- 1 Lechia zmienia plany na derby Trójmiasta (105 opinii)
- 2 Arka nie złamała regulaminu. Wyjaśniamy (74 opinie)
- 3 Finał pucharu znów nie dla Gedanii (7 opinii)
- 4 Wyniki potrzebne Arce do awansu 12 maja (174 opinie)
- 5 Reprezentacja Polski wraca do Ergo Areny (3 opinie)
- 6 Kasprzak przed IMP: Tytuły przede mną (34 opinie)
Urząd Morski zamawia projekt przekopu Mierzei Wiślanej
Na początku listopada powinniśmy poznać firmy bądź konsorcja zainteresowane zaprojektowaniem przekopu na Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni, który ogłosił przetarg na wspomniane przedsięwzięcie, na ten cel przeznaczył 1,5 mln euro.
Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego.
Urząd Morski na przygotowanie dokumentacji projektowej przeznaczył ponad 1,5 mln euro. O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy i 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc.
Projekt ma być gotowy w terminie 18 miesięcy od daty podpisania umowy.
Przetarg jest, ale gdzie wykonać przekop
Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy.
- Na razie nie dotarła do mnie żadna decyzja o lokalizacji tej inwestycji. Czekamy na decyzję ministra - mówi mgr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Trzeba jednak podkreślić, że z dużym prawdopodobieństwem nie będą brane pod uwagę przez urzędników w Warszawie lokalizacje w Piaskach i Przebrnie. W przypadku pierwszej lokalizacji należałoby wykonać bardzo długi tor wodny - pogłębić Zalew Wiślany. Druga lokalizacja odpadnie ze względu na silne oddziaływanie inwestycji na środowisko przyrodnicze.
Co w ramach wykonania przekopu?
Wykonanie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej ma pochłonąć 800 mln zł. Inwestycja ma szansę być gotowa w 2022 r. Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej.
Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.
W ramach rekompensaty dla mieszkańców w planach jest budowa dwóch mostów. Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.
Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.
Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską do Gdańska. W planach było też wytyczenie nowego mostu nad Martwą Wisłą w Sobieszewie, ale ostatecznie władze państwa przystały na pomysł władz Gdańska i dofinansowały go kwotą 16,6 mln zł.
Miejsca
Opinie (362) 5 zablokowanych
-
2016-10-08 13:40
Pisiory dlaczego wstrzymała cie budowę Obwodnicy Metropolitalnej i trasy kaszubskiej?
- 10 4
-
2016-10-08 13:40
6 mln zł na projekt
nieźle , całkiem nieźle dla szwagra kolegi z urzedu, który chetnie odpali działkę
- 12 1
-
2016-10-08 11:25
Drogi komunikacyjne kraju są jak obieg krwi potrzebne organizmowi. (1)
Potrzebne są autostrady , drogi lokalne ale i system dróg wodnych.
Do Elbląga , Krakowa a tym bardziej do Warszawy nie muszą pływać statki Stena Line , bo i barkami są przewozone towary w Europie zachodniej. Wisła " leży odłogiem" choć Gierek chciał ją ożywić. To wielka inwestycja ale musi być poparcie społeczeństwa.- 16 12
-
2016-10-08 13:32
To niech przywrócą żeglowność Wisły. To dużo lepsze rozwiązanie niż ten kanał
- 5 1
-
2016-10-08 13:17
Most w Świbnie?!
Rozjeżdzą nam Wyspę Sobieszewską. Oby nie doszło realizacji tego pomysłu.
- 5 5
-
2016-10-08 13:00
widziałem gdzies w Europie
jak statek zasuwa w wielkiej rynnie nad ziemią. Ale nasi urzędnicy widzieli w życiu tylko kałuże i znają się tylko na kopaniu. Kopią rowy tu i tam, kopią dołki pod sobą. Żaden nie wpadnie na pomysł, żeby może coś zbudować - coś rzeczywiście nowoczesnego, wygodnego, przyjaznego środowisku itp. Lepiej kopać kanał, który Przyroda będzie wciąż zapiaszczać. Bo przecież Mierzeja nie wzięła się z niczego - to zwykły nanos piaskowy zgodny z kierunkiem pływu - i to się nie zmieni, bo jak dotąd nie umiemy zmieniać kierunku pływów i prądów morskich. Zatem kopmy rów na miarę mądrości rządu - będzie potem wymówka, że przecież - dobra zmiana. Chcieliśmy dobrze. A że będzie gorzej niż zwykle - ja już się przyzwyczaiłem
- 9 7
-
2016-10-08 12:19
Kanał
Ten kanał to degradacja środowiska i spadek dochodów dla portu w Gdyni i Gdansku.
- 8 10
-
2016-10-08 12:11
Czas najwyższy aby w tym temacie uniezależnić się od Rosji. Na pewno ożywi to turystykę morską oraz handlową. Wielu na tym skorzysta biznesowo. Prawdopodobnie bezrobocie przynajmniej w sezonie letnim znacznie spadnie.
- 8 12
-
2016-10-08 10:53
Niech naczelny eunuch weźmie łopatę.... (1)
...i zacznie kopać osobiście ze swoimi pachołkami. Bo ta łajza zatopi rezerwy budżetowe w 2-3lata
- 31 12
-
2016-10-08 11:51
to powiedz to swojemu staremu
a nie pisz mu o tym tutaj
- 4 4
-
2016-10-08 11:48
Brawo Polski Rząd !
Nareszcie ważne są Nasze Polskie interesy a nie innych za łapówki !
- 14 23
-
2016-10-08 11:35
Brawo.
Prawda jest taka że - trochę dobrych inwestycji zrobiło PO,a teraz to co nie chciała zrobić Platforma żeby nie gniewać ruskich i Merkel zrobi PIS i dobrze.Zmiana władzy co cztery lata to świetne wyjście dla narodu i mojej ojczyzny.Najważniejsze żeby znalazło się jakieś ugrupowanie w sejmie które zablokuje odchodzącym gnojom odprawy,które rujnują mój kraj i nasze wypłaty.
- 9 20
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.