• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z problemów Mevo będą tłumaczyć się na specjalnej sesji

Ewelina Oleksy
2 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (250)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Radni chcą wyjaśnień ws. Mevo 2.0 od urzędników odpowiedzialnych za system. W poniedziałek w tej sprawie odbędzie się specjalna sesja. Radni chcą wyjaśnień ws. Mevo 2.0 od urzędników odpowiedzialnych za system. W poniedziałek w tej sprawie odbędzie się specjalna sesja.

- Miarka ws. rowerów Mevo się przebrała, oczekujemy wyjaśnień i konkretnych odpowiedzi na pytania - mówią gdańscy radni PiS. Na ich wniosek w poniedziałek, 5 czerwca, odbędzie się nadzwyczajna sesja w tej sprawie. Ma na niej zostać przedstawione m.in. rozliczenie Mevo 1.0 oraz informacja o sytuacji Mevo 2.0.





Czekasz na uruchomienie systemu Mevo 2.0?

Nadzwyczajna sesja Rady Miasta Gdańska ws. rowerów Mevo 2.0 rozpocznie się w poniedziałek o godz. 14.

W porządku obrad są dwa wystąpienia:

  1. wystąpienie prezydent Aleksandry Dulkiewicz, która jest też wiceprezesem rady Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, odpowiedzialnego za Mevo,
  2. wystąpienie Michała Glasera, prezesa zarządu OMGGS.


Sesję zwołano na wniosek radnych klubu PiS.

- Zdecydowaliśmy się zawnioskować o sesję nadzwyczajną ws. systemu Mevo, bo władze miasta jak ognia unikają tego tematu i chowają głowy w piasek, gdy zadajemy pytania w formie interpelacji. W poniedziałek nie uciekną od pytań w tej sprawie - mówi Przemysław Majewski, radny PiS. - Szczątkowe odpowiedzi prezesa Glasera na konferencjach prasowych, brak odpowiedzi na nasze interpelacje tylko potęgują wątpliwości wokół wdrożenia tego systemu. Prezydent Dulkiewicz jest wiceprezesem rady OMGGS, dlatego liczymy, że wraz z prezesem Glaserem odpowie na nasze pytania, w tym o: rozliczenie finansowe i materialne systemu Mevo 1.0, o dotychczasowe koszty systemu Mevo 2.0, o treść umowy z operatorem, o zarobki osób odpowiedzialnych za wdrożenie roweru metropolitalnego i wiele innych związanych z przyszłym funkcjonowaniem systemu wartego 159 mln zł.
Porządek nadzwyczajnej sesji Rady Miasta Gdańska ws. Mevo. Porządek nadzwyczajnej sesji Rady Miasta Gdańska ws. Mevo.
Jak dodaje Majewski, "mieszkańcy mają prawo wiedzieć, dlaczego tworzony od ponad 10 lat system działał zaledwie kilka miesięcy, a na przygotowania wydano już wiele milionów z publicznej kasy".

- Zachęcam, by być w poniedziałek w Radzie Miasta i zadawać pytania, które jako radni chętnie przedstawimy - mówi Majewski.


Czarne chmury nad Mevo od 2019 r.



Przypomnijmy: system Mevo 1.0 upadł jesienią 2019 r. Wtedy zerwana została umowa z operatorem systemu, który ogłosił upadłość. Wielu użytkowników do dziś nie odzyskało pieniędzy za wykupione abonamenty.

Od tego czasu trwają próby wskrzeszenia systemu roweru miejskiego, obejmującego nie tylko Trójmiasto, ale w sumie 16 gmin metropolii.

W kwietniu tego roku rozpoczęły się testy rowerów Mevo 2.0. Urzędnicy OMGGS zapowiadali, że jeśli wypadną pomyślnie, pierwsze rowery zostaną uruchomione już w lipcu.

Testy wypadły jednak daleko od "pomyślnie" i ostatecznie zostały przerwane.

W Szwecji się nie udało



Gwoździem do trumny okazało się być zawieszenie funkcjonowania systemu rowerów miejskich w Sztokholmie - takich samych (tego samego operatora) jak te w Gdańsku. Powodem wycofania rowerów z ulic stolicy Szwecji były kłopoty z pękającymi ramami rowerów, a wcześniej z kablami zasilającymi i bateriami (dochodziło do ich zapłonu). W Szwecji niedawno rozwiązano umowę z operatorem.



Prezes Glaser poinformował, że w związku z tym Mevo 2.0 będzie w Gdańsku opóźnione. Nie potrafił jednak odpowiedzieć na pytanie, kiedy rowery zaczną działać.

- Wierzymy, że inauguracja nastąpi jeszcze w tym roku - powtarzał Glaser na konferencji prasowej na początku maja tego roku.
Mevo w lipcu nie ruszy. Mevo w lipcu nie ruszy. "Wierzymy, że nastąpi to w tym roku"

Wymiana rowerów. Ruszą w sierpniu?



