• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stare Mevo na sprzedaż. Rozruch systemu w kwietniu

Maciej Korolczuk
11 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (308)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Mevo 2.0 to oprócz nowych rowerów także odświeżony wygląd totemów i stacji rowerowych. Dotychczas odnowiono 130 stacji oraz zamontowano 150 totemów. Mevo 2.0 to oprócz nowych rowerów także odświeżony wygląd totemów i stacji rowerowych. Dotychczas odnowiono 130 stacji oraz zamontowano 150 totemów.

Na trzy miesiące przed rozruchem Mevo 2.0 dość niespodziewanie zapadła decyzja o sprzedaży rowerów z pierwszej edycji roweru metropolitalnego. Pierwotnie miały one przejść przegląd, naprawę i dołączyć do nowego systemu. Obszar OMGGS postanowił je jednak wystawić na sprzedaż, a nowy operator w ich miejsce dostarczy 1 tys. zupełnie nowych rowerów. Na przełomie stycznia i lutego do Trójmiasta ma dojechać pierwsza transza ok. 1 tys. nowych jednośladów.



Czy będziesz korzystał z rowerów Mevo?

Inauguracja rowerów Mevo 2.0 zbliża się coraz większymi krokami. Do rozruchu systemu, który zaplanowano na początek kwietnia, pozostały już tylko trzy miesiące.

Według pierwotnych założeń 1,2 tys. rowerów elektrycznych, które są własnością Obszaru Metropolitalnego i ostatnią pozostałością po pierwszej, nieudanej edycji Mevo, miało przejść przegląd techniczny, a następnie po demontażu silników i baterii zostać dołączone do nowej puli 3 tys. rowerów elektrycznych.

Cała flota będzie nowa



Dość niespodziewanie, na ostatniej prostej przed powrotem rowerów na ulice Trójmiasta i całej aglomeracji, zapadła jednak decyzja, by 800 rowerów z puli Mevo 1.0 wystawić na sprzedaż.

- Propozycja hiszpańskiej spółki City Bike Global, która szykuje się do uruchomienia systemu rowerowego w ciągu najbliższego roku, podyktowana jest głównie troską o wizerunek systemu najwyższej jakości. Nowe rowery City Bike Global dostarczone zostaną w ramach obowiązującej umowy - bez ponoszenia dodatkowych kosztów przez samorządy - informuje Katarzyna Kołodziejska, p.o. rzecznika prasowego Obszaru Metropolitalnego.
Jak dodaje, według założeń projektu w ciągu 6 lat obowiązywania umowy z hiszpańskim operatorem, rowery i tak byłyby stopniowo wymieniane na nowe. Biorąc pod uwagę zarówno względy ekonomiczne, serwisowe, jak i wizerunkowe, firma z Barcelony zdecydowała się na zmianę pierwotnych założeń. Jako że zmiana ta będzie korzystna dla użytkowników, OMGGS wyraził na nią zgodę.

Z baterii Mevo powstanie samochód elektryczny?



Wystawione na sprzedaż rowery zostały wyprodukowane w 2017 roku, a zakupione przez Obszar Metropolitalny dwa lata później. Średnio każdy z rowerów był eksploatowany przez ok. 4 tys. godzin w okresie od marca do października 2019 roku.

Każdy z nich waży ok. 32 kg. Co istotne - rowery zostały wystawione na sprzedaż bez baterii litowo-jonowych. Obszar wystawił na sprzedaż 800 spośród 1200 jednośladów. Pozostałe będą służyć urzędnikom do poruszania się po mieście, a baterie trafią do studentów z Politechniki Gdańskiej.

- Młodzi naukowcy, pracujący nad uruchomieniem nowoczesnego samochodu elektrycznego, zbadają możliwości ich zastosowania w projektowanym pojeździe - dodaje Kołodziejska.
Zgodnie z wyceną rzeczoznawcy minimalna cena za rower Mevo wynosi 430,50 zł brutto.

