• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urząd Morski zamawia projekt przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
8 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Na początku listopada powinniśmy poznać firmy bądź konsorcja zainteresowane zaprojektowaniem przekopu na Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni, który ogłosił przetarg na wspomniane przedsięwzięcie, na ten cel przeznaczył 1,5 mln euro.



Jak oceniasz plany dotyczące przekopu Mierzei?

Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na zaprojektowanie przekopu Mierzei Wiślanej. Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego.

Urząd Morski na przygotowanie dokumentacji projektowej przeznaczył ponad 1,5 mln euro. O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy i 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc.

Projekt ma być gotowy w terminie 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Planowane miejsca przekopów Mierzei Wiślanej. Planowane miejsca przekopów Mierzei Wiślanej.
Przetarg jest, ale gdzie wykonać przekop

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy.

- Na razie nie dotarła do mnie żadna decyzja o lokalizacji tej inwestycji. Czekamy na decyzję ministra - mówi mgr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Trzeba jednak podkreślić, że z dużym prawdopodobieństwem nie będą brane pod uwagę przez urzędników w Warszawie lokalizacje w Piaskach i Przebrnie. W przypadku pierwszej lokalizacji należałoby wykonać bardzo długi tor wodny - pogłębić Zalew Wiślany. Druga lokalizacja odpadnie ze względu na silne oddziaływanie inwestycji na środowisko przyrodnicze.

  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
Co w ramach wykonania przekopu?

Wykonanie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej ma pochłonąć 800 mln zł. Inwestycja ma szansę być gotowa w 2022 r. Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej.

Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.

W ramach rekompensaty dla mieszkańców w planach jest budowa dwóch mostów. Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.

Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.

Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską do Gdańska. W planach było też wytyczenie nowego mostu nad Martwą Wisłą w Sobieszewie, ale ostatecznie władze państwa przystały na pomysł władz Gdańska i dofinansowały go kwotą 16,6 mln zł.

Planowane inwestycje mostowe w związku z przekopem Mierzei Wiślanej. Planowane inwestycje mostowe w związku z przekopem Mierzei Wiślanej.

Miejsca

Opinie (362) 5 zablokowanych

  • te 800 milionów można by wydać dużo bardziej produktywnie

    na przykład na ucywilizowanie całego szlaku żeglugowego od ujścia Warty do Odry przez Kanał Bydgoski do Elbląga i dalej do Królewca.

    W okolicach Berlina na wejście do śluzy trzeba niekiedy czekać dwie godziny, tyle jest chętnych do spędzania urlopu na wodzie przy wykorzystaniu tzw. hausbootów.

    Mam nadzieję, że te wydatki na przekop Mierzei nie zostaną wydane przed upadkiem budżetu i rządów "dobrej zmiany".

    • 2 1

  • Trzeba być totalnym ignorantem ekonomicznym by krytykować sens tej inwestycji! (13)

    Wystarczy spojrzeć na mapę i poczytać o historii Elbląga (przed wojną). To był przez wieki samodzielny port pełnomorski! Na tym przez pokolenia budował swój dobrobyt! Kretyni! Zrozumcie, że podstawą skuteczności europejskiego kapitalizmu była i jest konkurencja pomiędzy ośrodkami gospodarczymi!!! Dlaczego odmawiacie mieszkańcom Elbląga prawa do rozwoju i bogactwa wynikającego z handlu morskiego. Transport morski jest najtańszy! Gdybyście opowiedzieli Holendrom o tych pseudo przeszkodach technicznych (pogłębienie toru wodnego, ekologia itd.) to by was wyśmiali!!! Do tego czynnik polityczny, ten zdegenerowany twór państwowo-mafijny jakim jest Rosja blokuje wbrew wszelkim cywilizowanym normom dostęp do portu w Elblągu! Skandal. Zaślepieni nienawiścią do PIS wylewacie dziecko z kąpielą! Ekonomiczni dyletanci!!!

    • 7 4

    • (5)

      Ja tylko dodam, że w ostatnim czasie z tego typu portów Niemcy oddali do użytku cztery nad samym Bałtykiem - Schwedt, Lubmin, Ueckermünde i nowy port w Greifswaldzie.
      Ale przemądrzale polaki widzą lepiej i się "nie opłaca".
      Kompletnie nie przejmować się kołtuństwem, patrzeć na zachód i się uczyć!!!

