- 1 Lechia nie dostała licencji, ma ją Arka (132 opinie)
- 2 Żużel odwołany 5 minut przed startem (103 opinie)
- 3 Lechia nie kalkuluje. Chce wygrać z Wisłą (51 opinii)
- 4 Ile kosztuje gra w piłkarskiej B Klasie? (20 opinii)
- 5 Lechia zmienia plany na derby Trójmiasta (118 opinii)
- 6 Trefl rośnie w siłę. Awansuje już w piątek? (3 opinie)
Urząd Morski zamawia projekt przekopu Mierzei Wiślanej
Na początku listopada powinniśmy poznać firmy bądź konsorcja zainteresowane zaprojektowaniem przekopu na Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni, który ogłosił przetarg na wspomniane przedsięwzięcie, na ten cel przeznaczył 1,5 mln euro.
Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego.
Urząd Morski na przygotowanie dokumentacji projektowej przeznaczył ponad 1,5 mln euro. O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy i 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc.
Projekt ma być gotowy w terminie 18 miesięcy od daty podpisania umowy.
Przetarg jest, ale gdzie wykonać przekop
Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy.
- Na razie nie dotarła do mnie żadna decyzja o lokalizacji tej inwestycji. Czekamy na decyzję ministra - mówi mgr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Trzeba jednak podkreślić, że z dużym prawdopodobieństwem nie będą brane pod uwagę przez urzędników w Warszawie lokalizacje w Piaskach i Przebrnie. W przypadku pierwszej lokalizacji należałoby wykonać bardzo długi tor wodny - pogłębić Zalew Wiślany. Druga lokalizacja odpadnie ze względu na silne oddziaływanie inwestycji na środowisko przyrodnicze.
Co w ramach wykonania przekopu?
Wykonanie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej ma pochłonąć 800 mln zł. Inwestycja ma szansę być gotowa w 2022 r. Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej.
Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.
W ramach rekompensaty dla mieszkańców w planach jest budowa dwóch mostów. Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.
Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.
Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską do Gdańska. W planach było też wytyczenie nowego mostu nad Martwą Wisłą w Sobieszewie, ale ostatecznie władze państwa przystały na pomysł władz Gdańska i dofinansowały go kwotą 16,6 mln zł.
Miejsca
Opinie (362) 5 zablokowanych
-
2016-10-08 16:52
kto bedzie tam plywa.....
....trzeba mic duzo szczescia zeby zaobserwowac jakikolwiek ruch na zalewie.....
- 9 1
-
2016-10-08 16:49
dzień przed otwarciem przekopu
Rosjanie otworzą cieśninę Pilawską , i teraz sobie pływajcie. Już w XV wieku ludzie zrozumieli że port w Elblągu jest zbyt kosztowny , chyba że dla barek i kajaków.
- 8 2
-
2016-10-08 10:34
Przekop... (2)
W historii europejskiej już był już taki władca , który budował wiele kanałów. I efekt jest taki:
1) z Morza Azowskiego ostał się jedynie stawik,
2) Biełomorkanał (kanał Białomorski) "funkcjonuje fantastycznie' - nie słychać o żegludze i wykorzystaniu, a jego budowa pochłonęła bardzo wiele ofiar.
Czy te przykłady nie są znamienne, a tzw. decydentów nic to nie uczy?
Może ktoś czerpie garściami z pomysłów generalissimusa?- 28 15
-
2016-10-08 16:44
Oczywiście, woda z mierzeji wypłynie do Bałtyku
- 1 0
-
2016-10-08 11:31
w Szkocji, Niemczech i Francji też budował, nieuku?
- 6 4
-
2016-10-08 16:06
Wariant II Nowy Świat jest najlepszy.
- 0 1
-
2016-10-08 10:03
PISOWSKIE SNY i MRZONKI O POTĘDZE "IVRP" (1)
cóż , na głupotę nie ma lekarstwa....
- 41 25
-
2016-10-08 15:55
masz racje janek Polak
jak wygladasz ?
- 0 4
-
2016-10-08 15:45
plan planem
a ciągle nie otrzymaliśmy jednoznacznej odpowiedzi na pytanie: czy projektowany przekop jest w 100 % bezpieczny dla przyrody i ludzi tam mieszkających..argumety
- 5 0
-
2016-10-08 15:34
parkingi
Po obu stronach możnaby utworzyć parking dla kierowców - ci którzy staliby w kolejce - gdyż most byłby otwarty mogliby podjechać na parking zjeść tortillę w 5 minut albo zawrócić i wrócić drugą sztreką do drugiego mostu aby nie czekać na zamknięcie. A tak nie ma jak zawrócić i kierowcy czekają w kolejce jak na przejeździe kolejowym.
- 3 1
-
2016-10-08 14:02
Tomcio (1)
A czy można ogłosić przetarg na projekt budowy nie precyzując lokalizacji?
- 7 1
-
2016-10-08 15:02
nie , nie mozna
dlatego artykuł to
kaczka
jakaśtam- 1 0
-
2016-10-08 15:02
Tak jak niecierpie sekty PiS tak tu jestem ZA!
Ten przekop powinien już być dawno wykonany !
- 2 8
-
2016-10-08 14:53
"Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem." - kolejny DOBRY POMYSŁ. Przeprawa promowa jest uciążliwa, brak regularnej komunikacji drogowej odcina Sobieszewo od reszty Pomorza. Nawet PiS miewa jak widać dobre pomysły - to samo myślę o stałym moście zwodzonym na Wyspę Sobieszewską, który powstaje właśnie z inicjatywy PO-wskich władz Gdańska.
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.