- 1 Lechia po awans, ale bez kibiców (72 opinie) LIVE!
- 2 Arka odpowiada na kontuzje. "To nie kryzys" (70 opinii)
- 3 Czy Wybrzeże ma kasę dla juniorów? (169 opinii) LIVE!
- 4 Dramatyczna sytuacja w juniorskiej piłce (26 opinii)
- 5 Sinusoidalna Arka kończy koszykarski sezon (7 opinii)
- 6 Jak bardzo Arka skomplikowała sobie życie? (109 opinii)
Urząd Morski zamawia projekt przekopu Mierzei Wiślanej
Na początku listopada powinniśmy poznać firmy bądź konsorcja zainteresowane zaprojektowaniem przekopu na Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni, który ogłosił przetarg na wspomniane przedsięwzięcie, na ten cel przeznaczył 1,5 mln euro.
Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego.
Urząd Morski na przygotowanie dokumentacji projektowej przeznaczył ponad 1,5 mln euro. O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy i 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc.
Projekt ma być gotowy w terminie 18 miesięcy od daty podpisania umowy.
Przetarg jest, ale gdzie wykonać przekop
Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy.
- Na razie nie dotarła do mnie żadna decyzja o lokalizacji tej inwestycji. Czekamy na decyzję ministra - mówi mgr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Trzeba jednak podkreślić, że z dużym prawdopodobieństwem nie będą brane pod uwagę przez urzędników w Warszawie lokalizacje w Piaskach i Przebrnie. W przypadku pierwszej lokalizacji należałoby wykonać bardzo długi tor wodny - pogłębić Zalew Wiślany. Druga lokalizacja odpadnie ze względu na silne oddziaływanie inwestycji na środowisko przyrodnicze.
Co w ramach wykonania przekopu?
Wykonanie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej ma pochłonąć 800 mln zł. Inwestycja ma szansę być gotowa w 2022 r. Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej.
Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.
W ramach rekompensaty dla mieszkańców w planach jest budowa dwóch mostów. Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.
Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.
Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską do Gdańska. W planach było też wytyczenie nowego mostu nad Martwą Wisłą w Sobieszewie, ale ostatecznie władze państwa przystały na pomysł władz Gdańska i dofinansowały go kwotą 16,6 mln zł.
Miejsca
Opinie (362) 5 zablokowanych
-
2016-10-08 15:42
Dobryt pomysł - ożywi całe wszchodnie Pomorze (6)
Przekop to bardzo dobry pomysł - port w Elblągu będzie dobrze uzupełniał ten w Gdańsku. Nie można całej kasy pompować w Warszafkę - północna Polska też zasługuje na jakieś inwestycje. Mniejsze bezrobocie w Elbląg i okolicach to pośrednio wzrost płac w Trójmieście.
- 4 8
-
2016-10-08 15:52
(3)
Czy wiesz, że średnia głębokość Zalewu to 2 -2,5 m. Tankowce ani kontenerowce tam nie wpłyną.
- 5 0
-
2016-10-08 16:38
Będzie tor wodny (1)
A co za problem wykonać tor wodny gł 7m
- 1 4
-
2016-10-08 16:58
problem bo to drogie, niepotrzebne, a urobek zanieczyszczony
- 5 0
-
2016-11-22 21:07
a czy wiesz, że jak się nic nie robi, to nic się nie ma?
nikt nie mówił że będą tamtędy pływały tankowce i kontenerowce. wg Ciebie to najlepiej tylko siedzieć i narzekać. a wg mnie taki przekop to koło zamachowe dla powstawania nowych firm wzdłóż całej rzeki, nie tylko rozwój portu w Elblągu. ruch barek może znacznie się zwiększyć. mozna siedziec i nic nie robić, tylko narzekać, ale można też inaczej...
- 0 0
-
2016-10-08 16:59
mniejsze bezrobocie w Elblągu to wzrost płac w Gdańsku - ale demagogia :)
i do tego jest potrzebny niby przekop?
- 4 0
-
2016-10-08 17:02
co popłynie do Elbląga nie wpłynie do Gdanska
zamienil stryjek siekierke na kijek.
- 1 0
-
2016-10-08 15:45
plan planem
a ciągle nie otrzymaliśmy jednoznacznej odpowiedzi na pytanie: czy projektowany przekop jest w 100 % bezpieczny dla przyrody i ludzi tam mieszkających..argumety
- 5 0
-
2016-10-08 16:06
to ze Trojmiasto jest za Pelo to wiedzialem (2)
ale jak czytam wypociny Pelowcow to zal d..pe sciska jak mozna byc takimi mulami umyslowymi.
- 5 7
-
2016-10-08 18:51
(1)
Ty jestes za...???
- 1 0
-
2016-10-08 21:01
PiS dobrze rządzi Polską
- 1 3
-
2016-10-08 16:06
Wariant II Nowy Świat jest najlepszy.
- 0 1
-
2016-10-08 16:44
Kolejny utopijny pomysł (2)
"władzy" dążącej do destrukcji państwa.
- 8 5
-
2016-10-08 18:46
destrukcja ?? (1)
gdzie widzisz destrukcję
- 2 4
-
2016-10-08 18:51
Na kazdym kroku...
- 3 2
-
2016-10-08 16:49
dzień przed otwarciem przekopu
Rosjanie otworzą cieśninę Pilawską , i teraz sobie pływajcie. Już w XV wieku ludzie zrozumieli że port w Elblągu jest zbyt kosztowny , chyba że dla barek i kajaków.
- 8 2
-
2016-10-08 16:52
kto bedzie tam plywa.....
....trzeba mic duzo szczescia zeby zaobserwowac jakikolwiek ruch na zalewie.....
- 9 1
-
2016-10-08 17:05
PIS powołał kilka nowych ministerstw dla obsadzenia kolegów , a koledzy musza uzasadnić
swoje istnienie na stołkach , stąd kilka pomyslow a m, in ,
Narodowy Przekop, Narodowa Regulacja Rzek ,
Narodowe Tamy , Narodowa Flota , itp.- 6 1
-
2016-10-08 17:22
(2)
Największa bzdura świata i polityki PIS - komu ten kanał potrzebny gdy mamy niewykorzystany port w Gdańsku ?
- 8 5
-
2016-10-08 17:52
koniec z kaprysami mocarstwa
Na pewno nie jest potrzebny Rosji i jej sympatykom z Polski.To jest ewenement na świecie że ten historyczny polski port Elbląg i stocznia został zablokowany na na 70 lat.
- 1 2
-
2016-10-08 18:51
ELbląg
Wiecie malkontenci jakie przeładunki miał port w Elblagu przed wojną, istniała tam duża stocznia budowano duże statki itp i własnie przez brak dostępu do morza wszystko to upadło a teraz krytykujecie???
- 2 1
-
2016-10-08 18:02
piaski taniej
przekop wykonany w piaskach bylby 2x tanszy - po prostu nie trzeba by wykonywac zadnych mostow nad jezdnia ani zadnych objazdow sluz itp
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.