- 1 Kto i jak przyjedzie na derby z Arką? (162 opinie)
- 2 Lechia dokonała rzadkiej sztuki w XXI wieku (33 opinie)
- 3 Hokeiści dalej od utrzymania w elicie (20 opinii)
- 4 Wszyscy siatkarze pożegnani. Został trener (10 opinii)
- 5 Najważniejsze zawody karate w Trójmieście (17 opinii)
- 6 11-letnia ninja podbija świat (9 opinii)
Żużlowcy Wybrzeża radzili sobie bez Lotosu
Energa Wybrzeże - żużel
Nadchodzący sezon będzie dla gdańskich żużlowców pierwszym w ekstralidze bez wsparcia Grupy Lotos od 2002 roku. Ponad dekadę temu Wybrzeże mimo trudności finansowych, utrzymało miejsce w elicie. Wcześniej potrafiło natomiast uzyskać do niej awans bez wsparcia swojego największego mecenasa w historii. Czy zespół skazywany na pożarcie w 2014 roku zdoła powtórzyć te wyniki?
GDAŃSCY ŻUŻLOWCY WRACAJĄ DO EKSTRALIGI
Robert Terlecki, który od grudnia 2012 roku pełni funkcję prezesa klubu, liczył, że sportowy sukces przekona Grupę Lotos do ponownego zainwestowania w pierwszy zespół (spółka cały czas wspiera szkolenie młodzieży). Niestety, nadzieje te szybko zostały rozwiane, a klub ma spore problemy z finansową płynnością. Odzwierciedlają to zresztą ruchy gdańszczan na rynku transferowym. Do drużyny dołączyło zaledwie dwóch nowych zawodników - Leon Madsen i Fredrik Lindgren.
GRUPA LOTOS NIE WRÓCI DO LIGOWEGO ŻUŻLA
Na domiar złego z zamiarem opuszczenia Gdańska nosi się utalentowany wychowanek klubu Krystian Pieszczek, który za pośrednictwem menedżera dał do zrozumienia, że nie wierzy w szybkie odzyskanie ok. 150 tys. zł, które wciąż należą mu się za jazdę w ubiegłym sezonie.
PIESCZEK NIE WIERZY W WYPŁACALNOŚĆ WYBRZEŻA
Pozyskanie sponsora pokroju Grupy Lotos okazało się dotychczas zadaniem zbyt trudnym do wykonania. Sytuacja w Wybrzeżu nie napawa optymizmem. Eksperci i kibice w Polsce niemal jednogłośnie typują czerwono-biało-niebieskich jako głównego kandydata do spadku z ekstraligi. Jeśli jednak prześledzić ostatnie kilkanaście lat, okazuje się, że gdańscy żużlowcy radzili sobie bez możnego sponsora całkiem przyzwoicie.
Po raz pierwszy Lotos zrezygnował ze sponsoringu tytularnego w roku 1998. Wcześniej przez dwa sezony gdański klub najpierw jako Wybrzeże-Rafineria, a następnie Lotos-Wybrzeże, bezskutecznie próbował wrócić do najwyższej klasy rozgrywkowej (ówczesnej I ligi).
W sezonie 1998 żużlowcy startowali już bez Lotosu w nazwie i... wywalczyli awans. Rafineria wciąż jednak wspierała klub obok takich firm jak Prokom, Stocznia Gdynia i NDI. Wybrzeże awansowało z drugiego miejsca, a do sukcesu poprowadzili je tacy zawodnicy jak indywidualny mistrz świata z 1993 roku Sam Ermolenko, przeżywający najlepszy sezon w karierze wychowanek Marek Dera oraz rewelacyjny młodzieżowiec Tomasz Cieślewicz.
1998 - awans do ekstraligi (wówczas I ligi)
2001 - awans do ekstraligi
2002 - 7. miejsce w ekstralidze i wygrane baraże ze Startem Gniezno
2013 - awans do ekstraligi
Rok później już z Lotosem w nazwie, gdańszczanie aspirowali do walki o drużynowe mistrzostwo Polski. Skończyło się na brązowym medalu, a w sezonie 2000 - ponownej degradacji z najwyższej klasy rozgrywkowej. W 2001 roku ponownie bez sponsora w nazwie, Wybrzeże wywalczyło w sportowej walce miejsce wśród najlepszych polskich klubów.
