- 1 Pomocnik Arki: Derby o wygranie ligi (60 opinii)
- 2 Z jakimi piłkarzami Lechia na ekstraklasę? (9 opinii)
- 3 Stal - Wybrzeże. Awizowane składy (46 opinii)
- 4 Kto i jak przyjedzie na derby z Arką? (196 opinii)
- 5 Lechia dokonała rzadkiej sztuki w XXI wieku (59 opinii)
- 6 Dylewicz o Treflu: Największa szansa (2 opinie)
Żużlowcy Wybrzeża radzili sobie bez Lotosu
Energa Wybrzeże - żużel
Nadchodzący sezon będzie dla gdańskich żużlowców pierwszym w ekstralidze bez wsparcia Grupy Lotos od 2002 roku. Ponad dekadę temu Wybrzeże mimo trudności finansowych, utrzymało miejsce w elicie. Wcześniej potrafiło natomiast uzyskać do niej awans bez wsparcia swojego największego mecenasa w historii. Czy zespół skazywany na pożarcie w 2014 roku zdoła powtórzyć te wyniki?
GDAŃSCY ŻUŻLOWCY WRACAJĄ DO EKSTRALIGI
Robert Terlecki, który od grudnia 2012 roku pełni funkcję prezesa klubu, liczył, że sportowy sukces przekona Grupę Lotos do ponownego zainwestowania w pierwszy zespół (spółka cały czas wspiera szkolenie młodzieży). Niestety, nadzieje te szybko zostały rozwiane, a klub ma spore problemy z finansową płynnością. Odzwierciedlają to zresztą ruchy gdańszczan na rynku transferowym. Do drużyny dołączyło zaledwie dwóch nowych zawodników - Leon Madsen i Fredrik Lindgren.
GRUPA LOTOS NIE WRÓCI DO LIGOWEGO ŻUŻLA
Na domiar złego z zamiarem opuszczenia Gdańska nosi się utalentowany wychowanek klubu Krystian Pieszczek, który za pośrednictwem menedżera dał do zrozumienia, że nie wierzy w szybkie odzyskanie ok. 150 tys. zł, które wciąż należą mu się za jazdę w ubiegłym sezonie.
PIESCZEK NIE WIERZY W WYPŁACALNOŚĆ WYBRZEŻA
Pozyskanie sponsora pokroju Grupy Lotos okazało się dotychczas zadaniem zbyt trudnym do wykonania. Sytuacja w Wybrzeżu nie napawa optymizmem. Eksperci i kibice w Polsce niemal jednogłośnie typują czerwono-biało-niebieskich jako głównego kandydata do spadku z ekstraligi. Jeśli jednak prześledzić ostatnie kilkanaście lat, okazuje się, że gdańscy żużlowcy radzili sobie bez możnego sponsora całkiem przyzwoicie.
Po raz pierwszy Lotos zrezygnował ze sponsoringu tytularnego w roku 1998. Wcześniej przez dwa sezony gdański klub najpierw jako Wybrzeże-Rafineria, a następnie Lotos-Wybrzeże, bezskutecznie próbował wrócić do najwyższej klasy rozgrywkowej (ówczesnej I ligi).
W sezonie 1998 żużlowcy startowali już bez Lotosu w nazwie i... wywalczyli awans. Rafineria wciąż jednak wspierała klub obok takich firm jak Prokom, Stocznia Gdynia i NDI. Wybrzeże awansowało z drugiego miejsca, a do sukcesu poprowadzili je tacy zawodnicy jak indywidualny mistrz świata z 1993 roku Sam Ermolenko, przeżywający najlepszy sezon w karierze wychowanek Marek Dera oraz rewelacyjny młodzieżowiec Tomasz Cieślewicz.
1998 - awans do ekstraligi (wówczas I ligi)
2001 - awans do ekstraligi
2002 - 7. miejsce w ekstralidze i wygrane baraże ze Startem Gniezno
2013 - awans do ekstraligi
Rok później już z Lotosem w nazwie, gdańszczanie aspirowali do walki o drużynowe mistrzostwo Polski. Skończyło się na brązowym medalu, a w sezonie 2000 - ponownej degradacji z najwyższej klasy rozgrywkowej. W 2001 roku ponownie bez sponsora w nazwie, Wybrzeże wywalczyło w sportowej walce miejsce wśród najlepszych polskich klubów.
