• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pracodawca Przyjazny Rowerzystom. Co daje taki tytuł?

Joanna Karjalainen
17 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Parking rowerowy w firmie Multiconsult Polska Parking rowerowy w firmie Multiconsult Polska

Pracodawca Przyjazny Rowerzystom to certyfikat przyznawany firmom promującym jazdę rowerem do pracy i wdrażającym trwałe udogodnienia dla pracowników-rowerzystów. Certyfikacja została wprowadzona przez Europejską Federację Cyklistów, a uzyskanie takiego tytułu jest możliwe również dla firm z Trójmiasta.



Certyfikacja Pracodawców Przyjaznych Rowerzystom jest to narzędzie opracowane przez Europejską Federację Cycklistów (European Cyclist Federation) z Brukseli. W ramach Certyfikacji dokonywana jest ocena prowadzonych przez pracodawców działań służących zachęcaniu pracowników i klientów do korzystania z rowerów w drodze do firmy. Identyczna procedura certyfikacji obowiązuje w 16 krajach, w których można uzyskać taki tytuł.

W procesie certyfikacji do siedziby pracodawcy przychodzi zespół audytorów, który weryfikuje informacje podane przez firmy wypełniające formularz autooceny na stronie certyfikatu. Ocenia się m.in. infrastrukturę dla rowerzystów, działania informacyjne i promocyjne.

  • Obszary podlegające ocenie w procesie certyfikacji pracodawców
  • Logotyp certyfikatu Pracodawca Przyjazny Rowerzystom

Co jest oceniane?



Informacja, Komunikacja i Motywacja - ocena skupia się m.in. na udziale w kampanii Rowerem do Pracy wewnętrznym marketingu rowerowym, organizacji wydarzeń promujących jazdę na
rowerze, szkoleń dla pracowników w dziedzinie jazdy rowerem, nagradzania rowerzystów czy opracowaniu mapy najbliższej okolicy firmy.

Koordynacja i Organizacja - to m.in. powołanie koordynatora ds. mobilności/polityki rowerowej w firmie, opracowanie strategii mobilności, finansowanie inicjatyw promujących rower jako środek transportu, wykorzystanie rowerów, rowerów cargo czy przyczepek do realizacji dostaw lub wewnętrznej logistyki oraz współpraca z innymi firmami.

Usługi - obejmują m.in. stworzenie warunków do serwisowania rowerów, zakup rowerów służbowych, rabaty dla pracowników w sklepach rowerowych, serwis rowerów przed sezonem dla pracowników, zabezpieczenie przed kradzieżą, regularne kontrole zdrowia pracowników.

Infrastruktura - dotyczy głównie parkingów rowerowych, czy są zadaszone, oświetlone, łatwo dostępne dla każdego, liczebności i jakości stojaków rowerowych, ale również miejsc dla pracowników, tj. szatnie, szafki na ubrania i sprzęt, suszarnie, pralki czy prysznice.

Zarządzanie polityką parkingową - porusza tematykę m.in. ograniczenia parkowania samochodów, przekształcania miejsc parkingowych na parkingi rowerowe lub tereny zielone, zmniejszenia floty samochodów służbowych czy rezygnację z benefitów dla pracowników dojeżdżających samochodem do pracy.

Zarządzanie mobilnością klientów - koncentruje się na zapewnieniu parkingu rowerowego dla klientów w pobliżu wejścia do firmy czy samoobsługowej stacji naprawy rowerów, motywowaniu klientów do jazdy na rowerze, jak również dostarczaniu im informacji o dostępnych mapach rowerowych, bezpieczeństwie, aktualnościach rowerowych, np. w zakresie aplikacji mobilnych lub udzielania praktycznych wskazówek.

Przebudowa Pomorskiej dla rowerów opóźniona. Początek prac na kolejnym odcinku



  • Stojaki rowerowe pod Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku
  • Parking rowerowy w firmie Multiconsult Polska
  • Rowerownia na terenie Stoczni Remontowej
  • Rowery pod Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego

Krok pierwszy: samoocena



Zanim jednak do siedziby firmy przyjdą audytorzy, firma dokonuje samooceny poprzez wypełnienie formularza na stronie. Formularz zawiera szczegółowe pytania dotyczące każdego z sześciu wymienionych wyżej obszarów. Koordynator zaznacza te pola, które uważa za dopełnione zgodnie z metodologią certyfikacji - złotym, srebrnym lub brązowym. System zlicza zgromadzone punkty i podaje informację o możliwym poziomie certyfikatu. Gdy koordynator zatwierdzi ostateczną wersję, formularz jest przesyłany do koordynatora krajowego certyfikacji - Polskiej Unii Mobilności Aktywnej.

