- 1 Kto i jak przyjedzie na derby z Arką? (161 opinii)
- 2 Lechia dokonała rzadkiej sztuki w XXI wieku (36 opinii)
- 3 Hokeiści dalej od utrzymania w elicie (20 opinii)
- 4 Wszyscy siatkarze pożegnani. Został trener (10 opinii)
- 5 Najważniejsze zawody karate w Trójmieście (17 opinii)
- 6 11-letnia ninja podbija świat (9 opinii)
Miłosz Wysocki: Chcę być liderem formacji juniorskiej. Wybrzeże znów ostatnie w DMPJ
12 maja 2024
(113 opinii)Orzeł Łódź - Zdunek Wybrzeże Gdańsk. Żużlowcy w nieznane. Bilety anulowane
Energa Wybrzeże - żużel
Żużlowcy Zdunek Wybrzeża Gdańsk w niedzielę będą pierwszymi w historii gośćmi na nowym stadionie Orła Łódź. - Obchód toru będzie wyjątkowo istotny - podkreśla Eryk Jóźwiak, mechanik, który w przeszłości pracował m.in. dla Nickiego Pedersena. - Na takiej nawierzchni karty może rozdawać pogoda. Musimy być przygotowani na wszystko - dodaje Mikkel Michelsen. Początek I-ligowego meczu o godz. 14:30. Mecz w Łodzi odbędzie się z ograniczoną liczbą miejsc dla kibiców. Wejściówki zakupione wcześniej zostały anulowane.
Niedzielny mecz będzie pierwszym oficjalnym spotkaniem na nowym stadionie Orła. Łodzianie już na nim trenowali, natomiast żużlowcy Zdunek Wybrzeża jadą na zupełnie sobie nieznany teren. Żużlowa historia zna wiele przypadków, gdy debiutanci na danym torze radzili sobie znacznie lepiej niż ci, którzy znają go od podszewki.
Jak poinformował Orzeł Łódź:
"W związku z wydanym pozwoleniem na użytkowanie obiektu z ograniczoną liczbą miejsc uprzejmie informujemy, iż sprzedaż biletów została wstrzymana. Informujemy także, iż wcześniejsze rezerwacje biletów zostają anulowane."
W związku z tym komunikat wydali także kibice Wybrzeża:
"W związku ze wstrzymaniem sprzedaży biletów i odwołaniu rezerwacji naszej puli biletów jesteśmy zmuszeni odwołać autokarowy wyjazd do Łodzi. Jest nam z tego powodu bardzo przykro, jednak nie jest to zależne od nas."
Jednak znacznie częściej brak znajomości toru stanowi tłumaczenie po słabych występach. Jak zatem wygląda proces poznawania toru, co składa się na słynne już spasowanie motocykla z nawierzchnią? O całym procesie i o tym jak krótki czas przed niedzielnym meczem będą próbowali wykorzystać żużlowcy Zdunek Wybrzeża, opowiedział nam Eryk Jóźwiak. Gdański mechanik pracuje obecnie z Patrickiem Hougaardem, a w przeszłości z jego usług korzystali Renat Gafurow oraz trzykrotni indywidualny mistrz świata Nicki Pedersen.
- Opowieści o tym, że żużlowcy prowadzą zeszyty z zapiskami dotyczącymi torów, to nie bujda. Prawie każdy z nich ma taki zeszyt, w którym notuje na jakim torze startował, przy jakich ustawieniach i czy się sprawdzały. Do tego zapisują w jakich warunkach atmosferycznych miało to miejsce, bo to też jest kluczowa kwestia. Tor nigdy nie będzie przygotowany identycznie. Te same ustawienia po przerwie dają gwarancji i nie zawsze się sprawdzają, ale stanowią ważną bazę i punkt wyjściowy przy doborze ustawień przy kolejnej okazji - wyjaśnia Jóźwiak.
TOR W ŁODZI JESZCZE W PIĄTEK NIE BYŁ DOPUSZCZONY DO UŻYTKU W OFICJALNYCH ZAWODACH. PRZECZYTAJ DLACZEGO
Gdańscy żużlowcy takie zapiski mają zapewne także odnośnie toru w Łodzi, tyle że starego. Strona przeznaczona na nowy obiekt Orła zapełni się dopiero po niedzielnym spotkaniu. Jak zatem będą szukać optymalnych ustawień przed swoimi pierwszymi wyścigami?