  • Dane techniczne wystawionych na sprzedaż rowerów.
  • Dane techniczne wystawionych na sprzedaż rowerów.

Konieczna wizja lokalna w... Szczecinie



Co istotne, aby wziąć udział w postępowaniu, osoba lub podmiot zainteresowany kupnem roweru lub rowerów musi wcześniej odbyć wizję lokalną, by zapoznać się z ofertą i stanem technicznym rowerów.

I o ile samo spełnienie tego warunku nie powinno być większą przeszkodą, to miejsce do tego wyznaczone już tak. Wizja ma się bowiem odbyć w... Szczecinie.

Dlaczego akurat tam? Rowery znajdują się w stolicy zachodnio-pomorskiego w specjalnym magazynie (ul. Władysława IV 1, budynek nr 8), po tym jak przed rokiem wyjechały z Trójmiasta na przegląd i naprawę, by mogły stać się częścią Mevo 2.0 (już jako rowery konwencjonalne - bez silnika elektrycznego i baterii).

Wizję lokalną zaplanowano na poniedziałek 23 stycznia w godz. 12-14.

- Wymagana wizja lokalna odbędzie się w obecności przedstawiciela Stowarzyszenia, który sporządzi dla uczestników listę obecności. Dodatkowo wraz z ofertą wymagane będzie złożenie przez oferenta oświadczenia o przeprowadzeniu wizji lokalnej i zapoznaniu ze stanem sprzętu. Niewzięcie udziału w opisanej wyżej wizji lokalnej bądź niezłożenie ww. oświadczenia wraz z ofertą skutkować będzie dyskwalifikacją podmiotu zainteresowanego nabyciem rowerów i odrzuceniem oferty - informuje Obszar Metropolitalny.

Wcześniej nieudana sprzedaż baterii i silników



To kolejne podejście Obszaru metropolitalnego do zbycia części systemu pierwszej edycji Mevo. Wcześniej na sprzedaż wystawiono zdemontowane z rowerów baterie i silniki. Zainteresowanie używanym napędem i bateriami, których nie dało się ładować (były sprzedawane bez ładowarek) było jednak znikome. W sumie dwie osoby kupiły dwa silniki i trzy baterie.

Trwają prace nad aplikacją, siedziba Mevo na Młyniskach



Nowe rowery produkowane są obecnie u włoskiego producenta rowerów Vaimoo, produkującego oprócz rowerów (wykorzystywanych np. w Kopenhadze, Rotterdamie i Sztokholmie) specjalistyczne pociągi techniczne, części do satelit kosmicznych oraz systemy łączności.

Poza produkcją i składaniem rowerów prowadzone są prace nad aplikacją oraz pozostałymi elementami systemu IT, systemami obsługi klienta i serwisu.

Na zaawansowanym etapie jest uzgadnianie lokalizacji ponad 50 stacji ładowania baterii. Kompletowany jest zespół zarządzający systemem, który zaczął pracę w nowej siedzibie w industrialnej części gdańskiej dzielnicy Młyniska.

  • Rozruch systemu zaplanowano na początku kwietnia. Do początku lipca system ma już działać w pełnym wymiarze.
  • Rozruch systemu zaplanowano na początku kwietnia. Do początku lipca system ma już działać w pełnym wymiarze.
  • Rozruch systemu zaplanowano na początku kwietnia. Do początku lipca system ma już działać w pełnym wymiarze.

Jak będzie działać i ile będzie kosztować Mevo 2.0?



Umowa z City Bike Global została podpisana na 6 lat. Jej wartość to 159 mln zł. Do dotychczasowych 14 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo dołączyły Kolbudy i Kosakowo.

Do dyspozycji mieszkańców będzie 4099 rowerów oraz 717 stacji.

Miesięczny abonament na korzystanie z nowego systemu Mevo ma kosztować 29,99 zł, a roczny 259 zł.