Certyfikacja jako nagroda



Wystąpienie o certyfikat jest jedną z nagród dla firm, które stają na podium w grze rowerowej Rowerem do pracy i szkoły - Kręć kilometry dla Gdańska organizowanej przez miasto Gdańsk. Audyty odbyły się już w firmach, takich jak: Gdańska Stocznia Remontowa, Multiconsult Polska sp. z o.o., Omega Pilzno - oddział w Gdańsku, Akademia Sztuk Pięknych oraz Urząd Marszałkowski woj. pomorskiego w Gdańsku. Wręczenie zdobytych certyfikatów odbędzie się w dniach 27-28 września 2022 r. podczas uroczystej gali poświęconej Certyfikacji Pracodawców Przyjaznych Rowerzystom w trakcie XI Kongresu Mobilności Aktywnej.

Do tej pory siedem gdańskich firm otrzymało certyfikację jako nagrodę za zajęcie miejsc na podium w ramach kampanii. Są to: Axes System sp. z o. o. (cert. złoty), Urząd Miejski w Gdańsku (cert. srebrny), Jeppesen Poland sp. z o.o. (srebrny), Deltamarin Sp. z o.o. (srebrny), Satel Sp. z o.o. (certyfikat brązowy), InvestGda - Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego (brązowy) oraz Romeko Marine Sp. z o.o. (poziom nieokreślony - mała firma).

Po co pracodawcy certyfikacja?



- Korzyści płynących z certyfikacji jest wiele - wskazuje Jędrzej SieliwończykUrzędu Miejskiego w Gdańsku. - Po pierwsze, pracownicy są bardziej produktywni i zdrowsi. Liczba dni, podczas których pracownicy przebywają na zwolnieniu chorobowym, jest o 1/3 niższa niż przypadku pracowników dojeżdżających do pracy samochodem. Mniejsza liczba dni chorobowych oznacza wymierne oszczędności dla pracodawców. Pracownicy dojeżdżający na rowerze do pracy mają niższe wartości BMI i uzyskują zauważalnie wyższy wynik w kryterium dobrego samopoczucia. Szczęśliwi i odstresowani pracownicy pracują wydajniej i efektywniej.

- Po drugie: niższe koszty dla pracodawcy! - kontynuuje Sieliwończyk. - Parkowanie rowerów wymaga mniej miejsca niż parkowanie samochodów: na miejscu parkingowym dla jednego samochodu (12 m kw.) można zaparkować 7 rowerów. Więcej pracowników wykorzystujących rower w dojazdach do pracy obniża koszty paliwa dla siebie lub firmy. Podobny mechanizm zachodzi w przypadku wykorzystania rowerów do odbywania krótszych podróży służbowych.

- Co więcej, pracownicy wykorzystujący rowery zyskują lepszą dostępność do miejsca pracy, mogą szybciej znaleźć miejsce parkingowe i rzadziej się spóźniają - wskazuje. - Ponadto firma może pochwalić się wkładem w ochronę klimatu. Promowanie aktywnej mobilności wśród pracowników doskonale wpisuje się w koncepcję społecznej odpowiedzialności biznesu. W efekcie firma cieszy się wizerunkiem nowoczesnego i dbającego o personel pracodawcy.

Miejsca

Opinie (101) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (11)

    Co to za bajki z tym chorowaniem. Rowerzyści są częściej chorzy, wiecznie katary. A po kolizjach nie ma ich po 3-4 tygodnie w pracy. To obserwacje u mnie w pracy.

    • 21 48

    • (1)

      To ruski propaliwowy trol
      Nie karmić trola
      Więcej petrorubli otrzyma

      • 2 3

      • Czy te ruskie trole sa teraz z nami w pokoju?

        • 0 0

    • (1)

      Nie znam rowerzysty często chorującego. Za to tych noszących czapkę 10 miesięcy w roku kilku.

