• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z problemów Mevo będą tłumaczyć się na specjalnej sesji

Ewelina Oleksy
2 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (250)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Radni chcą wyjaśnień ws. Mevo 2.0 od urzędników odpowiedzialnych za system. W poniedziałek w tej sprawie odbędzie się specjalna sesja. Radni chcą wyjaśnień ws. Mevo 2.0 od urzędników odpowiedzialnych za system. W poniedziałek w tej sprawie odbędzie się specjalna sesja.

- Miarka ws. rowerów Mevo się przebrała, oczekujemy wyjaśnień i konkretnych odpowiedzi na pytania - mówią gdańscy radni PiS. Na ich wniosek w poniedziałek, 5 czerwca, odbędzie się nadzwyczajna sesja w tej sprawie. Ma na niej zostać przedstawione m.in. rozliczenie Mevo 1.0 oraz informacja o sytuacji Mevo 2.0.





Czekasz na uruchomienie systemu Mevo 2.0?

Nadzwyczajna sesja Rady Miasta Gdańska ws. rowerów Mevo 2.0 rozpocznie się w poniedziałek o godz. 14.

W porządku obrad są dwa wystąpienia:

  1. wystąpienie prezydent Aleksandry Dulkiewicz, która jest też wiceprezesem rady Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, odpowiedzialnego za Mevo,
  2. wystąpienie Michała Glasera, prezesa zarządu OMGGS.


Sesję zwołano na wniosek radnych klubu PiS.

- Zdecydowaliśmy się zawnioskować o sesję nadzwyczajną ws. systemu Mevo, bo władze miasta jak ognia unikają tego tematu i chowają głowy w piasek, gdy zadajemy pytania w formie interpelacji. W poniedziałek nie uciekną od pytań w tej sprawie - mówi Przemysław Majewski, radny PiS. - Szczątkowe odpowiedzi prezesa Glasera na konferencjach prasowych, brak odpowiedzi na nasze interpelacje tylko potęgują wątpliwości wokół wdrożenia tego systemu. Prezydent Dulkiewicz jest wiceprezesem rady OMGGS, dlatego liczymy, że wraz z prezesem Glaserem odpowie na nasze pytania, w tym o: rozliczenie finansowe i materialne systemu Mevo 1.0, o dotychczasowe koszty systemu Mevo 2.0, o treść umowy z operatorem, o zarobki osób odpowiedzialnych za wdrożenie roweru metropolitalnego i wiele innych związanych z przyszłym funkcjonowaniem systemu wartego 159 mln zł.
Porządek nadzwyczajnej sesji Rady Miasta Gdańska ws. Mevo. Porządek nadzwyczajnej sesji Rady Miasta Gdańska ws. Mevo.
Jak dodaje Majewski, "mieszkańcy mają prawo wiedzieć, dlaczego tworzony od ponad 10 lat system działał zaledwie kilka miesięcy, a na przygotowania wydano już wiele milionów z publicznej kasy".

- Zachęcam, by być w poniedziałek w Radzie Miasta i zadawać pytania, które jako radni chętnie przedstawimy - mówi Majewski.


Czarne chmury nad Mevo od 2019 r.



Przypomnijmy: system Mevo 1.0 upadł jesienią 2019 r. Wtedy zerwana została umowa z operatorem systemu, który ogłosił upadłość. Wielu użytkowników do dziś nie odzyskało pieniędzy za wykupione abonamenty.

Od tego czasu trwają próby wskrzeszenia systemu roweru miejskiego, obejmującego nie tylko Trójmiasto, ale w sumie 16 gmin metropolii.

W kwietniu tego roku rozpoczęły się testy rowerów Mevo 2.0. Urzędnicy OMGGS zapowiadali, że jeśli wypadną pomyślnie, pierwsze rowery zostaną uruchomione już w lipcu.

Testy wypadły jednak daleko od "pomyślnie" i ostatecznie zostały przerwane.

W Szwecji się nie udało



Gwoździem do trumny okazało się być zawieszenie funkcjonowania systemu rowerów miejskich w Sztokholmie - takich samych (tego samego operatora) jak te w Gdańsku. Powodem wycofania rowerów z ulic stolicy Szwecji były kłopoty z pękającymi ramami rowerów, a wcześniej z kablami zasilającymi i bateriami (dochodziło do ich zapłonu). W Szwecji niedawno rozwiązano umowę z operatorem.



Prezes Glaser poinformował, że w związku z tym Mevo 2.0 będzie w Gdańsku opóźnione. Nie potrafił jednak odpowiedzieć na pytanie, kiedy rowery zaczną działać.