- Pierwsza wskazówka to długość toru. Jeśli liczy na przykład 320 metrów, to jest to tor krótki i bliżej mu do tych angielskich. Jeśli ma 380 metrów, to bliżej mu do tych z Rzeszowa czy Tarnowa. Krótsze tory są bardziej techniczne, trzeba na nich bardziej zawracać i jeździć bardziej agresywnie. Natomiast dłuższe tory pozwalają na łagodniejszą jazdę i rozwijanie większej prędkości. Dla porównania, tor w Gdańsku ma 349 metrów - mówi gdański mechanik.
TUTAJ PISALIŚMY O PROPOZYCJI PREZESA ZDUNEK WYBRZEŻA
WYBRZEŻE: 1. Mikkel Bech, 2. Michał Szczepaniak, 3. Oskar Fajfer, 4. Anders Thomsen, 5. Mikkel Michelsen, 6. Dominik Kossakowski, 7. zawodnik młodzieżowy
ORZEŁ: 9. Hans Andersen, 10. Josh Grajczonek, 11. Rohan Tungate, 12. Andriej Kudriaszow, 13. Norbert Kościuch, 14. zawodnik młodzieżowy, 15. Jakub Miśkowiak
Pierwszy kontakt z łódzkim torem żużlowcy Wybrzeża będą mieli podczas przedmeczowego obchodu. To będzie kluczowy moment, aby uzyskali jak najwięcej informacji o nawierzchni, zanim wsiądą na motocykle.
- Tego dnia obchód będzie wyjątkowo istotny. Można zobaczyć czy tor jest bardziej twardy czy przyczepny. Wystarczy skrobnąć go butem, aby zobaczyć czy jest zbity, bądź luźniejszy. Trzeba obserwować moment, gdy leje się na niego wodę. Jeśli tor się świeci, jest twardszy, jeśli woda wsiąka, jest bardziej przyczepny. Należy sprawdzić głębokość kolein - im płytsze, tym bardziej jest twardo - wyjaśnia Eryk Joźwiak.
Bardzo ważna będzie jednak próba toru, do której przed każdym meczem trenerzy desygnują tylko po dwóch zawodników. To oni będą mieli okazję przejechać pierwsze okrążenia i podzielić się uwagami z resztą zespołu, co do jego geometrii toru i jego nawierzchni.
- Wtedy warto obserwować choćby szpryce, które wydostają się spod deflektora na tylnym kole. Dla zawodników najważniejszy jest jednak tak naprawdę start i dojazd do pierwszego łuku. Często kluby robią tak, że bronują tę część toru, aby była przyczepna, a dalej jest już twardo, ale to można sprawdzić jeszcze podczas obchodu toru. Jeśli chodzi o obieranie ścieżek, to tak naprawdę jest to kwestia indywidualna. Na przykład Anders Thomsen to zawodnik, który ma z reguły słabsze starty i wiadomo, że woli "walcować" po zewnętrznej części toru. Tak czy inaczej, w pierwszym wyścigach na pewno będzie liczył się dobry start i pilnowanie krawężnika. Później może być różnie w zależności od tego czy tor nie będzie się rwał - mówi mechanik.
Jakie elementy decydują o ustawieniach motocykla? Kluczowe są: zębatki na wale silnika, za koszem sprzęgłowym oraz na tylnym kole. Podczas zawodów reguluje się w zasadzie tylko te ostatnie, których zakres wynosi od 43 do 64. Liczby te oznaczają ilość zębów na przekładce.
- Bazowe ustawienie zależy od preferencji zawodnika. Jeden woli kiedy motocykl jest bardziej agresywny trzeba się z nim "poszarpać" inni wolą kiedy jest łagodniejszy. Słynny Tony Rickardsson kiedy "nawijał" manetkę na starcie, puszczał dopiero na mecie. Z kolei Tomasz Gollob przez cały czas "bawił" się gazem. Jeśli ktoś zazwyczaj zakłada z tyłu przykładowo zębatkę 56, aby osłabić motocykl schodzi na 55 czy 54. Jeśli chce go wzmocnić, idzie wyżej na 57, 58. Rzadko kiedy zawodnicy dokonują większych korekt. Duże znaczenie ma pogoda, bo silnik inaczej zachowuje się kiedy jest gorąco i parno, a inaczej kiedy jest chłodno. Tu oprócz zębatek siłę motocykla można regulować również dzięki odpowiednim dyszom i ustawieniom zapłony. Dysza, zapłon i tylna zębatka to trzy główne rzeczy, które regulujemy w trakcie zawodów - tłumaczy Jóźwiak.