To wówczas swój pierwszy sezon nad morzem odjechał przyszły trzykrotny mistrz świata Nicki Pedersen, którego w zdobywaniu punktów wspierali Krzysztof Cegielski, Adam Fajfer, Tomasz Piszcz i... tercet braci Cieślewiczów - Tomek, Marek i Dawid.
Niestety, w klubie pojawiły się problemy finansowe, na których skutek w niezbyt przyjemnych okolicznościach z Wybrzeżem rozstał się Cegielski. Zespół prowadzony przez trenera Romualda Łosia zdołał utrzymać się w elicie w 2002 roku, choć oprócz "Cegły" stracił także Pedersena. Rolę jednego z liderów przyszło pełnić wracającemu po niezbyt udanym epizodzie w Unii Leszno, Krzysztofowi Pecynie.
Gdańskim zawodnikom pieniędzy brakowało wówczas praktycznie na wszystko. Ambitny zespół pomimo wysokich porażek w meczach wyjazdowych, najpierw zapewnił sobie udział w barażach o utrzymanie wyprzedzając w tabeli Stal Gorzów Wielkopolski. Następnie pokonał w dwumeczu drugi zespół I ligi - Start Gniezno.
Spory wkład w końcowy sukces miał dość niespodziewanie duet niezbyt wysoko cenionych wówczas Szwedów: Stefan Andersson i dysponujący już widoczną nadwagą jak na żużlowca Henrik Gustafsson. Po wygranym meczu rewanżowym ze Startem, na gdańskim stadionie zapanowała radość niczym ze zdobycia mistrzostwa Polski.
Od tego czasu gdańszczanie aż do 2013 roku startowali mając za sponsora tytularnego Grupę Lotos. W tym czasie zaliczyli cztery spadki z ekstraligi (w tym w 2005 roku na skutek wycofania zespołu i startu od II ligi) i trzy awanse (jeden do I ligi, dwa do ekstraligi).
ZOBACZ AKTUALNY SKŁAD WYBRZEŻA
Brak sukcesów w najwyższej klasie rozgrywkowej przesądził o zakończeniu współpracy, a tytularnym sponsorem zespołu, przy znacznie niższych nakładach, została firma Renault Zdunek. Jej właściciel Tadeusz Zdunek, który jest zarazem prezesem stowarzyszenia GKŻ Wybrzeże (posiada ono 100 procent udziałów w ligowej spółce), deklaruje, że tak może zostać, jeśli klub nie znajdzie bardziej zamożnego mecenasa.
Czy mimo problemów, gdańszczanie w nadchodzącym sezonie powtórzą sukces sprzed ponad dekady? Zawodnicy tacy jak Madsen, Lindgren i Thomas Jonasson z pewnością mają wielki potencjał, choć za ligową czołówkę nie uchodzą. Historia dowodzi, że w każdym zespole skazywanym na pożarcie, musi rozbłysnąć przynajmniej jedna gwiazda. Wybrzeżu przydadzą się trzy, więc jeśli talenty Szwedów i Duńczyka mają eksplodować, 2014 rok będzie na to najlepszym momentem.
Kluby sportowe
Opinie (172) ponad 10 zablokowanych
-
2014-01-02 21:48
Tylko konrety nie dyrdymały (6)
Artykuł znowu o niczym, sezon ogórkowy w pełni i Sumowski coś musi nabazgrać. Chcę przeczytać artykuł o konkretach, że dogadali się z Pieszczkiem i podpisał aneks finansowy, że wypożyczyli Okoniewskiego. Przede wszystkim powinien ukazać się artykuł o nowym sponsorze tytularnym i sprzedaży karnetów. Innych wywodów lepiej nie drukować, bo to strata czasu i nic nowego one nie wnoszą.