To wówczas swój pierwszy sezon nad morzem odjechał przyszły trzykrotny mistrz świata Nicki Pedersen, którego w zdobywaniu punktów wspierali Krzysztof Cegielski, Adam Fajfer, Tomasz Piszcz i... tercet braci Cieślewiczów - Tomek, Marek i Dawid.
Niestety, w klubie pojawiły się problemy finansowe, na których skutek w niezbyt przyjemnych okolicznościach z Wybrzeżem rozstał się Cegielski. Zespół prowadzony przez trenera Romualda Łosia zdołał utrzymać się w elicie w 2002 roku, choć oprócz "Cegły" stracił także Pedersena. Rolę jednego z liderów przyszło pełnić wracającemu po niezbyt udanym epizodzie w Unii Leszno, Krzysztofowi Pecynie.
Gdańskim zawodnikom pieniędzy brakowało wówczas praktycznie na wszystko. Ambitny zespół pomimo wysokich porażek w meczach wyjazdowych, najpierw zapewnił sobie udział w barażach o utrzymanie wyprzedzając w tabeli Stal Gorzów Wielkopolski. Następnie pokonał w dwumeczu drugi zespół I ligi - Start Gniezno.
Spory wkład w końcowy sukces miał dość niespodziewanie duet niezbyt wysoko cenionych wówczas Szwedów: Stefan Andersson i dysponujący już widoczną nadwagą jak na żużlowca Henrik Gustafsson. Po wygranym meczu rewanżowym ze Startem, na gdańskim stadionie zapanowała radość niczym ze zdobycia mistrzostwa Polski.
Od tego czasu gdańszczanie aż do 2013 roku startowali mając za sponsora tytularnego Grupę Lotos. W tym czasie zaliczyli cztery spadki z ekstraligi (w tym w 2005 roku na skutek wycofania zespołu i startu od II ligi) i trzy awanse (jeden do I ligi, dwa do ekstraligi).
ZOBACZ AKTUALNY SKŁAD WYBRZEŻA
Brak sukcesów w najwyższej klasie rozgrywkowej przesądził o zakończeniu współpracy, a tytularnym sponsorem zespołu, przy znacznie niższych nakładach, została firma Renault Zdunek. Jej właściciel Tadeusz Zdunek, który jest zarazem prezesem stowarzyszenia GKŻ Wybrzeże (posiada ono 100 procent udziałów w ligowej spółce), deklaruje, że tak może zostać, jeśli klub nie znajdzie bardziej zamożnego mecenasa.
Czy mimo problemów, gdańszczanie w nadchodzącym sezonie powtórzą sukces sprzed ponad dekady? Zawodnicy tacy jak Madsen, Lindgren i Thomas Jonasson z pewnością mają wielki potencjał, choć za ligową czołówkę nie uchodzą. Historia dowodzi, że w każdym zespole skazywanym na pożarcie, musi rozbłysnąć przynajmniej jedna gwiazda. Wybrzeżu przydadzą się trzy, więc jeśli talenty Szwedów i Duńczyka mają eksplodować, 2014 rok będzie na to najlepszym momentem.
Kluby sportowe
Opinie (172) ponad 10 zablokowanych
-
2014-01-03 10:46
OLECHNOWICZ GRABARZEM WYBRZEZA (1)
- 10 7
-
2014-01-03 11:11
Niestety taka jest prawda pan OLECHNOWICZ ładuje miliony w swoje osobiste zainteresowania ma kaprys i tam daje gdzie mu się podoba.
tylko do Lechii dokłada bo ma taki prykaz inaczej partia rządząca obaliła by go ze stanowiska Patriotyzm lokalny niestety nie istnieje po za tym gościu jest z Tczewa.
