- 1 W Arce na derby po półmaratonie? (41 opinii)
- 2 Eliminacje IMP - VI Memoriał Henryka Żyto (16 opinii)
- 3 Lechia nie bierze remisu w derbach (59 opinii)
- 4 W tej lidze będzie walka do ostatniej kolejki (4 opinie)
- 5 Z jakimi piłkarzami Lechia na ekstraklasę? (72 opinie)
- 6 Przyszły mistrz KSW trenuje w Gdyni? (44 opinie)
Lotos Wybrzeże nadal trójkolorowy
Energa Wybrzeże - żużel
W najbliższy piątek o godzinie 19.00 na stadionie im. Zbigniewa Podleckiego gdańscy żużlowcy zaprezentują się kibicom. U nas już dzisiaj możesz zobaczyć, w jakich barwach ścigać się będzie Lotos Wybrzeże w ekstralidze, a także jak prezentowały się kevlary w poprzednich sezonach. Tym razem rewolucji kolorystycznej nie będzie. Gdańszczanie pozostają przy historycznych, czerwono-biało-niebieskich barwach.
Niegdyś każdy ze startujących zawodników miał swój własny wzór, w charakterystycznej dla niego kolorystyce. Niektórzy gdańscy kibice do dziś pamiętają zielony, jeszcze skórzany strój Anglika Steve'a Schofielda, który w Wybrzeżu startował w latach 1992-1996.
Wcześniej, bo w latach osiemdziesiątych, gdańscy żużlowcy wyróżniali się na tle innych zespołów za sprawą niemal jednakowych, doskonale skrojonych i dopracowanych jak na tamte czasy "skór", które otrzymali od ówczesnego sponsora klubu, Romana Wieczorka. Wówczas na białym tle umieszczone były dodatki w barwach klubowych, patrząc z perspektywy drugiej dekady XXI wieku takie stroje były świetnym nośnikiem reklamowym.
W czasach jednak minionej epoki marketing sportowy był bardzo ograniczony. Wówczas wrażenie robił też na widzach złoty kolor felg w motocyklu Zenona Plecha. Kolorowe "skóry" trafiły do Polski na początku lat 70-tych minionego stulecia dzięki zawodnikom startującym na Wyspach Brytyjskich, a w ubiorze wspomnianego już przez nas "Super Zenona" dominował najczęściej biały kolor.
Trend jednakowych strojów, choć wykonanych już ze znacznie nowocześniejszych materiałów, obowiązuje w ekstralidze od kilku dobrych sezonów. Gdańscy żużlowcy w identycznych kevlarach startują nieprzerwanie od roku 2004, gdy regulamin nie nakazywał jeszcze ich ujednolicenia.
W latach 2004-2008 żużlowcy Lotosu Wybrzeża startowali w żółto-niebieskich barwach strategicznego sponsora, Grupy Lotos SA. W takich właśnie strojach dwukrotnie wjeżdżali do ekstraligi w latach 2004 i 2008.
Odświeżenie wizerunku przyszło przed pamiętnym sezonem 2009. Kolorystyka sponsora została utrzymana, ale kolor niebieski zastąpiła czerwień. Okazała się ona pechowa dla gdańskiego żużla - Lotos Wybrzeże z hukiem spadł z ekstraligi po przegranym dwumeczu z Atlasem Wrocław, zaś rok później poległ w barażach o ekstraligę z Włókniarzem Częstochowa.
Przygotowując się do sezonu 2011, gdańscy działacze uzyskali od Grupy Lotos zgodę na pójście w kierunku "historycznym", a więc nawiązującym do obowiązującego od ponad 60 lat klubowego herbu GKS Wybrzeże.
Żółty kolor sponsora dominował już tylko na obszyciach motocykli, zaś na strojach żużlowców ograniczył się do logotypów. Zawodnicy gdańskiego klubu stali się więc czerwono-biało-niebieskimi już nie tylko z nazwy, ale i z wyglądu, gdy w pełnym rynsztunku ścigali się po torze walcząc o punkty.