- Wierzymy, że inauguracja nastąpi jeszcze w tym roku - powtarzał Glaser na konferencji prasowej na początku maja tego roku.
Mevo w lipcu nie ruszy. Mevo w lipcu nie ruszy. "Wierzymy, że nastąpi to w tym roku"

Wymiana rowerów. Ruszą w sierpniu?



Pod koniec maja, także na konferencji prasowej, władze OMGGS ogłosiły, że rozruch systemu Mevo 2.0 ma ruszyć jeszcze w sierpniu, ale rowery elektryczne trzeba wymienić i dostarczy je nowa firma-Segway.

- Wymiana rowerów leży całkowicie po stronie operatora. Obszar nie poniesie w związku z tym żadnych dodatkowych kosztów - zapewniała Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo 2.0. - Z ekspertyz, jakie otrzymaliśmy, wynika, że zarówno rowery bez napędu, jak i nowe rowery od firmy Segway są bezpieczne.
  • Tak ostatecznie mają wyglądać nowe rowery Mevo.
  • Na sesji głos zabierze Michał Glaser, szef Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot, odpowiedzialnego za Mevo.

Radny KO: "to próba przykrycia sesji o pyle węglowym"



Z rezerwą do pomysłu zwołania nadzwyczajnej sesji ws. problemów Mevo podchodzą radni Koalicji Obywatelskiej, największego klubu w Radzie Miasta Gdańska.

- Temat Mevo jest ważny, ale mamy nieodparte wrażenie, że wniosek PiS o sesję nadzwyczajną w tej sprawie był tylko próbą przykrycia niewygodnej dla PiS sesji nadzwyczajnej w sprawie pyłu węglowego - komentuje Cezary Śpiewak-Dowbór, szef klubu KO.


Specjalna sesja ws. szkodliwości pyłu węglowego z terenów portowych odbyła się w ostatni czwartek.

Tak dla portu! Nie dla pyłu! - radni przyjęli apel ws. pyłu węglowego Tak dla portu! Nie dla pyłu! - radni przyjęli apel ws. pyłu węglowego

Po kilku godzinach dyskusji radni przyjęli na niej apel do władz państwa o natychmiastowe działania, które zminimalizują uciążliwość przeładunków w Porcie Gdańsk. Radni PiS nie poparli apelu - wstrzymali się od głosu. Na sesji nie pojawili się zaproszeni przedstawiciele rządu i władz portu.

Miejsca

Opinie (250) 9 zablokowanych

  • dulkiewicz odpowiesz za wszystko...

    • 26 2

  • Ja..

    .
    Olka nie płaci z własnej kieszeni za buble,tylko gdanszaczanie.

    • 27 2

  • Prezes OMGGS powinien już dawno zostać zdymisjonowany i tyle w temacie (2)

    Władze trójmiasta maja obywateli w ........ a liczy się tylko dla nich biznesiki, publiczna kasa i polecenia z Brukseli!

    • 31 1

    • Rodziny się nie rusza (1)

      Bez wietrzenia UM żądny zmian.

      • 3 0

      • Chcialbys zmiany. Zeby nahapac sie

        Jak ten jamochłon od orlenu

        • 1 5

  • Z tego nie da się wytłumaczyć.

    • 23 1

  • Bo w Trójmieście nic nie umieją zrobić, siedzą w korytach od kilku lat i maja w nosie mieszkańców (5)

    • 53 3

    • Jak na razie to udało się zbudować i PKM i wiele rozwiązań drogowych. (2)

      Elektryfikacja PKM i bajpasu kartuskiego się udaje: brakuje tylko działań na rzecz elektryfikacji linii PKP Gdynia - Kościerzyna, ale tymi projektami rządzi PiS.

      • 2 5

      • bajpas kartuski

        Bajpas kartuski nie jest elektryfikowany

        • 1 0

      • Jak na ilość przeznaczonych środków, to te drogi są bida z nędzą.

        Pojeździj trochę po Polsce i porównaj.

        • 2 0

    • Dlatego czekam na alternatywe

      Która będzie Kacperek z całą resztą Sasinów. Rodzina na swoim

      • 1 2

    • Kilkudziesięciu lat

      • 0 0

  • Projekt nierealistyczny od początku (1)

    Rowery elektryczne bez stacji dokujących z ładowaniem to marzenie. Ile razy ten sam błąd robimy. Amatorka dziecinada to lekko powiedziane. Powinien być prokurator i kryminał. I ja głosuję na PO/KO jakby co.

    • 22 3

    • Dokładnie tak, głupie nierealistyczne założenia które nie maja prawa być skutecznie zrealizowane.
      Zwykłe rowery byłby wielokrotnie łatwiejsze w obsłudze, elektryczne wystarczą hulajnogi.

