• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inwestycje przy gdyńskiej marinie o krok bliżej

Patryk Szczerba
25 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Miejsc do cumowania nie przybędzie, ponieważ podstawowym elementem inwestycji będzie zabudowa nabrzeża i stworzenie zaplecza. Miejsc do cumowania nie przybędzie, ponieważ podstawowym elementem inwestycji będzie zabudowa nabrzeża i stworzenie zaplecza.

Jest szansa, że jeszcze w tym roku zostanie podpisane porozumienie klubów z Polskim Związkiem Żeglarskim dotyczące inwestycji przy gdyńskiej marinie. Projekt dokumentu został wstępnie zaakceptowany przez wszystkie strony, które deklarują, że najtrudniejsze przeszkody w osiągnięciu kompromisu zostały pokonane.



Kiedy zostanie ukończona budowa nowych budynków przy marinie?

O kontrowersjach wokół zagospodarowania okolic mariny w Gdyni zobacz na mapie Gdyni pisaliśmy kilkukrotnie. W 2012 roku PZŻ dysponujący prawem wieczystego użytkowania działki przy nabrzeżu rozpoczął poszukiwania partnera do budowy. Na ten ruch szybko zareagowały stacjonujące tam kluby żeglarskie, obawiając się o dalszy byt. Po miesiącach rozmów i spotkań nastąpiła zmiana koncepcji. Udział w stworzeniu zaplecza mariny i powierzchni komercyjnej zaproponowano żeglarzom z YKP Gdynia YKP Stal, Jacht Klub Morski Gryf, a także Centrum Wychowania Morskiego, które jako jedyne nie ma umowy dzierżawy z PZŻ, rezygnując z inwestora zewnętrznego.

Rok temu zwycięzcy architektonicznego konkursu ze Studia Kwadrat przedstawili koncepcję, jaką mają ujrzeć mieszkańcy i żeglarze po zakończeniu budowy, kiedy to powstanie 19 tys. m kw. zabudowy. Wstępny koszt to 100 mln zł. W kolejnych miesiącach miało dojść do porozumienia określającego warunki współpracy klubów z PZŻ z określeniem procentowego udziału klubów w spółce celowej, wizja finansowania przedsięwzięcia oraz proporcji w zakresie przeznaczenia obiektu na funkcje komercyjne, jak hotel, restauracje i punkty handlowe oraz działalność statutową.

Do spisania warunków współpracy nie doszło, mimo że - jak deklarują żeglarze - byli do tego gotowi, a dokumenty mogły zostać podpisane już w marcu. Jednostronnym oświadczeniem Polskiego Związku Żeglarskiego spotkanie w tej sprawie zostało zerwane, z zapowiedzią przedstawienia w nieodległym czasie nowych propozycji.

Te miały pojawić się już w ramach rozmów z powołaną w maju przez PZŻ spółką Nowa Marina Gdynia, której prezesem została Anna Stopka, związana dotąd z podmiotami Ryszarda Krauze, a wcześniej urzędniczka w gdyńskim magistracie. Zapewniała, że konkretne propozycje pojawią się w wakacje, ale do żadnych ustaleń nie doszło. Od czwartego kwartału zeszłego roku nie figuruje już jako prezes zarządu. Nieoficjalnie wiadomo, że był to jeden z głównych warunków żeglarzy powrotu do rozmów, którzy nie ukrywali, że z Anną Stopką na czele zarządu im nie po drodze. W zeszłym roku słychać było głosy, że prezes nie traktowała z szacunkiem działaczy klubowych, a spółka pod zarządami mogłaby szybko ogłosić upadłość.

Dzięki roszadom, w ostatnich miesiącach nastąpiło ocieplenie w relacjach PZŻ, które ponownie reprezentuje prezes Wiesław Kaczmarek z działaczami klubowymi. Po serii rozmów i spotkań, przełom nastąpił podczas zeszłotygodniowego spotkania, na którym ustalono wstępnie warunki porozumienia. Dokument jest teraz analizowany przez prawników.

Cała inwestycja może kosztować nawet 100 mln zł i będzie realizowana w trudnych warunkach związanych z niewielką przestrzenią. Cała inwestycja może kosztować nawet 100 mln zł i będzie realizowana w trudnych warunkach związanych z niewielką przestrzenią.
Choć oficjalnie nie został jeszcze podpisany, wszystkie strony deklarują, że jeśli nic nieprzewidywalnego nie wydarzy się, to porozumienie może zostać zatwierdzone w najbliższych tygodniach.

- Główne elementy dotyczące współpracy są już znane. Chodzi o udział klubów żeglarskich w przedsięwzięciu oraz powierzchni funkcji komercyjnej, jaka pojawi się w tym miejscu. Niemniej ważne jest także to, co stanie się z klubami w trakcie planowanej budowy, tak by nie musiały szukać nowego miejsca w innych marinach na zatoce - wyjaśnia Bogusław Witkowski, prezes Pomorskiego Związku Żeglarskiego.

Optymizm pojawia się również w wypowiedziach żeglarzy, choć po ostatnich zawirowaniach nadal zachowują ostrożność.

