• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Udany debiut rajdów w Ergo Arenie

jag.
19 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Rajd samochodowy na Ergo Arenie.


Zbigniew Staniszewski z pilotem Bartłomiejem Bobą jadący Mitsubishi Lancer Evo IX zwyciężyli w Ergo Arenie w prologu 7. Rajdu Lotos Baltic Cup. Ponad dwugodzinne zmagania oglądało kilka tysięcy kibiców. Różnice między najlepszymi były sekundowe. Klasyfikacja w pierwszej w sezonie 2011 eliminacji mistrzostw Polski ukształtowana zostanie w dwóch najbliższych dniach na kaszubskich drogach. Pod obiekt na granicy Gdańska i Sopotu kierowcy wrócą w niedzielę około 15.30, gdy planowane jest zakończenie rajdu

.

Ergo Arena dla potrzeb kierowców przygotowała betonowe podłoże (zdjęto parkiet) oraz amfiteatr powiększony o dolny rząd trybun (zostały zsunięte). Do zapełnienia była około 7 tysięczna widownia, która w zdecydowanej większości się zapełniła.

- Dla nas wszystkich była to wielka niewiadoma. Pomysł z wyprowadzeniem rajdów z krzaków do wielkiego świata, do hali wydawał się bardzo dobry, ale z ciekawością oczekiwaliśmy jak sprawdzi się to w praktyce. Uważam, że impreza się udała - oceniał na gorąco Lesław Orski, dyrektor 7. Rajdu Lotos Baltic Cup.

W hali przygotowano pętle o długości 289 metrów. Równocześnie startowały dwa samochody, który pokonywały trzy rundy. Jako że ścigano się w myśl zasad wyścigów na dochodzenie i auta ruszały z dwóch różnych krańców toru, aby wyrównać szanse, odbywały się dwa pojedynki. Z jednej strony bowiem samochód rozpoczynał od prostej, na której od razu nabierał prędkości, gdy z drugiej zaraz po stracie miał dwa zakręty, 90-stopniowe. Czasy sumowano.

Z każdą minutą emocje stawały się coraz większe, a uzyskiwane rezultaty coraz lepsze. Do rywalizacji przystąpiło 30 samochodów, a na trasę wyjeżdżały one w odwrotnej kolejności od numerów startowych. Na niektórych były napisy życzące szybkiego powrotu do zdrowia Robertowi Kubicy. Kto wie, gdyby nieszczęśliwy wypadek kierowcy Formuły 1, może udałoby się go zaprosić na ten rajd. Wstępne rozmowy w tym względzie podjęto dwa miesiące temu.

Już pierwszy przejazd pokazał, że to co wydawało się niemożliwe, czyli że jeden samochód dogoni drugi na trasie jest jak najbardziej możliwe. Wystarczyło, że Tomasz Barwik zbyt ostro wszedł w zakręt, a auto "zakręciło" popularnego bączka. W tym czasie jego rywal przejechał niemal pół okrążenia.

W hali liczyła się nie tyle prędkość co technika jazdy, płynne wchodzenie w "ślizgu" w zakręty. Poza jedną prostą kierowcy musieli bowiem okrążyć ustawioną na trasie beczkę oraz pokonać sześć zakrętów.

- Walcząc o cenne sekundy kierowcy starali się dbać także o bezpieczeństwo jazdy, no może z wyjątkiem Steca, który jak to często ma w zwyczaju jeździł "po bandzie" - oceniał Orski.

W Ergo Arenie oznaczało to rozbijanie szykan wytyczających trasę, a także otarcie się o betonową konstrukcję trybun. Mimo to Mariusz Stec i Joanna Madej na Mitsubishi Lancer Evo IX "wykręcili" piąty czas dnia. Podczas ich przejazdu wyobrazi zabrakło jednego z porządkowych, który wziął się za poprawianie trasu, gdy rozpędzony samochód "tańczył" kilkanaście centymetrów obok niego!

Mniej szczęścia miał jadący w przedostatniej parze Tomasz Kuchar w towarzystwie pilota Daniela Dymurskiego. W ich Mitsubishi podczas drugiego przejazdu naruszony został tylny zderzak, który trzymał się tylko na jednym, bocznym zaczepie. Samochód pokonywał trasę ciągnąc ten element za sobą po torze. Oczywiście odbiło się to na czasie i załoga typowa do walki o zwycięstwo, ukończyła prolog dopiero na 21. miejscu.

Najbardziej wyrównana rywalizacja była w ostatniej parze, w której mierzyli się najwyżej rozstawieni w rajdzie: Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran (nr 1) z Michałem Sołowowem i Maciejem Baranem (2). O niespełna 2,5 sekundy Subaru Impreza TMR 2001 okazała się szybsza od Forda Fiesty S 2000, ale mimo to aktualni mistrzowie Polski w barwach Lotos Dynamic Rally Team nie wygrali prologu.

Na pierwszy odcinek specjalny w roli liderów Zbigniew Staniszewski z pilotem Bartłomiejem Bobą jadący Mitsubishi Lancer Evo IX. Ich łączny czas wynosił 2:27.3, co oznaczało, że w hali jeździli ze średnią prędkością 40,08 km/h.

Łączna trasa rajdu, nad którym patronat honorowy sprawuje minister sportu, Adam Giersz, liczy 593,57 kilometrów, z tego na trzynastu odcinkach specjalnych do pokonania będzie 151,22 km.