      • 1 1

  • Czas zakonczyc cyrk

    pod nazwami mevo, fala i inne.
    Pieknie trwoni sie spoleczne pieniadze przez towarzystwo wzajemnej adoracji pod szyldem UM i RM. Ludzie odpowiedzialni za pomysly i tzw realizacje biora co miesiac niemale pieniadze, jezdza w delegacje i tak latami ciagnie sie ta odyseja na koszt gdanszczan. Moze wreszcie odpowiednie organa zajma sie tym i rozlicza odpowiedzialnych za ten kosztowny marazm. Chyba juz czas !!! Podobno miasto biedne na wlaczenie kilku fontann w miescie nie mialo pieniedzy, a tu strumienie bokami odplywaja - jak chocby dzisiejszy koncert przy bramie oliwskiej.....

    • 33 1

  • Fala (1)

    O Fali też cicho...chyba spłynęła kanalizacją do Bałtyku.

    • 33 1

    • może jeszcze muszą kupić kilka busów niezbędnych do obsługi systemu szkoleń w szkołach?

      i wymyślić kilka jeszcze bardziej absurdalnych systemów walidacji biletów, bo te które były do tej pory nie odpowiadają "innowacyjnym" standardom

      • 6 1

  • Opinia wyróżniona

    Ja to się chyba tego mevo nigdy już nie doczekam... ech (8)

    czas kupić chyba samemu rower, bo te kupione z moich podatków zawsze już będą wirtualne....

    • 122 4

    • Jeśli masz gdzie trzymać to nigdy bym nie czekał na mevo (3)

      Szkoda kasy, nerwów, i czasu na mevo. Patrzmy realnie co się dzieje, ja kupiłem sobie porządny rower 6 lat tumu i zrobiłem nim bezawaryjne kilka tysięcy, polecam takie coś dla niezdecydowanych.

      • 20 0

      • No ale mevo działa trochę inaczej (1)

        Przede wszystkim nie musisz się martwić o to, że zostawiasz gdzieś rower. Możesz pojechać w jedną stronę, wypić piwo i wrócić komunikacją/taxą, nie musisz go przechowywać i martwić się o konserwację, ze wspomaganiem elektrycznym ułatwią dostanie się na górny taras. Jasne, że mają też dużo wad, jak np dostępność, ale zainteresowanie jakim cieszyło się mevo 1 i hulajnogi elektryczne, pokazują, że zapotrzebowanie jest. Ja się na wielu trasach chętnie przesiądę z samochodu na rower miesjki

        • 4 5

        • POkemon komu ty te brednie wciskasz co

          • 6 2

      • Budowanie po taniości.

        Do niedawna w każdym normalnym budynku w mieście były piwnice, suszarnie i wózkarnie, a nie jakieś komórki lokatorskie za dopłatą. I ta tam trzymam rowery.

        • 5 0

    • Według PO dwa razy obiecać, to jak raz...dotrzymać

      Szybciej doczekam lotu w kosmos niż...Mevo

      • 22 6

    • Kupili drogi złom i jeszcze sie tym chwala (1)

      Rower oceniam negatywnie. Jest to znany model, który jeździ w wielu systemach flotowych (komercyjnych), także w Polsce. Jest ciężki, a co za tym idzie nieporęczny. To, że jest drogi, nie oznacza automatycznie, że jest dobry do takiego zastosowania. Wielu operatorów flot komercyjnych wycofuje się z użytkowania tego modelu z uwagi na jego wady. Pełne opony w połączeniu z gigantyczną masą 40 kg spowodują dodatkowo, że rowery będą szybko niszczone przez uderzenia w krawężniki, bo nie da się podrzucić przedniego koła tak ciężkiej konstrukcji. Z kolei argumenty rzeczoznawcy to kwestie trzeciorzędne, zwłaszcza z punktu widzenia użytkownika. Np. wodoodporność w tego typu sprzęcie powinna być oczywistością.

      • 7 0

      • Głupi pomysł.

        Tylko zabrali miejsca parkingowe i rejony chodników na te głupie stojaki dla rowerów Mevo. W Gdyni do dzisiaj stoją i są też tabliczki.

        • 4 1

    • Trójmiasto zostało oplanowane przez tysiace hulajnug które sa wtej samej cenie a wygodniejsze wiec to bedzie totalna klapa

      • 3 1

  • Mevo (1)

    Za dużo urzędników do obsługi rowerów, tylko kasa się liczy

    • 24 2

    • Co za kociokwik. Każdy może kupić sobie rower za około tysia i jeździć, atu jakieś walki na miliony. Ludzie, o czym wy mówicie, jakiś projekt na miliony, o z2yklych rowerach?

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

Najczęściej czytane