Pod koniec maja, także na konferencji prasowej, władze OMGGS ogłosiły, że rozruch systemu Mevo 2.0 ma ruszyć jeszcze w sierpniu, ale rowery elektryczne trzeba wymienić i dostarczy je nowa firma-Segway.

- Wymiana rowerów leży całkowicie po stronie operatora. Obszar nie poniesie w związku z tym żadnych dodatkowych kosztów - zapewniała Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo 2.0. - Z ekspertyz, jakie otrzymaliśmy, wynika, że zarówno rowery bez napędu, jak i nowe rowery od firmy Segway są bezpieczne.
  • Tak ostatecznie mają wyglądać nowe rowery Mevo.
  • Na sesji głos zabierze Michał Glaser, szef Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot, odpowiedzialnego za Mevo.

Radny KO: "to próba przykrycia sesji o pyle węglowym"



Z rezerwą do pomysłu zwołania nadzwyczajnej sesji ws. problemów Mevo podchodzą radni Koalicji Obywatelskiej, największego klubu w Radzie Miasta Gdańska.

- Temat Mevo jest ważny, ale mamy nieodparte wrażenie, że wniosek PiS o sesję nadzwyczajną w tej sprawie był tylko próbą przykrycia niewygodnej dla PiS sesji nadzwyczajnej w sprawie pyłu węglowego - komentuje Cezary Śpiewak-Dowbór, szef klubu KO.


Specjalna sesja ws. szkodliwości pyłu węglowego z terenów portowych odbyła się w ostatni czwartek.

Tak dla portu! Nie dla pyłu! - radni przyjęli apel ws. pyłu węglowego Tak dla portu! Nie dla pyłu! - radni przyjęli apel ws. pyłu węglowego

Po kilku godzinach dyskusji radni przyjęli na niej apel do władz państwa o natychmiastowe działania, które zminimalizują uciążliwość przeładunków w Porcie Gdańsk. Radni PiS nie poparli apelu - wstrzymali się od głosu. Na sesji nie pojawili się zaproszeni przedstawiciele rządu i władz portu.

Miejsca

Opinie (250) 9 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (6)

    Maszynka do zarabiania kasy...ten projekt nigdy nie ruszy

    • 105 3

    • Dokładnie, nawet jej serdeczność jest tam wiceprezesem i co miesiąc przytula spora kasę...

      • 15 0

    • Jasne że to stworzone by wydoić publiczą kasę! tylko i wyłączenie! (1)

      gdyby to było opłacalne i rentowne to prywatny inwestor sam by włożył kasę i rozpoczął takie usługi! ale dy... obywateli jest najlepsze więc się udaje - coś dla was robimy... za takie marne interesy powinien być prokurator i odpowiednie konsekwencje!

      • 14 1

      • Samorządową Misiu. W 3miescie to jak splunąć

        • 7 0

    • To coś jak PISowe lotnisko pod Warszawą

      Oczywiście w skali mega mikro. Różnica w tym że w przypadku rowerów jest szansa że kiedyś to ruszy. Nie wiem tylko czemu miasto uparło się na elektryczne rowery, niech społeczeństwo porusza się trochę o własnych siłach.

      • 2 8

    • Niemożliwe...

      • 0 0

    • W prywatnym mieszkaniu prezesa Glasera

      jest zarejestrowana fundacja prezydenta Jacka Karnowskiego.

      • 3 0

  • (1)

    Kompromitacja władz Gdańska cd...

    • 107 6

    • Przyjdzie Ola i powie

      Wina pis bo przez obniżkę pit i zwolnienie z podatku młodych do 26 roku życia zabraliście nam dochody. Poza tym co nam zrobicie jak jestescie w mniejszości w radzie miasta

      • 19 2

  • (2)

    To się po prostu nie uda.Inne miasta mają rower miejski,w Gdańsku nie potrafią tego ogarnąć.Kolejne jaja,podobnie jak fala.Wyborcy rozliczą z tych hec.

    • 75 8

    • Marzenia (1)

      Pamięć wyborcy jest zadziwiająco krótka i wybiórcza, więc nie liczylbym na to za bardzo.

      • 8 0

      • so true

        • 2 0

  • Prezes Klasser to na znaczki pocztowe dobry a nie na rowery (1)

    • 52 3

    • W jego prywatnym mieszkaniu jest zarejestrowana fundacja Jacka Karnowskiego.

      Więc, jak widać, do czegoś się nadaje...

      • 4 0

  • Czas to zaorać (4)

    Nie ma sensu tuszować trupa

    • 84 2

    • Chyba pudrowac

      • 13 1

    • a może pudrować?

      • 11 0

    • tatuować

      • 3 1

    • Tuczyć?