W ramach obu abonamentów będzie można każdego dnia skorzystać ze 120 minut jazdy na rowerze tradycyjnym lub 60 minut na rowerze elektrycznym. Po wyczerpaniu minut z abonamentu każda minuta na rowerze elektrycznym będzie kosztować 20 gr, na tradycyjnym - 10 gr.

Jeżeli użytkownik nie zdecyduje się na zakup abonamentu - będzie mógł wypożyczyć rower w taryfie minutowej (15 gr za minutę jazdy na rowerze tradycyjnym i 30 gr za minutę na rowerze elektrycznym), a także w taryfie na 48 h za 59 zł (do wykorzystania dziennie 480 minut jazdy na rowerze tradycyjnym i 240 minut na rowerze elektrycznym). W ramach jednego konta będzie można wypożyczyć jeden rower.

Miejsca

Opinie (308) ponad 20 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    60 minut dziennie na elektrycznym? (14)

    a co w sytuacji gdy, mając abonament roczny, np. dwa tygodnie nie będę korzystał. Czy to oznacza, że przez następne dwa tygodnie będę mógł korzystać do 120 minut dziennie? Innymi słowy czy niewykorzystane minuty przechodzą na później? Jak znam życie to pewnie nie, jak nie wykorzystasz to przepadają i tyle... Chyba w to nie wchodzę w związku z tym.

    • 70 171

    • A jeśli masz abonament w stołówce na obiad (5)

      I w środę nie zjesz, to w czwartek możesz zjeść 2?

      • 147 9

      • (3)

        Złe porównanie. Abonament na obiad zapewnia Cię, że ten obiad będzie, a kuchnia zakupi produkty. W przypadku mevo nie ma kosztów traconych za przygotowanie, a najważniejsze nie będziesz miał zapewnionego roweru, który będzie na Ciebie czekał. Oby nie powtórzyła się sytuacja, że rowerów na mieście nie będzie bo wszystkie są pod OBC.

        • 17 44

        • Ktoś te rowery musi utrzymywać, żeby czekały na Ciebie. Więc o bezkosztowości nie ma mowy.

          • 47 8

        • to nie o to chodzi

          zasadniczo to ograniczenie czasowe dzienne jest konieczne, ponieważ musi być rotacja rowerów, a nie wycieczki kilkugodzinne za miasto. Według mnie, to jeszcze powinno się je zwracać w wolne miejsca na stojakach, bo będzie tak jak za pierwszym razem, że wszystkie rowery będą stały pod Olivia Gate. Tak to działa w Mediolanie na przykład, w ramach abonamentu jest 30 minut, ale potem musi być przerwa, po której znowu można jechać 30 minut.

          • 18 2

        • ty z pisu czy skąd?

          • 1 3

      • Zależy gdzie

        • 1 0

    • A jak masz wykupionego netflixa i nie oglądałeś ani razu przez miesiąc to na kolejny nie płacisz abonamentu? (2)

      • 67 6

      • Tu ani jednego adekwatnego porownania nie ma. (1)

        Gdybys z konkretnego zakresu tej platformy mogl korzystac tylko jakis mocno ograniczony czas dziennie, na przyklad wlasnie godzine, wtedy byloby to adekwatne.

        • 8 22

        • A co za różnica, czy korzystasz na minuty, godziny dni czy miesiące? Jeden miesiąc cały nie korzystam i co w następnym mogę za darmo?

          • 10 6

    • Żabsony

      na koniec roku zmieniają się w żabsony i możesz coś za to wziąć w Żabce, także warto

      • 5 0

    • malkontent się znalazł

      to nie wchodź, albo kup sobie swój rower. proste.

      • 8 3

    • Głupie pytanie

      Naprawdę kretyński dylemat. Przełóż to np. na wywóz śmieci. Choćbys nie śmiecił, to i tak płacisz za wywóz śmieci, co nie?

      • 4 2

    • Poczekaj fala przyjdzie Ci z pomocą.

      • 2 0

    • złotówa

      • 0 0

  • (3)

    Mysle ze po uruchomieniu mewo2 należy zacząć przygotowania do 3.

