• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prostopadłe pasy na obwodnicy lekarstwem na wypadki?

Maciej Naskręt
17 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Jadąc obwodnicą 120 km/h, by uniknąć najechania na tył auta poprzedzającego, trzeba zachować 70-metrowy odstęp. Jadąc obwodnicą 120 km/h, by uniknąć najechania na tył auta poprzedzającego, trzeba zachować 70-metrowy odstęp.

Gdyby w niebezpiecznych miejscach na obwodnicy zobacz na mapie Gdańska wymalować prostopadłe pasy co 70 m, wypadków i kolizji byłoby mniej - uważają drogowcy. Na ich wymalowanie muszą jednak dać zgodę ministerialni urzędnicy.



Jak oceniasz pomysł wymalowania dodatkowych pasów?

Obwodnica Trójmiasta to najważniejsza droga w Trójmieście. Nie tylko łączy Gdynię z Gdańskiem, ale także jest ważnym elementem infrastruktury dla trójmiejskich portów. Obecnie niemal każda stłuczka lub każdy wypadek na ekspresówce wywołuje duże perturbacje nie tylko na samej obwodnicy, ale także na drogach miejskich.

Najczęstszą przyczyną wypadków i kolizji na obwodnicy jest niezachowanie bezpiecznej odległości od auta poprzedzającego, skutkiem czego jest najechanie na tył pojazdu. Przed laty gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ustawił przy obwodnicy kilka tablic informacyjnych o zalecanych odstępach między samochodami. Kierowcy jednak nie wzięli sobie do serca tych zaleceń. Także dlatego, że polskie prawo - w przeciwieństwie do rozwiązań z innych krajów - nie precyzuje co znaczy "bezpieczny odstęp", a taryfikator nie przewiduje za to kar.

Trzeba zatem sięgnąć po inne rozwiązanie - z dróg niemieckich. O co chodzi?

Prostopadłe pasy na jezdni co 70 m

W newralgicznych miejscach - na wysokości zjazdów lub tam, gdzie jest wiele wypadków - należy wymalować prostopadłe linie, pouczające kierowców o tym, jaką odległość należy zachować do auta poprzedzającego, by uniknąć właśnie najechania na tył samochodu w sytuacji awaryjnej.

Łatwo to obliczyć: jadąc z prędkością 120 km/h w ciągu jednej sekundy przejeżdżamy 33 m. Tymczasem, by bezpiecznie wyhamować w sytuacji awaryjnej, musimy jechać co najmniej 2 sekundy za autem poprzedzającym. Dlaczego tyle? Pierwsze pół sekundy to czas na reakcję kierowcy, a kolejne pół sekundy to czas na reakcję systemu hamulcowego. Pozostała sekunda to zapas, który powinien nam wystarczyć do bezpiecznego zatrzymania auta.

To oznacza, że jadąc 120 km/h musimy znajdować się minimum 70 m za samochodem i właśnie na takiej odległości na obwodnicy powinny być wymalowane poprzeczne pasy. Kierowcom permanentnie należy przypominać, że jeśli jadą komukolwiek na tzw. zderzaku, to w sytuacji niebezpiecznej nie mają szans na uniknięcie wypadku.

Warto nadmienić, że powyższe zalecenia odnoszą się do sytuacji, kiedy warunki drogowe są bardzo dobre. Gdy pada deszcz, śnieg lub jest mgła należy trzymać dystans na trzy sekundy - ok. 100 m.

Skutki niezachowania bezpiecznego odstępu na obwodnicy


Drogowcy: nie można tego wprowadzić od ręki

Ustaliliśmy w środowisku drogowców, że takie rozwiązanie na pewno poprawiłoby bezpieczeństwo w ruchu na wielu odcinkach dróg ekspresowych, w tym także na obwodnicy w Trójmieście. Jednak drogowcy nie mogą wymalować pasów, ani oficjalnie mówić o ich pozytywnych skutkach. Dlaczego? Przekonują, że proponowane przez nas rozwiązanie wymagałoby zmian w rozporządzeniu ministra infrastruktury, a tymczasem GDDKiA jest urzędem podległym ministerstwu, które ma wykonywać decyzje i rozporządzenia ministerialne, a nie sugerować, że potrzebne są zmiany w przepisach.

Przekazaliśmy więc nasze sugestie bezpośrednio urzędnikom ministerstwa. Gdy otrzymamy oficjalne stanowisko z Warszawy, wrócimy do tego tematu.

Eksperci branży drogowej wielokrotnie już mówili, że nie tylko na niemieckich drogach jest mnóstwo rozwiązań, i to w dodatku już przetestowanych, które z powodzeniem można by przenieść na polski grunt. To jednak wymaga dobrej woli władzy wykonawczej.

