- 1 Arka przegrała. Zostały baraże (627 opinii) LIVE!
- 2 Prezes Arki: Uderzenie w wizerunek klubu (387 opinii)
- 3 Wysoka porażka Lechii na koniec (98 opinii) LIVE!
- 4 Piłkarz Arki: Powiedzieć, co myślę (118 opinii)
- 5 Żużlowcy na ostatnim miejscu (262 opinie) LIVE!
- 6 Uboższe pakiety startowe dla biegaczy (83 opinie)
Kontrowersje wokół tłumików
Energa Wybrzeże - żużel
Żużlowy sezon jeszcze się nawet oficjalnie nie rozpoczął, a już zrobiło się wokół "czarnego sportu" spore zamieszanie. Wszystko przez decyzję FIM która kierując się troską o ochronę środowiska nakazała żużlowcom w sezonie 2010 używać nowych tłumików ograniczających emisję hałasu. Decybeli jest mniej, jednak nowe części sprawiają przegrzewanie się motocykli, co grozi ich bardzo poważnymi uszkodzeniami. Polskie władze żużlowe zdecydowały jednak, że zezwolą na używanie części "starego typu"
Środowisko żużlowe było oburzone, mając przed sobą perspektywę drastycznego wzrostu cen napraw silników i osprzętu w motocyklach z nowymi tłumikami. Wraz ze zmniejszeniem się poziomu hałasu obniżeniu ulegała moc silników.
Decyzję podjęto w ostatni piątek, mimo wielu zastrzeżeń jakie ma środowisko żużlowe do centrali wydaje się, że akurat te decyzja jest słuszna. Polacy nie bali się pójść pod prąd zarządzeniom FIM podobnie jak to wcześniej uczyniono na Wyspach Brytyjskich.
Uwagę na niebezpieczeństwa związane z używaniem nowych tłumików zwracał w rozmowie z naszym portalem trener Lotosu Wybrzeża Stanisław Chomski. Gdańszczanie nowe tłumiki próbowali m.in. na treningach we Francji, gdzie, mimo że temperatura otoczenia nie przekraczała kilkunastu stopni silniki szybko rozgrzewały się do niebezpiecznych temperatur.
Nie wiem dlaczego zdecydowano się na takie przepisy. Niby wszystko ma służyć ochronie środowiska. Ja oczywiście nic nie mam przeciwko dbaniu o środowisko, ale czy musi się ono odbywać takim kosztem? Czy rzeczywiście poziom hałasu na wyścigach żużlowych jest aż tak uciążliwy i szkodliwy? Przecież odgłosy motocykli to nierozerwalna część zawodów żużlowych, to jest to co podoba się kibicom. Chciałbym tylko zauważyć, ze podobnych ograniczeń nie ma w Formule 1, a tam hałas jest znacznie większy a co więcej wyścigi F1 coraz częściej wchodzą do miast czy na ich przedmieścia - wyjaśniał trener gdańskich żużlowców jeszcze przed decyzją GKSŻ.
W mediach, związanych z żużlem w ostatnich dniach przetoczyła się prawdziwa lawina informacji o wadach nowych tłumików. Cytowano m.in. dyrektora sportowego leszczyńskiej Unii, który podkreślał, że jeśli silniki będą się przegrzewać, dochodzić będzie do większej liczby defektów co z kolei wypaczy wyniki sportowej rywalizacji. Przypominał, że redukcje hałasu i mocy odbędą się kosztem zawodników gdyż to oni pokrywają w całości koszty eksploatacji sprzętu w stu procentach.
Obecny trener Polonii Bydgoszcz, znany doskonale w Gdańsku, Jacek Woźniak zwrócił uwagę, że znacznie większy hałas powodują samoloty, czy kilkadziesiąt maszyn w czasie zawodów motocrossowych. Silniki przegrzewały się również żużlowcom zielonogórskiego Falubazu, którzy w przeciwieństwie do gdańszczan trenowali w Chorwacji, przy temperaturze w okolicach 0 stopni Celsjusza.
Co ciekawe za żużlowcami ujęli się nasi europarlamentarzyści. FIM bowiem wprowadził zmiany zasłaniając się dyrektywami UE w sprawie ograniczania hałasu. W połowie marca zapytanie ws. hałasu na zawodach żużlowych do Komisji Europejskiej wystosował poseł do Parlamentu Europejskiego Filip Kaczmarek. Natomiast mniej więcej w tym samym czasie Joanna Skrzydlewska i Artur Zasada wystąpili do Komisarza ds. środowiska Janeza Potočnika, którego zaprosili nawet na zawody żużlowe do Polski aby sam przekonał się jak ważnym jest dla żużlowego spektaklu odgłos silników. W liście apelują oni aby wyłączyć zawody żużlowe spod jurysdykcji dyrektywy, w której mowa o ograniczeniu hałasu.