      • 13 2

      • Przeciez czapki nosza hipsterzy, a nie chorowici.

        Broda, czapka, tatuaz to nieodłączny element hipstera z duzego miasta.

        • 1 2

    • (5)

      Bo codziennie w mieście są kolizje row...a nie sorry samochodów

      • 14 10

      • (3)

        Większość kolizji samochodów kończy się bez obrażeń u kierowców i pasażerów. Większość kolizji z udziałem roweru kończy się kontuzją u rowerzysty, pytanie tylko, na ile poważną.

        • 10 8

        • Czemu bardzo ładnie przeczą wszystkie statystyki :) (2)

          Proszę sprawdzić na policja gov pl

          • 5 6

          • (1)

            Wskaż je, skoro się na nie powołujesz.
            Mam wrażenie, że piszesz o ogólnej liczbie zdarzeń, a nie o procentowym.
            Trudno mi sobie wyobrazić, by kontakt rowerzysty z czymkolwiek w czasie jazy nie skończył się choćby zadrapaniem lub stłuczeniem. W przypadku samochodów jest na odwrót. Większość zdarzeń kończy się bez wzywania policji, gotówką lub zgłoszeniem szkody do ubezpieczyciela. Tego oczywiście nie będzie w statystykach policji, więc to też podważa sens ich sprawdzania w tym kontekście.

            • 4 4

            • ty chyba mieszkasz w samochodzie
              a rowerek widziałeś u sąsiada, pychowy,
              a tobie tatuś nie kupił, stąd żal ci został na całe życie
              tak oderwane od rzeczywistości banialuki wypisujesz

              i nauc się parować, może jakiś kurs, skoro wciąż masz otarciea i wgnioty

              • 2 4

      • Napisalam jak to wygląda u mnie w pracy. W tym roku dwie osoby były na tygodniowych zwolnieniach z powodu kolizji.

        • 0 3

    • eee no chyba nie wszyscy wieczny katar XD
      Co Ty wygadujesz? Swoją drga niezłym jesteś "kolega" z pracy, skoro piecze ciebie ze ktoś ma 'wakacje' bo go auto potrąciło :O

      • 6 3

  • (6)

    "- Korzyści płynących z certyfikacji jest wiele - wskazuje Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Po pierwsze, pracownicy są bardziej produktywni i zdrowsi."

    To bardzo ciekawe, że nie mogą tacy być bez certyfikacji

    • 83 7

    • certyfikacja jest formą poprawy warunków korzystania z rowerów (1)

      pracownicy dzięki korzystaniu z rowerów są zdrowsi i bardziej produktywni. Jeśli nie potrafisz skojarzyć tych dwóch faktów, mogę tylko współczuć.

      • 1 1

      • Wspolczuje.

        • 0 0

    • (3)

      UM chyba sobie sam ten certyfikat przyznał, brak szatni, brak prysznicy.

      • 9 3

      • (2)

        Dokładnie!

        • 6 1

        • (1)

          Ocena jest łączna, obejmuje wiele aspektów.
          Pracowałem w firmach z różnymi certyfikatami, specyficznymi dla branży, np. produkcja urządzeń medycznych, i ogólnymi. Moim zdaniem certyfikaty "ogólne" to po prostu biznes "certyfikatorów".

          • 9 1

          • dobrostan wprowadzony certyfikatem

            potem urzędnicy do certyfikacji potrzebni. Komuno wróć.

            • 1 4

  • Parking rowerowy w firmie Multiconsult Polska (2)

    Widzę że firma pochwaliła się parkingiem.
    Fajnie jest obejrzeć zdjęcia swojego roweru na parkingu w C200 na portalu trójmiasto :-)
    Hala jest praktycznie zapełniona w 90 % ale najśmieszniejsze jest to że większość rowerów ze zdjęcia nie jest używana, stoją tam w dzień i w nocy.
    W C200 wbrew pozorom rowerzyści nie mają wcale super warunków więc certyfikatu raczej nie będzie.
    Niby wszystko jest. Są prysznice, są szafki, jest parking w hali ale jeśli "wejdzie się w szczegóły" to zaczynają się schody.
    W hali miejsca jak już pisałem jest mało bo ludzie zrobili sobie przechowalnie rowerów a stojaki na zewnątrz nie są zadaszone więc z autopsji wiem że jeśli się tam parkuje to można liczyć np. na zardzewiały łańcuch.
    Teoretycznie szafek dla rowerzystów jest dużo tylko że są tak małe że jest problem wcisnąć tam kask więc po co mi coś takiego. Trzeba było postawić połowę mniej ale 2 razy większych szafek i byłoby OK. Niestety zrobił to ktoś kto nie ma pojęcia do czego takie szafki mają służyć.
    Wyjeżdżając z C200 jadę pod prąd bo wyjazd dla tak właśnie został sprytnie pomyślany, jeśli nie wjeżdża akurat żaden samochód to nie ma problemu jak wjeżdża to muszę czekać. To jest najzwyczajniej głupie. Potem mam światła i mogę sobie na nich czekać na zielone do śmierci bo pętla indukcyjna nie wykrywa roweru.

