- 1 Ulewa i tylko 8 biegów na żużlu (240 opinii) LIVE!
- 2 Lechia. Kolejne daty świętowania awansu (110 opinii)
- 3 Jak Arka zastąpi kontuzjowanego Gojnego? (79 opinii)
- 4 Lechia rozbita. Zmiana lidera (22 opinie)
- 5 Trefl o krok od awansu do półfinału (13 opinii)
- 6 IV Liga. Comeback Jaguara, porażka Bałtyku (47 opinii)
Bohaterowie Gdyni na transparencie kibiców
Arka Gdynia
Przedstawiamy pięć postaci, które znalazły się na ogromnym transparencie wywieszonym przez kibiców Arki Gdyni podczas niedzielnego meczu z Koroną Kielce. Spotkanie rozegrano 10 lutego, a więc w 93. rocznicę nadania Gdyni praw miejskich.
"Zbudowali miasto, które zostało dumą Polski i Polaków" - tak kibice Arki podpisali ogromną sektorówkę, przedstawiającą pięć postaci szczególnie zasłużonych dla historii Gdyni.
Przypominamy ich sylwetki.
Inżynier Tadeusz Wenda (pierwszy od lewej)
Urodził się 23 lipca 1863 roku w Warszawie. W 1890 roku ukończył studia w Instytucie Inżynierów Komunikacji w Petersburgu i przez 10 lat pracował przy projektowaniu i budowie linii kolejowych w różnych częściach Imperium Rosyjskiego. Następne 15 lat spędził kierując rozbudową portów morskich na Bałtyku.
Do Polski powrócił w 1915 roku. Po odzyskaniu przez kraj niepodległości rozpoczął pracę w Departamencie Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych, jako kierownik Wydziału Budowy Portów.
Od 1920 roku pracował nad projektem budowy przez Polskę własnego portu. Wszystkie kluczowe zadania - od wyboru lokalizacji, poprzez zaprojektowanie, budowę i rozwój portu w Gdyni, były dziełem Tadeusza Wendy. Kiedy odchodził w stan spoczynku w 1937 roku, Gdynia była najnowocześniejszym i drugim pod względem przeładunków portem na Bałtyku.
Zmarł 8 września 1948 roku w Komorowie.
Ulica Tadeusza Wendy znajduje się w Śródmieściu .
Inżynier Julian Rummel (drugi od lewej)
Urodził się w 1878 roku w Lipawie (ob. Liepaja na Łotwie). Do odrodzonej Polski powrócił w 1920 roku. Podjął pracę w Związku Towarzystwa Transportowego "Polbal" w Gdańsku. Przez kilka miesięcy mieszkał w Sopocie. Następnie przeniósł się do Warszawy, gdzie obok pracy zawodowej został dyrektorem Biura Ligi Żeglugi Polskiej.
W 1923 roku napisał książkę pt. "Port w Gdyni", którą wydał również w języku francuskim. To tłumaczenie było jednym z atutów przy pozyskiwaniu firm do organizującego się Konsorcjum Francusko-Polskiego dla Budowy Portu w Gdyni.
Julian Rummel: zapomniany współtwórca polskiej floty handlowej
Był współtwórcą polskiej floty handlowej. Przyczynił się do wykupienia w 1928 roku przez państwo polskie brytyjskiej linii żeglugowej. W ten sposób powstało Polsko-Brytyjskie Towarzystwo Żeglugowe "Polbryt". Był prezesem Rady Nadzorczej tego przedsiębiorstwa.
W 1930 roku przyczynił się również do powstania polsko-duńskiego Transatlantyckiego Towarzystwa Żeglugowego (późniejszego GAL-u), co dało początek polskiej żegludze oceanicznej. O szacunku, jakim się cieszył w branży może świadczyć fakt, iż w 1929 roku wybrano go na prezesa Związku Armatorów Polskich.
Zmarł w zapomnieniu 22 kwietnia 1954 roku. Jego skromny grób znajduje się nadal na Cmentarzu Witomińskim.
Jego imię nosi ulica na Wiczlinie .