HARMONOGRAM ODCINKÓW SPECJALNYCH PODCZAS RAJDU
Sobota, 19 lutego
OS2 - Łebno 14,12 km godzina 9:10
OS3 - Kętrzyno 8,85 km 10:05
OS4 - Linia 14,95 km 10:24
OS5 - Łebno 14,12 km 13:13
OS6 - Kętrzyno 8,95 km 14:07
OS7 - Linia 14,95 km 14:26

Niedziela, 20 lutego
OS8 - Przodkowo 11,25 km 9:08
OS9 - Kartuzy 12,72 km 9:53
OS10 - Szemud 13,30 km 10:34
OS11 - Przodkowo 11,25 km 13:02
OS12 - Karuzy 12,72 km 13:47
OS13 - Szemud 13,30 km 14:28
META: Gdańsk Ergo Arena około 15:30

Najlepsi po prologu:
1. Staniszewski/Boba (Mitsubishi Lancer Evo IX) 2:27.3
2. Kajetanowicz/Baran ((Subaru Impreza TMR 2001) strata 1.7 sekundy
3. Sołowow/Baran (Ford Fiesta S 2000) 4.1
4. Dul/Sadowski ((Mitsubishi Lancer) 4.6
5. Stec/Madej (Mitsubishi Lancer Evo IX) 11.5
6. Bębenek/Bębenek (Mitsubishi Lancer Evo IX) 12.4
7. Rzeźnik/Mazur (Skoda Fabia S2000) 14.3
8. Oleksowicz/Rathe (Subaru Impreza sti spec) 15.7
jag.

Wydarzenia

Opinie (51) ponad 20 zablokowanych

  • A straty?

    A czy ktoś wie, jakie (poza rozsmarowanymi na betonie oponami i niewywietrzalnym smrodem) nowiutka hala poniosła straty po tej imprezie?

    • 3 7

  • kiedys to byly czasy...

    kiedys sie stalo z Kubica na OS-ie, ale to byly takie czasy, ze polowa z Was to by przeszla kolo niego obojetnie ;)

    • 0 0

  • (1)

    Co za idiotyczny pomysł żeby w zamkniętej hali zrobić rajd! Miło się siedziało w spalinach i obserwowało zdzieranie opon przy żałosnej prędkości? Ziew...

    • 5 13

    • powinni zrobić na około Euro areny i było by też fajnie i za max 10 zł a nie 50zł

      • 3 0

  • (1)

    "Kto wie, gdyby nieszczęśliwy wypadek kierowcy Formuły 1, może udałoby się go zaprosić na ten rajd. Wstępne rozmowy w tym względzie podjęto dwa miesiące temu."

    wszyscy wiedzą. nic z tego. wczoraj były testy w jerez.

    • 2 1

    • nie jerez a na torze Montmelo w Barcelonie

      w jerez było wczesniej a Kubica byłby na testach a rajd musiałby być w innym terminie

      • 1 0

  • kurs (1)

    witam wszystkich kibiców :) zapraszam wszystkich zaintweresowanych na kurs technik jazdy z kierowcami sprtowymi oraz kurs pierwszej pomocy :)
    info na lukasz.granat@northmed.pl

    • 0 0

    • Info mam wysłać na maila?
      Zrób se stronkę

      • 0 0

  • Do tego ten bunkier się nadaje (2)

    Ta hala to kicz architektoniczny XXI wieku.

    • 4 7

    • Niestety, patrząc na ten film, nie wiem ,gdzie są te miliony (1)

      W środku wygląda to strasznie. Nie byłem, ale chyba się wybiorę, żeby obejrzeć te gołe betony. W filmie wygląda to jak by się miało zaraz rozlecieć. Ciekawe, czy w rzeczywistości też tak tragicznie to wygląda?

      • 0 3

      • sie znasz na rzeczy nie ma co
        budowlaniec z ciebie

        • 0 0

  • Jutrzejsze OSy (1)

    Jak wejść jutro na OS, gdzie ew. kupić te bilety po 10 zł ?

    • 0 0

    • Bilety?

      Byłem dziś na kilku os-ach i nikt nie kasował/sprzedawał żadnych biletów, nawet strażacy herbatkę za free dawali. Jedyne co było płatne to bigos i grochówka (5 zł.).

      • 0 0

  • Można by było to zrobić inaczej.

    Moim zdaniem prolog powinien być zrobiony jak już to na dworze i w hali. Tak aby było lekkie dumanie nad oponami jakie założyć czy coś w tym rodzaju. Bo tak to moim zdaniem jakaś pomyłka 10zł za wejście na OES hmmm według mnie troszkę nie bardzo... Same odcinki spoko jednak zostaje niesmak po hali. Podobnie sytuacja ma się z Warszawską Barbórką na którą nigdy więcej nie pojadę i nie polecam nikomu wypadu.

    • 3 1

  • Fatalna organizacja

    Organizacja fatalna, bilety pseudo-numerowane czyli kasa do kieszeni, służby na torze to jakiś żart - chyba ich z Kocborowa przywieźli tam, na koniec 2 karty 2 triale i stunt wszystko na tym małym torze.
    Dziś na OS było rewelacyjnie oprócz stanowiska 1 przy OS 5 - niby na starcie a wyjeżdżało się w lesie.
    Część w ErgoArenie 3+ OSy w terenie 4+.
    Czy ktoś wie dlaczego Skoda już nie jedzie?

    • 3 3

  • Przestańcie już ......... o tym że Kubica by był gdyby nie wypadek

    bo to żenujące i śmieszne, w tej chwili zespoły testują bolidy na torze torze Montmelo w Barcelonie i w ŻADNYM RAZIE by tu Kubicy nie było!!!

    A to że wysłaliście zaprosznie to nie ważne, mogliście wysłać nawet do papieża i a i tak by nie przyjechał!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

Najczęściej czytane