• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prezes NextBike: Mevo może mieć nawet 8 tys. rowerów

Michał Stąporek
15 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Prezes Nextbike'a: Mevo działa coraz lepiej. W sierpniu w systemie będą 4 tysiące rowerów. Niewykluczone, że potem będzie ich jeszcze więcej. Prezes Nextbike'a: Mevo działa coraz lepiej. W sierpniu w systemie będą 4 tysiące rowerów. Niewykluczone, że potem będzie ich jeszcze więcej.

Popyt na Mevo jest taki, że w systemie powinno być nie 4 tys., ale nawet dwa razy więcej rowerów. 4 tys. dostarczymy najpóźniej 18 sierpnia, może wcześniej. Co dalej, zobaczymy. Zamierzamy wypełnić nasz sześcioletni kontrakt - zapewnia Paweł Orłowski, prezes Nextbike Polska.



Czy zawsze udaje ci się wypożyczyć Mevo, gdy masz taką potrzebę?

Mevo jest w dołku?

Paweł Orłowski: Było, ale już nie jest. Wszystkie wskaźniki pokazują, że system działa coraz sprawniej. Jest w nim więcej rowerów, rozładowane baterie są wymieniane w kilka godzin, mamy więcej sprawnych ładowarek, mamy ponad dziesięciokrotnie więcej serwisantów niż na starcie, rozwiązaliśmy też problem najczęstszych awarii rowerów.

Czyli jakich?

Łamiących się nóżek. Wszystkie zostały wzmocnione, to ograniczyło liczbę przypadków ich wyłamywania się.

Ale to niejedyne awarie, które trapią rowery Mevo.

Zdarzały się - na szczęście nieliczne - pęknięcia ram. To wynika z tego, że użytkownicy wciąż uczą się korzystania z ciężkich rowerów elektrycznych. 30-kilogramowy pojazd z 70-90 kilogramowym pasażerem naprawdę powinien zwolnić przed podjechaniem na krawężnik. Nie każdy o tym pamięta... A zdarza się, że na rowerze jadą nawet dwie osoby.

No dobrze, ale to nie uszkodzenia rowerów są największym problemem Mevo. Rowerów jest po prostu za mało.

Dostępnych rowerów jest coraz więcej, pokazują to dane. Serwisowanie trwa krócej, rowery zabrane do naprawy szybko wracają na ulice. Także ładowanie baterii już nie jest problemem i dokonywane jest na bieżąco. Dziś ładujemy 500 baterii dziennie, wcześniej było ich 200-300. Odbywa się to na terenie Ergo Areny, gdzie mamy specjalną stację do ładowania.

Liczba rowerów dostępnych dla użytkowników systemu Mevo. Liczba rowerów dostępnych dla użytkowników systemu Mevo.
Serwis prowadzony jest na terenie Amber Expo, gdzie jest 10 stanowisk serwisowych. Codziennie z serwisu wyjeżdża 250 rowerów - to więcej, niż do niego trafia. Pracuje przy tym na stałe ponad 30 osób, ale w ciągu kilku tygodni planujemy zwiększyć liczbę serwisantów o kolejnych kilkadziesiąt osób.

Rovery Mevo są serwisowane w jednej z hal Amber Expo w Letnicy. Rovery Mevo są serwisowane w jednej z hal Amber Expo w Letnicy.
Będą niezbędni, bo do 18 sierpnia planujemy dostarczenie wszystkich rowerów, czyli w sumie będzie ich ponad 4 tysiące. Zresztą, naszym zdaniem, zapotrzebowanie na Mevo jest tak duże, że rowerów powinno być w systemie nawet dwa razy więcej, nawet 8 tysięcy. Uważam, że to jest do zrobienia, choć może niekoniecznie w formie rowerów elektrycznych.

Znalezienie doświadczonych i sprawnych mechaników rowerowych nie jest proste. Szukamy jednak ludzi, którym zagwarantujemy pracę na sześć lat, do końca naszego kontraktu.

To oficjalna deklaracja? Bo pojawiły się spekulacje, że Nextbike wycofa się z kontraktu.

Kontrakt jest sześcioletni i chcemy go wypełnić. Wierzymy, że uda się to zrobić, ale wymaga to partnerskich relacji z zamawiającym, czyli stowarzyszeniem OMGGS.

Na razie OMGGS naliczył wam 4,5 mln zł kar w ciągu półtora miesiąca funkcjonowania systemu. Zapłacicie?

Przyznam, że byliśmy nieco zaskoczeni tą informacją, bo dowiedzieliśmy się to tym z komunikatu prasowego OMGGS. Trudno więc się do tego odnieść. Jesteśmy w dialogu z zamawiającym, różnią nas interpretacje zapisów umowy. Według OMGGS mamy 12 godzin na naprawienie usterki zgłoszonej przez użytkownika. My uważamy, że mamy 12 godzin na identyfikację problemu i kolejne 12 godzin na naprawę. Tak to działa w innych systemach rowerowych w Polsce.

  • Tak ładowane są baterie do rowerów Mevo. Dziennie doładowywanych jest w ten sposób 500 baterii.
Dam przykład: użytkownik zgłasza nam, że coś z rowerem jest nie tak, że nie nadaje się do jazdy. Serwisant jedzie na miejsce, by ustalić problem, ale okazuje się, że roweru tam nie ma. Miał być nienadający się do jazdy, a jednak ktoś nim pojechał.