    • 50 2

    • Myślenie nie jest twoją najlepszą stroną. (1)

      • 0 19

      • Chciał napisać że jest przekonany i fiasku

        Ale ujął to z delikatną nadzieją że może się myli.

        • 8 0

    • I to jest słuszna koncepcja

      • 5 0

  • Kto bogatemu zabroni? (1)

    Kupimy nowe rowery z nadwyżki że sprzedaży biletów z systemu FALA.
    Przy okazji dowiedziałem się że istnieje ktoś taki jak rzecznik obszaru metropolitalnego. Czym się zajmuje?

    • 36 2

    • Na pewno pracą bardzo potrzebną i do tego charytatywną. Jak wszyscy tam.

      • 6 0

  • Co tu się odjaniepawla ///

    • 14 2

  • znów masa rowerzystów nieszanujących przepisów prawa będzie jeździła po chodniku

    • 15 6

  • Ile liczył sobie Nextbike za rower? (1)

    Czy ja dobrze pamiętam, że Nextbike wyceniał rowery na 12 tyś? Teraz jest bardziej realna cena tego złomu.

    • 30 0

    • Zbliżona do ceny rydwanu

      • 7 0

  • Bzdura (6)

    Bzdura 4099 rowerów i 717 stacji niby brzmi dobrze (trochę ponad 5 rowerów statystycznie na 1 stację). Ale znając realia na wielu stacjach nie będzie żadnego roweru, szczególnie będzie to dotyczyć stacji w miejscach mocno oddalonych od centrum miast.
    Dodatkowo 60 minut dziennie na rowerze elektrycznym to za mało, jeżeli chcemy wdrażać na poważnie ideę elektromobilności i promować poruszanie się swoim samochodem.

    • 25 4

    • Tak było w Oliwie obok Hali Olivia przy nowych biurowcach

      • 1 0

    • na rowerze wspomaganym elektrycznie przejedziesz przez cały Gdańsk w ciągu 30 minut lub mniej (3)

      więc nie pisz, że 60 minut dziennie to za mało dla przeciętnego użytkownika. Promowanie poruszania się samochodem to może i jest promocją elektromobilności, ale praktycznie zerowy wpływ na promocję prawdziwie zrównoważonego systemu mobilności miejskiej. Promowanie korzystania z roweru prywatnego lub roweru MEVO owszem: to promowanie zarówno zrównoważonej jak i elektrycznej mobilności. Być może to MEVO 2.0 okaże się prawdziwym "game changerem" myślenia o przyszłości mobilności miejskiej w naszej aglomeracji.

      • 2 8

      • Ale ten system nie obejmuje tylko Gdańska.

        A ostatnie zdanie niczym nieuzasadnione.

        • 0 0

      • 30 minut przejazdu "przez cały Gdańsk" to zupełna fikcja - skąd takie pomysły? Rower nie jedzie cały czas z prędkością maksymalną, też się zatrzymuje, też zwalnia. Zresztą np. z Sobieszewa do Osowy (i mamy "przejechanie całego Gdańska") jest ponad 20 km - i samochodem to ponad pół godziny przy bardzo sprzyjających warunkach ;). Ot takie porównanie teorii z rzeczywistością.

        • 2 0

      • Elektryk pojedzie tylko 25km/h

        szybciej nie wolno wiec w pół godziny to do centrum nie dojedziesz od rogatek miasta.

        • 1 0

    • tanio było

      i poszło z torbami! Powinno być drożej, żeby normalni ludzie mogli korzystać z rowerów, a tak to było zawsze zajęte.

      • 0 2

  • Super?

    Będzie jak zadziała solidarność wszyscy Nie systemowi Fala !! Żadne Mewo czy inne takie...

    • 18 0

  • Jak one będą działały tak jak w Poznaniu to będzie porażka

    • 11 0

  • Zaraz beda sprzedawane kasowniki FALA

    • 33 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

Najczęściej czytane