    • 2 3

    • mi kask się mieści .... no chyba za masz kolego mega kask ;-) (1)

      • 3 0

      • Tak, mam dużą głowę i duży kask

        Większość oferowanych szafek w C200 ma drzwiczki o wymiarach 25 na 55 cm i jest na korytarzu a nie w przebieralni. Chcesz powiedzieć że masz taką szafkę i wszystko Ci się mieści.

        • 0 0

  • Powolanie koordynatora dobpolityki rowerowej w firmie (1)

    Takie etaciki to w urzędach mozna robic.. a jak sie popatrzy na efektybprac takich gosci w miastach to wnioski same przychodza czy sa potrzebne

    • 11 2

    • Kto powiedział, że to ma być osobny etat?

      Po prostu nadaje się komuś taki tytuł i dodaje obowiązków.

      • 0 0

  • Jakie macie pedały w rowerach? Normalne czy SPD?

    • 0 0

  • Co wybierasz?

    Pracodawcę, który ma ułatwienia dla rowerzystów, czy tego który więcej płaci?

    • 1 1

  • za 5 tysi

    można opracować dla pracodawców poradnik w formacie pdf i wywiesić go w necie na www, fejsie, insta i jeszcze w paru innych miejscach. Bo te standardy to realnie nie wykraczają poza stanowiska do parkowania (najlepiej żeby były chronione, gwarantowane i wyposażone w gniazda do ładowania elektryków), oraz szatnię z prysznicami.

    • 1 0

  • Jako pieszy (4)

    ja też chcę certyfikat. A dodatkowo kamizelkę odblaskową oraz jakiś kij, abym mógł się bronić przed szalejącymi na chodnikach dla pieszych, rowerzystami.

    • 11 6

    • bicz plis. Chodzę codziennie po 10km+ bo wole czasem pójść sobie z buta i raz jeden mialem faktycznie problem z pedalarka, która mnie uderzyła i nawet się nie odwróciła (tępa dzida), ale poza tym nie jest złe. Więc nie płacz już jak to złe Ci się żyje.

      • 1 0

    • 90% przestrzeni między budynkami zajmują samochody? (2)

      Oskarżmy rowerzystów! To oni winni są przecież tego, że na 10% przestrzeni musi się zmieścić 70% użytkowników pasa drogowego.

      • 4 5

      • (1)

        To daje mandat na lekceważenie pieszych na chodnikach? Trąci hipokryzją.

        • 1 1

        • teza o niemożności bezproblemowego współistnienia ruchu pieszych i rowerzystów na wspólnej przestrzeni

          jest mitem promowanym przez lobby motoryzacyjne. Ruch pieszych i rowerzystów ma najlepsze warunki komfortu i bezpieczeństwa na tych ulicach i placach, które zostały uwolnione od jeżdżących i parkujących samochodów. W Gdańsku takich ulic i placów jest coraz więcej, z korzyścią dla wszystkich.

          • 1 0

  • Najciemniej pod latarnią! (12)

    UM Gdańsk, który ma oficera rowerowego, który teoretycznie odpowiada za rozwój rowerowy w mieście nie ogarnie w urzędzie porządnych szatni i pryszniców (nie koedukacyjnych) dla pracowników. Jak można zachęcać do przyjeżdżania do pracy rowerem, bez zapewnienia podstawowych udogodnień w postaci komfortowego miejsca do przebrania się i odświeżenia. Bezpieczna jazda, to jazda w kasku i wygodnym, nie biurowym stroju. Pracownicy zmuszeni są ćwiczyć jakieś ewolucje z przebieraniem w kabinach toaletowych na piętrach, odświeżać się chusteczkami, bo nikt nie chce siedzieć spocony przez 8h i utrudniać życia wszystkim w pokoju. Prysznice u pracowników technicznych to mało fajne rozwiązanie zwłaszcza dla kobiet. Także dużo wody w Wiśle jeszcze musi upłynąć żeby to miało działać!

