- 1 Lechia zmienia plany na derby Trójmiasta (101 opinii)
- 2 Arka nie złamała regulaminu. Wyjaśniamy (69 opinii)
- 3 Finał pucharu znów nie dla Gedanii (7 opinii)
- 4 Reprezentacja Polski wraca do Ergo Areny (3 opinie)
- 5 Kasprzak przed IMP: Tytuły przede mną (34 opinie)
- 6 Wyniki potrzebne Arce do awansu 12 maja (174 opinie)
Urząd Morski zamawia projekt przekopu Mierzei Wiślanej
Na początku listopada powinniśmy poznać firmy bądź konsorcja zainteresowane zaprojektowaniem przekopu na Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni, który ogłosił przetarg na wspomniane przedsięwzięcie, na ten cel przeznaczył 1,5 mln euro.
Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego.
Urząd Morski na przygotowanie dokumentacji projektowej przeznaczył ponad 1,5 mln euro. O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy i 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc.
Projekt ma być gotowy w terminie 18 miesięcy od daty podpisania umowy.
Przetarg jest, ale gdzie wykonać przekop
Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy.
- Na razie nie dotarła do mnie żadna decyzja o lokalizacji tej inwestycji. Czekamy na decyzję ministra - mówi mgr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Trzeba jednak podkreślić, że z dużym prawdopodobieństwem nie będą brane pod uwagę przez urzędników w Warszawie lokalizacje w Piaskach i Przebrnie. W przypadku pierwszej lokalizacji należałoby wykonać bardzo długi tor wodny - pogłębić Zalew Wiślany. Druga lokalizacja odpadnie ze względu na silne oddziaływanie inwestycji na środowisko przyrodnicze.
Co w ramach wykonania przekopu?
Wykonanie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej ma pochłonąć 800 mln zł. Inwestycja ma szansę być gotowa w 2022 r. Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej.
Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.
W ramach rekompensaty dla mieszkańców w planach jest budowa dwóch mostów. Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.
Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.
Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską do Gdańska. W planach było też wytyczenie nowego mostu nad Martwą Wisłą w Sobieszewie, ale ostatecznie władze państwa przystały na pomysł władz Gdańska i dofinansowały go kwotą 16,6 mln zł.
Miejsca
Opinie (362) 5 zablokowanych
-
2016-10-08 16:52
kto bedzie tam plywa.....
....trzeba mic duzo szczescia zeby zaobserwowac jakikolwiek ruch na zalewie.....
- 9 1
-
2016-10-08 16:49
dzień przed otwarciem przekopu
Rosjanie otworzą cieśninę Pilawską , i teraz sobie pływajcie. Już w XV wieku ludzie zrozumieli że port w Elblągu jest zbyt kosztowny , chyba że dla barek i kajaków.
- 8 2
-
2016-10-08 10:34
Przekop... (2)
W historii europejskiej już był już taki władca , który budował wiele kanałów. I efekt jest taki:
1) z Morza Azowskiego ostał się jedynie stawik,
2) Biełomorkanał (kanał Białomorski) "funkcjonuje fantastycznie' - nie słychać o żegludze i wykorzystaniu, a jego budowa pochłonęła bardzo wiele ofiar.
Czy te przykłady nie są znamienne, a tzw. decydentów nic to nie uczy?
Może ktoś czerpie garściami z pomysłów generalissimusa?- 28 15
-
2016-10-08 16:44
Oczywiście, woda z mierzeji wypłynie do Bałtyku
- 1 0
-
2016-10-08 11:31
w Szkocji, Niemczech i Francji też budował, nieuku?
- 6 4
-
2016-10-08 16:06
Wariant II Nowy Świat jest najlepszy.
- 0 1
-
2016-10-08 10:03
PISOWSKIE SNY i MRZONKI O POTĘDZE "IVRP" (1)
cóż , na głupotę nie ma lekarstwa....
- 41 25
-
2016-10-08 15:55
masz racje janek Polak
jak wygladasz ?
- 0 4
-
2016-10-08 15:45
plan planem
a ciągle nie otrzymaliśmy jednoznacznej odpowiedzi na pytanie: czy projektowany przekop jest w 100 % bezpieczny dla przyrody i ludzi tam mieszkających..argumety
- 5 0
-
2016-10-08 15:34
parkingi
Po obu stronach możnaby utworzyć parking dla kierowców - ci którzy staliby w kolejce - gdyż most byłby otwarty mogliby podjechać na parking zjeść tortillę w 5 minut albo zawrócić i wrócić drugą sztreką do drugiego mostu aby nie czekać na zamknięcie. A tak nie ma jak zawrócić i kierowcy czekają w kolejce jak na przejeździe kolejowym.
- 3 1
-
2016-10-08 14:02
Tomcio (1)
A czy można ogłosić przetarg na projekt budowy nie precyzując lokalizacji?
- 7 1
-
2016-10-08 15:02
nie , nie mozna
dlatego artykuł to
kaczka
jakaśtam- 1 0
-
2016-10-08 15:02
Tak jak niecierpie sekty PiS tak tu jestem ZA!
Ten przekop powinien już być dawno wykonany !
- 2 8
-
2016-10-08 14:53
"Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem." - kolejny DOBRY POMYSŁ. Przeprawa promowa jest uciążliwa, brak regularnej komunikacji drogowej odcina Sobieszewo od reszty Pomorza. Nawet PiS miewa jak widać dobre pomysły - to samo myślę o stałym moście zwodzonym na Wyspę Sobieszewską, który powstaje właśnie z inicjatywy PO-wskich władz Gdańska.
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.