- 1 Lechia - Arka 2:1. Mena bohaterem derbów (329 opinii) LIVE!
- 2 Wszystko o derbach Lechia - Arka (160 opinii)
- 3 Półmaraton wrócił. Odzyskał zaufanie? (104 opinie)
- 4 Najgorszy start żużlowców. Czas na alarm? (74 opinie)
- 5 Koszykarze awansowali na igrzyska (1 opinia)
- 6 Trefl świetnie otworzył półfinał (14 opinii) LIVE!
Półmaraton wywołał wielkie korki. Pomysły, jak ich uniknąć bądź ograniczyć
Wyłączone dwa pasy z trzech. Zobacz, jak pokonywał trasę ostatni uczestnik Półmaratonu Gdańsk 2023
Wielkie korki i nie mniejsze oburzenie tych, którzy musieli w nich stać, wywołał Półmaraton Gdańsk, rozegrany w ostatnią niedzielę, 24 września. Najbardziej irytowało to, że na al. Grunwaldzkiej wyłączone były aż dwa z trzech pasów ruchu wyłącznie dla osób, które bardziej maszerowały niż biegły. Limit czasu 3 godzin był stanowczo zbyt duży, a ponadto na metę i tak doprowadzono dziewięcioro uczestników, którzy i ten czas przekroczyli, ci najsłabsi o ponad kwadrans. Poniżej pomysły, jak w przyszłości, jeśli nie zupełnie uniknąć, to przynajmniej ograniczyć korki przy okazji tego typu imprez.
Oczywiście organizatorzy są zainteresowani, aby startowało jak najwięcej osób, gdyż wówczas i wpływy z opłat startowych są wyższe. Być może z tego powodu limit czasu ustawiono na dość niskim poziomie, gdyż 3 godzin. Dla porównania na dwukrotnie dłuższym dystansie, czyli maratońskich, w biegach do niedawna rozgrywanych w Trójmieście, limit czasu wynosił 5 godzin i 30 minut.
Oznaczało to, że aby zmieścić się w limicie czasu maratonu, należało średnio przebiegać kilometr w czasie poniżej 8 minut, gdy w ostatnim półmaratonie można było biec ze średnią powyżej 8,5 minuty na kilometr.
Na mecie ostatecznie sklasyfikowano 2710 zawodniczek i zawodników. Zwycięzca Piotr Drwal pokonał trasę w godzinę, 12 minut i 38 sekund. Natomiast ci, którzy zamykali stawkę, na trasie przebywali ponad 3 godziny. Aż 9 osób przekroczyło ustanowiony przez organizatorów limit, w tym dwie z nich o ponad kwadrans. Najsłabszy wynik, który znalazł się w klasyfikacji, to 3 godziny 16 minut i 40 sekund.
Tu nie będziemy rozważać, czy jest to wynik, który minął do minięcia mety od wystrzału startera, czy od przecięcia linii startu, gdyż przy dużej liczbie uczestników te rezultaty potrafią się dość znacznie różnić. Celem tego artykułu jest bowiem zwrócenie uwagi na niedociągnięcia, które zauważyli czytelnicy Trojmiasto.pl, pisząc bezpośrednio w trakcie biegu do naszego Raportu.
Półmaraton. Część ulic w Gdańsku zamknięta (138 opinii)
Największe zdenerwowanie było chyba na al. Grunwaldzkiej, gdzie wyłączone były dwa z trzech pasów jezdni w kierunku Sopotu i Gdyni tylko po to, aby osoby zamykające bieg głównie maszerowały po asfalcie. Zator był tak duży, że na odcinku kilkuset metrów te maszerujące osoby kilkakrotnie wyprzedzały samochód poruszający się w korku.
Do tego do asekuracji zamykających bieg był człowiek jadący na quadzie, autobus oraz cztery radiowozy.
Od razu ze strony naszych czytelników pojawiły się sugestie, jak rozwiązać ten problem. Niektóre z nich zamieściliśmy w ankiecie oraz prezentujemy w poniższych opiniach.
Na pewno jednym z takich sposobów na ograniczenie korków, ich długości i uciążliwości byłoby wprowadzenie limitów czasów na pokonanie poszczególnych odcinków. Niezmieszczenie się w normie czasu powodowałoby zdjęcie takiej osoby z trasy.
Patrząc jedynie na listę wyników, organizatorzy mieli takie możliwości, gdyż każdy uczestnik biegu ma odnotowane tzw. międzyczasy trzykrotnie w trakcie półmaratonu, po pokonaniu 5,5, 10,5 oraz 16 kilometrów.