Przypomnijmy, że zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej jej mieszkańcy nie mogą być narażeni na hałas powyżej 85 decybeli, do tej pory tłumiki stosowane w motocyklach ograniczały poziom hałasu do 98 decybeli.
Kluby sportowe
Opinie (50) 10 zablokowanych
-
2010-03-22 14:40
Zuzel
Bez tego specyficznego huku i zapachu spalin ten sport traci swoja idee i urok a tow. Budyn moze tylko podsypywac zuzel na tor.
- 6 1
-
2010-03-22 14:45
Idol
Czarnecki to sie do sejmu nie nadaje, a co dopiero na zuzel, trep jest trepem i nim bedzie, jeszcze nikt z osla nie zrobil konia wyscigowego i nie zrobi.
- 4 2
-
2010-03-22 15:07
(6)
Zdelegalizowac milicyjny klub! juz dosyc kasy zostalo wywalone w bloto na zyzel! Po co takie rozgrywki?:
- zawodnik jezdzi w 3 klubach
- brak pucharow ( GP jest indywidualne)
- mecze nudne w 80% kto wygra wyscig, wygrywa bieg...malo walki
- halas i smrod
- duzo pijanych, chamskich wasaczy
- nie ma gdzie siedziec drzewce i gwozdzie wchodza w tylek
- za duzo sie placi zawodnikom
cos ominalem?
zdelegalizowac smieszny klubik !- 6 22
-
2010-03-22 15:10
Dla takich jak ty wprowadzić eutanazję, tylko powietrze niepotrzebnie zużywasz
- 8 2
-
2010-03-22 15:18
(3)
dokladnie zgadzam sie z kolega
po co ten zuzel awans spadek awans spadek zero perpektyw kasa w bloto pakowana kibice pilnili od wyniku druzyny chodza na mecz jesli miejsce w czolowce ta przychodza na mecze jesli miejsce z tylu tabeli 3 tys na meczu
zaorac ten stadion zasiac drzewa przynajmniej bedzie gdzie chodzic- 1 9
-
2010-03-22 15:25
Popieram kolege wyzej, za drogi sport co nie daje nic w zamian...nigdy klub nie zarobi na siebie! bo z czego? kasy od tv nie ma, kibice sukcesu...jak jest padaka nie ma ich na obiekcie...sport bez przyszlosci. Powinni zostawic GP i zrobic po prostu co tydzien cyrk, przynajmniej jakies zainteresowanie jest...
- 0 8
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2010-03-23 12:22
kolego widze że ty jakiś niedouczony Drzewa się sadzi a nie sieje. Buraki buraku się sieje
- 1 0
-
2010-03-22 16:44
drzewce i gwozdzie wchodza w tylek ?! od kiedy ?!
hałas i smród ?! od kiedy ?!
pijani, chamscy ?! ehe- 3 1
-
2010-03-22 15:21
(1)
geeekaaaeesss banda kolesi z wasami i spoconymi koszulami kibice?? heheh jacy kibice? 40zl za bilet i po co to? widziec jak kazdy mecz w dupke dostaja? zadnych emocji jak wyjda ze startu tak dojezdzaja do mety i kreca sie w kolko
- 3 17
-
2010-03-22 15:36
jak masz inne zainteresowania to sie nie udzialaj, twoja opinia nikogo tu nie interesuje schowaj ja w buty bedziesz wyzszy :)
- 9 1
-
2010-03-22 16:11
Wybrzeże to my
- 9 2
-
2010-03-22 17:01
'to oni pokrywają w całości koszty eksploatacji sprzętu w stu procentach.'
całość + 100% = 200% normy!- 2 1
-
2010-03-22 17:05
A nie można zastosować silnika elektrycznego w motorze żużlowym ?
- 1 6
-
2010-03-22 18:21
Zobaczycie - jeszcze Unia Europejska założy nam tłumiki na twarze. (1)
A wtedy już nie będzie narzekania i protestów.
- 9 0
-
2010-03-22 21:02
Już to powoli robi ale gawiedź tego nie dostrzega...
- 2 0
-
2010-03-22 19:30
A ile decybeli
"dostarczają" kłady jeżdżące w mieście?
- 5 0
-
2010-03-22 21:05
żużel dla kibiców ! nie dla urzędasów i unii
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.