- 30 10
-
2014-01-02 22:58
jak chcesz przeczytac to pozyskaj sponsora, Okonia i zatrzymaj Pieszczka (1)
- 13 5
-
2014-01-03 00:26
Od tego są ci co za to biorą kasę i nic mnie to nie obchodzi jak, kasa musi się znaleźć na Pieszczka i najlepiej także Okonia.
- 14 0
-
2014-01-02 23:05
(3)
w takim razie nie doczekasz się tutaj artykułu o żużlu do wiosny, na co chłopie liczysz? zapomnij o okoniu, curyło jest do wzięcia i na chc\wilę obecną to najlepszy senior dostepny na rynku. w innym przypadku pozostaje nam tylko marcel szynko jako drugi polski senior w składzie.
- 13 2
-
2014-01-03 00:24
(2)
Poczekamy, zobaczymy i tyle.
- 1 9
-
2014-01-03 16:46
Czekamy już kilka miesięcy. (1)
I wciąż nic dobrego nie widać.
- 7 1
-
2014-01-04 16:37
To czekajcie dalej.
- 0 0
-
2014-01-02 22:15
Panie Sumowski . (3)
Czemu i komu sluza panskie artykuly takiego typu? Mysle ze juz dosc Pan dolal oliwy do ognia ! I bardzo proasze zastanow sie Pan o czym piszesz !
- 21 23
-
2014-01-02 22:28
Jezyk polska bardzo byec trudna (2)
- 16 4
-
2014-01-02 23:43
Baranie. (1)
Nie posiadam polskiej czcionki .
- 5 7
-
2014-01-03 00:36
to wracaj na zmywak
- 14 4
-
2014-01-02 22:58
Tylko losie tankuja na lotosie !!!!!!!!!!!!!!!!!!! (3)
- 30 12
-
2014-01-03 13:39
tylko lenie tankują na orlenie
- 3 2
-
2014-01-03 15:57
90 % ludzi w Gdańsku jeździ na paliwie z Lotosu i ty pewnie też łosiu
- 2 2
-
2014-01-03 17:58
To ten ze zmywaka bez polskiej czcionki ?
- 3 1
-
2014-01-02 23:06
(4)
Terleccy nie sprzedają karnetów bo zdają sobie sprawę że drużyna nie wystartuje w lidze. Nie mamy żadnych szans na utrzymanie a jak odejdzie Pieszczek to będzie będzie żenada wyjazdy do 30 a u nas max 40 pkt. Frekwencja po 3 kolejakch 3 tysiące .
- 24 7
-
2014-01-02 23:12
3001 (2)
doliczcie mnie!
- 12 5
-
2014-01-03 07:55
(1)
3004
i jeszcze mnie i moich dwóch kumpli. Nie na takie cyrki chodziliśmy. Praktycznie od czasów, kiedy śp ojciec zaczął mnie puszczać samego na żużel, czyli od sezonu 1999 po dzień dzisiejszy opuściłem może 6-8 meczy u siebie.
Chodziło sie na mecze za Majewskiego za Formeli, na drugą ligę na pierwszą ligę itd.
Kto kocha ten sport i tak przyjdzie. Pamiętam ze w sezonie kiedy jeździliśmy w 2 lidze to o takiej frekwencji to mógł sobie pomarzyć większość drużyn z 1 ligi, a na meczach z Poznaniem było tylu kibiców co na ekstralidze.
PS Pamiętny mecz z Rybnikiem o awans z drużyną która jest na zdjęciu. Nicki i Piszcz dwóch największych walczaków na torze, no i nasz kapitan Cegielski. Ta akcja Krzyska po trawie w decydującym biegu.