Inżynier Eugeniusz Kwiatkowski (pośrodku)
Urodził się 30 grudnia 1888 r. w Krakowie. W latach 1926-30 był ministrem przemysłu i handlu, a w latach 1935-39 ministrem skarbu.
Po objęciu stanowiska ministra przemysłu nadał rozpęd budowie portu i miasta w Gdyni, którego wcześniej nie miała. Dość powiedzieć, że o ile w latach 1925-1926 na budowę portu wydano zaledwie 6,5 mln zł, to w latach 1927-1928 było to już niemal 35 mln złotych. W efekcie w 1930 r. przeładunki wynosiły 3 mln ton.
Poza budową portu przyczynił się do powstania polskiej floty handlowej, uwalniając Polskę od konieczności opłacania obcych armatorów. Jednocześnie z jego inicjatywy powstała Dalekomorska Flota Rybacka.
Kwiatkowski przekonywał nieustannie, że mocna gospodarka to też wolność. Nie tylko ekonomiczna.
- Polska bez własnego wybrzeża morskiego i własnej floty nie będzie nigdy ani zjednoczona, ani niepodległa - podkreślał.
8 lipca 1945 roku wrócił do kraju i w latach 1945-1948 był Delegatem Rządu dla Spraw Wybrzeża. Zamieszkał wówczas w Sopocie, gdzie włączył się czynnie w działalność ZHP. Został przewodniczącym Zarządu Okręgu ZHP.
W 1948 roku został odsunięty od działalności publicznej i zakazano mu pobytu na Wybrzeżu i w Warszawie. Zamieszkał w Krakowie, gdzie zmarł 22 sierpnia 1974 r.
Jego imieniem nazwano w Gdyni trasę łączącą port z obwodnicą .
Kmdr Zygmunt Horyd (drugi z prawej)
Urodził się 30 kwietnia 1896 roku w Warszawie. Służył w Polskiej Organizacji Wojskowej (1914-16), ukończył Szkołę Podchorążych, walczył w Legionach Polskich. W 1916 r. wzięty przez Rosjan do niewoli, z której uciekł i przez Szwecję wrócił do Polski. Walczył w wojnie polsko-bolszewickiej. Po wojnie studiował hydrotechnikę na Uniwersytecie Warszawskim. Od 1924 roku służył w Korpusie Morskich Oficerów Technicznych w Marynarce Wojennej.
Do Gdyni trafił w1927 roku, gdzie służył na różnych stanowiskach w Dowództwie Floty oraz Komendzie Portu Wojennego Gdynia, był m.in. kierownikiem Rejonu Inżynieryjnego Wybrzeża Morskiego oraz szefem Budownictwa Wybrzeża Morskiego we Flocie i Obszarze Nadmorskim. Kierował budową Warsztatów Portowych Marynarki Wojennej, a także uczestniczył w pracach nad budową portu w Gdyni.
Gdy wybuchła wojna, służył w Porcie Wojennym Gdynia. 4 września 1939 roku sformował batalion marynarzy, który walczył na linii Rumia-Pierwoszyno. Kmdr ppor. inż. Zygmunt Horyd poległ 12 września w natarciu pod Mostami, prowadząc tyralierę marynarzy do ataku na bagnety. Jego ciało ekshumowano ze zbiorowej mogiły i pochowano 6 października 1939 r. na Cmentarzu Witomińskim.
Na Pogórzu znajduje się ulica kmdra Zygmunta Horyda .
Inżynier Jan Śmidowicz (pierwszy od prawej)
Urodził się 5 grudnia 1879 r. w Poznaniu. Do Gdyni przybył w 1920 roku jako inżynier Towarzystwa Robót Inżynierskich, zaangażowanego w budowę Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska dla Rybaków. Od tamtej pory na stałe związany z Gdynią, gdzie założył własną firmę "Jan Śmidowicz Inżynier. Przedsiębiorstwo Robót Inżynierskich".
Był zaangażowany w budowę bocznicy kolejowej do powstającego właśnie portu gdyńskiego, linii kolejowej Gdynia - Kokoszki, pomostu Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska dla Rybaków, dworca kolejowego, magazynów portowych, wodociągów i kanalizacji w Gdyni.
