3 5,67 1 13 3
15. PGE GKS Bełchatów -1 5,00 7 3 5
16. Piast Gliwice - 5,00 10 1 4
17. ŁKS Łódź +1 3,00 2 4 3
18. Pogoń Szczecin - 2,00 3 2 1

Zobacz pełny raport Ernst&Young odnośnie klubów ekstraklasy (PDF)

W ocenie końcowej eksperci firmy doradczej Ernst&Young napisali: "Szósta lokata, dość niespodziewanie, przypadła Lechii. Klub, który przez większość sezonu bronił się przed spadkiem z Ekstraklasy, zajął wysokie miejsce w rankingu, głównie dzięki dobremu rezultatowi pod względem medialności (czwarte miejsce) oraz przyzwoitym wynikom finansowym. Na końcowym rezultacie zaważyła jednak słaba pozycja pod względem efektywności".

W szerszym wprowadzeniu oceniono, że wyniki finansowe klubu pozostały właściwie na niezmienionym poziomie, ale Lechia spadła o jedną pozycję w tym kryterium. Poprawiła się za to pozycja
medialna gdańszczan, która pozwoliła im przeskoczyć z siódmej na czwartą lokatę w tym rankingu. Jednocześnie Lechia odnotowała wyraźny spadek w rankingu efektywności. W tym ostatnim, dwunasta pozycja w porównaniu z szóstym miejscem w ubiegłorocznym zestawieniu, stawia duży znak zapytania, jeżeli chodzi o sposób zarządzania klubem w ubiegłym sezonie. Należy mieć nadzieję, że poziom sportowy gdańskiej drużyny dostosuje się do jakości stadionu, jakim dysponuje klub. Tego z pewnością życzą sobie wierni, gdańscy kibice.

Ponad trzy miliony kibiców obejrzało mecze Lechii minionego sezonu w Canal Plus, a aż trzynaście tego typu spotkań zostało pokazanych w najlepszym czasie reklamowym. Ponad trzy miliony kibiców obejrzało mecze Lechii minionego sezonu w Canal Plus, a aż trzynaście tego typu spotkań zostało pokazanych w najlepszym czasie reklamowym.
Przyjrzyjmy się bliżej rankingowi cząstkowemu, w którym Lechia jest najwyżej. W rankingu z perspektywy medialności gdański klub uplasował się na czwartym miejscu, ustępując jedynie Legii, Lechowi i Wiśle. W tym zestawieniu Lechia awansowała o trzy pozycje w porównaniu z poprzednim rokiem.

Na ten ranking złożyła się ocena dziesięciu kryteriów. Poniżej zestawienie z porównaniem do dwóch poprzednich sezonów
kolejno kryterium wynik za sezony 2011/12 2010/11 2009/10
1. Liczba transmisji w Canal+
(meczów pierwszego wyboru) w sezonie
13 10 9
2. Liczba transmisji w telewizji otwartej
0 0 0
3. Średnia frekwencja w roli gospodarza
17.102 7.284 8.260
4. Średnia frekwencja w roli gościa
9.669 8.272 5.351
5. Łączna oglądalność meczów w Canal+
3.116.800 1.063.292 885.876
6. Liczba wyszukiwania nazwy klubu w Google
4.160.000 5.050.000 1.540.000
7. Liczba fanów na oficjalny profilu w Facebook
35.155 - -
8. Liczba wydanych kart kibica
49.500 3.500 0
9. Częstotliwość występowania w prasie/internecie
20.097 13.768 7.666
10. Wartość ekwiwalentu reklamowego koszulki klubowej
7.693.430 1.493.819 592.934


Autorzy raportu tak oceniają przyczyny sukcesu klubu w sferze medialnej. Lechia odnotowała znaczący wzrost liczby wydanych kart kibica - głównie dzięki nowemu stadionowi - ale również dlatego, że przyłączyła się do scentralizowanego systemu obsługi stadionów koordynowanego przez Ekstraklasę.

