- 1 Kto i jak przyjedzie na derby z Arką? (152 opinie)
- 2 Lechia dokonała rzadkiej sztuki w XXI wieku (30 opinii)
- 3 Wszyscy siatkarze pożegnani. Został trener (10 opinii)
- 4 Hokeiści dalej od utrzymania w elicie (20 opinii)
- 5 11-letnia ninja podbija świat (8 opinii)
- 6 Najważniejsze zawody karate w Trójmieście (16 opinii)
Co z budową terminalu instalacyjnego w Gdańsku? Znów przesunięto termin
19 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku)
Orlen ogłosił swoje zaangażowanie w powstanie terminalu instalacyjnego w Świnoujściu, PGE wsparło powstanie terminalu serwisowego w porcie w Ustce. A co z budową terminalu w Gdańsku? Port Gdańsk wciąż czeka na oferty i po raz kolejny przesuwa termin ich zgłaszania. Czy ofertę złoży PGE?
Czy ta decyzja oznacza rezygnację z budowy terminalu instalacyjnego w Gdańsku? Miejmy nadzieje, że nie. W budowę farm wiatrowych na Bałtyku zaangażowane są też inne podmioty, są inne projekty. Swój realizuje inna spółka Skarbu Państwa, czyli PGE. Spółka ta ma w najbliższym czasie zbudować na Bałtyku Morską Farmę Wiatrową Baltica o mocy 2,5 GW, a na początku kolejnej dekady planuje zbudowanie kolejnej - o nazwie Baltica 1 o mocy ok. 1 GW. Połączona moc tych bałtyckich elektrowni pozwoli zaopatrzyć w energię elektryczną ponad 5 mln polskich gospodarstw domowych.
Port Gdańsk czeka na oferty, ale nie tylko od offshore
Czy na współpracę może liczyć Port Gdańsk? Przypomnijmy, że 1 marca Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą lokalizację terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Wcześniej miał powstać w Porcie Gdynia. Zdecydowano, że powstanie w Porcie Gdańsk.
Od marca 2022 roku trwa postępowanie konkursowe na zalądowienie ogłoszone przez Port Gdańsk. W dokumentacji jest mowa o obszarze od Westerplatte do terenów zajmowanych przez DCT.
NIK: Morskie farmy wiatrowe będą później. Stracona dekada?
- Jesteśmy zobowiązani do tego, aby stworzyć możliwości do zrealizowania tego projektu. Polski rząd chce bowiem właśnie w naszym porcie stworzyć zaplecze do obsługi offshore. Opublikowaliśmy postępowanie konkursowe, które ma wyłonić podmiot zainteresowany zalądowieniem obszaru morskiego na potrzeby budowy tego terminalu. Mówimy o bardzo szerokim obszarze, począwszy od DCT, przez Naftoport, a także obejmującym koncepcję Portu Centralnego do Westerplatte - poinformowało biuro prasowe Portu Gdańsk.
Na wstępne oferty czekano do 8 czerwca, ale w odpowiedzi na wniosek uczestnika postępowania przesunięto na 30 września tego roku. Niestety ten termin znów przesunięto.
- Postępowanie jest w toku - termin składania ofert upływa 30 listopada. Dopiero po tym terminie dowiemy się, ile ofert wpłynęło w ramach tego postępowania. Przedmiotowe postępowanie nie dotyczy stricte terminala instalacyjnego, ale generalnie wyboru dzierżawcy bądź dzierżawców terenu lub terenów, który powstanie lub które powstaną w wyniku zalądowienia obszaru morskiego położonego w obrębie portu pozostającego we władaniu ZMPG SA. Oczywiście w ramach ww. postępowania oferty składać mogą również podmioty zainteresowane wybudowaniem oraz późniejszą eksploatacją terminala instalacyjnego - poinformowała nas Anna Drozd, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Port serwisowy PGE powstanie w Ustce
Czy ofertę złoży PGE? Przypomnijmy, że zmiana lokalizacji z Gdyni na Gdańsk wynikała z uzgodnień poczynionych właśnie ze spółkami Skarbu Państwa (PGE i Orlen) i ich partnerami, czyli podmiotami, które mają realizować ok. 60 proc. inwestycji w offshore wind. To one wskazały port w Gdańsku jako spełniający wszystkie kryteria inwestorów.
- Właśnie w tej chwili trwają w Warszawie rozmowy dotyczące budowy portu instalacyjnego w Gdańsku. Nasz udział będzie miał charakter kapitałowy - powiedział na konferencji w miniony poniedziałek Wojciech Dąbrowski, prezes PGE.
100 mln euro na rozbudowę terminalu kontenerowego DCT
Na razie PGE ogłosiło, że w Porcie Ustka powstanie baza operacyjno-serwisowa dla morskich farm wiatrowych Grupy PGE oraz Centrum Kompetencji Morskiej Energetyki Wiatrowej. Baza będzie również koordynować interwencyjne i rutynowe prace serwisowe.
- Decyzja o utworzeniu w Ustce naszej przyszłej bazy operacyjno-serwisowej jest ważnym krokiem w realizacji projektów Grupy PGE związanych z morską energetyką wiatrową. Nasza inwestycja zmieni nie tylko oblicze portu. Jesteśmy przekonani, że będzie również impulsem do rozwoju całego regionu i powstawania nowych miejsc pracy - powiedział Wojciech Dąbrowski.
Port instalacyjny potrzebny jest w okresie powstawania farm wiatrowych jako zaplecze budowlane. Stamtąd wieże będą transportowane na miejsce posadowienia. Port serwisowy będzie potrzebny, gdy farmy będą już pracowały.
Miejsca
Opinie (52) ponad 10 zablokowanych
-
2022-10-20 19:03
Na DCT nie da się nic sensownego przeładować.
Boją się wszystkiego, chociaż mają najlepszy sprzęt.
- 0 1
-
2022-10-22 13:20
Chiny chcą przejąć część portu w Hamburgu
Zobaczymy jak Niemcy się zachowają i czy faktycznie kapitał nie ma narodowości...
- 1 0
2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.