Prawda jest taka że nic na to nie poradzimy może jak by nasz Prezydent Adamowicz zajął się rozmowami z lotosem coś może by zdziałał(potrzebny dobry mediator z lotosem ), bo nasi działacze niestety nic nie zdziałają,z szanownym panem Olechnowiczem nie ma rozmowy .(chyba że do motorów narty doczepimy i Pieszczka przemalujemy na Stoch )
Możemy mieć tylko nadzieje że pojedziemy podobnym budżetem jak w 2013 co ma być to będzie w 2002 była taka bieda (jak ktoś pamięta te czasy wie o czym mówię )i jednak daliśmy rade i teraz też trzeba mieć nadzieje że się uda jak nie to najwyżej za rok pierwsza liga tragedii też nie będzie- 10 1
-
2014-01-03 11:28
Tak patrzę na te zdjęcia... (6)
...niby przecież jeszcze tak niedawno, a jednak czas leci... To już miniona epoka polskiego żużla. Wtedy nie było kasy nawet na opony, a w klubie za długi odcinali prąd. Ale chłopaki chcieli coś udowodnić i zostawiali serce na torze, choć jeździli właściwie za darmo. Meczu z Rybnikiem czy Gnieznem nie zapomnę do końca życia, to była euforia!!! Teraz już chyba nawet z majstra bym się tak nie cieszył, bo żużel już nie ten i czasy już nie te... Wszystko obecnie przeżarte pieniądzem, zasad praktycznie nie ma i sportowych ambicji. Szkoda, moje dzieci już nigdy nie poznają smaku tamtego żużla. Chciałbym cofnąć czas, ehh...
- 30 0
-
2014-01-03 11:37
łezka się kręci . . .
Pamiętam mecz z Gnieznem u Nas w błocie - to były emocje a później euforia . . .
masz racje teraz jakby nie ten poziom ...emoconalny . . .
mam przeczucie że jak uda się wystartować = zebrać odpowiedni kapitał ( a bedzie trudno bo wszyscy tylko obrzucają błotem GKS) i zawodnicy dadzą 100% z siebie to mecze u nas będą równie emocjonujące . . . każde zwycięstwo bedzię smakowało wybornie . . .
Nie wiem po tym co zostało powiedziane i napisane, czy chciałbym w naszym składzie pieszczocha - to już nie bedzie to samo - podobnie jak THJ, ale tu "dobrą" wizerunkową robotę wzgledem GKSu zrobiła Jego laska, na ale niesmak zostaje . . .- 14 0
-
2014-01-03 12:38
(1)
Mało kto wie,że aby odbył się mecz trzeba było sprzedać starą bramę, za uzyskane pieniądze wypożyczyć agregat, który zasilał maszynę startową, nagłośnienie i sygnały na torze. Niestety przed biegiem nominowanym zdechł i po raz pierwszy i oby ostatni trzeba było startować "na chorągiewkę". Anonimowi sponsorzy dawali zawodnikom kąt do spania i stawiali obiady. Klan Cieślewiczów ogrzewał swoją kanciapę przy stadionie zbieranymi gałęziami i starymi meblami.
Ale był jazz!- 16 0
-
2014-01-03 13:25
Gdzie te czasy?
:)))
- 8 0
-
2014-01-03 16:55
Mam podobne odczucia... (2)
Chodzę na Wybrzeże 20 lat i kiedyś inaczej to wszystko odczuwałem. Ostatnimi laty niestety to już nie to. Myślałem że może to ja zdziadziałem, ale to chyba jednak ten żużel tak się zmienił.
- 10 0
-
2014-01-04 10:37
(1)
Nawet spalonego metanolu już prawie nie czuć na meczach
- 6 0
-
2014-01-04 17:33
Ryk motorów też już nie ten...
- 4 0
-
2014-01-03 11:59
(2)
może jak to pierdo.. i kilka klubów zbankrutuje po tym sezonie uzdrowi się Polski żużel bo teraz ze sportem ma to niewiele ma wspólnego nie wiem czy to akurat tamte czasy były ale chyba Pecyna busa sprzedał żeby sprzęt kupić , Łoś kasę pożyczał żeby jakiś sprzęt kupić dla zawodników i nikt nie płakał że jest źle , jak to się ma teraz do naszego wychowanka Pieszczka podobny przykład do Cegielskiego .
Ciegielski rozwinął się dzięki Gdańskowi kosztem Duszyńskiego- 12 2
-
2014-01-03 12:32
POPIERAM 100%
- 5 1
-
2014-01-03 21:42
ale jak Cegła skończył też jest wiadomo.
- 2 0
-
2014-01-03 13:22
PARANOJA (1)
bylem na spotkaniu w multikinie na tzw podsumowniu 2013sezonu,ten kto byl pamieta wypowiedz zdunka ze zglosil sie lukoil do sponsoringu i zdunek odmowil bo stwierdzil ze woli 2 lata przebiedowac i uderzyc ponownie do lotosu!!!!!to jakies jaja,jako prezesi powinni zrobic wszystko zeby zapewnic budzet na 2014 a nie odmawiac i lizac d.............e lotosowi!z drugiej strony patrzac zastanawiam sie czy to wogole nie jest jakis farmazon powiedziany pod publike.ogolnie to powinni podac do publicznej wiadomosci ile zainwestowal w klub zdunek,terleccy i co robi dla klubu niejaki oskar i jaka jest jego rola!!!