      • 1 2

      • (4)

        I w przypadku którego z nich wydano kilkaset milionów euro publicznych pieniędzy na przekopanie istniejącej mierzei?

        • 1 1

        • (3)

          Wybudowano CAŁKIEM NOWE PORTY - polakom "nie opłaca się" przekopać kilometra piasku do portu istniejącego.
          Dlatego też jeździcie tam zbierać szparagi, bo tylko do tego się nadajecie, przemądrzałe kołtuniarze.

          • 1 3

          • (2)

            Prywatni inwestorzy wybudowali nowe terminale w miejscach o dużo lepszych warunkach hydrologicznych, podobnie jak prywatny inwestor buduje nowy terminal w Gdańsku, więc nie drzyj ryja jełopie. Jakby jakiś prywatny inwestor miał sfinansować ten przekop i ciągłe pogłębianie torów wodnych na Zalewie i samej rzece Elbląg, to palcem by w tej sprawie nie kiwnął.

            • 2 1

            • (1)

              Widzę typowy polaczek,który zabiera głos w temacie o którym nie ma pojęcia.
              Landy Brandenburgia czy Maklemburgia-Pomorze Przednie to ci prywatni inwestorzy?
              Warunki Schwedt czy Uckermunde lepsze od Elbląga?
              Mniej troszkę pokory polaku i siedź cicho.
              Wy naprawdę do mało czego się nadajecie, to chociaż nie przeszkadzajcie jak Wasza władza robi coś sensownego.

              • 0 2

              • piszesz dobrze ale Polak pisze sie z wielkiej litery

                mniej kompleksów chłopie

                • 1 0

    • "Wystarczy spojrzeć na mapę"

      Może sam to zrób. Jaki jest sens z punktu widzenia armatora pchać się do Elbląga od strony zatoki skoro bliżej są porty trójmiejskie o znacznie lepszej infrastrukturze i dostępności?

      "To był przez wieki samodzielny port pełnomorski!"

      Z historii też jesteś noga. Okres świetności portu w Elblągu (XVII w.) nastąpił tylko i wyłącznie z powodu wojny Stefana Batorego ze zbuntowanym wówczas Gdańskiem, więc cała ówczesna wymiana handlowa Polski szła przez Elbląg i skończyło się to po podpisaniu ugody z mieszczaństwem gdańskim. XVIII w. to już upadek Elbląga jako ośrodka morskiego, władze pruskie odebrały mu prawa lubeckie a port stał się lokalnym portem rzecznym. Ponadto wtedy te statki pełnomorskie to były jednostki wielkości obecnych kutrów rybackich, więc nie ma co w ogóle porównywać.

      "Transport morski jest najtańszy!"

      Jest najtańszy przy odpowiednio dużych jednostkach pływających, a te do Elbląga nie zawiną, więc taniej będzie wysłać towar do Trójmiasta.

      "Zaślepieni nienawiścią do PIS wylewacie dziecko z kąpielą! Ekonomiczni dyletanci!!!'

      Za to w PiSie są sami ekonomiczni eksperci. Zreferujesz sytuację ekonomiczną lotniska w Radomiu, albo liczbę pasażerów korzystających z pociągów IC na stacji Włoszczowa? Bo ten przekop to taka sama "inwestycja" tylko znacznie droższa od wyżej wymienionych.

      • 2 0

    • Uwarunkowania lokalne są jakie są. (1)

      Ten port jest niewygodny, znajduje się przy płytkim akwenie. W dobie dużych jednostek pływających to jest po prostu idiotyczny projekt mający tylko znaczenie polityczne. Napinanie się w kierunku Rosji i tyle. Nie warto w tym topić pieniędzy. Wystarczy, że już się rozrzuca po rynku porzyczone na % 500+. Może już się nie zadłużajmy bardziej żeby budować na siłę port morski w Elblągu.

