- 1 Lechia - Arka 2:1. Mena bohaterem derbów (415 opinii) LIVE!
- 2 Najgorszy start żużlowców. Czas na alarm? (75 opinii)
- 3 Wszystko o derbach Lechia - Arka (163 opinie)
- 4 Koszykarze awansowali na igrzyska (3 opinie)
- 5 Grad goli. Jaguar oddalił się od awansu (32 opinie)
- 6 Półmaraton wrócił. Odzyskał zaufanie? (103 opinie)
Urząd Morski zamawia projekt przekopu Mierzei Wiślanej
Na początku listopada powinniśmy poznać firmy bądź konsorcja zainteresowane zaprojektowaniem przekopu na Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni, który ogłosił przetarg na wspomniane przedsięwzięcie, na ten cel przeznaczył 1,5 mln euro.
Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego.
Urząd Morski na przygotowanie dokumentacji projektowej przeznaczył ponad 1,5 mln euro. O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy i 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc.
Projekt ma być gotowy w terminie 18 miesięcy od daty podpisania umowy.
Przetarg jest, ale gdzie wykonać przekop
Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy.
- Na razie nie dotarła do mnie żadna decyzja o lokalizacji tej inwestycji. Czekamy na decyzję ministra - mówi mgr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Trzeba jednak podkreślić, że z dużym prawdopodobieństwem nie będą brane pod uwagę przez urzędników w Warszawie lokalizacje w Piaskach i Przebrnie. W przypadku pierwszej lokalizacji należałoby wykonać bardzo długi tor wodny - pogłębić Zalew Wiślany. Druga lokalizacja odpadnie ze względu na silne oddziaływanie inwestycji na środowisko przyrodnicze.
Co w ramach wykonania przekopu?
Wykonanie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej ma pochłonąć 800 mln zł. Inwestycja ma szansę być gotowa w 2022 r. Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej.
Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.
W ramach rekompensaty dla mieszkańców w planach jest budowa dwóch mostów. Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.
Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.
Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską do Gdańska. W planach było też wytyczenie nowego mostu nad Martwą Wisłą w Sobieszewie, ale ostatecznie władze państwa przystały na pomysł władz Gdańska i dofinansowały go kwotą 16,6 mln zł.
Miejsca
Opinie (362) 5 zablokowanych
-
2016-10-08 18:46
Znowu kłamiesz,nie będzie nowych kopalń węgla:
http://m.dw.com/pl/niemcy-koniec-kopalń-węgla-kamiennego/a-18928978- 1 0
-
2016-10-08 19:22
To jest pomysł tak głupi, jak cały PIS.
- 2 4
-
2016-10-08 19:38
Głębokość e Zalewie to ledwo 2m (1)
Wiem, bo podczas fal szoruje kilem po dnie.
Utrzymanie toru wodnego w stanie użytkowania dla dużych jednostek to jakieś kosmiczne wydatki każdego roku....- 1 1
-
2016-10-08 20:03
Tor cały czas jest utrzymywany - po przekopie zamiast 40 km do utrzymania będzie 12. Znacząca oszczędność
- 0 1
-
2016-10-08 20:10
Do internetowych oszołomów (2)
Która analiza wskazuje na rzekomą "nieopłacalność" przekopu?
Powtarzam, pytam o analizę taką jak np wykonał Urząd Morski, a nie wynaturzenia różnych Januszków z portali internetowych
Czy to są tylko czcze bajania polskich przemądrzalych mitomanów zza monitorów?- 3 4
-
2016-10-09 08:28
Wyliczenia niemieckie z 1932 roku (1)
- 0 0
-
2016-10-09 09:17
Jakieś konkrety?
Niemcy w tych latach zbudowali m.in 50 km kanał z Bałtyku do Królewca, oraz zaczęli budowę również 50-kilometerowego Kanału Mazurskiego - i to jedynie w samych Prusach Wschodnich.
W tym samy okresie w Elblągu powstawały okręty większe niż polacy wybudowali w całej swojej historii- 0 0
-
2016-10-08 21:45
to jest
prawdopodobnie przetarg na studium techniczno-ekonomiczno środowiskowe tzw. steś czyli materiały potrzebne do podjęcie przez dyrekotra ochrony środowiska decyzji środowiskowej. Do budowy jeszcze daleko . Steś gotowy w roku 2018 ptem decyzja .Widząc tempo przetargów to rozstrzygnięcie przetargu w formie zaprojektuj i zbuduj może w roku 2021
- 2 0
-
2016-10-08 22:11
Stalin zrobił Litwinów na szaro.
Rozbiór prus wschodnich, tego miękkiego białego podbrzusza, ropiejącego wrzodu, był logiczną konsekwencją rozgromienia rzeszy. Dostaliśmy pół tortu. Logiczne byłoby gdyby Litewska SRR dostała drugą połowę. A tu kicha. Dostali tylko Kłajpedę, którą parę lat wcześniej niemcy im zabrały. Reszta trafiła do Rosyjskiej Federacyjnej SRR (federacja wewnątrz federacji, phi). I miękkie białe podbrzusze mamy dalej.
- 3 0
-
2016-10-08 23:02
Rozmawialem
Zalew Wiślany z mierzeja zamarza,nie ma szans . Ale PiSuary wiedza lepiej. Zapraszam w lutym
- 2 0
-
2016-10-09 00:21
Mam poważne wątpliwości co do tej inwestycji.
Warunkiem podjęcia tej inwestycji powinno wykonanie studium ekologicznego szczególnie pod kątem bezpieczeństwa przed powodzią i ewentualnego zalania Żuław, w epoce ocieplania klimatu i powstających zagrożeń z tego tytułu. Oby Polak znowu nie był mądry po szkodzie.
- 1 1
-
2016-10-09 02:27
liczby pobytów?
ktos wie co to jest? te liczby pobytów, które są punktowane w procedurze przetargowej?
- 0 0
-
2016-10-09 08:16
Elblążanin (3)
przekop nie będzie kosztował 417 mln zł! Należy przypuszczać, że kwota tego przedsięwzięcia wraz z całą infrastrukturą wyniesie miliard zł lub - jak kto woli - 250-280 mln euro. Następnie utrzymanie drożnego szlaku wodnego przez cały rok będzie należało do kogo? Utrzymanie szlaku, czyli pogłębianie, łamanie lodu zimą, ochrona brzegów, rowy, wały itd.
Apeluję o rozsądek i rozwagę. Jakie statki, skąd i po co mają wpływać do Elbląga (brak połączeń kolejowych)?
Bardzo bym chciał wiedzieć, jakie założenie przyjęli zwolennicy oraz projektanci tego przedsięwzięcia, ile statków w skali miesiąca ma wpływać i wypływać z portu Elbląg.
Toż ten przekop to prawdziwa syzyfowa praca. Czy zdajecie sobie sprawę, że średnia głębokość Zalewu Wiślanego wynosi 2,5 metra, a do portu Elbląg mają wpływać statki o zanurzeniu 4 metry!- 4 1
-
2016-10-09 08:39
statki na ostatnim etapie beda podwieszane pod olbrzymie DRONY Morawieckiego (2)
co znacznie zmniejszy ich zanurzenie . Nastepnie będą rozładowywane do elektrycznych ciężąrówek Morawieckiego , które pojadą na Narodowe Lotnisko
...tez Morawieckiego.- 1 0
-
2016-10-09 09:48
Ale przecież narodowe lotnisko jest w gdyni z filia w radomiu (1)
- 0 0
-
2016-10-09 12:25
Ma byc wielkie Narodowe Lotnisko imienia ....
a w Gdyni i w Radomiu to takie poletka .
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.