Gdańszczanie odnotowali również bardzo dobry wynik w liczbie transmisji meczów pierwszego wyboru - 13 meczów w Canal+ w "prime time". Pojawia się pytanie, czy tak wysoki wynik spowodowany był dużą popularnością medialną gdańskiego klubu, czy raczej "szczęśliwym" ułożeniem się par spotkań w ramach każdej z kolejek, które pozwoliły Lechii na grę z popularnymi klubami. To samo pytanie pojawia się w odniesieniu do pozytywnego wyniku Lechii w kategorii średniej oglądalności meczów transmitowanych przez Canal+.

Najwyższe lokaty w ramach rankingu medialnego gdański klub osiągnął
jednak we wskaźnikach dotyczących frekwencji meczowej. Piękna, nowo oddana, PGE Arena przyciągała na mecze średnio ponad 17 tys. widzów, co pozwoliło gospodarzowi stadionu zająć drugą pozycję we wskaźniku frekwencji stadionowej. Gdański klub musiał na tym
polu ustąpić jedynie stołecznej Legii.

Nieznacznie niżej plasuje się Lechia w kryterium frekwencji wyjazdowej. Gdańszczanie średnio przyciągali na innych stadionach trzecią co do wielkości liczbę kibiców. W pewnym stopniu tłumaczy to fakt, że w swoim wyjazdowym meczu Lechia wraz ze Śląskiem nowy stadion we Wrocławiu, co pozwoliło przyciągnąć rekordową, ponad czterdziestotysięczną widownię.

Klub nieco słabiej wypada pod względem częstotliwości występowania w prasie oraz internecie. W tym kryterium Lechia zajęła szóste miejsce. Sytuacja gdańszczan może ulec dużej zmianie w przyszłym sezonie, jeśli dalej trwać będą zawirowania wokół stanu właścicielskiego klubu. Tematy związane z kontrowersjami wokół właścicieli i sponsorów często dostarczają największej popularności medialnej - niezależnie od wyników sportowych - o czym najlepiej przekonała się w ubiegłym sezonie Polonia Warszawa.

Przy wynikach finansowych sklasyfikowano klub ósmy miejscu (o jeden punkt niższa lokata od tej, którą zajmował w dwóch ubiegłych sezonach). Klub prezentuje całkiem stabilną pozycję w zakresie wysokości przychodów. W porównaniu z zeszłym rokiem zmieniła się jednak ich struktura. Lechia odnotowała wzrost przychodów ze sprzedaży biletów - miał na to oczywiście wpływ nowy stadion. Piękna PGE Arena przyciągnęła na trybuny zdecydowanie więcej kibiców, co przełożyło się na wzrost wpływów z biletów i zapewniło wysoką pozycję gdańszczan w kryterium frekwencji. Wpływy stadionowe miały przełożenie na zróżnicowanie źródeł, z których finansuje się klub, co pozwoliło na osiągnięcie bardzo dobrego wyniku w kryterium dywersyfikacji przychodów. Wpływy gdańskiego klubu wzrosły w minionym roku o ponad 40%.

Najniżej Lechia oceniona została w efektywność biznesowej. Jak podkreślają eksperci gdańszczanie wylądowali na odległym, dwunastym miejscu w tej części rankingu, co w porównaniu z ubiegłorocznym, szóstym miejscem i trzecią pozycją sprzed dwóch lat, nie napawa optymizmem.

Słaby wynik zarówno w rozgrywkach T-Mobile Ekstraklasy (Lechia ledwie obroniła się przed spadkiem), jak i w Pucharze Polski, przełożył się na wzrost kosztu zdobycia jednego punktu - czyli jednego z istotnych kryteriów rankingu efektywności. Według tego kryterium gdańszczanie zajęli dopiero trzynaste miejsce.

Lechia zapełniała stadion w ponad 42%, co dało dopiero czternastą pozycję we wskaźniku frekwencji. Zdecydowanie spadł współczynnik relacji liczby sprzedanych karnetów do pojemności stadionu. Przyczyniło się do tego głównie oddanie dużego stadionu, którego klub nie potrafił w krótkim okresie wypełnić kibicami.

