• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urząd Morski zamawia projekt przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
8 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Na początku listopada powinniśmy poznać firmy bądź konsorcja zainteresowane zaprojektowaniem przekopu na Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni, który ogłosił przetarg na wspomniane przedsięwzięcie, na ten cel przeznaczył 1,5 mln euro.



Jak oceniasz plany dotyczące przekopu Mierzei?

Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na zaprojektowanie przekopu Mierzei Wiślanej. Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego.

Urząd Morski na przygotowanie dokumentacji projektowej przeznaczył ponad 1,5 mln euro. O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy i 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc.

Projekt ma być gotowy w terminie 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Planowane miejsca przekopów Mierzei Wiślanej. Planowane miejsca przekopów Mierzei Wiślanej.
Przetarg jest, ale gdzie wykonać przekop

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy.

- Na razie nie dotarła do mnie żadna decyzja o lokalizacji tej inwestycji. Czekamy na decyzję ministra - mówi mgr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Trzeba jednak podkreślić, że z dużym prawdopodobieństwem nie będą brane pod uwagę przez urzędników w Warszawie lokalizacje w Piaskach i Przebrnie. W przypadku pierwszej lokalizacji należałoby wykonać bardzo długi tor wodny - pogłębić Zalew Wiślany. Druga lokalizacja odpadnie ze względu na silne oddziaływanie inwestycji na środowisko przyrodnicze.

  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
Co w ramach wykonania przekopu?

Wykonanie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej ma pochłonąć 800 mln zł. Inwestycja ma szansę być gotowa w 2022 r. Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej.

Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.

W ramach rekompensaty dla mieszkańców w planach jest budowa dwóch mostów. Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.

Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.

Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską do Gdańska. W planach było też wytyczenie nowego mostu nad Martwą Wisłą w Sobieszewie, ale ostatecznie władze państwa przystały na pomysł władz Gdańska i dofinansowały go kwotą 16,6 mln zł.

Planowane inwestycje mostowe w związku z przekopem Mierzei Wiślanej. Planowane inwestycje mostowe w związku z przekopem Mierzei Wiślanej.

Miejsca

Opinie (362) 5 zablokowanych

  • Znowu kłamiesz,nie będzie nowych kopalń węgla:
    http://m.dw.com/pl/niemcy-koniec-kopalń-węgla-kamiennego/a-18928978

    • 1 0

  • To jest pomysł tak głupi, jak cały PIS.

    • 2 4

  • Głębokość e Zalewie to ledwo 2m (1)

    Wiem, bo podczas fal szoruje kilem po dnie.

    Utrzymanie toru wodnego w stanie użytkowania dla dużych jednostek to jakieś kosmiczne wydatki każdego roku....

    • 1 1

    • Tor cały czas jest utrzymywany - po przekopie zamiast 40 km do utrzymania będzie 12. Znacząca oszczędność

      • 0 1

  • Do internetowych oszołomów (2)

    Która analiza wskazuje na rzekomą "nieopłacalność" przekopu?
    Powtarzam, pytam o analizę taką jak np wykonał Urząd Morski, a nie wynaturzenia różnych Januszków z portali internetowych
    Czy to są tylko czcze bajania polskich przemądrzalych mitomanów zza monitorów?

    • 3 4

    • Wyliczenia niemieckie z 1932 roku (1)

      • 0 0

      • Jakieś konkrety?
        Niemcy w tych latach zbudowali m.in 50 km kanał z Bałtyku do Królewca, oraz zaczęli budowę również 50-kilometerowego Kanału Mazurskiego - i to jedynie w samych Prusach Wschodnich.
        W tym samy okresie w Elblągu powstawały okręty większe niż polacy wybudowali w całej swojej historii

        • 0 0

  • to jest

    prawdopodobnie przetarg na studium techniczno-ekonomiczno środowiskowe tzw. steś czyli materiały potrzebne do podjęcie przez dyrekotra ochrony środowiska decyzji środowiskowej. Do budowy jeszcze daleko . Steś gotowy w roku 2018 ptem decyzja .Widząc tempo przetargów to rozstrzygnięcie przetargu w formie zaprojektuj i zbuduj może w roku 2021

    • 2 0

  • Stalin zrobił Litwinów na szaro.

    Rozbiór prus wschodnich, tego miękkiego białego podbrzusza, ropiejącego wrzodu, był logiczną konsekwencją rozgromienia rzeszy. Dostaliśmy pół tortu. Logiczne byłoby gdyby Litewska SRR dostała drugą połowę. A tu kicha. Dostali tylko Kłajpedę, którą parę lat wcześniej niemcy im zabrały. Reszta trafiła do Rosyjskiej Federacyjnej SRR (federacja wewnątrz federacji, phi). I miękkie białe podbrzusze mamy dalej.

    • 3 0

  • Rozmawialem

    Zalew Wiślany z mierzeja zamarza,nie ma szans . Ale PiSuary wiedza lepiej. Zapraszam w lutym

    • 2 0

  • Mam poważne wątpliwości co do tej inwestycji.

    Warunkiem podjęcia tej inwestycji powinno wykonanie studium ekologicznego szczególnie pod kątem bezpieczeństwa przed powodzią i ewentualnego zalania Żuław, w epoce ocieplania klimatu i powstających zagrożeń z tego tytułu. Oby Polak znowu nie był mądry po szkodzie.

    • 1 1

  • liczby pobytów?

    ktos wie co to jest? te liczby pobytów, które są punktowane w procedurze przetargowej?

    • 0 0

  • Elblążanin (3)

    przekop nie będzie kosztował 417 mln zł! Należy przypuszczać, że kwota tego przedsięwzięcia wraz z całą infrastrukturą wyniesie miliard zł lub - jak kto woli - 250-280 mln euro. Następnie utrzymanie drożnego szlaku wodnego przez cały rok będzie należało do kogo? Utrzymanie szlaku, czyli pogłębianie, łamanie lodu zimą, ochrona brzegów, rowy, wały itd.
    Apeluję o rozsądek i rozwagę. Jakie statki, skąd i po co mają wpływać do Elbląga (brak połączeń kolejowych)?
    Bardzo bym chciał wiedzieć, jakie założenie przyjęli zwolennicy oraz projektanci tego przedsięwzięcia, ile statków w skali miesiąca ma wpływać i wypływać z portu Elbląg.
    Toż ten przekop to prawdziwa syzyfowa praca. Czy zdajecie sobie sprawę, że średnia głębokość Zalewu Wiślanego wynosi 2,5 metra, a do portu Elbląg mają wpływać statki o zanurzeniu 4 metry!

    • 4 1

    • statki na ostatnim etapie beda podwieszane pod olbrzymie DRONY Morawieckiego (2)

      co znacznie zmniejszy ich zanurzenie . Nastepnie będą rozładowywane do elektrycznych ciężąrówek Morawieckiego , które pojadą na Narodowe Lotnisko
      ...tez Morawieckiego.

      • 1 0

      • Ale przecież narodowe lotnisko jest w gdyni z filia w radomiu (1)

        • 0 0

        • Ma byc wielkie Narodowe Lotnisko imienia ....

          a w Gdyni i w Radomiu to takie poletka .

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

Najczęściej czytane