• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urząd Morski zamawia projekt przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
8 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Na początku listopada powinniśmy poznać firmy bądź konsorcja zainteresowane zaprojektowaniem przekopu na Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni, który ogłosił przetarg na wspomniane przedsięwzięcie, na ten cel przeznaczył 1,5 mln euro.



Jak oceniasz plany dotyczące przekopu Mierzei?

Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na zaprojektowanie przekopu Mierzei Wiślanej. Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego.

Urząd Morski na przygotowanie dokumentacji projektowej przeznaczył ponad 1,5 mln euro. O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy i 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc.

Projekt ma być gotowy w terminie 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Planowane miejsca przekopów Mierzei Wiślanej. Planowane miejsca przekopów Mierzei Wiślanej.
Przetarg jest, ale gdzie wykonać przekop

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy.

- Na razie nie dotarła do mnie żadna decyzja o lokalizacji tej inwestycji. Czekamy na decyzję ministra - mówi mgr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Trzeba jednak podkreślić, że z dużym prawdopodobieństwem nie będą brane pod uwagę przez urzędników w Warszawie lokalizacje w Piaskach i Przebrnie. W przypadku pierwszej lokalizacji należałoby wykonać bardzo długi tor wodny - pogłębić Zalew Wiślany. Druga lokalizacja odpadnie ze względu na silne oddziaływanie inwestycji na środowisko przyrodnicze.

  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
Co w ramach wykonania przekopu?

Wykonanie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej ma pochłonąć 800 mln zł. Inwestycja ma szansę być gotowa w 2022 r. Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej.

Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.

W ramach rekompensaty dla mieszkańców w planach jest budowa dwóch mostów. Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.

Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.

Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską do Gdańska. W planach było też wytyczenie nowego mostu nad Martwą Wisłą w Sobieszewie, ale ostatecznie władze państwa przystały na pomysł władz Gdańska i dofinansowały go kwotą 16,6 mln zł.

Planowane inwestycje mostowe w związku z przekopem Mierzei Wiślanej. Planowane inwestycje mostowe w związku z przekopem Mierzei Wiślanej.

Miejsca

Opinie (362) 5 zablokowanych

  • To jest pomysł tak głupi, jak cały PIS.

    • 2 4

  • Niemcom się opłacało (13)

    polakom jak zawsze nie.
    Jakieś oszołomy co morze widziały z dziadkami na wczasach w Juracie troszczą się o utrzymanie szlaku żeglugowego do Elbląga - ten szlak CAŁY CZAS jest utrzymywany - po budowie kanału przez mierzeje koszt ten będzie oczywiście mniejszy - bo odcinek będzie sporo krótszy.
    Planowana głębokość tranzytowa to 4 metry - tyle co Innenhafen w Duisburgu, gdzie Duisburg przeładowuje rocznie WIĘCEJ JAK WSZYSTKIE POLSKIE PORTY RAZEM.
    Dziwnym trafem analizy Urzędu Morskiego określają zwrot inwestycji na 30-40 lat - polaki sprzed monitorów tworzą własne analizy w oparciu o doswiadczenie z pływania materacem i kajakiem.
    Co do kosztów - cały koszt Kanału przez Mierzeję to raptem 6 razy tyle co niedawno zakończona REWITALIZACJA wyłącznie turystycznego kanału Elbląskiego. Albo tyle co budowa torów SKM z Rumi do Wejherowa.
    Bzdur ekologicznych nie komentuje - wystarczy zapoznać się z historią zalewu

    • 24 14

    • (9)

      Ale co ty porównujesz? Duisburg to port śródlądowy w bardzo silnie rozwiniętym okręgu przemysłowym (Zagłębie Ruhry). Porównywanie Renu do rzeki Elbląg, to też mocna przesada. Po trzecie szlak Renu jest najtańszą i najprostszą drogą do portu w Rotterdamie a sam Duisburg nie jest położony 50 km od dużego portu pełnomorskiego.

      • 7 0

      • (7)

        Porównałem jedynie głębkość portu, która Niemcom wystarcza na obroty większe jak wszystkie polskie porty razem wzięte, a wg polskich "internetowych ekspertów" jest nieopłacalna do czegokolwiek.
        W Holandii wszystkie porty są położone o 50km od dużego portu morskiego. Im się też "nie opłaca"?

        • 2 4

        • (6)

          Ale to są porty śródlądowe połączone bezpośrednio z dużym portem gdzie droga wodna jest najkrótszą i najprostszą, a nie budowane "obok". Zupełnie inna struktura transportu. Chcesz transportować towary drogą morską z Elbląga do Gdańska? Port w Elblągu to głównie wymiana z Kalinningradem, do tego przekop nie jest potrzebny, a do Gdańska zaraz skończą ekspresówkę, można jeszcze pomyśleć o krótszej linii kolejowej.
          Dużo lepszym pomysłem byłoby przywrócenie żeglugi na Wiśle.