Zobacz pełny raport Ernst&Young na temat Lechii (PDF)
jag.

Kluby sportowe

Opinie (189) ponad 20 zablokowanych

  • Wbrew pozorom problem lechii tkwii także w kibicach. (9)

    Jest za dużo niedzielnych kibiców. Widać to chociażby po wpisach na trojmiescie. Po wygranej z lechem euforia, lechia jest super wow, za tydzien przegraja z jaga i bedzie co za patałachy bez walki przegrali.. Może kiedyś sie to zmieni i będzie u nas tak jak w poznaniu czy na legii, full wiernych kibiców. Zobaczcie w jakiej ilości, jak dopingowali i pożegnali swoich piłkarzy kuchenkorze. Klasyk u nas tak nigdy nie ma

    • 8 14

    • zamilcz śledziu marna prowokacja

      • 8 4

    • Czy to oznacza że aby chodzić na mecze trzeba "sprzedać duszę drużynie"? (4)

      Chodzę kiedy dobrze grają i tyle.W końcu to ja płacę za bilet i ja wymagam.

      • 4 4

      • czyli kibic lechii z ciebie taki jak z mojej babci. chodzisz na mecze bo lubisz ogladac pilke nozna, ale kibicem lechii nie (3)

        • 6 0

        • No tak,kibic to tylko ten co cały mecz śpiewa i krzyczy na całe gardło niezależnie od wyników drużyny. (2)

          A co z tymi którzy chcą sobie popatrzeć na widowisko sportowe i mają ochotę kibicować danej drużynie?To nie kibice?
          Chciałem zauważyć że gdyby nie tzw. "pikniki" to na meczu by była połowa ludzi co teraz.

          • 5 0

          • (1)

            Ci którzy chcą popatrzeć nie są kibicami tylko sympatykami. Dla nich bez znaczenia jest czy to Arka czy Lechia gra w Ekstraklasie. Byle pojechać na mecz i zobaczyć dobre widowisko.

            • 0 4

            • mylisz sie i to bardzo mozna byc sympatykiem a nie fanatykiem i jechac na mecz z przyjemnosci a nie z obowiazku bo jako fanatyk chocby skaly s****y to byc musisz nawet gdyby pielkarzyki sobie grilla rozpalili w polu karnym no bo przeciez niezaleznie od wynikow musisz byc na meczu...

              • 1 0

    • śmieszny jesteś (2)

      O czym ty piszesz przestań ćpać chłopie Lechia ma drugą frekwencję w lidze a cały sezon broniła się przed spadkiem Lech był w czołówce i na mecze chodziło po 8-10 tyś ludzi np. z Zagłębiem. Stała ekipa która chodzi na PGE to 15 tyś ludzi owszem również w zeszły sezonie zdarzyło że z Bełchatowem było chyba 11 tyś ale Lechia była na szarym końcu a to listopadowy poniedziałek więc akurat z Lechem możemy spokojnie konkurować bo oczywiście nie patrząc na dwa pierwsze mecze gdzie ludzie byli pozwiedzać ale np.właśnie z Lechem czy Legią było po 25 tys. I jeżeli Lechia zadomowiła by się w czołówce to te 25-30 tyś spokojnie będzie chodzić.

      • 9 3

      • Arka albo LM da taka frekwencje

        • 0 4

      • buhahaha

        Sprawdź bo 15 000 nie chodzi średnio na Lechię. Mecz z Lechem pokazał jaki jest potencjał. Z lepszą grą góra 5000 więcej. O tych 30 000 zapomnij. Chyba że myślisz o meczu Polska Urugwaj :) zejdź na ziemię i Polskie realia. Euro się skończyło, już ludzi tak na arenę ME nie ciągnie, tym bardziej poziom naszej kopanej nie przyciąga. Przyjdą zaraz mrozy, przyjedzie rywal mało atrakcyjny to i frekwencja zamiast iść w górę pójdzie w dół...