      • 0 1

  • zamiast tłumaczeń - dymisje - będzie szybko i sprawnie (2)

    po co tracić czas na słuchanie farmazonów

    • 91 6

    • Jakie dymisje?!

      Dlaczego wcześniej Adamowicz, a teraz Dulkiewkcz będzie wygrywać wybory w każdej kadencji? Właśnie dlatego bo głosowali/głosują na nich urzędnicy oraz ich rodziny. Każda zmiana delikatnej równowagi może wywołać popłoch w maszynie urzędniczej, a co za tym idzie- brak poparcia i przegrane wybory. Najwyżej wyrzucą jakiś pojedyńczych łebków najniższego szczebla.

      • 17 5

    • Dokładnie, rowery mają sens od maja do końca września.

      Pół sezonu minie. A połowa to za krótko, żeby zarobić. Kto to nadzoruje ze strony miasta? Bezsens

      • 1 0

  • rowery dla turystow (1)

    za pieniadze podatnikow

    • 79 4

    • Widzisz jakieś rowery?
      Co roku obywatele Trójmiasta zrzucają się na misia...ktory nawet nie istnieje i jeszcze się z tego cieszą. Mają nadzieję że on kiedyś powstanie. Wierzą w niego jak dziecko w mikołaja..

      • 3 0

  • Jakim prawem dopuszczono (7)

    Tego samego operatora, który się nie sprawdził do drugiego przetargu bez rozliczenia wtopy z pierwszego?

    • 82 15

    • Ale o czym Ty piszesz? (1)

      Przecież wybrano innego operatora!

      • 20 5

      • O czym ty piszesz? wybrano? tak , dopuszczono do wyboru to co innego. czytanie ze zrozumieniem leży....

        • 0 0

    • Tym powinna zająć się prokuratura i to nie zwłocznie!

      Zwykłych obywateli się gania za bzdury wymyślone przez system a tacy sobie robią co chcą i maja wszystkie konsekwencje w ........!

      • 12 3

    • (1)

      Ale przecież pierwszym operatorem był Nextbike, nie ten co jest teraz xD

      • 6 2

      • To nieważne, Rogerki i Andrzejki wiedzą lepiej co pisać

        Nikt im nie będzie mówić, że czarne jest czarne...

        • 6 5

    • Sza. Nie pytaj. Bo go lubili??

      • 1 2

    • a co to za brednie ?

      operatorem pierwszego systemu był Nextbike

      • 1 0

  • (4)

    Idea pomysłu była super. Natomiast wykonanie go to zwykły skok na miejska kasę ze strony operatora. Rozumiem, że firma kuzyna musiała zarobić, ale mówimy tu o ogromnych miejskich pieniądzach, które poszły w p..u. Za te kasę można już było na spokojnie wykonać zunifikowany, solidny rower miejski i "rozdać" go chętnym osobom, rozliczającym swój pit w Gdańsku, które chciałyby w ten sposób dojeżdżać do pracy. W czym był problem?

    • 69 6

    • Ale wtedy by szwagier i siostra nie zarobiliby

      • 15 1

    • Synek my ze szwagrem nie takie walki

      Robiłem.. tzn. W latach 90 mieliśmy jako sb tyle hajsu. A później za ten hajs założyliśmy partie

      • 6 0

    • Idea była do d

      Bo jak urzędnicy biorą się za interes wychodzi zawsze tak samo

      • 3 0

    • Dokładnie. Ktoś na tym zarabia. Jak fala.

      Gdzie te pieniądze? Kto za to odpowie? Mitu pozytywnego prezydent nasza szuka, a pod nosem ma dwie sprawy jak dotąd nie rozwiązane. Mityczne, można powiedzieć..... Ale niepozytywne, marnotrawstwo pieniędzy podatników.

      • 3 0

  • Od 2019 (3)

    Maja rozmach

    • 54 3

    • I co dalej :) (1)

      Projekt wart 159 mln przez 4 lata to prawie 40 mln/ rok. Czyli ok 3,4 mln / mc. Ok 113 000 zł /dzien. Koszty i tak wzrosną pozniej bo inflacja zmiany bla bla..

      Remont 1 km drogi gminnej to 1,53 mln zł.
      Wyszło by ponad 100 km dróg. Budowa kosztuje taniej 900 tys zł/km około 177 km dróg
      A ile jeszcze innych potrzebniejszych rzeczy mozna by za ta kase zrobic.;)

      • 7 0

      • Na oko to ponad sto tysięcy rowerów za półtora tysiąca złotych/ sztuka... może trzeba było po prostu kupić rowery i niech sobie ludzie jeżdżą...

        • 7 0

    • To mniej więcej jak wspólny bilet na wszystkie środki transportu w obrębie metropolii... no nie da się i to już ze dwadzieścia lat...

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

Najczęściej czytane