      • 1 0

      • 95% jednostek pod polską banderą będzie mogło zawinąć do Elbląga, 75% jednostek pod banderą niemiecką, 65% jednostek pod banderą szwedzką, 60% pod banderą fińską.
        To będzie port jakich pełno w Europie, a polakom dalej się "nie opłaca", i dalej w pocie czoła wymyślają teorie dlaczego się "nie opłaca"

        • 0 0

    • Od ok. 1810 r. to jest tylko prowincjonalny port rzeczny decyzją władz pruskich, które oceniały realia (2)

      pelnomorskim nie jest od średniowiecza.

      Trzymajmy się faktów. Port Elbląg jest to dziś port morski tylko z nazwy, gdyż po II wojnie wody Zalewu Wiślanego w granicach Polski i rzekę Elbląg uznano za "wewnetrzne wody morskie".

      • 0 0

      • (1)

        Przekop i Smiala Wisła
        wywalila miliony ton nanosu w Zatokę
        wszystko to lezy teraz w Krynicy, na plazy

        • 0 0

        • Krynica ma raczej piasek z Sambii, ze wschodu

          Przekop sypie łachy w Mikoszewie, najdalej na Kątach Rybackich kończy sie ruch rumoszu z niego. Śmiała ma jeszcze mniejszy zasięg.

          • 0 0

    • tu nie tylko o Elbląg chodzi.

      dzięki temu przekopowi, rozwinąć się może Frombork i Tolkmicko

      • 0 0

  • na nie są debile lemingi i ruskie trole. jak zwykle nie mogą znieść, że PIS się zabrał za

    coś dobrego, za co platformie się zabrać nie chciało bo nie miała czasu, bo kradła

    • 3 2

  • Pamiętajmy o bursztynie.

    Budując Przekop należy na początku uregulować sprawę wydobytego podczas tych prac bursztynu. Będzie tego szacunkowo kilkadziesiąt ton. Ta ilość spokojnie wystarczy na sfinansowanie inwestycji i jeszcze trochę zostanie na budowę np. Muzeum Bursztynu obok Przekopu.

    • 2 0

  • wiadomo gdzie kopać
    już kopią żeby zdążyć .....

    • 0 0

  • budować !!!

    pod każdym względem plus - nawet ze wzgledu na ekologię !

    • 1 1

  • Najbardziej na tej wizualizacji podobają mi się mewy latające tyłem :)

    • 0 0

  • Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej

    https://www.mgm.gov.pl/332-inwestycje-um-w-gdyni-oglosil-przetarg-na-projekty-i-raporty-dotyczace-budowy-kanalu-zeglugowego

    • 0 0

  • Przekop to histryczna inwestycja na rowni z powrotem Gdanska do Polski

    Moi drodzy ( ale nie rodacy)
    Ja nie mysle tak jak wy nasaczeni nienawiscia do siebie.
    To nie gra roli jaka partia rzadzi Polsa.
    Jedno jest pewne :wy jestescie tak zacietrzewieni na siebie ze wszysko co jest oczywiscie sluzace korzyscia dla Polski pomijacie klocac sie o wladze.
    Szanowni Polacy czy wy , ktorzy komentujecie ta decyzje staraliscie sie kiedykolwiek przeplynac morzem a potem zalewem z Gdanska(PL) do Elblaga (PL)?
    Nie !!! bo inaczej nigdy byscie nie byli przeciw temu projektowi
    Kazdy w dzisiejszych czasach ma prawo do swojego zdania i tu jeszcze mala dygresja.Jesli moglbym otrzymac obywtelstwo polskie to bylbym zaszczycony odebrac je od obecnego prezydenta .

    • 0 0

  • Most ponad kanłem na Mierzeji Wiślanej.

    Zamiast dwóch mostów postuluje za jednym wysokim mostem i estakadą nad kanałem. Byłby to most na linach z umieszczoną na szczycie dwóch pylonów dwupoziomową wierzą widokową. Przy moście powstałyby hotele ,gastronomia ,sklepiki i w pobliżu port jachtowy. Tylko przejazd estakadą i wysokim mostem to atrakcja turystyczna jakiej niema na polskim wybrzeżu. Przepiękna panorama na Zatokę Gdańską po Trójmiasto,Półwysep Helski i Zalew Wiślany z Elblągiem i Fromborkiem. To ściągnie dodatkowo dziesiątki tysięcy turystów . A to oznacz dodatkowe miejsca pracy i podatek ,którym można spłacić tą inwestycje.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

Najczęściej czytane