        • 4 6

  • wtrafiło się ślepej kurze ziarno... (3)

    • 2 15

    • wtrafilo ....?? (1)

      co to za slowo ....???????

      • 7 1

      • To taka gwara z pola pyr

        • 8 0

    • wyjmij tego ziemniaka bo ciezko cie zrozumiec.

      • 4 0

  • 95% wpisów z Gdyni

    jednak to prawda ze najpopularniejszym klubem Gdyni jest Lechia. Widać to chocby po powyzszych komentarzach, nowy news i juz pełno komentarzy z Gdyni.

    49500 kart kibica, a trzeba pamietac ze jednorazowo nie trzeba wyrabiac KK, wiec argument o kibicach stadionu upada.

    • 15 8

  • Wystarczyłby zakaz sponsorowania klubów przez spółki z udziałem Skarbu Państwa...

    ...i nie byłoby sztucznych tworów z Lubina, Bełchatowa i Gdańska na piłkarskiej mapie Polski.

    • 10 17

  • (1)

    juz nie wrzeszcz, tylko z powrotem sopot? IP cie zdradza

    • 9 1

    • A ciebie twoja kobieta i co z tego? :>

      • 2 9

  • (2)

    Ale wysyp frustratów pewnego klubu wylewaja zółc bo musza sie tułac po strózach i niecieczach a frekwencja 4300

    • 24 6

    • (1)

      martw się o swoją frekwencję która na ponad 40 000 wygląda komicznie (lekko ponad 14 000). Nie wiem skąd wziąłeś te 4300? Bo chyba nie z rzetelnego źródła. Widać że czytanie ze zrozumieniem sprawia Ci trudności bo mimo tego że temat jest o Lechii to właśnie więcej komentarzy obraźliwych jest w stosunku do Arki (czyli piszą je napinacze z Gdańska). Świadczy to o kompleksach większego miasta :) Wy za to popadacie w jakiś dziwny optymizm z tym stadionem który generuje wam straty. I nawet przy frekwencji z Lecha może ledwo starczyć albo i zabraknąć na pokrycie kosztów związanych z wynajęciem stadionu...

      • 2 4

      • grunt że wasz stadion przynosi zyski - rysiowi z gry w tenisa~~

        he he he

        • 8 1

  • Jakoś nie mogę się dopatrzeć w tym rankingu na którym to miejscu jest gdyńska arka. (1)

    Czy ktoś widzi?

    • 16 3

    • jest ponoć na 150 miejscu 10 punktów za słupy 15 za namiot na nich:)

      -500 za kibiców co mają mego kompleks Lechii co zazdroszczą stadionu i tak bardzo się martwią o koszty utrzymania :D
      Gdańsk jest miastem na poziomie i utrzymanie stadionu to żaden wydatek pajaca śledziowe. Martwcie się o słup arene bo 3000 kibiców nawet tego orlika nie utrzyma hahaha :)

      • 18 1

  • (1)

    prosze o madre odpowiedzi na jaki mecz danego klubu przyszłoby 15 tys kibiców gdy druzyna od pieciu miesiecy nie wygrała meczu u siebie na lech legie watpie

    • 14 0

    • na dolcan ząbki!

      • 0 1

  • :-) (7)

    Zobaczymy na którym miejscu będziecie po najbliższych wyborach,
    Budyniowi dziękujemy, Tuskowi tym bardziej...
    Kaczor rozp... te "wasze" stadiony górniczym dynamitem aby strat nie kumulowały
    :-) pieniądze da biednym oruńskim dzieciom a nie jakiś stadion na którym lehiści czują się jak na wyjeździe ....

    • 6 19

    • O oruńskie dzieci to niech się zatroszczą ich rodzice.

      Państwo ich nie napłodziło.

      • 1 4

    • (1)

      Beka z tej Lechii a jaka beczka z pierwszoligowej Arki widac boli was ta Lechia

      • 7 4

      • tttaaaa ile śledzi przyjezdza incognito na pge!