Jakoś to kiedyś było lepiej. Niby pieniędzy nie było, a jakoś wszyscy jeździli i zostawiali zdrowie na torze. ehh- 20 2
-
2014-01-03 13:13
Pamietam
Pamietam tez ten mecz z Rybnikiem, w ostatnim biegu nicki wyszedł ostatni ale wyprzedził na dystansie, wielu z nas wybieglo na tor i podrzucalismy nickiego i potem innych. Po tym meczu przez pare dni mówić nie mogłem, miałem 15 lat ale tego sie nigdy nie zapomni;)
- 2 0
-
2014-01-03 01:25
jeśli w składzie nie będzie pieszczka to frekwencja już w pierwszym meczu max. 3 tys. a kolejne spotkania to już tylko równia pochyła. u siebie 40 pkt. to uzbieramy może tylko z włókniarzem.
- 6 12
-
2014-01-03 02:20
Jeśli Lotos wspiera szkółkę to może indywidualny kontrakt z wychowankiem Krystianem tez podpiszą?
a na tytularnego sponsora Drutex + Azoty/Fosfory albo Łukoil... ach pomarzyć!!!
- 17 4
-
2014-01-03 07:21
Tylko Lukoil eoo tylko Lukoil eoooo ;)
- 11 5
-
2014-01-03 08:10
Tylko że w roku 2001 to była ekipa ( patrz zdjęcię), no może prócz Faji sprzedawczyka (4)
- 5 7
-
2014-01-03 09:17
(3)
W 2001 roku GKS był w I lidze i też po awansie były same długi. Cegielski z Pedersenem spie.... z klubu gdzie pieprz rośnie. Pamiętam też jak Cegielski awanturował się z Majewskim o zaległe pieniądze oraz to że wolał jeździć w I ligowym Gnieźnie niż w ekstraligowym Gdańsku. Jak widać historia po raz kolejny się powtarza.
- 10 1
-
2014-01-03 10:02
(2)
majonez meblami płacił
- 7 1
-
2014-01-03 10:24
wiem że dzwoni ale nie wiem w którym kosciele (1)
Właśnie za meble nie zapłacił
- 4 1
-
2014-01-03 21:08
meblami płacił. rozumiesz gimbo?
- 0 3
-
2014-01-03 08:24
Oj Smieszni kibice (1)
lepiej zapytajcie Lotosu oraz miasta ile kasy wyparowuje z klubu każdego roku
- 16 5
-
2014-01-03 19:05
na tym polega praca silnika spalinowego, jak jest wybuch musi coś wyparować
- 2 1
-
2014-01-03 10:01
Poraz kolejny - a nie mówiłem, byłem wykrzyczany i opinie na minusie. (1)
I wyszło jak zawsze. Bez kasy nie ma co się cieszyć z e-ligi.
- 7 3
-
2014-01-03 16:36
Dzięki temu awansowi nie spadniemy teraz do drugiej ligi, a zaledwie do pierwszej
- 2 0
-
2014-01-03 10:14
KRYCHA MUSI ZOSTAĆ!!!!!!!!! (2)
SPŁAĆMY KRYSTIANA - to jest priorytet , THW może poczekać i inni .
Bez Krystiana Pieszczka nie ma po co chodzić na stadion,
Terlecki bierz się do roboty bo na razie tylko gadasz i gadasz !!!!!!!!!!!!!!!!- 18 6
-
2014-01-03 10:25
gadająca głowa
- 0 5
-
2014-01-03 11:26
nic nie musi
jaki priorytet . . .???
priorytet to spłacić wszystkich dłużników a w pierwszej kolejności zawodników którzy zaufali i zostali z Gdańskiem . . . czyli Gafi Artur oraz THJ (mimo pyskówek Jego laski ) a pieszczoch - kim on jest sie pytam żeby klubowi stawiać warunki ?? i tak jest co roku, w d..pie mam takiego wycowanka 0 przywiązania do klubu któremu zawdzięcza barzo dużo. . . chcę to krzyż na drogę . . .
byłem dumny z jego występów na torze ale do miana zawodnika należy dorosnąć i odpowiednio zachowywać się również poza torem . . .
mamy innych wychowanków . . . jest dla kogo przychodzić na stadion . . .
nie chcę wychowanków którzy nie utożsamiają się z klubem, to już "najemnik" Mroczka ma więcej przywiązania . . .
szkoda że Gafi nie może zrobić polskiego obywatelstwa były drugi senior . . .- 13 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.