- 15 0
-
2014-01-03 16:57
2 lata przebiedować, heh...
Przy tym pożal się boże zarządzie, to za 2 lata to tego klubu już nie będzie.
- 4 0
-
2014-01-03 13:32
Do pana sumowskiego (4)
dla kogo jest ten artykul,pytam pana juz chyba 5 raz na przestrzeni miesiaca?!kazdy kibic zna statystyki i historie,niepotrzebne nam takie artykuly.wszyscy tutaj w obecnej ciezkiej sytuacji gdzie tak naprawde niewiadomo co bedzie,czekamy na konkretne wiadomosci z klubu,co z pieszczkiem,okoniewskim,curylo,co z budzetem klubu,czy wystartujemy wogole?CZY NIEMA PAN O CZYM PISAC?!moze czas wystartowac do klubu i wydobyc jakies informacje o prezesa?!
- 10 8
-
2014-01-03 16:58
Artykuł jest dla tych którzy jeszcze nie poznali się na bajkopisarzu (by nie powiedzieć oszuście) Terleckim.
Między innymi dla Ciebie.
- 9 1
-
2014-01-03 20:35
Nie znacie utworu Ciechowskiego: "Ta piosenka jest napisana dla pieniędzy"?
- 2 1
-
2014-01-03 20:59
brawo Mirek jak zawsze madrze
- 2 0
-
2014-01-05 09:55
Mirek a o czym mądrym ty piszesz w średnio 10 komentarzach do jednego artykułu?
- 2 0
-
2014-01-03 13:34
z tym lukoilem to na serio??? w necie słowa o tym nie było. jeżeli to prawda to terlecki jest dla mnie większym nieudacznikiem niż wszyscy wcześniejsi prezie razem wzięci!
- 11 1
-
2014-01-03 13:38
(2)
na spotkaniu w multikinie zdunek to powiedzial,wszyscy ktorzy byli na spotkaniu pamietaja jego wypowiedz na temat lukoil
- 13 0
-
2014-01-03 17:01
Niekoniecznie
Byłem w Multikinie i pamiętam wątek o Lukoilu, ale według mnie było to bardziej na zasadzie czystego teoretyzowania (czemu by tam nie uderzyć?), a nie stwierdzenia że Lukoil faktycznie chciał wejść w sponsoring. Co nie zmienia faktu, że też uważam za głupotę by nie spróbować tej drogi i liczyć na Lotos, który może kiedyś coś da. Już w tym roku liczyli i się grubo przeliczyli.
- 6 0
-
2014-01-03 23:19
Lukoil nie kupi od niego samochodów, a lotos kupuje setkami. Kogo będzie obstawiał, proponuje zagrać tym pytaniem w lotto.
- 2 0
-
2014-01-03 14:12
(3)
twierdzę że GKS czy to z Lotosem czy też bez nigdy sobie dobrze nie radził drużyna od zawsze słaba bez sukcesów w mistrzostwach kraju z pieniędzmi Lotosu czy bez nich i tak spadną taka tradycja
- 5 7
-
2014-01-03 14:36
ale chyba o parze Plech/Dzikowski zapomniałeś? (2)
może tytułów nie mamy za wiele ale jednak z żużlem w Gdańsku zawsze się liczono..a teraz?
- 7 2
-
2014-01-03 15:41
Tytułów w DMP mamy 0. Słownie: ZERO (1)
- 1 5
-
2014-01-03 16:28
No i co z tego.
- 2 3
-
2014-01-03 15:26
Dwa tygodnie
Tyle jeszcze poczekam na zalegle pieniadze, zgodnie z przyzeczeniem Prezesa.
- 10 0
-
2014-01-03 16:00
TERLECKI RUSZ d*pE przestań memlać tym jęzorem (2)
- 13 3
-
2014-01-03 17:57
Trzy minusy szybko dostałeś :-)
- 6 4
-
2014-01-03 22:30
całe życie tylko memlał
razem z braciszkiem
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.