Śmidowicz zasłynął z budowy nabrzeży portowych i falochronów poprzez metodę zatapiania skrzyń żelbetowych, bardzo nowoczesną na tamte czasy.
W 1941 r. został wysiedlony z Gdyni, ale po wojnie powrócił do miasta i przystąpił do odbudowy zniszczonych portów, dróg i wiaduktów. Pozbawiony własnej firmy i środków do życia, zmarł w biedzie w 1950. Został pochowany na Cmentarzu Witomińskim.
Na Oksywiu znajduje się ulica inżyniera Jana Śmidowicza
Miejsca
Kluby sportowe
Wydarzenia
Opinie (72) 9 zablokowanych
-
2019-02-11 10:27
Opinia wyróżniona
Super
Jestem z Gdańska, uważam że oprawa wypadła na prawdę świetnie. Ci wielcy Polacy zrobili bardzo dużo dla Gdyni i całego kraju - co widać po bardzo dynamicznym rozwoju Gdyni. Powinno się mówić o ich dokonaniach możliwie jak najwięcej w szkołach.
- 40 0
Wszystkie opinie
-
2019-02-11 11:49
1930 (1)
Przedwojenna tradycja to Bałtyk Gdynia.
- 18 7
-
2019-02-14 18:30
No tak...
Żeby jeszcze grał w piłkę
- 0 0
-
2019-02-13 12:43
A gdzie sokół franciszek (1)
Moi drodzy panowie. A dlaczego zabrakło Franciszka Sokoła ? To on zbudował w Gdyni szpital, halę targową, rzeźnię na Obłużu, komunikację miejską, odkupił Skwer Kościuszki dla Gdyni, pierwszą zawodową straż pożarną o wykupie Stoczni Gdynia przed niemieckim Gdańskiem. Oj miejsca zabraknie. Przeczytajcie 'Żyłem Gdynią'.
- 1 0
-
2019-02-14 18:27
Masz rację
Ale zawsze kogoś zabraknie i o kimś zapomnimy,niestety. Ale mamy szacunek!
- 0 0
-
2019-02-11 09:33
Wszystko pięknie tylko żeby później nie było bicia przeciwników politycznych - nie lubię takiego afiszowania się z partiotyzmem (5)
- 12 79
-
2019-02-13 15:55
Etatowy
Troll Maliniak
- 2 0
-
2019-02-11 16:37
(1)
widać ze mózg zryty od tv, tylko tam antypolskia szczujnia wtłacza ze narodowiec to cos złego a takie marne umysły w to wierzą
- 8 2
-
2019-02-11 17:28
bełkot ruskiego trolla jak zwykle
ale wy pisowcy musicie nienawidzić Polski i Polaków, chyba tak samo jak wasz ruski agent balbina- córka Stalina
- 0 9
-
2019-02-11 12:42
Najgłośniej bijesz ty. Trollując pod każdym artykułem.
- 13 0
-
2019-02-11 12:21
Hejterskie wpisy Maliniaka zgłaszajmy do moderacji
- 16 3
-
2019-02-13 12:49
A gdzie sokół franciszek
Dlaczego nie ma w centrum Gdyni ulicy jego imienia. Jest Władysława IV , a co on zrobił dla Gdyni tego jakoś nie wiem. Wiem natomiast że tak naprawdę to współojcem gdyni był SOKÓŁ
- 1 0
-
2019-02-13 12:22
Bog, Honor, Inzynieria!
Może się kibole wezmą za naukę w końcu
- 0 0
-
2019-02-11 14:08
Zbudowali miasto, które zostało dumą Polski i Polaków (1)
Ze jak?!
- 4 6
-
2019-02-13 07:55
Poniosło ich :-)
- 0 0
-
2019-02-12 19:19
Gdynie zalozyli zarowno inzynierowie jak i wojskowi.
Widac to zreszta po powyzszym artykule. A teraz rzadza prawnicy.