Wydarzenia
Opinie (195) 4 zablokowane
-
2023-09-26 20:38
Chore społeczeństwo: w rubryce sport problemy motoryzacji
Promocja zdrowia. Dzień bez auta.
- 1 0
-
2023-09-27 05:37
i**otyna koncepcja
- 0 1
-
2023-09-27 05:53
Biegi, marsze, wyścigi- wszystko super. Ale dlaczego blokować główne ulice? Myślę, że uczestnicy i kibice lepiej by się czuli na bardziej malowniczych ulicach położonych z dala od centrum.
- 1 1
-
2023-09-27 09:31
Jest ścieżka od Gdyni aż po Gdańsk, czemu nie biegną tamtędy ? (1)
- 1 1
-
2023-09-27 12:11
Bo nie ma przepustowości na 3 tys. osób.
- 0 1
-
2023-09-27 10:28
Biegajcie w nocy lub na stadionach, halach! (1)
- 1 1
-
2023-09-27 12:10
Jeździj sobie w nocy. Nie ma wtedy korków.
- 0 1
-
2023-09-27 11:26
Jak zlikwidować korki? (2)
Odpowiedź jest bardzo prosta.
Wprowadzić zakaz ruchu pojazdów indywidualnych do centrów miast, dotyczący także mieszkańców, a także rozwój komunikacji transportu zbiorowego- 5 0
-
2023-09-27 11:57
Żenada (1)
Autor i wszyscy komentujący pokazują swoją wybitna zasciankowos. Wszystkie największe biegi które przyciągają najwięcej biegaczy odbywają się w centum miast, ludzie nie wsiadaja w auto tylko idą spacerkiem kibicować i oglądać widowisko i zawsze nagradzają brawami ostatnich biegaczy. Mistrz Świata Ironman odbiera medal i idzie na metę rozdawać medale ostatnim uczestnikom. Całe miasto żyje wielkim sportowym świętem. Nikt nie chce wywalac biegaczy do lasu o 6 rano! Albo nawet Poznan i Wings, centrum zamkniete, ulice zamkniete, samochody stoja a kierowcy wychodza i bija brawo! A tymczasem Gdańsk....... jak ktoś wcześniej napisał, korki były dlatego, że nawet w niedzielę ludzie musieli wsadzić swoje leniwe tyłki do samochodu. Żenada
- 0 2
-
2023-10-04 16:41
A może warto uszanować wolę mieszkańców
Skoro w innych miastach jak twierdzisz kochają biegaczy to niech ich sobie "wezmą" i wszyscy będą szczęśliwi.
Brawa dla ostatnich biegaczy powiadasz. Dla biegaczy OK ale ale chodziarzy może jednak nie koniecznie bo to jest bieg a nie spacer. Nie masz kondycji nie biegniesz w półmaratonie, jak zbudujesz jakąś wytrzymałość możesz biec.- 0 0
-
2023-09-27 12:45
Dlaczego po szosie? Jest deptak nad morzem, są parki, stadiony.
- 1 0
-
2023-09-27 19:18
Dystans
Pan redaktor niech się doszkoli ile wynosi dystans półmaratonu zamiast pisać brednie
- 0 0
-
2023-09-27 20:07
korki nie są przez biegaczy tylko przez samochody
Najprostszym sposobem żeby auta nie stały w korku jest to żeby nie wyjechały na ulicę. Tak jest i przy normalnym, codziennym ruchu, jak i w tym konkretnym przypadku.
Organizatorzy mogli powiadomić z wyprzedzeniem, że trasa będzie niedrożna w danych godzinach, skierować auta na objazdy i - idealnie - dołożyć dodatkowe kursy autobusów, tramwajów, SKM jako alternatywę za zabrane pasy.
Zwiększanie liczby pasów ruchu dla aut nie przekłada się na zmniejszenie korków, o tym wie każdy kto się choć trochę interesuje organizacją ruchu.
Szukanie winnych w uczestnikach, że za wolno biegają (lub wręcz chodzą), to jakaś paranoja.- 0 0
-
2023-09-27 21:03
Jak zmniejszyc korki to proste zmniejszy liczby tych co je tworzą czyli ograniczyć liczbe blachosmrodów
Swietny pomysl zastosowali w USA gdzie drogi maja 8 pasmowe a i tak sa korki Do miasta mozna wjechac wtedy gdy w aucie siedzą minimum 2 osoby a w zaleznosci od miasta 3 osoby kazdy inny dostaje automatycznie mandat !!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.