Kary obejmują także zbyt małą liczbę rowerów na ulicach, wyłączenie płatności, problemy z relokacją. Zgadzacie się z tymi zarzutami?

Rowerów jest faktycznie za mało, nie ma co ukrywać. Ale sposób mierzenia ich liczby budzi nasze wątpliwości, wspominałem o tym mówiąc o czasie reagowania na zgłoszone usterki. Również w przypadku wstrzymania możliwości dokonywania płatności mamy wątpliwości co do interpretacji zamawiającego. Warto zwrócić uwagę, że dzięki tej decyzji opanowaliśmy sytuację w najgorętszym okresie i zapewniliśmy dostępność rowerów tym użytkownikom, którzy za to zapłacili. Obecnie naszym wspólnym priorytetem jest wdrożenie II etapu.

Nextbike obsługuje kilkadziesiąt systemów rowerów współdzielonych w całej Europie. Nie dało się lepiej przygotować systemu dla Pomorza?

Trudno ten system porównywać z jakimkolwiek innym - po prostu nie ma drugiego takiego w Europie. Przyznaję, mogliśmy się lepiej przygotować. I to jest nasza odpowiedzialność. Popyt na Mevo jest bardzo wysoki. Między innymi dzięki wspomaganiu elektrycznemu rower publiczny pełni w Trójmieście inną funkcję, niż zakładano. Nie służy tylko do podjeżdżania do przystanków, nie jest jedynie uzupełnieniem komunikacji miejskiej, tylko stał się jej pełnoprawnym elementem. I wszyscy muszą sobie zdać z tego sprawę.

Miejsca

Opinie (353) ponad 50 zablokowanych

  • Niskokosztowe ładowanie baterii w kontenerze morskim (3)

    Proszę zauważyć że baterie ładowane są w kontenerze morskim! Widać jak na szybkiego i to taniości zrobione stanowiska do ładowania, nie ogrzewany sama goła blacha a jak będzie zimą to się okaże ale najważniejsze taki kontener można postawić gdzie się chce, nie trzeba starać się o pozwolenie na budowę itd.

    Zdjęciem gdzie widać jak ładują baterię pokazali swój "profesjonalizm" a system ma działać przecież jeszcze 6 lat jak podkreśla sam prezes.

    • 26 2

    • Ogrzewanie jest. Myślisz, że ten system ładowania działa bezstratnie? Bardziej bym się martwił jak sobie poradzi, gdy ten kontener letnie słonko przygrzeje.

      • 7 1

    • Kolejny znawca na wszystkim (1)

      Ty w ogóle kiedykolwiek widziałeś kontener morski w środku?
      To jest zwykła hala magazynowa, a dokładnie jedno z pomieszczeń. Tak wyglądają właśnie pomieszczenia w takich halach.
      Czepiać się można sposobu ładowania, bo to prowizorka, ale nikt po prostu nie przewidywał budowy tak dużej stacji ładującej.

      • 1 6

      • To jest wnętrze kontenera na 100%

        Znafco

        • 1 0

  • Byłaby bajka

    Gdyby do tych 4 tys. rowerów dodano jeszcze 4 tys. zwykłych.

    • 8 3

  • ojjjj

    Pan Prezesunio już się wykręca. walić w nich karami, nie oglądać się, to są też nasze pieniądze, o które OMGGS powinien walczyć!

    • 12 1

  • 250 rowerow dziennie w serwisie? To juz mamy odpowiedz jakiej jakosci sa tte rowery

    • 16 1

  • Widac po zdjeciach

    ze to prowizorka, aby jak najnizszym kosztem zarobic jak najwiecej. Firma zupelnie nie przygotowana do pracy, bo stworzona na predce, aby wyprowadzic publiczna kase. Przy takim ladowaniu, ciekawe kiedy im ta hala splonie...

    • 18 0

  • A bezpieczeństwo? To spłonie...

    ... milionowa aglomeracja, projekt na skalę europejską a ładowarki w kontenerze obitym płytami OSB. Żadnej gaśnicy, żadnego systemu przecipożarowego, materiały łatwopalne. NIe chce krakać ale niech któraś z baterii się zapali.....

    • 22 1

  • Trzymam kciuki

    Jest faktycznie dużo lepiej. Pisze o Gdyni i dostępności rowerów u nas. Czekam na więcej-uwielbiam te rowery-zamiast autobusami, po mieście poruszam się nimi. Czad!

    • 3 7

  • Stacja ładowania to jakaś taka prowizorka na dyktach ;-(

    Nie widzę tu żadnego profesjonalnego podejścia. Jedna wielka prowizorka na dykcie. Baterie ładowane w skrzynkach. Ciekawe ile taka skrzynka z akumulatorami waży i czy tym serwisantom zaraz kręgosłupy nie zaczną padać od noszenia i podnoszenia tych skrzynek. To powinno być na wózkach, rolkach ładowane a tu jak widzę trudno nawet przejść z skrzynką między stołami. Niech no tylko coś się tam zapali ( brak jakichkolwiek systemów, natrysków, wentylacji ... nic a do tego pełno kartonów pod stołami ) to cały system MEVO stanie a i może spala ten obiekt sportowy. Masakra

    • 17 1

  • Obiecanki cacanki a głupiemu radość

    Zamówionych w fabryce czy na składzie w magazynie można mieć nawet milion rowerów MEVO ale dla użytkowników liczą się tylko te co są sprawne i dostępne.

    • 18 3

  • Nie może mieć a powinno mieć! 7-8 tys. to minimum

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

Najczęściej czytane