- 1 1
-
2019-02-11 10:09
Bo... Nasza Gdynia to Nasze Polskie Miasto!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (1)
Arka Gdynia!! Polska.
- 40 18
-
2019-02-11 22:15
Gdynia
Mieszkam. W Gdyni od urodzenia jest pieknym. Miastem wcale sie nie. Dziwię ze ludzie zamieszkują u nas Panie prezydencie szczurek ta piękna G dynia to jest Pana zasluga mam 63 lata i. Nie wyobrażam sobie innego prezydenta do konca mojego zycia a myśle pozyc jeszcze 20 lat
- 2 2
-
2019-02-11 10:17
szczurka nigdy wśród nich nie będzie!! (4)
- 34 26
-
2019-02-11 14:46
bo szczurek (1)
to szkodnik pospolity
- 6 4
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2019-02-11 11:42
kwik kwik kwik
- 2 7
-
2019-02-11 10:20
I już polityka?
- 11 10
-
2019-02-11 09:46
ciekawi mnie kto jest autorem tej " Oprawy " i kto to wymyslił ?... (15)
Bo przecież wiadomym jest ,że nie te młode chłopaki - kibice ! no i kasa ! ... kto i na czyje zlecenie ostało to sfinansowane ?...
- 14 66
-
2019-02-11 15:36
Napewno nie na zlecenie Unii Europejskiej (1)
Unii nie podobaja się takie akcje, a państwa wg nich powinny się wyzbyć swojej suwerenności imtozsamosci
- 4 5
-
2019-02-11 17:29
witamy agenta kgb na forum i jego stały bełkot
nuda czerwona stonko, nuda
- 4 4
-
2019-02-11 10:12
90% ludzi na stadionie nie ma nic wspólnego z Gdynią, gdyż pochodzą z okolicznych wiosek (3)
- 11 23
-
2019-02-11 13:12
W 20leciu międzywojennym 99% nie miało nic wspólnego wcześniej z Gdynią.
- 3 0
-
2019-02-11 10:14
Jesteś z gadńska i po!! (1)
Jesteś folgzdojczem i Naszym wrogiem!!!!!!!!!!!
- 12 13
-
2019-02-11 11:33
Jesteś kretyn!
- 6 5
-
2019-02-11 12:19
odp
chlopie. Zainteresuj sie troche, wylacz tv. Zrobili to sami kibice na swoje zlecenie, a sfinansowali to tez ci sami kibice ze zbiórek do puszki
- 4 2
-
2019-02-11 12:09
Po chu.. ta zazdrość :)
- 0 1
-
2019-02-11 10:10
Uważam ,że to dobra oprawa ! ... szczególnie w dniu Urodzin Miasta ! (4)
Brawo za okazanie na ogromnym banerze Ludzi którzy przyczynili się w głównym stopniu do rozwoju i do budowy Gdyni ! . Na następnych meczach proponuję baner o odwrotnej treści ! Na banerze powinny być zawarte pytania do obecnych gospodarzy Miasta - pt . "Gdzie Stocznie , gdzie cały przemysł związany z gospodarką morska ? , gdzie firmy armatorskie np. PLO które przez lata cały były głównym i strategicznym sponsorem Arki ? " Gdzie baseny na Polance Redłowskiej " ? -Tych pytań na każdym meczu mogło by być kilka !
- 29 8
-
2019-02-11 10:12
Tussek, lewandowski, niemce, brakuje kogoś, kto nastaje na Polaków z Gdyni!????? (1)
- 9 10
-
2019-02-11 11:42
brakuje pana Adolfa Stalina Kłamczyńskiego
- 4 2
-
2019-02-11 11:27
Daj se spokój!!
Nie rób z meczy polityki. Co innego Historia, a co innego aktualna polityka!
- 5 1
-
2019-02-11 10:53
Pytań do obecnych władz miasta to Arka akurat nie zada
bo dostają z budżetu grubą kasę.
- 5 3
-
2019-02-11 10:14
nie wypowiadaj sie czlowieku jezeli nie masz o czyms pojecia!!!!
- 6 2
-
2019-02-11 10:08
Kasa od budynia z gdańska.
- 6 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.