        • 2 0

    • ale beka ze nie potrafisz pisac lechji wtf ? :) (2)

      • 3 1

      • ale jaja... (1)

        na lehję z dużej litery to trzeba sobie zasłużyć....

        • 3 5

        • Lechię nie lechję jeszcze nie zajazył przedszkolak z gdyniowa :D

          • 3 1

    • ale tępy śledź

      jedyne co ty se możesz rozwalić dynamitem to te slupy na kurniku a jeżeli kaczyński to twój elektorat to zwała z ciebie buhahaha

      • 7 3

  • FRUSTRACJA sledzi osiaga apogeum (1)

    jakos mnie to nie dziwi, ale fajnie patrzec na ich żałosne pojękiwania.

    buhaha

    • 22 6

    • szydera z was w Gdyni ogromna jak zawsze tyneczku

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najbliższy mecz Lechii

Wisła Kraków
11 maja 2024, godz. 17:30
HIT
38% Wisła Kraków
42% REMIS
20% LECHIA Gdańsk

Najlepiej oceniani

Najlepiej typujący wyniki Lechii

Imię i nazwisko Typ. Pkt. Skuteczność
1 Piotr Matusiak 32 66 65.6%
2 Łukasz Gawlik 32 65 59.4%
3 Mariusz Kamiński 32 64 62.5%
4 Mirosław P. 32 63 65.6%
5 Mateo Wycz 32 63 62.5%

Tabela

Piłka nożna - I liga
Drużyny M Z R P Bilans Pkt.
1 Lechia Gdańsk 31 19 5 7 53:26 62
2 Arka Gdynia 31 17 8 6 50:31 59
3 GKS Katowice 31 15 8 8 59:31 53
4 GKS Tychy 31 16 3 12 40:37 51
5 Wisła Kraków 30 13 10 7 56:37 49
6 Górnik Łęczna 31 12 13 6 31:26 49
7 Motor Lublin 30 14 7 9 41:36 49
8 Wisła Płock 30 13 9 8 43:39 48
9 Odra Opole 31 13 7 11 36:31 46
10 Miedź Legnica 31 10 12 9 40:33 42
11 Stal Rzeszów 31 12 6 13 45:55 42
12 Znicz Pruszków 30 11 4 15 28:37 37
13 Bruk-Bet Termalica Nieciecza 30 8 10 12 43:45 34
14 Chrobry Głogów 30 9 7 14 30:47 34
15 Polonia Warszawa 30 7 9 14 36:44 30
16 Resovia 31 8 6 17 35:55 30
17 Podbeskidzie Bielsko-Biała 31 4 11 16 24:50 23
18 Zagłębie Sosnowiec 30 2 9 19 19:49 15
Każdy gra z każdym mecz i rewanż. Dwie najlepsze drużyny wywalczą bezpośredni awans do ekstraklasy. Zespoły z pozycji 3-6 zagrają w dwustopniowych barażach o jeszcze jedno miejsce premiowane awansem.
Natomiast trzy najsłabsze drużyny zostaną zdegradowane do II ligi.

Wyniki 31 kolejki

  • LECHIA GDAŃSK - GKS Tychy (sobota, godz. 17:30)
  • Podbeskidzie Bielsko-Biała - ARKA GDYNIA 0:0
  • Górnik Łęczna - Odra Opole 1:0 (1:0)
  • Resovia - Miedź Legnica 1:1 (0:0)
  • GKS Katowice - Stal Rzeszów 8:0 (5:0)
  • niedziela
  • Bruk-Bet Termalica Nieciecza - Polonia Warszawa
  • Wisła Płock - Motor Lublin
  • Znicz Pruszków - Chrobry Głogów
  • poniedziałek
  • Zagłębie Sosnowiec - Wisła Kraków

Ostatnie wyniki Lechii

82% LECHIA Gdańsk
10% REMIS
8% GKS Tychy
27 kwietnia 2024, godz. 17:30
7% Stal Rzeszów
15% REMIS
78% LECHIA Gdańsk

Relacje LIVE

Najczęściej czytane