Tradycyjne barwy, wzbogacone o nowoczesny design i mające za zadanie postraszyć oglądających plecy gdańszczan rywali hasło "jesteśmy szybsi!" okazały się szczęśliwym amuletem. Wybrzeże, choć nie bez problemów, ponownie uzyskało awans do elity, a nowy image żużlowców został na tyle dobrze przyjęty przez kibiców, że w ekstralidze 2012 ponownie zobaczymy ich w historycznych kolorach.
Tyle na temat historii, ale ile kosztuje strój żużlowca? Sam kevlar to w zależności od jakości wykonania wydatek rzędu kilku tysięcy złotych. Ekstra kosztują między innymi dodatkowe wzmocnienia w miejscach, które mają najczęstszy kontakt z nawierzchnią toru, a także reklamy sponsorów, które mogą być klejone, wyszywane, a nawet wykonane z połyskujących materiałów. Dodatkowo trzeba zapłacić także za poszycia motocykla.
W lidze każdy zawodnik startuje w kolorach swojego zespołu, jednak w zawodach indywidualnych przynajmniej światowa czołówka, wciąż przywdziewa własne, całkowicie spersonalizowane stroje. I tak na przykład ubiegłoroczny mistrz świata Greg Hancock, choć w lidze polskiej ścigał się w czarno-złotym kevlarze Falubazu Zielona Góra, w turniejach Grand Prix prezentował się w kostiumie odwzorowującym amerykańską flagę.
Jeszcze dwie dekady temu żużlowe "skóry" potrafiły służyć żużlowcom przez kilka sezonów. Dzisiaj najlepsi w ciągu roku dysponują nawet kilkunastoma strojami. Tak jak Nicki Pedersen, na którego stronie internetowej wciąż można odkupić niektóre z jego starych kevlarów. W tym roku do kolekcji trzykrotnego mistrza świata dojdzie jeszcze jeden, czerwono-biało-niebieski z gdańskim lwem na plecach.
Kluby sportowe
Opinie (86) ponad 10 zablokowanych
-
2012-03-21 06:13
Lotos i redaktor DB Polny.... (6)
Maciek Polny za bardzo "obrósł w pióra" CZAS GO POGNAĆ Z KLUBU!!!!!!!. Kibiców ma głęboko w du..e zapomniał już jak w wiatrówce latał z Zenitem- robił zdjęcia i psioczył na poprzedników w gazecie....
Kolegów ze szkoły nie poznaje!!!!!!! Wielki prezes....,który nigdy nie doskoczy do poziomu W.Komarnickiego czy R.Dowhana. W głowie mu się poprzewracało i tyle w temacie!!- 7 1
-
2012-03-21 22:40
Najlepszy manager na Pomorzu (1)
Zasługi dla żużla w 3mieście ma wielkie.
Podjął temat gdy innym ręce opadły !!!
Stadion odremontowany:oświetlenie,brama,krzesełka...
Awans do eligi...Zdobycie partnera- Rafinerii...
Mało ?
Był Pan Prezydent , który obiecywał MP.Zostawił po sobie długi.
Nie pasuje?Wracaj do białozielonych i sław Wisłę ze Ślaskiem, puszczaj gołębie.- 2 1
-
2012-03-22 16:13
Cofnij się człowieku o 45 lat!!!
1)Stadion to jest MOSIR-u za sprawą Adamowicza!
2)Awans to w 70% zasługa Warda i Jonassona.
3)Lotos to sponsoruje od przełomu lat 80/90-ma z tego wymierne korzyści...
4)Manager to duże słowo- teraz taki marketing to standard w Polsce!
5)A ty facet wracaj do lat 60-siątych i tamtego poziomu ligi!!!
Tyle uzupełnień w temacie redaktora Polnego...- 0 1
-
2012-03-21 09:57
POLNY (1)
ten niby prezes polny to totalna porazka.wystarczy wejść na stadion i zobaczyc jaki syf i brud. dziwie sie ze lotos płaci na cos takiego...ale podobno do czasu.........
- 3 2
-
2012-03-21 22:15
Stadion jest własnością miasta, Mosiru, a nie klubu czy Polnego. Wyłóż kasę to będzie lepszy.