    • 11 2

    • Cała Holandia jeździ w normalnych ubraniach i bez kasków (9)

      Bo transport rowerem ma być dostępny łatwo, nie po zebraniu 5 akcesoriów z domu. I to działa.

      • 5 6

      • (5)

        Nie byłem w Holandii, więc mogę tylko zgadywać. Zgaduję, że mają rozwiązany problem odświeżenia się po jeździe.
        Byłem młody, jeździłem do pracy rowerem, ponieważ była to trasa wzdłuż plaży z Brzeźna do Oliwy. Chłodno (wiatr pozorny), pusto (poza powrotami w wakacje), ogólnie przyjemnie. W pracy smród za bardzo nie przeszkadzał zgodnie z zasadą "gdy wszyscy śmierdzą, nikt nie śmierdzi". Dorosłem.

        • 4 3

        • (4)

          Jeśli się rano człowiek myje, to nie śmierdzi jadąc rowerem po płaskim. Jeśli się nie myje, to śmierdzi nawet chodząc.

          • 4 5

          • (3)

            Udajesz, że nie wiesz, co śmierdzi?
            Śmierdzą odchody bakterii. Mycie rano nie wystarczy. "Substancja zapachowa" powstaje później, po jeździe rowerem.
            Sam pot i wilgotne odzienie powodują zaduch, dużą wilgotność w pomieszczeniu. Temu też nie zapobiegnie mycie się rano.
            Masz jeszcze jakieś inne światłe myśli?

            • 4 3

            • (2)

              Tak, jedną. Jeśli pocisz się jadąc rowerem po płaskim przeciętnym tempem, to faktycznie lepiej sprzedaj rower.

              • 3 4

              • (1)

                Przy tej temperaturze to nawet idąc po płaskim przeciętnym tempem człowiek się poci.

                • 1 3

              • Takie temperatury masz średnio cztery dni w roku.

                • 2 0

      • (1)

        Cała Holandia może sobie jeździć bez kasków, choć wcale tak nie jest, ale ja nie zamierzam.

        • 2 4

        • kogo to obchodzi?

          ile bierzesz za trollowanie?

          • 3 0

      • W Holandii byłem 10 lat Gdańsk jest lata swietlne nawet za jakas wioską w Holandii

        • 3 1

    • On jest tylko dla pozorów w UMGD jest takim samym wazeliniarzem jak inni i zgadza sie na wszystko bo to jest super fucha

      jak podskoczy to moga go zwolnic i zatrudnic inna marionetkę

      • 4 1

    • to jest taki piękny etat w tym UM

      Wynikł z uprawiania krytyki wobec UM wiec zgodznie z zasadą że najłatwiej przekupić wroga jesli nie można go pokonać powołano etat i zatrudniono głównego oponenta. Tym bardziej że przekupowano przecież nie swoimi tylko podatnika pieniedzmi. To już chyba kilkanaście lat , piękny etat za biureczkiem...
      A samo miasto do pewnego momentu poprawiało warunki jazdy dla rowerzystów ale od kilku lat zaczęło się zwijać i została tylko propaganda. Nawet nie chodzi o to, że nowe drogi powstaja głównie farbą na jezdni bo to nie musi od razu być złe. Ale nadal sporo "dziur" rowerowych, brakujacych odcinków, i**otycznych rozwiązań i skrzyżowań z sygnalizacją a jeszcze niektóre utarte szlaki rowerowe są usuwane z przestrzeni (np dogodny przejazd z Gdańska Głównego w kierunku Stogów w czasie wakacji praktycznie przestał istnieć)

      • 3 1

  • yA

    mam gdzies rowery i rowerzystow jade mercedesem i smieje sie z pajacy pedalujacych
    jestem bogaty to jestem zdrowy stac mnie na lekarzy a bieda niech kreci pedalami

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

Najczęściej czytane