• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto da więcej za nazwę stadionu w Gdańsku?

Jacek Główczyński
4 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Ten szyld na gdańskim stadionie będzie widniał do połowy 2015 roku. Jaka firma i ile pieniędzy zapłaci, aby reklamować się w ten sposób później? Ten szyld na gdańskim stadionie będzie widniał do połowy 2015 roku. Jaka firma i ile pieniędzy zapłaci, aby reklamować się w ten sposób później?

Do Gdańska nadal należy rekord kraju pod względem pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży praw do nazwy obiektu sportowego. Polska Grupa Energetyczna za szyld stadionu na Letnicy - PGE Arena - w ciągu pięciu lat zapłaci 35 milionów złotych. Obowiązująca umowa wygaśnie w połowie 2015 roku. Są oczekiwania, że przy negocjacji nowego kontraktu, w sprawie, którego pierwsze rozmowy już ruszyły, uda się zarobić jeszcze więcej.



Ile pieniędzy uda się pozyskać z nowego kontraktu na nazwę gdańskiego stadionu?

W Polsce branża naming rights (prawa do nazwania własności), w odniesieniu do obiektów sportowych nadal raczkuje. W kraju zaledwie kilka stadionów, hal, a nawet jeden tor kolarski potrafiło pozyskać sponsorów.

- W Gdańsku odbiorcą środków z tego tytułu jest właściciel stadionu, tj. spółka Biuro Inwestycji Euro Gdańsk 2012, która starania o pozyskanie partnera tytularnego rozpoczęła już na etapie budowy stadionu. Osobom zarządzającym spółką BIEG 2012 udało się wynegocjować najwyższy kontrakt na naming rights w Polsce - podkreśla Tomasz Kowalski, prezes Arena Gdańsk Operator, czyli spółki zarządzającej stadionem na Letnicy

PGE PŁACI 35 MLN ZŁ ZA NAZWĘ STADIONU NA 5 LAT

Na mocy uzgodnionego u schyłku 2009 roku kontraktu, PGE za 5-letnie prawo do nazwy PGE Arena, zapłaci 35 milionów złotych. Te pieniądze trafiają na konta BIEG 2012. Nie wchodzą zatem do bilansu finansowego operatora stadionu. Ta spółka - szacowane na 8 milionów złotych koszty utrzymania obiektu - musi wypracować sama.

DŁUG SPÓŁKI ZARZĄDZAJĄCEJ STADIONEM ZMNIEJSZA SIĘ

- Kontrakt z koncernem PGE wygasa w połowie 2015 roku. Jeszcze nie szukamy nowych partnerów, cały czas rozmawiamy z PGE. Mam nadzieję, że nasza współpraca nie zakończy się na pierwszej umowie. Marka PGE ARENA jest znana zarówno na arenie krajowej, jak i międzynarodowej. Udowodniliśmy, że na stadionie mogą się odbywać wydarzenia, o których mówi się na całym świecie - co pozwala budować markę sponsora tytularnego w nowoczesny sposób, maksymalnie wykorzystując jej potencjał. Konkretne rozmowy odnośnie nowego kontraktu należy rozpocząć najpóźniej w pierwszej połowie 2014 roku - podkreśla prezes Kowalski.

Nic dziwnego, że pierwszeństwo w rozmowach przyznaje się PGE, gdyż nigdzie indziej w Polsce tak hojnego mecenasa żaden obiekt sportowy nie miał.

W Trójmieście, poza PGE Areną - jeszcze tylko hala na granicy Gdańska i Sopotu ma tytularnego sponsora. Ergo Hestia za 5-letnią umowę zaoferowała 12,2 miliona złotych, czyli blisko trzykrotnie mniej niż udało się zarobić przy sprzedaży szyldu stadionu.

ERGO ARENA ZA NIECO PONAD 12 MILIONÓW ZŁOTYCH

Jeśli chodzi o stadiony piłkarskie to z tych wybudowanych na Euro 2012 gdański jako pierwszy zdobył sponsora do nazwy. Przypomnijmy, że w ogóle pierwszym obiektem futbolowym, który sprzedał w Polsce szyld, był stadion w Lubinie. Telefonia Dialog przez 3 lata płaciła po 3 miliony złotych. Umowa wygasła 30 stycznia 2012 roku i nie została przedłużona.