- 1 0
-
2012-03-21 07:26
(1)
I bardzo dobrze że nie będzie taki jak Komracki czy ten z Zielonej Góry. Oni niszczą sport , przepłacali a w Zielonej Górze zawodnicy mieli takie ciśnienie że co niektórzy postanowili skończyć z sobą .
- 2 4
-
2012-03-21 08:27
Władysław Komarnicki- naucz się najpierw pisać analfabeto, zanim wejdziesz na jakieś forum.
- 1 1
-
2012-03-21 22:30
Szyk i elegancja
ładne gajerki
- 2 0
-
2012-03-21 08:44
powiem tak... (2)
po komplikacji ze Swidrskim(taki cwaniak Polny i dal sie wrobic w bambuko...) cienko widze ich na utrzymanie,nie oszukujmy sie ale to bardzo powazna strata nawet liczac w pierwszych meczach zz,Swiderski byl liczony na zdobycz dwucyfrowa,a jak jeszcze przytrafi sie jeszcze kogos kontuzja? wole nie myslec...bedzie bradzo ciezko sie utrzymac,takaprawda.
- 3 1
-
2012-03-21 22:18
To co miał brać złotówę Ułamka czy Walaska. Nie było z solidnych polskich zawodników wyboru. Musiał by grubo przepłacać, co groziło by problemami finansowymi w sezonie.
- 2 0
-
2012-03-21 08:57
Czy to erico? się mądrzy
- 0 3
-
2012-03-21 21:04
Marvyn zyjesz?...
z tej strony Stev Schofield,odezwij sie:)
- 4 1
-
2012-03-21 09:48
Witam, jestem największym kibicem sportu żużlowego w trójmieście, zapraszam do zadawania pytań (5)
- 0 4
-
2012-03-21 20:33
Co ze Świderskim ?????????? (1)
- 0 1
-
2012-03-21 21:00
rehabilituje się
- 1 0
-
2012-03-21 10:47
Może największym, ale tu wiedza się liczy..
- 3 1
-
2012-03-21 09:57
pytanie do Marka (1)
Wziołeś te niebieskie tabletki co ci przepisałem?
- 1 1
-
2012-03-21 10:00
chamstwo ignoruję
- 0 2
-
2012-03-21 18:34
za tydzień na gdańskim torze półfinał eliminacji krajowych do IMŚJ
będzie jazda
- 3 1
-
2012-03-20 20:16
Pamiętam szczególnie "skóry" Marvyna Coxa. (4)
Czarna i biała. Na tle reszty chłopaków odzianych na "szaro-buro", Cocker prezentował się mega-kosmicznie. Zresztą w tamtych czasach, to była norma, że Polacy wyglądali "biednie" przy zawodnikach z zagranicy. Utkwiła mi też w pamięci niebieska "skóra" Olssona z napisem "Live to ride" na rękawie, potem zmienił ją na żółtą od swojego ówczesnego sponsora, firmy Assilam. Stare, dobre czasy!!!
- 8 0
-
2012-03-20 20:29
a ja najbardziej pamiętam te jego obicia na kierownice takie zielone rażące i te znaczki PJ (1)
- 1 0
-
2012-03-21 12:46
Raczej Schofielda
Steve Schofield miał zielono-zółtą skórę i w takich barwach też motocykl
- 0 0
-
2012-03-20 21:37
Marvyn Cox eh to był zawodnik piękne czasy
- 2 0
-
2012-03-20 20:56
albo ta czerwona skóra Olszaka `Ferrari`, ciekawe skąd ją wykopał
- 3 0
-
2012-03-21 12:20
A jakieś wzmocnienia na gniazdku, czy ta sama bieda co ostatnio ?
- 9 0
-
2012-03-21 11:36
A GDZIE SWIDER MA REHABILITACJE A JUZ POWINIEN TRENOWAC,BRAWO EXTRA TRANSFER
- 6 0
-
2012-03-21 11:34
9 kwietnia wybieram Wybrzeże!!!
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.