• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urząd Morski zamawia projekt przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
8 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Na początku listopada powinniśmy poznać firmy bądź konsorcja zainteresowane zaprojektowaniem przekopu na Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni, który ogłosił przetarg na wspomniane przedsięwzięcie, na ten cel przeznaczył 1,5 mln euro.



Jak oceniasz plany dotyczące przekopu Mierzei?

Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na zaprojektowanie przekopu Mierzei Wiślanej. Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego.

Urząd Morski na przygotowanie dokumentacji projektowej przeznaczył ponad 1,5 mln euro. O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy i 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc.

Projekt ma być gotowy w terminie 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Planowane miejsca przekopów Mierzei Wiślanej. Planowane miejsca przekopów Mierzei Wiślanej.
Przetarg jest, ale gdzie wykonać przekop

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy.

- Na razie nie dotarła do mnie żadna decyzja o lokalizacji tej inwestycji. Czekamy na decyzję ministra - mówi mgr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Trzeba jednak podkreślić, że z dużym prawdopodobieństwem nie będą brane pod uwagę przez urzędników w Warszawie lokalizacje w Piaskach i Przebrnie. W przypadku pierwszej lokalizacji należałoby wykonać bardzo długi tor wodny - pogłębić Zalew Wiślany. Druga lokalizacja odpadnie ze względu na silne oddziaływanie inwestycji na środowisko przyrodnicze.

  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
Co w ramach wykonania przekopu?

Wykonanie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej ma pochłonąć 800 mln zł. Inwestycja ma szansę być gotowa w 2022 r. Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej.

Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.

W ramach rekompensaty dla mieszkańców w planach jest budowa dwóch mostów. Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.

Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.

Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską do Gdańska. W planach było też wytyczenie nowego mostu nad Martwą Wisłą w Sobieszewie, ale ostatecznie władze państwa przystały na pomysł władz Gdańska i dofinansowały go kwotą 16,6 mln zł.

Planowane inwestycje mostowe w związku z przekopem Mierzei Wiślanej. Planowane inwestycje mostowe w związku z przekopem Mierzei Wiślanej.

Miejsca

Opinie (362) 5 zablokowanych

  • Pisiory dlaczego wstrzymała cie budowę Obwodnicy Metropolitalnej i trasy kaszubskiej?

    • 10 4

  • 6 mln zł na projekt

    nieźle , całkiem nieźle dla szwagra kolegi z urzedu, który chetnie odpali działkę

    • 12 1

  • Drogi komunikacyjne kraju są jak obieg krwi potrzebne organizmowi. (1)

    Potrzebne są autostrady , drogi lokalne ale i system dróg wodnych.
    Do Elbląga , Krakowa a tym bardziej do Warszawy nie muszą pływać statki Stena Line , bo i barkami są przewozone towary w Europie zachodniej. Wisła " leży odłogiem" choć Gierek chciał ją ożywić. To wielka inwestycja ale musi być poparcie społeczeństwa.

    • 16 12

    • To niech przywrócą żeglowność Wisły. To dużo lepsze rozwiązanie niż ten kanał

      • 5 1

  • Most w Świbnie?!

    Rozjeżdzą nam Wyspę Sobieszewską. Oby nie doszło realizacji tego pomysłu.

    • 5 5

  • widziałem gdzies w Europie

    jak statek zasuwa w wielkiej rynnie nad ziemią. Ale nasi urzędnicy widzieli w życiu tylko kałuże i znają się tylko na kopaniu. Kopią rowy tu i tam, kopią dołki pod sobą. Żaden nie wpadnie na pomysł, żeby może coś zbudować - coś rzeczywiście nowoczesnego, wygodnego, przyjaznego środowisku itp. Lepiej kopać kanał, który Przyroda będzie wciąż zapiaszczać. Bo przecież Mierzeja nie wzięła się z niczego - to zwykły nanos piaskowy zgodny z kierunkiem pływu - i to się nie zmieni, bo jak dotąd nie umiemy zmieniać kierunku pływów i prądów morskich. Zatem kopmy rów na miarę mądrości rządu - będzie potem wymówka, że przecież - dobra zmiana. Chcieliśmy dobrze. A że będzie gorzej niż zwykle - ja już się przyzwyczaiłem

    • 9 7

  • Kanał

    Ten kanał to degradacja środowiska i spadek dochodów dla portu w Gdyni i Gdansku.

    • 8 10

  • Czas najwyższy aby w tym temacie uniezależnić się od Rosji. Na pewno ożywi to turystykę morską oraz handlową. Wielu na tym skorzysta biznesowo. Prawdopodobnie bezrobocie przynajmniej w sezonie letnim znacznie spadnie.

    • 8 12

  • Niech naczelny eunuch weźmie łopatę.... (1)

    ...i zacznie kopać osobiście ze swoimi pachołkami. Bo ta łajza zatopi rezerwy budżetowe w 2-3lata

    • 31 12

    • to powiedz to swojemu staremu

      a nie pisz mu o tym tutaj

      • 4 4

  • Brawo Polski Rząd !

    Nareszcie ważne są Nasze Polskie interesy a nie innych za łapówki !

    • 14 23

  • Brawo.

    Prawda jest taka że - trochę dobrych inwestycji zrobiło PO,a teraz to co nie chciała zrobić Platforma żeby nie gniewać ruskich i Merkel zrobi PIS i dobrze.Zmiana władzy co cztery lata to świetne wyjście dla narodu i mojej ojczyzny.Najważniejsze żeby znalazło się jakieś ugrupowanie w sejmie które zablokuje odchodzącym gnojom odprawy,które rujnują mój kraj i nasze wypłaty.

    • 9 20

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

Najczęściej czytane