- Jeszcze nic nie zostało podpisane, ale myślę, że najgorsze już za nami. Teraz całość sprawdzają raz jeszcze prawnicy i mam nadzieję, że niebawem pojawi się oficjalna informacja o porozumieniu, a później o rozpoczęciu budowy - mówi Zbigniew Tarała z Jacht Klubu Morskiego Gryf.

O szczegółach porozumienia zainteresowani na razie niewiele mówią. Wiadomo, że jednostki klubowe w trakcie budowy zimą prawdopodobnie trafią do jednego z hangarów na terenach po Dalmorze lub Naucie. Otwartą kwestią pozostaje zapewnienie klubom miejsca na działalność biurową.

W ramach inwestycji nie przybędzie miejsca na wodzie. W pogłębianej w czerwcu marinie nadal będzie mogło więc cumować 260 jachtów. Nie pojawi się wyciągarka do transportowania ich na zewnątrz, bowiem inwestycja będzie dotyczyła terenu oddalonego od brzegu o kilka metrów.

- Może dobrze byłoby, gdyby marina po zmianach zaplecza miała bardziej charakter sportowy, szkoleniowy, a także turystyczny. W związku z tym, część większych jednostek potrzebujących lepszych warunków i rzadziej pływających mogłoby się przenieść na drugą stronę pirsu, za Błyskawicę zobacz na mapie Gdyni, gdzie planuje się stricte komercyjną inwestycję. Na takie ustalenia jednak przyjdzie jeszcze czas - dodaje Witkowski.

Miejsca

Opinie (94)

  • GDYNIANIN

    DEBILIZM URZEDNICZY I NIE WIEM CZYJ JESZCZE MIEJSC NIE PRZYBEDZIE A TO CHYBA NAJWAZNIEJSZE BO NIE MA GDZIE CUMOWAC ALE TO TAKIE POLSKIE PODEJSCIE TOTALNY ABSUR MARINA BEZ MIEJSC

    • 0 0

  • Będzie tak, jak ma być.

    Gruby Rysiek, pani Ania i kilku działaczy z PZŻ zrobi na tym gruby przekręt a jachtkluby zostaną ładnie wy#$%ne, mimo że się przed tym bronią.

    Będzie tak - 99% na sprzedaż za grubą kasę a jachtkluby dostaną po kanciacie, żeby nie było.

    Tak będzie, zobaczycie.

    • 3 1

  • Znowu w centrum gdyni straszliwie smierdzi!!!!! (5)

    Smierdziele z portu truja mieszkancow i odstrasza wszystkich inwestorow i turystow. Szczur powinien zajac sie smierdzielami z portu... Smierdzi okropnie od portu po Riviere..... Wstyd!

    • 9 3

    • w Venecji to dopiero śmierdzi a ludzie z całego swiata tam jadą

      • 0 0

    • chcecie portu - macie port (1)

      kazda inwetycja zmieniajaca tereny portowe na miejskie jest tu krytykowana

      trolle ciagle płacza po Dalmorze - ale dzieci nie wiedzą, jak wtedy smierdziało

      • 0 1

      • Posluchaj trollu smierdzi w calym Centrum!

        Smrod czuc na Wzgorzu i w Rvierze... To nie jest bezposrednie otoczenie portu. W Centrum Gdyni smierdzi gorzej niz na gdanskich Szadolkach. Szczurek powinien przemowic smierdzielom z portu do rozumu. Co na ten smrod powie Sanepid? Toz taki syf w centrum duzego miasta jest nie do pomyslenia!

        • 1 1

    • (1)

      Wyładunek surowców na biopaliwa

      • 2 0

      • nie biopaliwa ale współspalanie w elektrowniach weglowych

        to pozostałosci po rafinacji oleju palmowego z Tajlandii bodaj

        • 1 1

  • jako żeglarz i posiadacz jachtu pytam dla kogo to? bo nie dla żeglarzy

    a nowobogackich kmiotów co maja motorówki i nawet przepisów wodnych nie znają.
    Przenieślismy jacht do innej mariny bo zwariowali z cenami za postoje sezonowe.
    W Szwecji mariny są przyjazne żeglarzom, obsługa tez a tu drogo i chamsko.
    Przyjadzie warsiawka wypożyczy motorówkę i jest lans a prawdziwe żeglarstwo upadnie.
    Powiecie ,że nie stać Cię to nie trzymaj, powiem tak wielu stać ale to chore co oni robią.

    • 1 0

  • Wstępny koszt 100 mln zł (16)

    Gdyby nie było lotniska byłyby pieniądze.

    • 27 36

    • Tą samą myśl miałem - gdyby ten szczurowy łapciuch nie ukradł mieszkańcom Gdyni 100 milionów

      które potem wyrzucił na niedziałające lotnisko, to mogłaby powstać taka - chyba dużo bardziej potrzebna i przede wszystkim robiąca Gdyni reklamę, a nie antyreklamę - jak lotnisko widmo, inwestycja

      • 0 0

    • ale to jest przecież niepotrzene (8)

      na co komu marina?!