          • 5 0

          • (5)

            Żegluga na Wiśle jak najbardziej tak, same starty powodziowe w ost 10-leciu są większe jak koszt przywrócenia IV klasy żeglugowej na Wiśle.
            Mówię, nie kombinujcie i wymądrzajcie się jak polczki tylko patrzcie co robili Niemcy - Elbląg nie zabierał towarów dla Gdańska, bo Gdańsk to był i jest port żeglugi transoceanicznej - Elbląg był i będzie portem żeglugi bałtyckiej i kabotażowej.

            • 1 4

            • cd po M o ekologii (2)

              dlaczego nie chcesz pociagnac tych "bzdur ekologicznych"?
              one sa też wazne...

              Mierzeja jest nowym tworem, jeszcze w czasach historycznych byly w niej dziury, liczne i wystarczajaco glebokie by bitwa pod Suchaczem byla bitwą morską. nie wiadomo, czy gdyby nie ona to Zakon nie pokonal by Polski, a nie doszlo by do remisu ze wskazaniem na Polskę i Zwiazek Pruski.

              Fakt, ze przez nasze zaniedbania mierzeja sie uszczelnila i pogrubila, a zalew wyslodzil, to jest w dyzym stopniu efekt antropogeniczny, wynik dzialania portu w Gdansku, Przekopu i Wisly Smialej. Kanał częściowo przywrócił by stan pierwotny...

              • 2 2

              • Minusuja idioci...bo jak inaczej to wytlumaczyc

                • 0 0

              • Nieekologiczne foki oraz równie niekologiczne ptactwo morskie złośliwie wybiera kompletnie sztuczną Mewią Łachę, jak naturalne i ekologiczne wybrzeże Mierzei Wiślanej.

                • 0 2

            • (1)

              "Mówię, nie kombinujcie i wymądrzajcie się jak polczki tylko patrzcie co robili Niemcy"

              A ja ci mówię, żebyś się zastanowił i pomyślał chwilę. Taki Duisburg jest portem śródlądowym położonym w jednym z najbardziej uprzemysłowionych regionów na świecie i przede wszystkim dostarczającym towary do portów pełnomorskich leżących na naturalnym przedłużeniu szlaku śródlądowego. Jest to najprostsza i najtańsza opcja dostarczenia dużej ilości towaru z głębi lądu do portu morskiego.
              Taki Elbląg natomiast to takie nie wiadomo co, ni to port pełnomorski ni to stricte śródlądowy leżący na zapleczu portu morskiego. Cały potencjalny ruch z Elbląga może być (i jest) obsługiwany przez porty trójmiejskie oferujące lepszą dostępność i infrastrukturę, a przez to bardziej atrakcyjne dla armatorów. Widzisz już tę różnicę?

              • 4 0

              • Nie myśl polaku. Nie wymyślaj, nie kombinuj, nie wymądrzaj się, nie zastanawiaj się. To absolutnie krzykaczom nie wychodzi, jest szkodliwe i bezsensowne.
                Elbląg od zawsze był ważnym portem Prus - mimo dwóch ogromnych konkurentów, Gdańska i Królewca.
                Bo miał inne zadania.
                Jaki jest sens eksportu z głębokowodnego nabrzeża Pilotów czy Polskiego drewna statkmi po 80-100 metrów?
                Jaki procent kontraktów głownego polskiego sektora eksportowego - przemysłu maszyn i urządzeń stanowią ładunki przekraczające 1000 ton?
                Elbląg nie ma i nigdy nie miał za zadanie odbierać masowych ładunków, tankowców z ropą czy tysięcy kontenerów - tylko zawsze był tańszą opcją dla zdecydowanej większości handlu morskiego (zarówno Prus jak i obecnie Polski) - pólnocnoeuropejskiej wymiany towarów przemysłowych.

                • 1 5

      • Madrego dobrze posluchac...zaorane

        • 1 0

    • polaki biją piane

      • 0 0

    • Jeszcze nieśmiało zapytam - jaka analiza wskazuje na rzekomą "nieopłacalność" przekopu?
      Czy to są tylko czcze bajania polskich przemądrzalych mitomanów zza monitorów?

      • 0 3

    • W

      • 0 0

  • Juz raz chcieli ekonomicznie i politycznie kopnąc Rosje w kostke / wyżej się i tak nie da/ (6)

    zakupili niejakie Możejki , straty od 5 do 10 miliardów zł .

    • 7 2

    • (5)

      Z Rosją nie mamy praktycznie wymiany handlowej morzem, zupełnie nie korzystamy z portów Obwodu Kaliningardzkiego więc co to ma być za "kopanie w kostkę"?
      Rosja może sobie zabetonować granicę z nami, jest kompletnie niepotrzebna w dobie tanich surowców.
      CAŁA wymiana handlowa z Rosją to przecież jakieś ~3 PROMILE polskiego PKB.
      W tym roku wyślemy więcej towarów do samej dziecięciomilionowej Szwecji jak do stupiedziesieciomilionowej Rosji, wszystkie drogą morską - i właśnie po to nam port w Elblągu - żeby sprostać ciągle rosnącym obrotom polskiego handlu w basenie Morza Bałtyckiego.
      Już teraz polscy armatorzy mają silną pozycję w kabotażu niemieckim - OT Logistic jest największym operatorem na południowym Bałtyku

      • 0 3

      • (3)

        "W tym roku wyślemy więcej towarów do samej Szwecji jak do Rosji, wszystkie drogą morską - i właśnie po to nam port w Elblągu"

        Następny. I co chcesz z tego Elbląga wysyłać do Szwecji drogą morską? Jakie jednostki mają zawijać na akwen o głębokości niecałych 3 metrów? szybciej i prościej będzie załadować towar na pociąg i za 2 godziny wyładować go w porcie w Gdańsku.