Kwotę zbliżoną do tej w Gdańsku udało się wynegocjować jeszcze tylko Legii. Latem 2011 roku za nazwę Pepsi Arena stadionu przy ul. Łazienkowskiej w Warszawie stołeczny klub wynegocjował 18 milionów złotych za 3 lata.

- Negocjując przyszły kontrakt na naming rights będziemy starali się uzyskać więcej pieniędzy z tytułu sprzedaży praw do nazwy stadionu. Niemniej twarde zakładanie na dzień dzisiejszy, że kwota będzie wyższa byłoby tylko wróżeniem z fusów. Kontrakt z PGE obowiązuje do połowy 2015 roku więc składanie jakichkolwiek deklaracji na dzień dzisiejszy jest nieadekwatne - zastrzega się prezes Kowalski.

Miejsca

Opinie (139) ponad 10 zablokowanych

  • banda (1)

    a później PGE wydrze te 35mln z kieszeni mieszkańców.

    • 12 4

    • tak samo jak Opel wlicza cenę reklam w cenę swoich aut

      • 6 0

  • Nie rozumiem dlaczego pieniadze z nazwy nie ida na utrzymanie stadionu ? (1)

    • 9 2

    • Bo idą na spłatę kosztów budowy.

      Przynajmniej teoretycznie.

      • 5 0

  • Moja proponowana nazwa to (1)

    stadion noszące imiona(do wyboru):
    1.Donalda Tuska premierka wszechczasów:
    2.Towarzysza Bolesława najwiekszej konspiry
    3.Prałata Jankowskiego patrona wszystkich ministranów:
    4.Rajdowca Jacka Kurskiego:
    5.Oponiarza Karolka G.

    • 17 4

    • 1 okey

      ale z reszta to przesadziles. Jeszcze ktos podchwyci.

      • 6 1

  • Remis Arena

    • 13 3

  • żenada, stadion przypomina pączek (1)

    każdy mój znajomy to widzi, druzyna do d... kopacze nie zarobią bo to ofermy, nie wiem po co ten pączek tam jest, to tylko koszt. niech zrobią z tego plac zabaw dla dzieci, więcej kasy zarobi

    • 5 10

    • widziałeś kiedyś w swoim życiu pączka?

      • 3 1

  • Wszyscy na Lechie

    Z udostepnionych do sprzedazy miejsc zostalo 10620 wolnych ! Wszyscy do kas po bilety !

    • 2 9

  • jak to kto ? jakaś spółka z udziałem skarbu państwa na 100%

    wiadomo jak działa taki mechanizm, usadzeniu na wysokich stołkach decydenci w takich spółkach dostają nieformalne polecenie "promocji" (czytaj wywalenia pieniędzy dla upozorowania mniejszych kosztów utrzymania obiektu i pokazania nadzwyczajnej gospodarności zarządzających)
    ponieważ jednak większość z takich spółek to monopoliści to w prosty sposób takie dotacje na cele promocyjne są bezpośrednio przerzucane na społeczeństwo, które nie za bardzo ma możliwość rezygnacji z usług monopolistów.

    • 13 0

  • Adamowicz niech da jedno z 9 swoich mieszkan!!!

    • 14 1

  • I potem dziwimy sie dlaczego PGE nie ma na remonty albo czemu prad musi tyle kosztowac!

    Odp. Aby prezesi tych spolek za cudze pieniadze mogli chodzic do lozy VIP z obsluga i cateringiem!

    • 14 2

  • IGNORACJA autora czy BRAK WIEDZY???? (1)

    "Jeśli chodzi o stadiony piłkarskie to z tych wybudowanych na Euro 2012 tylko gdański ma sponsora w nazwie"... każdy kto interesuje się piłką nożną wie że Stadion Miejski w Poznaniu od niedawna nazywa się Inea Stadion...
    jak się zaczyna o czymś pisać to warto mieć wiedzę albo chociaż sprawdzić...

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 9 3

    • w Poznaniu dostają 2 bańki rocznie

      jest się czym chwalić?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Relacje LIVE

Najczęściej czytane