Opinie (539) 2 zablokowane

  • Tylko progi zwalniające! (1)

    Powiedzmy co 200 metrów. Problem wypadków na obwodnicy zniknie natycgmiast.

    • 2 0

    • Szykany lepsze

      • 0 0

  • potrzeba obwodnicy metropolitarnej

    potrzeba obwodnicy metropolitarnej

    • 2 0

  • Bezpieczeństwo na obwodnicy

    A ja był tylko odciął zasięg sieci komórkowych:) i po sprawie.
    Wystarczy spojrzeć ile matołów a w szczególności kobiet rozmawia przez telefon i pisze sms-y

    • 2 0

  • Na różowy kolor niech pomalują pasy ...

    • 2 0

  • Ta jasne, zamknijcie obdownice najlepiej od 8 do 16 i pomalujcie pasy (chociaż na jednym pasie w strone gda) uda sie?????

    • 1 1

  • (2)

    Ludzie blagam! Wasze komentarze rozbijaja sie o to czy ktos bedzie sie stosowal czy nie albo czy ktos wjedzie w luke czy nie a nikt nie zachowal nawet minimum krytyki wobec tych glupot opisanych w artykule. 0,5 sekundy na reakcje systemu hamulcowego ? Co to za brednie sa ?
    Te 70m to tez pan Stasio chyba gleboko z tylka wyciagnal. Zmierzcie sobie dokładnie ile to jest 70m ! Srednia droga hamowania (dla auta osobowego) ze 100km do 0 to ok. 30m - dodatkowo przeszkoda przed ktora hamujesz musialaby stac nieruchomo (wiec nie ma mowy o hamowaniu za innymi hamujacymi autami).
    Przy tych wyliczeniach to na 1 kilometrze obwodnicy mogloby znajdowac sie jednoczesnie 28 aut !!!
    Wstyd mi osobiscie za osobe, ktora pisala ten artykul bo nie zadala sobie minimum trudu aby zweryfikowac te "drogowcowe rewelacje". Porownanie do takich rozwiazan w niemczech tez slabe bo pamietajcie, ze oni do niedawna niemal na kazdej drodze szybkiego ruchu nie mieli ograniczen predkosci ! Tam sie jezdzi duzo szybciej niz u nas i stad inne zalecenia odnosnie zalecanego dystansu miedzy autami.

    • 3 4

    • Tę drogę hamowania 30 m przy prędkości 100 km/h to chyba z Instytutu Danych z D*py wyciągnąłeś.

      • 1 0

    • Rozsądek w cenie.

      Sama droga hamowania współczesnego samochodu osobowego, w warunkach testowych to ok. 40 m (niektóre potrafią trochę lepiej, ale większość radzi sobie nawet gorzej). 0,5 sek. na reakcję to też nie jest przesadzona wartość (często przyjmuje się 1 sek reakcji w przypadku wypoczętego kierowcy). Zatem mamy 40 + ~15 = 55 m - w sprzyjających warunkach. Chwila zwłoki w reakcji, nieumiejętne hamowanie lub niezupełnie sprawne hamulce i spokojnie może być 70 a nawet ponad 100 m! Chyba zatem warto podejść do tego z nieco większym rozsądkiem, którego wielu uczestnikom ruchu na obwodnicy wyraźnie brakuje...

      • 1 0

  • przejazd z Róży Ostrowskiej do Ż.Wyklętych też z liniami

    Policja i Straż Miejska mają w nosie że kierowcy stadami skręcając w lewo przejażdżają przez podwójną ciągłą linie.Malowanki działają na myślących a dla reszty trzeba budować mury i postawić karbowego z nahajką.Wypadków (może) będzie mnie gdy ustawią odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy.

    • 0 2

  • nic to nie da

    To nic nie da, tylko umożliwi innym na zmianę pasa wciskając się w tą lukę. Wyobraźni kierowców nic nie da. Sam pomysł dobry, ale wystarczy wymalować na skraju jezdni długie pasy odpowiadające odległości, jak np. ma to miejsce w innych krajach, gdzie dwa długie pasy to minimalna odległość odstępu od poprzedzającego samochodu jadąc dopuszczalna przepisami prędkością.

    • 0 2

  • Odwaga

    Kto wygra przetarg na na malowanie takich pasów będzie musiał być bardzo odważny i uważny. Pytanie brzmi : kto przytuli znowu kasę za coś co z samego założenia jest nierealne? POzdrawiam.

    • 2 1

  • Obwodnica jest juz przestarzała tylko dobudowanie obok takiej samej a pożniej pozdielenie jedna do gdanska a druga do gdyni rozwiaze wszystkie problemy i oczywiscie z pasami technicznymi bo dojazd karetki strazy w tych korkach jest cuddeeem

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Typuj wyniki Mistrzostw Europy w Niemczech!

Relacje LIVE

Najczęściej czytane