O przemyślenia przed debiutem na łódzkim torze zapytaliśmy Mikkela Michelsena. Duński lider gdańszczan przyznaje, że jest bardzo ciekawy nowego obiektu i jest dobrej myśli. Zdradził nam, że odrobił już pracę domową jeśli chodzi o niedzielne spotkanie.
- Oglądałem w internecie nagrania z treningów żużlowców Orła. Wydaje mi się, że to będzie fajny tor do jazdy. Zawsze musi być ten pierwszy raz. Dla mnie debiut na danym torze to nie jest jakaś wielka sprawa. Oczywiście tu będzie trochę inaczej, bo nie chodzi wyłącznie o to, że przyjedziemy tam po raz pierwszy. To świeży tor i nie jest jeszcze "przemielony" przez jeżdżących zawodników, więc ten materiał jeszcze się nie ułożył docelowo - mówi Mikkel.
MIKKEL MICHELSEN NA PODIUM IME W NIEMCZECH
Według uczestnika tegorocznego cyklu indywidualnych mistrzostw Europy, karty w niedzielę będzie rozdawała przede wszystkim pogoda.
- Wiem, że w Trójmieście panują upały, ale ja jestem w Rybniku, gdzie mieszkam na co dzień i tutaj pogoda jest nieciekawa. Wiem, że w Łodzi w ostatnich dniach też padało. Zobaczymy jak będzie w dniu meczu, bo świeża nawierzchnia może różnie reagować na opady. Myślę, że tor może nas zaskakiwać w trakcie zawodów, ale na wszystko trzeba być gotowym. To będzie pierwszy ligowy pojedynek na tym stadionie i chcemy zapisać się w jego historii jako pierwsi zwycięzcy - kończy Michelsen.
Tabela po 10 kolejkach
Drużyny | M | Z | R | P | Bilans | Pkt. | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Speed Car Motor Lublin | 11 | 10 | 1 | 0 | 596:375 | 25 |
2 | ROW Rybnik | 11 | 6 | 0 | 5 | 566:423 | 14 |
3 | Lokomotiv Daugavpils | 9 | 6 | 0 | 3 | 397:409 | 13 |
4 | Car Gwarant Start Gniezno | 9 | 6 | 0 | 3 | 409:368 | 12 |
5 | Zdunek Wybrzeże Gdańsk | 10 | 4 | 0 | 6 | 465:435 | 8 |
6 | Euro Finannce Polonia Piła | 8 | 2 | 0 | 6 | 334:406 | 4 |
7 | Orzeł Łódź | 7 | 1 | 1 | 5 | 298:331 | 3 |
8 | Arge Speedway Wanda Kraków | 9 | 1 | 0 | 8 | 249:531 | 2 |
Wyniki 10 kolejki
- ZDUNEK WYBRZEŻE GDAŃSK - ROW Rybnik 50:40 (pierwszy mecz 40:50, bez bonusa)
- Speed Car Motor Lublin - Lokomotiv Daugavpils 61:29 (48:42, bonus dla Lublina)
- Orzeł Łódź - Car Gwarant Start Gniezno, przełożony na 10 sierpnia
- Euro Finannce Polonia Piła - Arge Speedway Wanda Kraków, odwołany z powodu braku pełnego składu Wandy, której zawodnik miał wypadek w drodze na mecz, prawdopodobnie nie zostanie przyznany walkower, a spotkanie odbędzie się w innym terminie.
- Zaległy mecz 7. kolejki
- Arge Speedway Wanda Kraków - ROW Rybnik 27:63 (22:68, bonus dla ROW)
- Zaległy mecz 4. kolejki
- Euro Finannce Polonia Piła - Lokomotiv Daugavpils 42:48
Kluby sportowe
Opinie (66) 6 zablokowanych
-
2018-07-29 10:20
sprzedaż biletów wstrzymana (2)
To już są jakieś jaja . Licencja na 1 - en miesiąc , a mecz na placu budowy .
- 8 0
-
2018-07-29 10:29
(1)
Mecz oddać walkowerem
- 6 0
-
2018-07-29 10:31
już kiedyś jedna drużyna oddała mecz walkowerem w finałowym meczu Ekstraligi - wszyscy wiemy jak to się skończyło. Jak ktoś nie chce jeździć powinien się po prostu wycofać
- 5 0
-
2018-07-29 11:49
Ale dziś gorąco! (1)
Bolo znów jest blisko.
- 1 1
-
2018-07-29 12:06
miał
- 1 0
-
2018-07-29 13:11
Prawda jest taka , że Orzeł wygra mecz z Wybrzeżem bo jest lepszy. Wybrzeże ma za dużo dziur w składzie.
- 1 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.