        • 5 0

        • (2)

          120m długości, 20m szerokości i 4m zanurzenia.
          60% staków bandery szwedzkiej nie przekracza tych rozmiarów, 60% statków bandery fińskiej również.
          Ponad 95% statków pod polską banderą będzie mogło korzystać z tego portu.
          Ty polaku dalej swoje.

          • 1 3

          • Ale port w Elblagu ma 2m!!! Zalew tez toojakich 4m bredzisz?

            • 0 0

          • "60% staków bandery szwedzkiej nie przekracza tych rozmiarów, 60% statków bandery fińskiej również."

            I jak te statki wpłyną na Zatokę, to znacznie prościej i szybciej zawinąć im do Trójmiasta niż pchać się jeszcze na Zalew.

            • 1 1

      • nie zalewaj popeliny, a najlepsze to te 3 promile .

        • 3 0

  • (2)

    Największa bzdura świata i polityki PIS - komu ten kanał potrzebny gdy mamy niewykorzystany port w Gdańsku ?

    • 8 5

    • ELbląg

      Wiecie malkontenci jakie przeładunki miał port w Elblagu przed wojną, istniała tam duża stocznia budowano duże statki itp i własnie przez brak dostępu do morza wszystko to upadło a teraz krytykujecie???

      • 2 1

    • koniec z kaprysami mocarstwa

      Na pewno nie jest potrzebny Rosji i jej sympatykom z Polski.To jest ewenement na świecie że ten historyczny polski port Elbląg i stocznia został zablokowany na na 70 lat.

      • 1 2

  • Kolejny utopijny pomysł (2)

    "władzy" dążącej do destrukcji państwa.

    • 8 5

    • destrukcja ?? (1)

      gdzie widzisz destrukcję

      • 2 4

      • Na kazdym kroku...

        • 3 2

  • Znowu kłamiesz,nie będzie nowych kopalń węgla:
    http://m.dw.com/pl/niemcy-koniec-kopalń-węgla-kamiennego/a-18928978

    • 1 0

  • piaski taniej

    przekop wykonany w piaskach bylby 2x tanszy - po prostu nie trzeba by wykonywac zadnych mostow nad jezdnia ani zadnych objazdow sluz itp

    • 3 2

  • (1)

    zamawiają projekt a nie wiedzą gdzie będzie przekop?

    • 6 4

    • 4 od minusa wiedzą

      • 0 0

  • PIS powołał kilka nowych ministerstw dla obsadzenia kolegów , a koledzy musza uzasadnić

    swoje istnienie na stołkach , stąd kilka pomyslow a m, in ,
    Narodowy Przekop, Narodowa Regulacja Rzek ,
    Narodowe Tamy , Narodowa Flota , itp.

    • 6 1

  • (3)

    Dlaczego nagle nikt się nie wypowiada że na całym zachodzie inwestuje się w wodne trasy żeglugowe by odciążyć środowisko od spalin. Francja, Niemcy, Benelux.

    Lepiej budować stadiony za grube mld bo przecież przyjaciele mogą dorobić.
    Nie jestem za PISem żeby mi tu ktoś nie zarzucił propagandy, ale za inwestycją w przyszłość owszem.

    • 23 25

    • Regulacja rzek na zachodzie , wybetonowanie koryt , przyspieszenie nurtu,

      zlikwidowanie naturaknych zalewów itp powoduje od czasu do czasu gigantyczne powodzie . W sumie nie wiadomo czy zyski pokrywaja koszty wynikające z powodzi.

      • 3 1

    • Przypominam , ze to PIS załatwiał Euro 2012 dla Polski i uwazal to za wielki sukces,

      ba , nawet chcial Kaczynski wyeliminowac Ukarine z Euro na naszą korzyść.
      Trudno żeby mecze odbywały sie na placach albo łąkach. Pamietam
      ogólnonarodowy ORGAZM jaki dopadło polityków i ludzi na wieśc o tym
      ze tam mafijna z gruntu impreza odbędzie się w Polsce.

      • 4 2

    • na zachodzie to ma sens bo mają z kim żeglować

      i nie mają smietnika socrealizmu pod wodą
      my nie mamy tutaj fajnych sąsiadów, aby tak dużo inwestowac i ryzykować w tej cześci kraju
      a dodatkowo to jest ekonomicznie nieuzasadnione - małe jednostki się nie obronią w pobliżu głębinowych portów Gdańska i Gdyni, które mają jeszcze dużo wolnych mocy przerobowych i gotową infrastrukturę.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

Najczęściej czytane