      • 10 3

      • więcej bogaczy będzie miało gdzie zacumować jacht (7)

        PS A na tunel w Chyloni dla zwykłych gdynian kasy nie ma

        • 14 8

        • (5)

          a to źle?

          • 5 1

          • Źle. Jak tacy bogaci to niech sobie sami budują za swoją kasę (4)

            • 4 6

            • Tunel też sobie zbuduj za swoją kasę, mnie cieszy marina

              • 2 1

            • Ale jak mają płacić na Ciebie podatki to dobrze? (1)

              • 6 2

              • Tak bogaci maja placic podatki i udzielac sie spolecznie. Uczyc bardziej pokreconych jak zyc.

                • 1 0

            • To jest prywatna inwestycja i beda sami brac na to kredyt

              a potem czerpac zyski z wynajmu itp.

              • 6 1

        • tunelu nie bedzie bo tamtejsza patolka zaraz go pomaluje albo wysmaruje ekstrementami.

          • 3 5

    • Masz problem ze zrozumieniem słowa pisanego. TO NIE JEST INWEWSTYCJA MIEJSKA. Pozdrawiam :))

      • 4 2

    • to chcesz zeby to miasto budowało a nie prywatny inwestor?

      po co?

      • 1 1

    • Przecież to będzie budowane (3)

      z pieniędzy klubów a nie miasta. Nie rozumiem związku.

      • 14 2

      • Boś nie Horała (2)

        Horała zawsze widzi związek z samolotami

        • 11 1

        • (1)

          Chora Ala popadl teraz w nie laske prezesa, wiec jego frustracja bedzie sie mieszala z zolcia.

          • 7 0

          • heeh dajcie chłopakowi spokój, to pisowska niedorajda, nie dobijajcie go.

            • 5 1

  • A może drogi zaczniecie robić i chodniki? (4)

    A nie kolejne setki baniek w szklane domy i gondole.

    • 28 13

    • (3)

      A dlaczego uważasz, że chodniki i drogi powinien budować prywatny inwestor? Może zaczniesz pierwszy budować dając przykład innym? :D

      • 4 1

      • to był skrót myślowy (2)

        rzeczywistość jest taka, że z części terenów po Dalmorze, które stanowiły bez przesady nasze dziedzictwo narodowe z czasów dwudziestolecia międzywojennego (port w Gdyni w tym miejscu budował cały Naród), rządzący miastem zrobili sobie intratny biznes, zamieniające je na działki deweloperskie pod zabudowę i wysprzedając po kawałku aby podreperować budżet kasy miejskiej (i kto wie co jeszcze...). W sensie perspektywicznym strata miasta liczy się nie w "setki baniek" ale znacznie więcej - to bezcenna, niepowetowana utrata unikatowej lokalizacji, jej historii i potencjału. Ale dla młodych pelikanów wychowanych na tvnie i ślepo ufających że żyjemy w uczciwym, wolnorynkowym kapitalizmie, takie wartości to zapewne bzdury i mrzonki.

        • 0 0

        • terenu dalmoru nie posiada i nie sprzedaje miasto geniuszu

          zgadzam się za to z tym że wszystkie rządy III RP rozwaliły naszą gospodarkę morską

          • 0 0

        • Dzięki

          Dzięki za wpis, bałem sie ze dzis juz nie znajdziesz nikogo kto by myślał podobnie.

          • 0 0

  • To ta brzydka baba jeszcze się szarogęsi w Gdyni ?...

    myślałem ,że już dawno przegoniona do siebie .

    • 4 0

  • ...

    Czyli znacz, że PZŻ dostanie kaskę od dewelopera. Nie jest właścicielem. Ma tylkoprawo wieczystsego użytkowania. Umowę można zerwac. Ciekawe ile dostaną w łapke

    • 2 0

  • W dotychczasowej marinie parkują samochody

    W dotychczasowej marinie parkują samochody ale brak ławek, ale za to przy
    Eksperymencie jest tyle ławek , że cała Gdynia mogłaby tam usiąść.

    • 2 0

  • mieszkanka Gdyni! (1)

    Wizja piękne szklane domy-dla bogaczy, terenó zielonych rekreacyjnych coraz mniej, wszędzie budują.
    A gdzie Gdynia ma park rozrywki dla mieszkańców, może własnie tam powinien taki być.
    Zabudujcie wszystkie tereny i będzie tylko jedna wąska ścieżka do zatoki czyli Skwer Kościuszki, pozastawiany samochodami, a Bulwar to beton i tylko tyle ma do zaoferowania Gdynia dla swoich mieszkańców.
    Te Biedronki, Lidle i inne markety, zero dbania o nas polaków.
    Liczy sie tylko kasa dla włodarzy miasta. Jedni ciężka pracą budowali dostep do morza a teraz bedziemy tylko oglądac jeśkli sie da dostrzec to morze w takim gąszczu domów. Otrzezwiejcie !!!!

    • 8 3

    • Akurat terenów zieleni w mieście nie ubywa

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

Najczęściej czytane